Gå til innhold
Fiskersiden

Hvilken enhåndsstang skal jeg kjøpe til laksefiske?


Håkon Hamre
 Share

Recommended Posts

Jeg skal kjøpe meg ei ny enhåndsstang som jeg skal ha med meg til orkla/surna neste laksesesong. Stanga jeg leter etter skal være billig, men av en viss kvalitet. En passende størrelse for meg kan jeg se for meg er 9,6 fot klasse #7, men er dette robust nok om storlaksen biter på? Kom gjerne med forslag og linker til stenger dere har erfaring med eller vil anbefale.

kan også informere om at jeg vil drive sjøørretfiske med samme stanga.

Takk på forhånd!

Endret av Håkon Hamre
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei .

Skal du fiske i Orkla blir kl 7 i letteste laget .Igrunnen vanskelig å kombinere en stang til både laks og sjøørret .Jeg bruker 15 fotere i Orkla i juni,men bruker tidvis mine Loomis kl 8 stenger i August om vannstanden er lav .

Kan på det varmeste anbefale Loomis Native Run glx ,10 fot kl 8 .Du kan jo evnt prøve å finne en brukt .Tror det lå en her på Fiskersiden for ikke så lenge siden .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei .

Skal du fiske i Orkla blir kl 7 i letteste laget .Igrunnen vanskelig å kombinere en stang til både laks og sjøørret .Jeg bruker 15 fotere i Orkla i juni,men bruker tidvis mine Loomis kl 8 stenger i August om vannstanden er lav .

Kan på det varmeste anbefale Loomis Native Run glx ,10 fot kl 8 .Du kan jo evnt prøve å finne en brukt .Tror det lå en her på Fiskersiden for ikke så lenge siden .

Ikke dumt: ) tingen er at jeg insisterer på å bruke enhåndsstang, ingen får meg til å handle inn tohånds. Jeg blir gående med enhånds.

Drømmestanga hadde vært G.Loomis NRX 10" #7, eller 10" #8. Men disse stengene er uforholdsmessig dyre, desverre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville ikke valgt en for lang kraftig to enhånds. Har du tohånds fra før så ville jeg heller gått for en 7... Og brukt på det lettere føre. Å gå med en klasse 9 i 10 fot tar på håndledd og armer. På normal til større elv fisker man desto mer effektivt med en tohånds enn enhånds etter mitt syn. Når man kan dra tarpon og annet på en 7 stang så klarer man en laks også.. Så lenge snelle, fortom og backing er tilpasset. Sjøørett er vel uansett utelukket i Orkla. I Surna mener jeg en 7 stang er mer enn nok på enhånds fiske. Alternativet er en lett 2 hånds. Skal du bruke enhåndsen på tørt og rifling er en 7 helt ok på mellom 9-10 fot. Men her er smak og behag og syn på saken forskjellig. Selv bruker jeg mindre enhåndsstenger i lakseelva nå en før. Og går heller på med en lett 2 hånds. Føler det gir mange fordeler fiskemessig. Mer effektivitet og styring. Skulle jeg kun hatt en stang for laks/sø så ville jeg eks valgt meg en 12,6-13 foter i det litt lettere segmentet...Selv om det heller ikke dekker alt fiske optimalt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville vært uhyre skeptisk til å bruke en syver i lakseelva --- kanskje fra slutten av juli og ut sesongen. Du har potensialet på å gå på skikkelig fisk både i orkdaln og surnings. Samtidig ser jeg ønsket ditt om å ønske å bruke stanga til SØ - Snakker vi da i sjøen eller elv?

I elva vil du helst ha en klasse 9, på kysten vil du gjerne ha en syver.

En gylden middelvei er å velge en 9 fot -åtter. De har som regel klinge nok til å håndtere selv stor fisk og er samtidig ikke så drøye at de føles sinnsykt grove å ta med seg på finfisket i sommerelva eller på kysten etter SØ.

Med mindre du har finslepen teknikk kan det være en ide å holde lengden på stanga "kortest mulig". Det vil du ha igjen for i håndledd og skuldre etter noen dagers tungt synkesnøre-fiske.... for ikke å snakke om "pumping i motvind" på jakt etter SØ.

Skal du ha nytt eller er pent brukt også innenfor rammen?

"Ballpark" budsjett?

Lettere å gi konkrete råd når man har ett beløp å forholde seg til, men jeg lufter ideene - pent brukt Scott A4/S4/S4s 9"8#. Eller kanskje en Guideline LPXe RSV2 9"8#?

Om du klarer deg med litt rimeligere ting, kan du jo vurdere å skaffe deg brukt både 9er og syver.......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville vært uhyre skeptisk til å bruke en syver i lakseelva --- kanskje fra slutten av juli og ut sesongen. Du har potensialet på å gå på skikkelig fisk både i orkdaln og surnings. Samtidig ser jeg ønsket ditt om å ønske å bruke stanga til SØ - Snakker vi da i sjøen eller elv?

I elva vil du helst ha en klasse 9, på kysten vil du gjerne ha en syver.

En gylden middelvei er å velge en 9 fot -åtter. De har som regel klinge nok til å håndtere selv stor fisk og er samtidig ikke så drøye at de føles sinnsykt grove å ta med seg på finfisket i sommerelva eller på kysten etter SØ.

Med mindre du har finslepen teknikk kan det være en ide å holde lengden på stanga "kortest mulig". Det vil du ha igjen for i håndledd og skuldre etter noen dagers tungt synkesnøre-fiske.... for ikke å snakke om "pumping i motvind" på jakt etter SØ.

Skal du ha nytt eller er pent brukt også innenfor rammen?

"Ballpark" budsjett?

Lettere å gi konkrete råd når man har ett beløp å forholde seg til, men jeg lufter ideene - pent brukt Scott A4/S4/S4s 9"8#. Eller kanskje en Guideline LPXe RSV2 9"8#?

Om du klarer deg med litt rimeligere ting, kan du jo vurdere å skaffe deg brukt både 9er og syver.......

Scott S4 er høyt på lista, men dog dyrere enn A4. Ser for meg at S4 er av hakket større kaliber enn hva A4 har å by på, siden den er dyrere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en GLX classic 10#7 og 10#8. Og det er helt rå stenger, men som andre er inne på så får skuldre og håndledd fort juling. Spesielt om du da går med litt korte synkeklumper, det er oppskriften på senebetennelse. Et godt tips uansett hvordan stang du ender opp med er å starte å kaste med den en god stund før du går i elva, så kroppen blir vant med det. Det er veldig stor forskjell på en 9"#7 og en 10"#8.

Jeg fisket ganske mye med enhånds i år og tok laks på både 9" og 10". Største var på 7,8 og 10"#8 ble for veik da. Det går på et vis, men det kjennes ut som om du står der med spaghetti.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en GLX classic 10#7 og 10#8. Og det er helt rå stenger, men som andre er inne på så får skuldre og håndledd fort juling. Spesielt om du da går med litt korte synkeklumper, det er oppskriften på senebetennelse. Et godt tips uansett hvordan stang du ender opp med er å starte å kaste med den en god stund før du går i elva, så kroppen blir vant med det. Det er veldig stor forskjell på en 9"#7 og en 10"#8.

Jeg fisket ganske mye med enhånds i år og tok laks på både 9" og 10". Største var på 7,8 og 10"#8 ble for veik da. Det går på et vis, men det kjennes ut som om du står der med spaghetti.

Sta som jeg er så veier det mest mot klasse #7/#8 9,6". Regner med jeg får lære på den harde måten om jeg støter på storlaksen:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøp deg en native run 9,6"#8. Har brukt denne mye og kan anbefales på det sterkeste! Har fisket ganske mye med NRX 10"#7 og ville mye heller gått for Native run, eller Crosscurrent 9"#8.

Vet ikke om du har fisket med NRX serien, men til Laks ville jeg heller gått for 9"#7 enn 10"#7. 9" er raskere og gir en følelse av mer trøkk, 10" blir for blaut etter min smak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Smak og behag .

Du får bedre styring i elv med en 10 foter .Har tatt atskillige storlaks på Native Run 10 fot kl 8 .Syntes personlig denne stangen er noe av det beste som er laget til kraftig enhåndsfiske .

Fikk nrx kl 8,10 fot i år og merker den kaster langt med mindre kraftbruk . Tatt noen store lakser på den også i år og det gikk helt fint .

Like greit å ta fram 2 hånds utstyret om elven og fisken er stor .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du absolutt ikke skal ha en tohånds, hvorfor ikke en switch stang i klasse 8?

Zpey Switch Z1 har avtagbart bakre håndtak.Dette kan du ha i lomma til trange situasjoner hvor du kommer til kort med enhånds. Og det vil du gjøre i mindre elver enn Orkla. Feil side av elva og ikke rom for baksleng eller D-loop for spey, da vil du slite med enhånds. Har du i tillegg litt synk og stor flue i spissen vil du se med misunnelse på de som går med tohånds.

Kanskje litt i kraftigste laget til enhånds SØ fiske? men finnes i klasse 7 også uten at jeg har prøvd den.

Endret av moby
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du en stang til Sø only kan du sikkert bruke den på laksen i noen tilfeller også. :)

Har du en stang til Sø only kan du sikkert bruke den på laksen i noen tilfeller også. :)

Tja, kanskje i enkle tilfeller. Det ble en Scierra 9,3" klasse #7, med scierra d-lite snelle. Utrolig fin og velbalansert stang til så billig pris.

antpakke.jpg

Dette er stanga, den er med fighting-butt. Så at det er umulig å hale inn lakser på over 6-8kg tror jeg nok ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.