Gå til innhold
Fiskersiden

fiskesettet til kveita


havfiske DKF
 Share

Recommended Posts

skal kjøpe fiskesett til kveita sena er den samme til alle 3 setta, powerpro 0,38 455 m, men er ikke det størske kveitene ca. 5-15 kg, derfor er alle stengrene 20-30 lbs, så det blir litt gøy på en lyr og sei på ca. 4-5 kg

men settene er :

sett 1:

Okuma Solterra 6,6` 20-30 lbs

Prey Winder 12 Low Speed Lever Drag

sett 2:

Okuma Solterra 6,6` 20-30 lbs

Okuma Andros 5-2 Speed

sett 3:

Shimano Tiagra Stand-Up 5,9`20-30 lbs

Okuma Cortez CZ-10

tips eller efaringer med disse sett-komponentene blir hjertelig mottatt

det gynger egentlig mest mot Andros, for eg finner sikkert guider om å skrue opp disee snellene, så det er ingen problem, men trenger litt hjelp med dette her, for har aldri fiska kveite med stang

kan eventuelt sette en Shimano Antares til Cortez`n , men endrer ikke på settene bortsett fra det, grunnet prisen på settene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 202
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

sorry, men er så nervøs og usikker på dette her, skulle nesten tro sjøl at eg trenger mental hjelp, pillere og tvangstrøye :unsure: , men uansett så er det disse settene eg velger mellom, så det er bare å si et tall, dere erfarne kveitefiskere.... :(

og det er Solterra Boat eg har sett på

dette blir den siste tråden eg lager, dette er en sann "en gang for alle" situasjon

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk ;) hehe :withstupid:

men sånne handtak på snella, går det ann å bytte? hantaket på en Accurate BX400, den kula med alle hulla i, er kjempestilig, så eg lurte på om det hjekk ann å bytte å lakere disse??

om det gjekk*

lakkere*

men da var fiskesettet, eller kveite og torskevåpenet bestemt, det blir:

En Okuma Cortez CZ10

En Shimano Antares 20-30 lbs

455 meter med 0,32 mm Power Pro

takk for hjelpen ALLE SAMMEN!!!

men har noen nkken motsetninger i dette her, så er det bare å komme med dem, Okuma`n er forresten stjernebrems, men dette har vel ikke noe å sie for bremsekvaliteten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Litt seint ute kamskje, men har ikke vært logget på så mye i det siste. Jeg har ei Cortez snelle som jeg har brukt til lettere fiske , dvs, dyp med til 150m og fisk stort sett under 5kg. Allerede etter 12-15 turer begynte snella å krangle, og er nå i behov for service, Tror ikke jeg ville anbefale denne til kveitefiske, selv om det er mulig at jeg har fått ei "mandagssnelle"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ok, men eg kan godt skrue opp snella, her funnet en guide så det er ingen problem det :) men at den funker til dette fisket er viktig, hvis den har kranglet på grunn av en stor fisk, får eg legge om snelle da :(

men her er en guide hvis du trenger en:

http://dizzybigfish.co.uk/review-of-okuma-cortez-cz10-multiplier-reel/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trodde du skulle kjøpe deg en accurate 400? og at du Så på Spinal/OTI stenger? Antaresen er en fin stang, men helt uegnet til kveitefiske med tunge jigger. Den har en latterlig myk tupp og en latterlig stiv rygg. Den er også alt for lang etter min smak. Selv om stanga koster 3500 her i Norge betyr det ikke at det ikke at det er en super kveitestang. Den er også relativt tung. Snellene vil jeg ikke snakke om en gang, samtlige er søppel sammenlignet med en Accurate.

Kjøp noe som er skikkelig bra i første omgang så slipper du å få ødelagte turopplevelser pga kjipt utstyr

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, da kan man si at valget er måttet tatt på nytt, og det kommer med glans fra Amerika (tackledirect) nå eg fant ut hvor billig dette var!!!

det blir :

en Fin-Nor Marquesa Lever Drag 12

en Spinal Fast Taper Covnventional 100-200 gr

og rundt 450 meter (500 yards) Powerpro Depth Hunter 65 lb

dette har eg hørt funkr, i allefall sena og Stanga, men finner ikke noe om snella.

hvis dere vet noe, så si helst fra

3980 med toll og frakt!!!!

regner med at du kan dra fisk på 10-30 kg på dette her

Lenke til kommentar
Del på andre sider

men synes stanga kansje blir litt pingelte til jigger på 200-300 gr?, eller tåler den det presset?

altså eg liker stanga og vil nødig bytte den bort, men om den blir liit for svak?

har og hørt at disse er 1 del, er det sant?

får litt problemer hvis dette er tilfellet fordi bilen vår er ikke den største og sjekka at vektene på stanga var 100 - 250 gr

Lenke til kommentar
Del på andre sider

for 4000 kr får du ett fin sett på skitt fiske nå og

feks

Prey Jigger 6,6' 12-30lbs 1349 kr

Daiwa saltist 30 th 1999 kr

Fireline Exceed Green 270m./0,32mm 549 kr

nå har ikke jeg noen kveiteerfaring å komme med men synes det virker som en grei pakke.

har selv en cortez og har ingen klager på den ennå men har ikke brukt den så mye på stor fisk, og antares stengen er altfor myk for jigg fiske etter kveite, er mer enn stang for agning, selv om det er en super stang for det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trodde du skulle kjøpe deg en accurate 400? og at du Så på Spinal/OTI stenger? Antaresen er en fin stang, men helt uegnet til kveitefiske med tunge jigger. Den har en latterlig myk tupp og en latterlig stiv rygg. Den er også alt for lang etter min smak. Selv om stanga koster 3500 her i Norge betyr det ikke at det ikke at det er en super kveitestang. Den er også relativt tung.

Hørt på makan til tull. Her var du svært så bombastisk. Antaresen er den nest beste stanga du får til kveitefiske - den eneste som erfaringsmessig slår den (så langt) er Shimano Speedmaster etter min mening.

Helt uegnet til kveitefiske med tunge jigger? Jeg fisker jigger opptil 600 gram med den - uten problemer. Men klart - foretrekker man en pinne stiv stang så bøyer Antaresen seg litt for mye for enkelte, i alle fall når man får kveite over 160 kg... til småkveiter rundt 100 kg er den passe myk:)

Til sist så er den i hvertfall ikke tung. Selv om du ikke foretrekker stanga, så kan du ikke påstå at det ikke er en egnet kveitestang.

Når det gjelder snelle så tviler jeg på at Okuma Cortez holder, som også limanda påpeker. Har selv hatt en Okuma Andros og den tok kvelden (og det er ikke den første Androsen som feiler). Fin Nor Marquesa er muligens bra - vet at Nikolassisen her på forumet kjøpte en slik i vinter.

Har selv en Shimano Talica 10 som er en supersnelle.

Endret av obbien
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men da står eg ovenfor et valg igjen.......

ok her kommer de:

en Prey jigger 15-40 lbs 5,8 fot

Prey Winder 12 Low Speed Lever Drag

Okuma Solterra 20-30 lbs 6,6 fot

Okuma Andros 2-speed

sene er Power Pro 455 meter 0,38

bare si et sett, blir GAALLL av dette valget, har like mye lyst på begge, men klarer ikke bestemme meg!!

begge snellene funker bra til kveite og torskefiske, det har eg sett men klarer ikke å velge, trenger hjelp fra dere!

blir helt paranoid av dette he :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gå for all del ikke for Okuma-settet!!

Da ville jeg heller gått for settet med Prey-stang og snelle.

Når det gjelder stanga, så ville jeg ha kjøpt en lengre Prey-stang. Prey 5'8-fot er etter min mening for stiv. Har selv kjent på stanga, og det er ikke mye den bøyer seg. Kjøp heller en Prey Jigger 6'8' 15-40 lbs.

Endret av obbien
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker Greys Siege 24lb stang og Shimano Talica 10 2 speed snelle. Jeg har kun fått en kveite på 22kg på stangen, men det var tydelig at den ville taklet større fisker. Hadde jeg valgt stang idag ville jeg kjøpt en Black Hole cape cod 250g stang. Det er en veldig lett stang som har fått god kritikk og skal tåle store fisker. Talicaen er en fantastisk snelle som abolutt kan anbefales. Dersom du ikke vil legge så mye penger i det ville jeg valgt en Shimano TLD 15 eller 20.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OK, tusen takk for hjelpa Obbien

sjekka og har ikke råd til en 6,8 foters prey jigger, men hva med en Shimano Exage boat 6,6 fot eller Lawson 7 fot 15-40 lbs??

http://www.skittfiske.no/Avdelinger/FISKEUTSTYR/Stenger/Hav-og-trollingstenger/Prey.aspx

Preystanga koster 1349,-. Exagestanga koster 999,- og er en billigstang. Kan ikke gå god for kvaliteten på Exagestanga, men prisforskjellen opp til Prey er ikke så stor.

Når det gjelder Lawson så antar jeg at det er Lawson Powerjigger du mener? Det er en god stang, men den har en svakhet i ringene, som lett kan ramle ut.

Får du tak i en Penn Torque Gamefish 12-30 lbs eller 20-30 lbs så er også det gode stenger til en rimelig penge.

mange motsetninger gitt......

hva med dette her da?

http://www.skittfisk...0000064537.aspx

eller så tar eg Prey-Settet

Stanga er kjempefin. Men igjen er problemet snella. Vil ikke anbefale Okuma-sneller til havfiske.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marquesaen er bra. Jevn og sterk brems. Største fisk på Marquesan i år 58kg, helt knirkefritt. Aberet er at den er endel tyngre enn f.eks Talica 10 og Accurate 400, som forøvrig er kongesneller begge to.

Når det gjelder stang er det litt smak og behag. Både jeg, Persa, Hafnor og Amigran foretrekker korte stenger med parabolsk aksjon. Dvs stenger mellom 5,2 og max 6 fot. Har fisket både med Lawson Powerjigger 7 fot, Okume solterra 6,6 og Penn Torque 6,6 fot. har forkastet alle disse fordi de er for lang og "slaskete", gir dårlig føling med jigen, lite kraft i tilslaget og det er veldig tungt å løfte stor fisk med disse stengene.

Jeg er svært skeptisk til Okuma. Den eneste snella som jeg vet ikke har knelet på stor fisk er Makairaen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share


×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.