Gå til innhold
Fiskersiden

Saltvannsfluer inspirasjonstråd


Espen Ørud
 Share

Recommended Posts

Her er et par af mine fluer. Både egne mønstre, og variationer(Ultra Shrimp og Surf Candy). Håber de kan bruges som inspiration for nogle.

171372396.jpg

173680177.jpg

156248316.jpg

172029643.jpg

Med venlig hilsen,

Peter

Hva heter vingematerialet du bruker i Surf Candy'en?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser ut som super hair eller ultra hair?

Takker :)

Er relativt ny til fluebinding, så jeg vet ikke helt hva det er jeg bestiller alltid. Men jeg begynner å få en liten oversikt over hvilke materialer som er egnet til hva etterhvert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

linken funker ikke jo;(

Trolig fordi det er rundt 4,5 år siden den ble postet, MEN den har gjenoppstått fra de døde og linken har nå skiftet navn til https://www.fiskersiden.no/index.php/fluebinding-mainmenu-27/sjetfluer-sfs-mainmenu-70/437-duddler

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 years later...
  • 1 month later...
  • 3 years later...
  • 4 weeks later...

Å viste ikke at du hadde adressen min........og at du var synsk. ; )

Neida, skal nok klare å tjore noen selv, men dette var nettopp

den inspirasjonen jeg behøver. Har du et bilde av de 10 fluene du

anser som best nå i mai juni, etter Sø ?

Flottt bundet. Bruker du epoxy eller uv lim ?

Lager selv den grønne og blå varianten samt en med selvlysende orange til lyr.

Tørrflua

Auda så at innlegget var en mnd gammelt først nå

Endret av Tørrflua
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hyggelig med tilbakemeldinger!

Har nok ikke bilde eller noen spesiell formening om akkurat 10 fluer som er best til spesielle tider.

Jeg tenker at man bør ha noen fiskeimitasjoner, noen reker og kanskje noen lopper. Fluer som woolly bugger osv funker også bra.

Er ikke spesielt opptatt av mønstre, men liker at fluene minner om noe fisken spiser på det stedet og den tiden du skal fiske.

Prøv for eksempel noen av de over når sjøørreten jager sild/brisling/tobis.

Ellers trenger ikke nattefiske være dumt på denne tiden.. Prøv en sort woolly bugger eller zonker. En sunray shadow tube funker nok i sjøen også!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, jeg har fisket my SØ opp igjennom og brukt de mest populære mønsteret som zonker, desiver, børstemark, reker, ol, i forskjellige farger, har også en egen variant av Mickey finn som fisker godt på våren. Startet en gang i begynnelsen av 90 tallet med fiske på vestkysten i Sverige. Men mine erfaringer rundt fluevalg er begrenset til vårfisket. Har ikke forsøkt direkte etter SØ på sommeren, HA var den fisken som ble satset på. Nå er jo den nesten forsvunnet så nytt fokus må til. Så håpet derfor å få noen tips på hva som funket best når nå våren er over.

Lopper er noe jeg ikke har testet og sikkert mye annet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres fornuftig ut. Har prøvd etter SØ noen ganger på sommeren for noen år tilbake. Da kveld natt Lenger inne i Oslofjorden med pontongen. klarte da å lure en men det kunne jo bare ha vært flaks. Fikk da den på et sted jeg aldrig har fått SØ på våren. Da på en svart wolly bugger Variant.

Har fått gode tips av en annen her på plasser som kan funke. Nå gjelder det bare å velge rett fluer å binde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jiggy er fin til sjøørreten hele året.

Ellers er rekefluer også kurante det meste av året. Alt fra Ultra Shrimp til fluer som CdC-reka osv er bra.

Det var en gang en oversikt over kurante fluer her på FSs hovedsider, men den har noen krølla til fullstendig...


Bruk imitasjoner. Wolly-buggers osv er kvasi-fluer som ikke ligner veldig mye på noe sjøørreten spiser til vanlig. Hvordan ser en brisling ut, liten sild osv. Det er noe å tenke på når man binder...

Endret av Espen Ørud
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 9 months later...
  • 1 month later...
  • 9 months later...

Jeg tenker at nå kan bare all is smelte. Vedlagt er resultatet av frossen vannflate og min versjon av vaskebjørnen. Bindebeskrivelsen skal Eivind Berulfsen har creden for. Jeg har bare modifisert den litt med uv orange istedet for rød selull og pearl white uv foran. jeg har også hoppet over ei runde med fjær rett foran øynene på den ene varianten for å få mer uv effekt. Anbefales et forsøkIMG_0125.thumb.JPG.225c2af708b60f6f28104c2fad3b233c.JPG:)IMG_0123.thumb.JPG.042f23d9012dd8a5f8dd452e095512ee.JPGIMG_0124.thumb.JPG.aba3c127dbd052bdbcb50cf6dcbe501f.JPGIMG_0126.thumb.JPG.e78f854e80a7c353f2b708f32f75f469.JPGIMG_0127.thumb.JPG.d91c5c4c84408ee2a56f23488b34bcee.JPG

Endret av Aurejeger
skrivefeil
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.