Gå til innhold
Fiskersiden

fiskesettet til kveita


havfiske DKF
 Share

Recommended Posts

lagrene til avet er ikke mye å skryte av i forhold til hva flere av konkurrentene har! men er helt enig, avet er kraftig i metallet, tykke vegger og godt metallarbeid! dessverre så matcher ikke lagrene resten av snella! (spart seg for noen kroner der)

dette er jo viktig informasjon. Mulig jeg må skifte ut lagrene på snellene mine da...? Og det er jo pussig at man sparer på kulelagrene når man legger så mye sjel i resten av snella.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 202
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Med all respekt, men det er ikke det. Mye kveitefiske i Norge bedrives i strøk hvor det er langt mellom de store. Det er ikke alle som bor på Frank sin camp i ukesvis hvert år, og fisker målrettet på kjente storkveite-grunner ;)

du har et godt poeng Pål, vi her på øya, ned i sunnmøre, det er tatt kveite på 60 kg, rett utafor stuevinduet mitt, men de er det langt mellom, største kveita eg har tatt (på line) er 10 kg, fine kveiter dette, passe størrelse til mat, men vi har en camp her ute, der det kommer en del tyskere, de får alt man kan tenke seg, det er ca. 230 meters dyb her ute med oss på det djupeste, de fikk en lange på 19 kg og kveite på 39 kg i sommer. ganske variasjon her ute, like spennende det :9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

dette er jo viktig informasjon. Mulig jeg må skifte ut lagrene på snellene mine da...? Og det er jo pussig at man sparer på kulelagrene når man legger så mye sjel i resten av snella.

Det er måten de holder prisene så lave på.

du har et godt poeng Pål, vi her på øya, ned i sunnmøre, det er tatt kveite på 60 kg, rett utafor stuevinduet mitt, men de er det langt mellom, største kveita eg har tatt (på line) er 10 kg, fine kveiter dette, passe størrelse til mat, men vi har en camp her ute, der det kommer en del tyskere, de får alt man kan tenke seg, det er ca. 230 meters dyb her ute med oss på det djupeste, de fikk en lange på 19 kg og kveite på 39 kg i sommer. ganske variasjon her ute, like spennende det :9

Med all respekt, men det er ikke det. Mye kveitefiske i Norge bedrives i strøk hvor det er langt mellom de store. Det er ikke alle som bor på Frank sin camp i ukesvis hvert år, og fisker målrettet på kjente storkveite-grunner ;)

Det er klart at det er langt mellom de store, men hvis du er så heldig at du får på en stor så er det fint å ha godt utstyr som holder mål.

Jeg er klar over at det sjeldent med store kveiter hos deg, men jeg regner med at du har lyst på en stor. Og en Kveite på 30 kg drar som et uvær, og da er det utrolig kjedelig å miste fisk pga dårlig utstyr

Endret av Ami GRan
Lenke til kommentar
Del på andre sider

jaja, da her eg bestemt en Accurate BX400 og en Okuma Solterra Boat 20-30 lbs som havfiskesett

føler meg ganske fornøyd med dette, så da regner eg med eg er ferdig på tips-tokt her på forumet, dere får vel høre fra meg etterhvert

dette tror eg blir en ganske fin combo, har hørt mange lovord om både snelle og stang på trådene mine

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er måten de holder prisene så lave på.

Det er klart at det er langt mellom de store, men hvis du er så heldig at du får på en stor så er det fint å ha godt utstyr som holder mål.

Jeg er klar over at det sjeldent med store kveiter hos deg, men jeg regner med at du har lyst på en stor. Og en Kveite på 30 kg drar som et uvær, og da er det utrolig kjedelig å miste fisk pga dårlig utstyr

Dårlig utstyr bør man definitivt unngå. Men tror ikke man skal undervurdere hvor heftig det kan være å ha en sånn fisk i enden av snøret, med 10kg brems. En ting er når man fisker korte stenger med parabolsk aksjon, og har en dreven kompis som styrer båten og kveitekroken. Noe helt annet er det hvis man er alene (eller har med seg mindre drevne folk), og i værste fall må styre alt selv fra en heller klønete lånebåt. Da kan det lønne seg med en lengre stang, rett og slett fordi man ikke alltid kan holde seg ved ripa og fighte fra optimal posisjon.

En 6'8'' stang med rask aksjon, på strak arm mens jeg fyrer opp påhengsen, alt mens en 30kg raser avgårde med 10kg brems... Det er ihvertfall i overkant for meg :) Men siden jeg bruker en temmelig liten snelle med tykk braid, så øker bremsekraften merkbart, 4-5kg på full spole blir fort 6-7kg når kveita drar avgårde med en god porsjon line.

jaja, da her eg bestemt en Accurate BX400 og en Okuma Solterra Boat 20-30 lbs som havfiskesett

føler meg ganske fornøyd med dette, så da regner eg med eg er ferdig på tips-tokt her på forumet, dere får vel høre fra meg etterhvert

dette tror eg blir en ganske fin combo, har hørt mange lovord om både snelle og stang på trådene mine

Det blir nok meget bra! Tipper du blir å vinsje lange og brosme med et stort smil også :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dårlig utstyr bør man definitivt unngå. Men tror ikke man skal undervurdere hvor heftig det kan være å ha en sånn fisk i enden av snøret, med 10kg brems. En ting er når man fisker korte stenger med parabolsk aksjon, og har en dreven kompis som styrer båten og kveitekroken. Noe helt annet er det hvis man er alene (eller har med seg mindre drevne folk), og i værste fall må styre alt selv fra en heller klønete lånebåt. Da kan det lønne seg med en lengre stang, rett og slett fordi man ikke alltid kan holde seg ved ripa og fighte fra optimal posisjon.

En 6'8'' stang med rask aksjon, på strak arm mens jeg fyrer opp påhengsen, alt mens en 30kg raser avgårde med 10kg brems... Det er ihvertfall i overkant for meg :) Men siden jeg bruker en temmelig liten snelle med tykk braid, så øker bremsekraften merkbart, 4-5kg på full spole blir fort 6-7kg når kveita drar avgårde med en god porsjon line.

Det blir nok meget bra! Tipper du blir å vinsje lange og brosme med et stort smil også :)

Ganske enig, men det er få her på forumet som faktisk utnytter alle de 10kg brems snella kan yte. Ikke bare er det svintungt, men man bør jo heller ikke overbelaste alle knutene til det maksimale hvis det hersker noen form for tvil. Og i tillegg er det bedre for snella å unngå maks belastning, heller bremse litt med tumlene. Vet flere som har kjørt maksbrems, men det er som regel under fight av de virkelig store eksemplarene, og da skyldes det ofte at de ikke har tenkt å bruke hele dagen på å dra opp fisken.

For de som ikke vet hvor mye bremsekraft 10kg er i realiteten kan henge en 10liters bøtte full av vann i enden av snøret og løfte markløft. Hvis snella ikke gir ut snøre er det bare å ha på mere belastning. Tror de aller fleste vil bli mer nervøs for stenger/stangringer enn bremsekraften.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dårlig utstyr bør man definitivt unngå. Men tror ikke man skal undervurdere hvor heftig det kan være å ha en sånn fisk i enden av snøret, med 10kg brems. En ting er når man fisker korte stenger med parabolsk aksjon, og har en dreven kompis som styrer båten og kveitekroken. Noe helt annet er det hvis man er alene (eller har med seg mindre drevne folk), og i værste fall må styre alt selv fra en heller klønete lånebåt. Da kan det lønne seg med en lengre stang, rett og slett fordi man ikke alltid kan holde seg ved ripa og fighte fra optimal posisjon.

En 6'8'' stang med rask aksjon, på strak arm mens jeg fyrer opp påhengsen, alt mens en 30kg raser avgårde med 10kg brems... Det er ihvertfall i overkant for meg :) Men siden jeg bruker en temmelig liten snelle med tykk braid, så øker bremsekraften merkbart, 4-5kg på full spole blir fort 6-7kg når kveita drar avgårde med en god porsjon line.

Det blir nok meget bra! Tipper du blir å vinsje lange og brosme med et stort smil også :)

Ganske enig, men det er få her på forumet som faktisk utnytter alle de 10kg brems snella kan yte. Ikke bare er det svintungt, men man bør jo heller ikke overbelaste alle knutene til det maksimale hvis det hersker noen form for tvil. Og i tillegg er det bedre for snella å unngå maks belastning, heller bremse litt med tumlene. Vet flere som har kjørt maksbrems, men det er som regel under fight av de virkelig store eksemplarene, og da skyldes det ofte at de ikke har tenkt å bruke hele dagen på å dra opp fisken.

For de som ikke vet hvor mye bremsekraft 10kg er i realiteten kan henge en 10liters bøtte full av vann i enden av snøret og løfte markløft. Hvis snella ikke gir ut snøre er det bare å ha på mere belastning. Tror de aller fleste vil bli mer nervøs for stenger/stangringer enn bremsekraften.

Jeg er helt enig i dette.

Og selv 7kg er mye brems!

55 kilosen jeg fikk i høst slet med å dra i gang 7,5kg brems og det er ikke noe særlig å taue fisken opp, det er sånn man mister dem. Jeg vil påstå at det er veldig lite hensiktsmessig å bruke mer enn 8kg brems til kveitefiske. En 30kilos klarer å dra, men den sliter med å få opp farten og det fører til mye hoderisting, og jeg vil tro at dette kan føre til flere tapte fisk.

Kan snakke på vegne av meg selv og Thor og vi har brukt veldig mye tid på teste stengene våre med forskjellige bremsesettinger og har løftet mye vekter med stengene så vi faktisk vet hva som forsvarlig kan brukes. En annen ting vi har brukt veldig mye tid på er å teste forskjellige knuter/skjøter for å se hva de tåler.

Dette ga oss mange aha opplevelser. Jeg kommer til å skrive om dette på bloggen snart.

Her en noen løftebilder av litt forskjellige stenger, fin måte å se forskjellige aksjoner på

D7C_4297.jpg

Black hole 250 10 kg

D7C_2077.jpg

Black Hole 350 10 kg

D7C_2083.jpg

Smith wgj 52m 7,5 kg

D7C_2087.jpg

Smith wgj 52m 7,5kg annen vinkel

D7C_2093.jpg

Spinal 150 5kg

D7C_2099.jpg

Spinal 150 7,5kg

D7C_3809.jpg

Smith amj ex 7,5kg

D7C_4291.jpg

Smith mariana 44 200 10kg

P1010298.jpg

Antares 20-30 10 kg, kappet 25 cm i bunn og 20 i toppen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er helt enig i dette.

Og selv 7kg er mye brems!

55 kilosen jeg fikk i høst slet med å dra i gang 7,5kg brems og det er ikke noe særlig å taue fisken opp, det er sånn man mister dem. Jeg vil påstå at det er veldig lite hensiktsmessig å bruke mer enn 8kg brems til kveitefiske. En 30kilos klarer å dra, men den sliter med å få opp farten og det fører til mye hoderisting, og jeg vil tro at dette kan føre til flere tapte fisk.

Kan snakke på vegne av meg selv og Thor og vi har brukt veldig mye tid på teste stengene våre med forskjellige bremsesettinger og har løftet mye vekter med stengene så vi faktisk vet hva som forsvarlig kan brukes. En annen ting vi har brukt veldig mye tid på er å teste forskjellige knuter/skjøter for å se hva de tåler.

Dette ga oss mange aha opplevelser. Jeg kommer til å skrive om dette på bloggen snart.

Interessant.. Vi har på en måte opplevd noe av det samme.

Uansett, begynte å knyte PR-knot's på alle stengene mine i 2011, gjelder alt fra de største stengene til det tyngste havfisket og ned til kystmeitestenger. Har også knytt knuter til mange jeg har vært på tur med. Har enda til gode å slite en eneste knute i selve knutepunktet. PR-knot er forsåvidt ganske lik FG- og GT-knot i oppbyggingen, bare magefølelsen som har ekstra trua med snøret lagt stramt med en bobbin.

Min oppfatning er at det er viktigere å prioritere knuter, fortom, svivler og splittringer, enn å legge all vekt på snella. Hvilken stinger, innfesting og presentasjon på stingeren er mye mer elementært enn en talica 10.

Edit: Kanskje det viktigste av alt er at braiden er påspolt så stramt som over hodet mulig, så den ikke graver seg ned i allerede påspolt line. Da er det bye bye ganske tidlig.

Endret av O.C
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Interessant.. Vi har på en måte opplevd noe av det samme.

Uansett, begynte å knyte PR-knot's på alle stengene mine i 2011, gjelder alt fra de største stengene til det tyngste havfisket og ned til kystmeitestenger. Har også knytt knuter til mange jeg har vært på tur med. Har enda til gode å slite en eneste knute i selve knutepunktet. PR-knot er forsåvidt ganske lik FG- og GT-knot i oppbyggingen, bare magefølelsen som har ekstra trua med snøret lagt stramt med en bobbin.

Min oppfatning er at det er viktigere å prioritere knuter, fortom, svivler og splittringer, enn å legge all vekt på snella. Hvilken stinger, innfesting og presentasjon på stingeren er mye mer elementært enn en talica 10.

Edit: Kanskje det viktigste av alt er at braiden er påspolt så stramt som over hodet mulig, så den ikke graver seg ned i allerede påspolt line. Da er det bye bye ganske tidlig.

Ja, vi bruker også utelukkende pr-knot med bobbin, den blir svinesterk, men knuta blir faktisk slitt over tid, så den burde byttes "ganske" ofte.

Testet også 1-1.4mm mono med forskjellige knuter i hver ende. Overraskende nok var dobbel sluknute med 2,5 surringer helt klart sterkest. Uni, dobbel uni, ag chain, palomar og clinch måtte se seg slått=O

Det handler om å legge vekt på hver eneste lille detalj, og det er en av grunnene til at jeg synes dette kveitefiske er så artig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Interessant.. Har brukt mye uni, har fungert fint. Men aldri testet den til failure, må vel prøve dobbel slukknute. Er livredd rekylet på monofilament ved testing til maksimum, alt over 1mm er livsfarlig.. Utrolig mye energi som skal ut!

Black hole 250g håper jeg tar turen under juletreet i år. den er lekker!

Tatt deg tid til å bytte om til wire på stingerene enda da?

Endret av O.C
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rekylen er djevelsk. Hansker, briller og langermet genser er et must.

Det er uten tvil en kanon kveitestang er veldig fornøyd med den! Har video av 40kilos tatt på den, skal legge den ut snart.

De skal forresten komme med spiral som standard fra Jignpop nå, mulig trigger og, verdt å vente på det.

Det blir kevlar tråd og ikke wire, har god tro på det.

Bruker du wire? I så fall hvilken?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ut som en plan. Har falt litt for denne. Veldig myk men sterk wire, blir ikke deformert etter en fisk eller to. Men den er u-coated kobber, så må skylles veldig godt etter hvert bruk. Hvilken kevlarline bruker dere da? Har sett på fluorkarbon opp til 1.2mm, men er ikke helt sikker. Kan vel klippes det òg..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg liker å kjøre kveita hardt , synes det er litt av sjarmen samtidig som det passer meg og min fisketeknikk best. Det er mye snakk om sterk brems her. Med sterk brems så belaster man knuter , og utstyr forøvrig mye...noen ganger for mye. Men utstyrer skal tåle det sier noen , ja de har rett i det men man vet jo aldri om den torsken man nettopp dro opp har laget et hakk eller skade i bitetafsen selv om man ikke kunne finne noe. Skal man bytte bitetafs for hver torsk man drar her ja da må man ha med en rimelig stor trommel med mono med ut :) En annen ting er at ved kjøring med sterk brems så må man ta mye juling ved hoderistinger og sterke og lange rusninger fra kveita...spesielt ved bruk av korte stive stenger som jeg liker :)

Jeg kjører ikke så sterk brems , eller sterk og sterk , har ikke målt bremsekraften. Men jeg liker å kjøre passelig brems for så å legge tommelen på trommelen. Ved kraftige hoderystinger eller plutselige rusninger er det bare å løfte på tommelen , det går mye raskere enn å begynne å justere bremsen som du ikke klarer å gjøre fort nok uansett :)

Men bevares har man en snelle med sterk brems så er den som regel kraftig konstruert og bruker man bare endel av kapasiteten så burde den totale belastningen på snella bli mindre , jeg ser den og er helt enig i tankegangen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

eg liker å ha litt slakk brems, og høre lyden av ei bremse som freser, det er avslappende, iallefall med en stor lyr på lett utstyr, men fisken blir fort sliten..... fått en stor sei på havet før, 9 kg, på en shimano tld 15 og en shimano forcemaster 12-20 lbs, dette lånte eg da, og hadde slakka bremsa på den og hørte lyden av knarren..... idyll

Lenke til kommentar
Del på andre sider

eg liker å ha litt slakk brems, og høre lyden av ei bremse som freser, det er avslappende, iallefall med en stor lyr på lett utstyr, men fisken blir fort sliten..... fått en stor sei på havet før, 9 kg, på en shimano tld 15 og en shimano forcemaster 12-20 lbs, dette lånte eg da, og hadde slakka bremsa på den og hørte lyden av knarren..... idyll

Denne idyllen slår fort sprekker om du står med stor kveite i andre enden og du har for lite å bremse med.

Kan godt være at Avet SX er kraftig nok for det aller meste, men jeg ville følt meg liten og dum om jeg fikk stor kveite på den - uansett hva andre har fått til med snellen vil jeg si at det er uansvarlig å bruke en slik snelle målrettet mot potensielt stor kveite...

Her er jeg helt på linje med Ami Gran, Hafnor og antakelig de fleste andre (beklager Pål :)).

Med min Talica hadde jeg bremsen på i overkant av 6 kg da min store kveite bet på - men det var først da jeg strammet ytterligere til at jeg hadde mulighet til først å løfte fisken fra bunn (i kombinasjon med at vi flyttet båten) og senere bremse utrasene som var lange og harde.

Spaken sto omtrent midt mellom Strike og Max (9 kg?) da fisken dro 100 mtr av snellen i et langt hviiin... Jeg skal aldri glemme følelsen av respekt som jeg kjente på da.

Jeg tvilte aldri på snellen, til det har den fått for mye skryt, men jeg var glad jeg hadde investert i den kvaliteten jeg hadde...

Kreftene i fisken var først og fremst et sjokk - hadde lest og pratet og forberedt meg, men når jeg først sto der med 100 kg i andre enden var dette likevel en stor overraskelse. Dog en positiv overraskelse... Ser veldig frem til fortsettelsen.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share


×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.