Gå til innhold
Fiskersiden

Kveiteturer høsten 2012


obbien
 Share

Recommended Posts

Denne dagen er uten tvil den mest opplevelsesrike dagen jeg noensinne har hatt med en fiskestang i hendene. Blir litt rart når det jeg kommer til å huske best, er den syke fighten til Øyvind og ikke min egen grusing av gammel kveitepers. Måten denne fisken bare sto og stanget et lite stykke over bunn, helt umulig å rikke med knallhardt press. De drøye utrasene på over 30 sekund. Samt stemningen i båten når den forsvant ned i dypet kommer til å sitte fastbrent i minnet til evig tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

fantastisk spennende rapport obbien! Og det er helt forståelig at du er skuffet (jeg ville vært knust). Shit happens! Men du og dere kan jo trøste dere med at dere bor mitt i smørøyet. Dere har norges beste sportsfiske og den mest spektakulære naturen rett utenfor stuedøra. Og på tross av mye skitvær, fungerer det likevel når man kan ligge på været på denne måten, og bare dundre ut når sjansen byr seg. Og når fisket er så bra som dette, trenger man ikke være utpå hver eneste dag. I tillegg til det fantastiske havfisket har dere også mange fantastiske ørret og røyevann i fjellene. Jeg må innrømme at jeg har lekt litt med tanken på å flytte til Tromsø. Problemet er nok å få "sjefen" hjemme med på den ideen... ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ut som dere har vært nord for fiskerigrensa ;) Det fins ikke verre måte å miste storfisk på enn utstyrssvikt, den skuffelsen blir å sitte lenge i kroppen. Sannsynligvis helt til du retter deg opp med ei ny storkveite.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rått...! Som vanlig fra dere karene der oppe. :)

Øyvind - selv om Piscator har rett - du har min fulle sympati... Må være forferdelig å innse at det var utstyret som sviktet?

Grattis til S10g for ny pers - sikkert ikke den siste... greit å bo der oppe en stund? Tipper Stavanger kan fortone seg som et antiklimaks den dagen du kommer hjem igjen.. ;)

Og til dere som ser på Kveitefiske som kjedelig... Hva skal man si?

Jeg ser på dødtiden som en investering - Når det smeller får man betalt med renter. Ihvertfall om det er litt tak i fisken...

Endret av Thomcon
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fin rapport som vanlig. Tydelig at kveita er i støtet for tiden , mulig månefasen har noe å si ? Var ute med sild jeg også i går og ble ny pers , tippet akkurat 100+ :)

Grattis med kjempekveite!

Høres ut som dere har vært nord for fiskerigrensa ;) Det fins ikke verre måte å miste storfisk på enn utstyrssvikt, den skuffelsen blir å sitte lenge i kroppen. Sannsynligvis helt til du retter deg opp med ei ny storkveite.

Skuffelsen sitter fortsatt solid i, ja.. Verste sort det der.

Og ellers takk for tilbakemeldinger, medfølelse og oppmuntringer.

Endret av obbien
Lenke til kommentar
Del på andre sider

03.11: Tid for revansje?

Skuffelsen etter forrige helgs tapte storkveite har sittet lenge i kroppen. Det er ikke lett å miste sin kanskje livs fisk p.g.a. utstyrssvikt. Lysten på en revansje etter dette kom derfor kjapt, og Stig Thore og jeg bestemte oss for å ta en lørdagstur på havet.

Det var lettskyet pent vær, men da vi kom på Yttersia var det fortsatt sterk vind. Etter en halvtimes kjøring ble det bare mer og mer vind, jevnt stiv kuling, og i kombinasjon med kraftig strøm fra motsatt kant ble det ganske stygge "straumbåra". Vi bestemte oss derfor for å snu og la kursen innaskjærs i stedet. Inne i Kvalsundet var det mer hyggelige forhold og lite vind.

Utstyrt med frossen sild fra forrige helg frista vi kveita. Og resultatene lot ikke vente på seg. Vi fikk 4 småkveiter, i tillegg til mange hugg og kontakter.

IMG_0700-stig+thore+in+action.jpg

IMG_0702-krok.jpg

IMG_0706-stig+thore+14,5+kg.jpg

Stig Thore fikk dagens største på 14,5 kg. Ypperlig matfisk.

IMG_0163-oyv.jpg

IMG_0709-oyv+11,5.jpg

DSC_0081-smaakvet.jpg

fighting.png

IMG_0722-oyv+10,5.jpg

Hyggelig tur som ga god matfisk for en stund framover. Tydelig at det var bett også denne dagen. Lurer på hva vi hadde fått om vi hadde kommet oss til go'plassene på Yttersia...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At det er tildels mye kveite i områdene der oppe er jeg ikke i tvil om.Var der å fisket et par dager forrig uke.Vind i kombinason med tildels mye strøm gjorde at fisking etter kveita ble periodevis vanskelig.Været skiftet fort,båten vi brukte var bra ,men ikke til denne årstia.

Tirsdag nordøst ,bølger oppmott 2meter gjorde at vi stortsett måtte gå langt inn i fjorden.

Onsdag vær omslag merre sørli vind og da kom kontaktene med kveita.Vi var borti ei 50+ eller større ,men opp ville ho ikke.Var borti ca 12 kveiter et par gode hugg .Ei litta ble løst ved båtripa.For å si litt om strømforholdene ,2.3knp i lett mottvind må vel kalles bra?

Torsdag ble det nordøst i gjen, siste hotspoten som skule fiskes av de siste timene opp mott flotoppen utgikk skuffelsen var til å følle og ta på.Det var bare og flykte innover fjorden før vi gikk ned med mann å mus.Det ble ei matkveite på ca10-12kg ikke det helt store

Fredag var yr og storm enige om 10-12meter nordøst fiske utgikk,ergeligt for det var ganske bra når vi våknet på hytta.

Ikke det helt store å skrive om ,men for et område det må bare oppleves.Dåfjorden med alle muligheter med både inner og yttersia er bare helt rått.Jeg hvet det blir tur til Frank til neste år ,men det blir ikke i november hvis en nå ikke tar med egen båt. da kan nok vær og årstid utfordres noe merre en det vi gjorde.

Vi hørte rykkter om oddien sin stor kveite så vi hviste vi var på rett plass,gratis til dere vi for ta reprisen med litt annet resultat til neste .

Endret av celine2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.