Gå til innhold
Fiskersiden

fiskesettet til kveita


havfiske DKF
 Share

Recommended Posts

ja, men sier ingenting mot det ;) du har jo helt fullstendig rett da :) der er sånn me meg også kan man si, er ikke bare og bare det vettu.... :)

Trådstarter er åpenbart klar over problemet.

DKF - Gå og kjøp noe som DU tror på - høst erfaring og utvikle deg fra det du starter med. Alle her har gjort stort sett det samme - resultatet er at alle fisker med forskjellig utstyr.

Du har ikke fått ett eneste dårlig råd ovenfor, men alle tipsene kommer fra forskjellige utgangspunkt. Om en tid med havfiske som hobby kommer du også til å gi "gode råd" med utgangspunkt i hva du synes...

Poenget er bare å komme igang.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 202
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Ok, da takker eg for en del tips, var på den lokale Gmax idag, og kjente på snella eg liker, en Penn Squall 40 Lever Drag

den liker eg, har planer om å kjøpe den, men det er to stenger eg ikke klarer å bestemme meg om....

en Penn Torque Gamefish 6,6 for 20-40 lbs

Edge Dynamic Boat 7,6 fot 20-30 lbs eller 30-50 lbs...

liker begge to veldig godt, har lest litt på forumet her også, og begge høres gode ut....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ok

Ok, da tar eg Penn Torque Gamefish og PENN Squall 40 LD, dette blir satt sammen med 455 meter med 0,36 mm power pro, dette blir ett allroundsett

kommer hovedsakelig til å fiske lange, brosme, torsk. flyndrer, steinbit, kveita, sei og lyr

fisker vel ned til ca 200 m

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville gått ned til 0.28mm braid, alt annet blir bare fjåsete avdrift etter småfisk. Og ja, 0.28mm holder også kveite.

Det ville jeg aldri gjort.

Hvis kveitefiske er det du primært skulle drevet med er det ikke noe poeng å gå ned i senetykkelse. Jeg hadde gått for 0.35 braid- MINIMUM. Da har du også litt å gå på med tanke på slitasje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg hadde heller gått opp på 0.40 istedet for å gå ned. da du vil fiske mest ned mot 100m (tipper jeg) er det bare tull å velge tynnest mulig. ta ett snøre som tåler litt istedet for å være redd det skal slites for ingenting.

tenker da på slitasje ikke bare bunnapp eller på storfisken

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Teknisk mulig er det, teknisk umulig er det.

Jeg har fått storkveite på 0.30 og 0.40. Det som faktiskt teller er at man har tilstrekkelig mengde med nylon i bunn, kvalitets ringer og svivler. En snelle som takler de harde påkjenningene, og en stang man vet takler de store.

Til info. Jeg kjører med 0.36 og 0.30 til kveitefiske.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Teknisk mulig er det, teknisk umulig er det.

Jeg har fått storkveite på 0.30 og 0.40. Det som faktiskt teller er at man har tilstrekkelig mengde med nylon i bunn, kvalitets ringer og svivler. En snelle som takler de harde påkjenningene, og en stang man vet takler de store.

Til info. Jeg kjører med 0.36 og 0.30 til kveitefiske.

Herregud, er du helt idiot? Er MINIMUM 200lb mono, med 300lb sjokkfortom!!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig me Hafnor og co. liker å ha litt å gå på, har ikke fått fisk på over 10 kg enda, men det å fiske fra land går på det samme når deg gjelder sene, kan ikke fisk 7 kilos lyr med 0,09 mm multi, det blir for lite, det går kansje, men vil ikke uroe meg hele tiden

har faktist fisket med 0,09 mm multi, fikk opp en fisk med sikkert under 1 kg brems, den fisken veide 1,2 kg, eller sleit alle, mistet 12 sildesluker den dagen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker 0,40 multi og fem - seks mtr 0,90 mono som Topshot når jeg fisker kveite. Må si at med den store kveita som jeg fikk sist var jeg veldig glad for disse dimensjonene. Kommer ikke til å fiske kveite med mindredimensjon.

Var kjempefornøyd da FG-Knuten mellom de to snørene holdt, pga manglende erfaring med denne var jeg redd for at knuten var det svake punktet..

Er enig med AmiGran om at det ikke er vits å friste skjebnen med for tynt snøre... Godt mulig at det holder med tynnere snøre. Teknisk sett trenger jo ikke bruddstyrken overstige bremsestyrken+friksjonen i stangringene med noe særlig... men jeg tør ikke fiske sånn..!

Fisker stort sett ellers med 0,32 multi og (hvis jeg har) 0,60 Topshot.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har faktisk mistet Kveite som har kappet 200lb mono mot tennene;)

Da er vi to! :)

tenkte på det samme Frank! Håper du har kokt sammen noen syke comebacks Kim! imens venter vi i spenning

@OC- mener du helt seriøst at 0.30-0,40 braid er overkill til fisk oppmot 350kilo?

Absolutt IKKE. Hadde det bare vært å gå ut å hente en fisk oppmot 350kg på stang i Norge hadde jeg nok dimensjonert meg deretter. Men desverre kan du fiske i mange generasjoner før du i det heletatt klarer å nærme deg halvparten av den vekta du oppgir, eller like gjerne få den første turen.Han skal i tillegg bruke settet til å fiske uer, steinbit, flyndrer etc på vestlandet. Da er det etter min mening et bedre utfall med tynnere braid som gir mindre avdrift ved bruk av lette søkker, enn å låse seg til så tykk braid som mulig fordi det er en mulighet for kveite som bifangst.. Dessuten oppgir han selv tydelig i første post at han skal fiske etter kveiter opp til 15kg>, og da er det vel helt naturlig å svare etter oppgitte ønsker. Ja, det finnes store kveiter på vestlandet også, men det er vel noen mil mellom de største der nede, kontra oppe i tromsø. Og dere kan vel også skrive under på at det ikke er bare bare å gå ut å hente de tresifferede, uansett hvor du er.

Braid består av flere fibere som er flettet sammen, nesten som en vaier. Alle de x-antall fibrene jobber sammen, dvs de tåler ekstra belastning sammenflettet pga friksjon etc, og utgjør en sterk sene som ferdig produkt. Om èn av disse fibrene ryker har du allerede et svakt punt, uansett hvilken tykkelse du velger, og da er du pr definisjon like langt. 10 av 10 = 15, 9 av 10 = 12. Å kjøpe tykkere braid for å forbedre slitasje er en helt annen sak, da det er enorme variasjoner i hvilke typer braid som tåler mest slitasje. Og PP-depth hunter er vel bra nok den, men sammenlignet med spiderwire er den et tau. Braid tåler enkelt og greit ikke slitasje for å fungere optimalt. Da er det lengre sjokk-/bite/tafsefortom som gjelder.

Ta feks. Markus, han fikk vel ei ganske fin kveite på meget underdimensjonert utstyr nå tidligere i sommer? kan ikke huske at han slet braiden fem ganger under oppsveivingen?

Uansett, han skal ha en Penn Squall, den har en max drag på 13lbs, ergo vil snella gi ut snøre LENGE før en 30lbs braid ryker. I teorien skal det snøret nesten tåle det dobbelte.

Og dessuten skal man ikke knytte braiden rett i shadsvivelen, så kveita kan ha så mye tenner den vil.

Er helt enig i at fisker du målrettet etter kveite i områder der sannsynligheten er stor for å gå deg på ei storkveite bruker jeg kraftig braid selv, tom. tykkere enn Havfiske DKF skal anskaffe seg(som om dere trodde det liksom..). Men fisker jeg feks i trondheimsfjorden etter andre bunnarter på litt size 10kg< har jeg 0.24mm braid, helt ned i 0.18mm, og har ikke hatt problemer med snørebrudd ved større fisk enn oppgitt, selv ikke etter kveite. Vet mange flere her på forumet som kan bekrefte at snelle må gi etter lenge før braid, med mindre du har kjøpt en råtten suffix på billigsalg. Har lagt maks belastning på 0.41mm PP med en tiagra 30W, så hardt at jeg mista blodtilførselen t i låra pga harnessen, og var aldri i tvil om sena ville tåle dette, var mer usikker på stanga.

Men helt til sist: Ja, ser ingen grunn til å underdimensjonere om du skal peise rundt i båt i Tromsø på heltid.

Nei, ser ingen grunn til å overdimensjonere for kveitefiske på vestlandet og omliggende fjorder.

Og alle dere som ikke forstå internhumoren ang Kim.... ja, hva skal man si..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share


×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.