Gå til innhold
Fiskersiden

Stanglengde for gjedde på flue?


Christopher
 Share

Recommended Posts

Kjenner ikke guideline reaction selv, men ser på hjemmesiden at modellen på 10 fot finnes fra klasse 6 til og med 9. Dette er nok stenger først og fremst myntet på sjøørret og laks i elv. Veit ikke hvilken klasse du vurderer, men de tyngre kaster sikkert en relativt stor gjeddeflue ganske greit.

Ang. lengden vil 10 versus 9 fot i lakseelver gi deg noe fordeler når det gjelder kast av speytypen, mending, og dyp vanding.

Ved gjeddefiske derimot, med mange og lange overhåndskast, vil den ekstra "foten" nok kjennes i håndleddet etter en lang fiskedag.

Bruker selv en sage rplxi 8'6 i klasse 8 når jeg fisker gjedde, enten fra båt eller el. land. (ikke behov for vading der jeg fisker)

Denne stanga kaster lett store fluer og tyngre snører enn angitt.

Ikke bare stanga avgjør om en stor flue er behagelig å kaste. Ved å bruke en fortom som har en kraftig butt og god tapering synes jeg man unngår slag fra store og tunge fluer.

Lykke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker de samme stengene som jeg bruker til sjøørret.

Hvis vinden er snill bruker jeg en Fenwick Techna AV #6 9` som er hatet av mange og elsket av meg. :) Modellen finnes ikke lengre, men dette var engang en meget lett og rask stang som krever brukbar teknikk. Hvis vinden ikke er snill, bruker jeg en Vision SW (saltwater) #8 på 9`et eller annet. Sistnevnte er noe dypere i aksjonen, og jeg kunne ønsket meg litt større stangringer, men stangemnet er en drøm å jobbe med. Siden du sikkert skal kjøpe din første fluestang, og sannsynligvis også vil bruke den på noe annet enn gjedde, vil jeg peke deg i retning av en #6 på 9` i prisklassen rundt 2.000,- Nå på høsten bør du kunne gjøre gode kjøp, men ha i bakhodet at "førpris" ikek er noe man skal se seg blind på.

Begge stengene har gått ut for lengst. Jeg er dessverre ikke helt up to date på fluestenger om dagen. Men kan du kaste er et besøk i en butikk som lar deg prøvekaste sterkt å anbefale. Kan du ikke kaste, kan det uansett være lurt å oppsøke en skikkelig butikk, siden det er større sannsynlighet for at betjeningen vet hva de snakker om der enn på den lokale "mest klær/ sko og litt fiskeutstyr"-butikken.

Men stenger beregnet på sjøørretfiske er ofte et godt utgangspunkt, siden gjeddefluene er store og blir tunge når de er våte. (Selv om moderne flashfluer har hjulpet mye.) Å fiske med en stor og tung flue i vindstille, gir noe av den samme utfordringen som å kaste en slank streamer i vind. :)

Min heftigste gjeddefight på fluestang var en 3-4 kilos som tok en liten tørrflue mens jeg egentlig fisket etter sørv. Min gamle Hardy Favorite i #3 fremstod som et siv i storm..... Poenget er at det meste kan brukes, det viktigste er at du får ut flua og det handler mer om teknikk enn stang. (Selv om #3 absolutt ikke er å anbefale, hold deg på #6-#8).

Snørevalg blir din neste utfordring. Jeg bruker kun rent flytesnøre når jeg fisker med popper, ellers går det mye i flyt med sinktip i grad 2. (Som jeg også bruker etter sjøørret, det er i det hele tatt sjelden jeg bruker ren flyt lengre til annet enn tørrfluefiske i ørretvann.) Til min #8 har jeg også snører i synkegrad 3 og 4, som brukes en sjelden gang og da fra båt. Fisker du fra land, skal det være rimelig brådypt før så hurtigsynkende snører er noe vits.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.