Gå til innhold
Fiskersiden

Saltvannsfluer inspirasjonstråd


Espen Ørud
 Share

Recommended Posts

Gjest Brage

Her er en videre utviklingen av Dalberg sin hjortehår dykker;

http://flyanglersonline.com/flytying/advanced/

En fiske metode som man kan utnytte ved bruk av denne teknikken er immitere en fisk som spiser i overflata. Ta feks en sildeimitasjons flue og lag ett hjortehårhode som gjør at den dykker når du trekker den inn. Etter ett par trekk kan du vente til flua stiger opp til overfalten også ta et par kreftige trekk rett etter at flua har brutt vannfilmen. Dette vil imitere en fisk som snapper en godbitt i vannoverflata, for så å svømme videre. Teknikken kan brukes like godt på dag som nattfluer.

Her er en dynamitt variant som flyter opp til overflaten når jeg stopper inntrekket. Jeg har prøvd den ved to anledninger nå og det funker vanvittig bra. Du kan få litt problemer med å få flua stabil (slik at den ikke snurrer rundt), men dette kan du motvirke med en tykkere fortom samt å legge litt arbeid i å lage en god tapert fortom. En annen ting som er vesentlig for å få den stabil er å ikke binde inn noen hjortehår som undervinge. "Magen" på flua er best flat!

0606200517165341TWNYmlBpW9.jpg?22

Jo, brattere du friserer hjortehårene på oversiden av flua jo mer vil den dykke. Det er viktig å få hodet flatt og skrått oppover. Det beste redskapet til dette er en skalpel el.

[ :) ][ :) ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av MP

Tøffe fluer, har bundet en del med Ghostfibre selv, men har enda ikke prøvd dem. Hvordan blir det i vannet, suger det mye vann med tanke på kasting?

Ettersom fibrene ikke suger vann er de nærmest for tørre å regne etter første blindkast.

sitat:Opprinnelig postet av max_fishing

hvordan er det å binde med? har tenkt å prøve det..

Helt suverent, men det er et par forskjellige leverandører som kaller fibrene sine Ghost Fibre - jeg har valgt å bruke de det er en anelse glitter i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av kim andre

legger ut en krabbe jeg og;

260520051827HjAAAyGCYZkRN4qfOo.jpg?39

har ikke prøvd denne med synk, men har fisket den på grundt vann i skumringa. fikk endel torsk.

Litt stilig krabbe ! Har du brukt syltetøystriker og sånne klistreputer man setter under stol- og bordsbein.??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Brage

Dette blir den siste hjortehår flua på en stund. Promise!

Her er prototypen på en spinning vito. Jeg får ikke testet denne flua før til torsdag, men her ser dere iallfall konseptet. Hjortehårene klippes slik i propell form, slik at vannmotstanden får den til å rotere. Kroken er en laksetrebel, med langt skaft str 8. Krokøyet er rettet ut også er tredd en liten virvel inn i krokøyet. Deretter klemte jeg krokøyet igjen med en tang. Det kan med fordel brukes en mindre virvel enn det jeg har brukt på denne flua, men dette var den minste virvelen jeg fant i farten.

070620051925075rgbK7dYFR6N.jpg?90

Hjortehårene er for øvrig stivet opp med litt superlim. Håpet er at roteringen i flua skal sende ut kraftige vibrasjoner som ørretten kan oppfatte. Hvis noen ønsker å finne ut mer om dette matrialet, kan de kjøpe denne boka:

http://www.amazon.com/exec/obidos/tg/detai...g=UTF8&v=glance

Skitt fiske!

[ :) ][ :) ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

meget pen og interessant flue brage. hva har du i kroppen?

vil på det sterkeste anbefale deg å gå til innkjøp av dubbinger av slaget : ice dub uv black og firestar lazer purple.

jeg har testet det meste av dubbing som funker til nattefiske og disse funkerer helt perfekt. anbefaler deg også å børste dubbingen med tannbørste ellers borrelås.

en annen ting: bruker du ribbing?

lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Brage

Hei Erik,

Av en eller annen grunn overeksponerer kameraet fargen hvit, slik at kroppen ikke kommer ordentlig frem. Det er ikke ice dub i kroppen, men mørkegrønn speckeld chenille.

Ribbing? Er det hackelet du mener? Det er iallefall svart saddle.

I halen er det forøvrig 3 tråder med den evigunge crystal peral flach (grønn) og litt svart tempelhund. Det er viktig å feste halen også bak krokbøyene (det lar seg gjøre på en trebel). Dette medfører at halen er festet så lang bak som mulig og dermed er det liten riskio for at den skal surre seg rund treblekroken.

Når det gjelder ice dub så bruker jeg endel av det til en vinterflue (rekeimitajon) til sjøørett. Det er også et kjempefint matriale!

Hvis du tester flua så hadde det vært fint med en tilbakemelding på hvordan du syntes den roterte og om du eventuellt har forslag til forbedringer på utformingen av hjortehårene.

[ :) ][ :) ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

skal se om jeg ikke skal prøve noe lignende til mitt nattefiske i elv. skal isåfall gi deg beskjed.

Er litt redd for å bli oppfattet som en bedreviter men skal gi deg et par tips til å få en enda bedre flue.

1. invester i en ribbing, som du ribber hackelet med. det vil si at du ikke surrer hackelet bakifra og frem med fremifra og bakover og fester hackelet med ribbingen og legger ribbing korsvis over hckelstammen. uten en slik ribbing risikerer en å kun ta en fisk eller 2 før flua går i stykker.

nb!enden med de lengste fibrene festes foran.

2. hackelet er surret slik at du begynner på den tykke delen av stammen der fibrene er lengst. dette er stikk motsatt av det som gir mest turbulens og dermed mest liv i vinge ellers hale. gjør du motsatt alik at du begynner fremme med den tykke delen og følger samme prosedyre som i pkt. 1 spm vil flua få en mer korrekt oppførsel.

3.varier kroppen. anbefaler deg å kjøpe den dubbingen jeg nevner ovenfor. kroppen bør ha en slags sigarform, slik at den er forholdsvis slank bakerst og endel tykkere foran slik at den får en slags avsmalning.

dette håper jeg ikke opfattes som kritikk av det onde slaget;) var egentlig ment å hjelpe andre med noen nyttige tips.

Du er en meget dyrkig fluebinder!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Brage

Slapp av Erik, gode råd og innspill er positivt! Har noen kommentarer;

sitat:1. invester i en ribbing, som du ribber hackelet med. det vil si at du ikke surrer hackelet bakifra og frem med fremifra og bakover og fester hackelet med ribbingen og legger ribbing korsvis over hckelstammen. uten en slik ribbing risikerer en å kun ta en fisk eller 2 før flua går i stykker.

nb!enden med de lengste fibrene festes foran.

Dette er ett godt tips for å få mer holdbare fluer. Men man oppnår akkurat det samme på en mye enklere måte hvis man bruker "Skjult Palmer-Hackle" teknikken. I denne teknikken tvinnes chenillen og fjæra sammen før de samlet tvinnes rundt kroppen.

sitat:2. hackelet er surret slik at du begynner på den tykke delen av stammen der fibrene er lengst. dette er stikk motsatt av det som gir mest turbulens og dermed mest liv i vinge ellers hale. gjør du motsatt alik at du begynner fremme med den tykke delen og følger samme prosedyre som i pkt. 1 spm vil flua få en mer korrekt oppførsel.

Dette med surringen av hackel har jeg brukt mye tid på å finne ut av (selv om det kanskje ikke ser ser slik ut mht det estetiske). I fluer som fiskes sakte tror jeg det er best med lange hackle fjær på kroppen. De lengste fjærene er bakest på kroppen og fjærene peker bakover. Dette gir en finfin svømmebevegelse.

I fluer som fiskes fort tror jeg det er best med kortere hackle der de lengste fjærene er forran på flua. Fjærene peker også forrover. Dette gir mest lyd og trykkbølger. Dette varianten gav gode fangser tidlig på sommeren ifjor.

På nattfluene brukes omtrent de samme teorier som for dagfluer.

sitat:3.varier kroppen. anbefaler deg å kjøpe den dubbingen jeg nevner ovenfor. kroppen bør ha en slags sigarform, slik at den er forholdsvis slank bakerst og endel tykkere foran slik at den får en slags avsmalning.

Fluene ser fine ut hvis de har en slik avsmaling! Men hvorfor "bør de ha en slik sigarform"? Det er mange byttedyr som ikke har en sigarform. Jeg prøver å legge med på den gyldene middlevei, dvs å at kroppen er så har en någen lunde gjevn tykkelse. Men det er ikke noe jeg legger noe arbeide i å få til.

Det er lurt å variere fagen på kroppen! Helt enig! Men på nattfluer så har jeg klokketro på at mørkegrønn metalic er en av de viktigste nøkkelstimuliene for å utløse hugg hos sjøøretten. Det er mulig dette anderledes for laks, det har jeg ingen begrunnet mening om.

Synes det alltid er lærerikt å diskutere med deg Erik. Mulig vi ses i Mandalselva på sensommeren. Da kan du lære meg mer om klassiske laksefluer, så kan jeg lære deg litt om brunt brennevin :-)

[ :) ][ :) ]

Ps; Nå var det selve spinningen som er poenget med den flua, men det druknet litt i alt det andre!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

artig flue du har laget uansett. jeg tenker hele tiden nattfiske i elva når jeg snakker binding nå for tiden. sikkert fordi jeg venter på bettet;)

si gjerne ifra hvis du kommer ned. skal du få noen killer fluer av meg.

ps. jeg kan ingenting om hver klassiske fluer eller hjemmekok/brun saft, moderne laksefluer derimot;)

Vil mest sannsynligvis ha med bindeutstyret mitt på fiskersiden turen til mandalselva. kan jeg vise dere alle noen triks.

kommer snart med bilder av mine nye deceivere..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 months later...
  • 9 months later...

Runars Teppesild i tre forskjellige varianter. Den øverste i trefarget, de to nederste i tofarget. Den nederste også med epoxyhode som jeg varierer noen av fluene med for litt fremtyngde.

Krok: Owner Mosquito i strl #1

Kropp: Extra Select Craft Fur (noen fluer med en del flash iblandet)

Øyne: Etter eget ønske (jeg fester mine i en dråpe epoxy, evt legger epoxy over på de med epoxyhode)

10603_s.jpg

Fullversjon: http://fiskevatn.no/foto/arkiv/4188/10603.jpg

10604_s.jpg

Fullversjon: http://fiskevatn.no/foto/arkiv/4188/10604.jpg

10605_s.jpg

Fullversjon: http://fiskevatn.no/foto/arkiv/4188/10605.jpg

Levert av: http://fiskevatn.no/foto/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Vil forøvrig bare understreke at Runars Teppesild selvsagt skal ha påtusjet gjeller i rødt, men ettersom den vannfaste tusjen jeg har plutselig ikke er så vannfast likevel droppet jeg det på disse for å ikke få smurt rødfarge utover hele vingen...

Pene fluer PVJensen. Bob-inspirerte fluer det her. Kom plutselig i den sammenheng på at dersom ikke alle vet om disse sidene, så er de verdt et besøk. Mye teknikker og fluer som kan overføres til norsk saltvanssfluebinding (dansk også forsåvidt...):

http://www.aswf.org/saltwater_flies.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.