Gå til innhold
Fiskersiden

Isfiskestang til fiske med mormyshka


Mikael NJ
 Share

Recommended Posts

Hei, trenger en Isfiskestang til mormyshka der det går ann å bruke sepparat snelle med brems. Har tenkt over hvor riski det er å kjøre storfisk på 0,12mm sene og "Made in Korea" plastikkpilkestikke med masse løssnøre på isen(Har heldigvis/dessverre ikke opplevd det enda). Tenkte derfor at jeg skulle kjøpe eller eventuelt lage en stang som passer til dette fisket. Den bør være kort (maks 45cm) og av myk glassfiber. Har ikke funnet noe slikt enda. Har laget isfiskestenger til pimpel og balanse av knekte karbon kastestenger før, men de blir for stive til finfiske med mormyshka. Samme med de jeg finner i butikker, som er enten for lange, eller for stive.

Så hvis noen har noen tips til hvor jeg kan få tak i en slik kort og myk stang eller løse Quivertip-tupper så jeg kan lage selv, blir jeg veldig takknemmelig :)

m.v.h Mikael NJ

Endret av Mikael NJ
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta en av de isfiskestengene du har laget før, ta av toppringen, tre innpå en nappindikator/mormyskatupp og lim på igjen toppøyet, vips så har du myskastang med snelle. Løse mormyskatupper kjøper du hos Leirud eller Avkroken for ca en tier

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Løse quivertiper får du hos Avkroken

Der ja, de quivertipene funker nok. Ser at den letteste skal ha en testkurve på 0,5 oz/14g. Er det ikke sånn at testkurve sier hvor mye belastning som skal til før emnet bøyer seg 90 grader? I så fall er den letteste der ganske ultralight. Ser at det ikke står hvor lange tuppene er, vet du det?

Ta en av de isfiskestengene du har laget før, ta av toppringen, tre innpå en nappindikator/mormyskatupp og lim på igjen toppøyet, vips så har du myskastang med snelle. Løse mormyskatupper kjøper du hos Leirud eller Avkroken for ca en tier

Takker for svar :) Funker nok til det aller meste det ja, men jeg tror at de kan bli litt stive hvis jeg skulle få en litt stor løsmunnet fisk, f, eks stor sik. Lett at kroken rives løs. Tanken bak å bruke så myk stang som mulig er å dempe fiskens brå bevegelser og hindre at kroken rives løs.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er planen å lage en isfiskestang hvor du fester quivertippen i snellefestet??

Tror nok at du da kommer til å ende opp med en stang som du "bånner" (bruker opp all aksjonen) veldig fort, hvertfall med 0,5oz`ern. Har du tenkt å fiske statisk meite fra isen, eller skal du fiske på myska vis. Hvis du skal fiske på myska vis så er det vanskelig å få tak i ei stang som er kort nok (til selve fisket) samt myk nok og som ikke "bånnes" veldig fort (mtp fighten). Hvis du skal meite kan du med fordel gå for en lengre og myk stang, slik at du får mer å jobbe med.

Uansett så hadde jeg kjørt på med en myskatupp,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er planen å lage en isfiskestang hvor du fester quivertippen i snellefestet??

Tror nok at du da kommer til å ende opp med en stang som du "bånner" (bruker opp all aksjonen) veldig fort, hvertfall med 0,5oz`ern. Har du tenkt å fiske statisk meite fra isen, eller skal du fiske på myska vis. Hvis du skal fiske på myska vis så er det vanskelig å få tak i ei stang som er kort nok (til selve fisket) samt myk nok og som ikke "bånnes" veldig fort (mtp fighten). Hvis du skal meite kan du med fordel gå for en lengre og myk stang, slik at du får mer å jobbe med.

Uansett så hadde jeg kjørt på med en myskatupp,

Hei, var tanken å sette quivertuppen rett i snellefestet ja. Tror ikke jeg skal velge 0,5oz. Er ikke så bra at stanga "bånner" som du sier, bare jeg får på en 50 grams abbor heller. Gud veit hva som skjer hvis jeg får på kilos :lolu: Skal bruke stanga på myska vis ja. Til meite har jeg noen 74cm lange myke glassfiberstenger som jeg bruker.

Kinetic devilfish UL (4 fot) er veldig fin og myk. Vedder på at klinga på denne er ypperlig til myska om du kutter den litt i bånn og setter på en myskhatupp.

mener å ha hørt rykter om at det er populert å gjøre den stanga om til isfiskestang. Eneste problemet er at jeg ikke kan se at den selges noe sted lenger. Er vel gått ut av produksjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du vil legge litt penger i det, så lager http://www.thornebros.com/shop/pc/home.asp stenger på bestilling. Send de en mail, så kan de sikkert anbefale deg en stang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.