Gå til innhold
Fiskersiden

Garnfiske VS Teinefiske?


 Share

Recommended Posts

Detta e jo et Forum for sportfiske men koffor e teinefiske so godt akseptert her inn på detta forumet, men ikkje garnfiske?

Sportfiske,fritidsfiske,hobbyfiske ka e forskjellen? da e ikkje nåke stor forskjell på teine og garn du lure krabben inn i teino ved hjelp av agn og eit garn svømme fisken rett i ubevisst.

visst da ikkje går an å snakka om garnfiske på detta forumet, nåken so veit om et forum so akseptere garnfiske?

Mvh Benjamin :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Teinefiske kan du velge hvem fisk du vil ha med deg hjem. Garn er upopulært pga av at man ikke kan.

Garnfiske blir oftest forbindt med tjuvfiske.

Dessuten er måten fisken dør på i garn ikke særlig pent. Stygge merker etter at fisk har unslippet garnet også med på å være kritisk til garnfiske.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja... Det mest opplagte svaret på hvorfor ikke garnfiske er like akseptert som teinefiske her på forumet er vel at teinefiske er en mye mer selektiv fangstmetode. Med teiner går man mer målrettet etter det man er ute etter ved å velge agn, teinetype med bestemte typer og størrelser på innganger og utganger, og ikke minst på hvilke bunnforhold og dybder man setter teinene. Dessuten har man muligheter til å slippe uønsket bifangst levende ut igjen.

Med garn går man jo også ofte målrettet etter en viss størrelse eller art ved å velge riktig dybde, bunnforhold, maskestørrelse osv., men det er likevel ikke i nærheten av en like selektiv metode som teinefiske.

Du kjenner jo til hvordan garn fungerer. Fisken blir skadet og dør i maskene. Man har sjelden mulighet til å slippe uønsket fangst uskadet ut igjen. Setter man teiner etter krabbe, men får hummer, er det en smal sak å sette hummeren tilbake. Får man hummer i garnet derimot, er saken litt mer innviklet.

Jeg har selv fisket med garn og har vokst opp med en far som var ivrig garnfisker, men når jeg ser hvor død Oslofjorden har blitt mister jeg lysten og har rett og slett ikke samvittighet til å fiske med garn her. Dermed blir det til at man prøver å finne de mest selektive fiskemetodene (teinefiske og håndsnøre/stangfiske) og slippe det meste av fisk ut igjen. Ta en matfisk innimellom. Respektere minstemål er en selvfølge.

Det bor så mange mennesker rundt stakkars Oslofjorden at fiskepresset er ganske stort. Dermed kan ikke alle ta opp alt de får i garn, ruser,trål og not. Ikke i den tilstanden fjorden er i nå. Mange her på forumet bor rundt Oslofjorden og har nok en litt skeptisk holdning til garnfiske. Tradisjonelt har jo privat garnfiske vært mer for å skaffe mat på bordet. Stangfiske mer hobby og rekreasjon.

Der du bor ser jeg ingen umiddelbare problemer med at dere koser dere med spennende garnfiske. Vær forsiktige og følg lover og regler. Bruk redningsvest og la heller garnet stå noen timer ekstra om været er for drøyt for å trekke.

Lykke til :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

da e mykje bra i da de seie, men krabben ligg jo i fangenskap ei god stund i teino. so da e ikkje so mykje verre enn garn. bruke du fjordgarn då e da ikkje vanskelig å få krabben ut or garnet, men litt verre me trollgarn.

eg synst forumet kunne oppretta nåke so heite garn/ruse/line og teinefiske på fisketeknikker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På Testforumet er "alt" lov. Det forumet er jo til "alt det andre", så der kan jo slikt diskuterast. Det er så lite teine/garn/line-prat at eg trur ikkje det er eit direkte behov for eit eige underforum kun til det.

Men det er jo mi meining.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På Testforumet er "alt" lov. Det forumet er jo til "alt det andre", så der kan jo slikt diskuterast. Det er så lite teine/garn/line-prat at eg trur ikkje det er eit direkte behov for eit eige underforum kun til det.

Men det er jo mi meining.

Testforumet hadde eg ikkje tenkt på, da va godt du nevnt :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke vondt ment, men dæven å slitsomt å lese dette dialekthelvete dere skriver. Jeg kan lese posten 4 ganger, men fortsatt er jeg ikke sikker på hva som menes... Virker som om det er en økende tendens her inne? Internettforum generelt er ment som oppslagsverk for ALLE og jeg oppfatter det som svært dårlig nettkotyme å skrive på dialekt. Bokmål er normen, det ser dere vel antakelig selv? Flere forum rundt om som har regler og modererer dette, noe jeg synes FS også bør gjøre :shifty:

Jeg har selvsagt intet imot dialekter i seg selv, kun i skriftlig form i fora som dette... Er selv fra Oslo og digger Ålesunds dialekten til min samboer, men hun skriver selvsagt på bokmål i sms og på nett!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke vondt ment, men dæven å slitsomt å lese dette dialekthelvete dere skriver. Jeg kan lese posten 4 ganger, men fortsatt er jeg ikke sikker på hva som menes... Virker som om det er en økende tendens her inne? Internettforum generelt er ment som oppslagsverk for ALLE og jeg oppfatter det som svært dårlig nettkotyme å skrive på dialekt. Bokmål er normen, det ser dere vel antakelig selv? Flere forum rundt om som har regler og modererer dette, noe jeg synes FS også bør gjøre :shifty:

Jeg har selvsagt intet imot dialekter i seg selv, kun i skriftlig form i fora som dette... Er selv fra Oslo og digger Ålesunds dialekten til min samboer, men hun skriver selvsagt på bokmål i sms og på nett!

ja ka e da du ikkje forstår? so ska eg skriva da på bokmål slek at du forstår da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke vondt ment, men dæven å slitsomt å lese dette dialekthelvete dere skriver. Jeg kan lese posten 4 ganger, men fortsatt er jeg ikke sikker på hva som menes... Virker som om det er en økende tendens her inne? Internettforum generelt er ment som oppslagsverk for ALLE og jeg oppfatter det som svært dårlig nettkotyme å skrive på dialekt. Bokmål er normen, det ser dere vel antakelig selv? Flere forum rundt om som har regler og modererer dette, noe jeg synes FS også bør gjøre :shifty:

Jeg har selvsagt intet imot dialekter i seg selv, kun i skriftlig form i fora som dette... Er selv fra Oslo og digger Ålesunds dialekten til min samboer, men hun skriver selvsagt på bokmål i sms og på nett!

Tykkjer du framstår vel krass her. Det er inga nyheit at folk frå Oslo ikkje forstår andre dialekter, men ein treng ikkje bli frekk i ordlyden av den grunn. :)

Forstår du nynorsk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tykkjer du framstår vel krass her. Det er inga nyheit at folk frå Oslo ikkje forstår andre dialekter, men ein treng ikkje bli frekk i ordlyden av den grunn. :)

Forstår du nynorsk?

Hvor får du dette fra, finnes det noe statistikk på dette? Mener du spesielt folk fra oslo, eller folk som bor i nærheten av oslo?

Slik jeg ser det har vi ikke problemer med dialekter. Men at vi har problemer med NOEN dialekter er sant.

Forøvrig har gjeddebob et veldig godt poeng, siden vi har to skriftspråk i Norge. Enten skriver man bokmål eller så skriver man nynorsk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Går ikke an å sammenligne garnfiske med teinefiske.

Vi fisker av og til litt med garn selv. Et par ganger i året.

Men selv om krabben ikke er det vanskeligste å få ut av et garn er det ikke det som er poenget.

En krabbe i en tegne full i god mat vil jeg ikke tro lider, vil heller tro det motsatte.

Garnfiske er ikke gale i seg selv. Å sette et par garn i ny og ne betyr nok ingenting. Men når en begynner å sette ut 10 garn for å få mest mulig synes jeg det blir for dumt.

Også en ting til........

Garnfiske er kjedelig, stangfiske er gøy :lolu:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor får du dette fra, finnes det noe statistikk på dette? Mener du spesielt folk fra oslo, eller folk som bor i nærheten av oslo?

Slik jeg ser det har vi ikke problemer med dialekter. Men at vi har problemer med NOEN dialekter er sant.

Forøvrig har gjeddebob et veldig godt poeng, siden vi har to skriftspråk i Norge. Enten skriver man bokmål eller så skriver man nynorsk.

No svarde eg med viten og vilje litt syrlig, på det eg meiner var ein litt ufin kommentar.

Om statistikken fins veit eg ikkje, men eg har i alle fall ofte problem med å bli forstått med mi sunnmørsdialekt. Møter nesten litt motvilje, som franskmenn med engelsk?

Det kan jo hende at eg snakkar spesielt uforståeleg, eller har møtt på spesielt tungneme folk, så eg skal på ingen måte påstå bastant at det alltid er slik. :)

Sjølv skriv eg for det meste nynorsk på forum, og irriterar meg sjeldan over dialekt. Stor forbokstav, punktum og komma derimot... :shiftyninja:

Trur uansett denne diskusjonen burde få ei eigen tråd, om den ikkje allereie er der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

No svarde eg med viten og vilje litt syrlig, på det eg meiner var ein litt ufin kommentar.

Om statistikken fins veit eg ikkje, men eg har i alle fall ofte problem med å bli forstått med mi sunnmørsdialekt. Møter nesten litt motvilje, som franskmenn med engelsk?

Det kan jo hende at eg snakkar spesielt uforståeleg, eller har møtt på spesielt tungneme folk, så eg skal på ingen måte påstå bastant at det alltid er slik. :)

Sjølv skriv eg for det meste nynorsk på forum, og irriterar meg sjeldan over dialekt. Stor forbokstav, punktum og komma derimot... :shiftyninja:

Trur uansett denne diskusjonen burde få ei eigen tråd, om den ikkje allereie er der.

Sunnmøredialekten er en av de dialektene som kan være vanskelig å forstå. Jeg sliter veldig med den :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.