Gå til innhold
Fiskersiden

Er det noen jerkfiskere her inne ?


Recommended Posts

Jeg selv bruker en god del jerk. Men det har stadig blitt mindre og mindre etter at jeg oppdaget hvor effektivt gummi er på gjedda.

Med både 4-play og alien eel i kassa, så er det sjelden fisken uteblir for min del. SÅ har faktisk vurdert å selge unna en del jerkbaits, da de blir lite brukt.

Og når jeg til våren skal teste real eel, så blir det kanskje enda mindre jerking.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har fisket litt me det, både i sommer og vinter, dette er ganske spennede , fått lyr og gjedde, det er faktisk spennende i saltvann, og du får mye, det er en ganske fin fiskegren, men mye mer styr enn en enkel dyb med agn som ligger stille

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har vel strengt tatt en jerkpause frem til jeg får båt + ekkolodd på vannet i 2013. Da kan det nok hende at interessen våkner på ny. Har en bag med jerkbaits og inntil jeg er uheldig og sliter noen av de så tror jeg det holder lenge. Jeg er fan av rolig jerking; jeg vil ikke ha gjedder som er kroka med trebler fra snute til gjellelokk pga hurtig/hissig jerking idet gjedda er nysgjerrig eller litt for nære jerkbaiten. Samtlige av mine gjedder har vært kroka langt fremme i munnen og slik ønsker jeg å fortsette å ha det. Samt at jeg liker lettere jerkbaits fremfor tunge; komboen ABU Revo SX + DAM Calyber stang gjør susen opp til 100 g. jerkbaits uten problem. Så igjen: De som ønsker seg en allsidig og rimelig stang, av bra kvalitet, bør ta en kikk på Calyber'ne. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

for min egen del så har det også blitt mye mer spinnfiske i det siste. Det er ingen tvil om at mye av de nye gummidyra leverer bra. Men jeg må si jeg jerker når jeg får muligheten, det er ikke mye som er tøffere å ha et bra fiske på jerk.

Nå er det ikke så mange vanna som jeg fisker i som er bra jerkvann. Steinsfjorden var bra og kanskje bli bra igjen, men de siste årene har det vært trøkt der. Øyern på våren jerker jeg en del og på Mjøsa på sommeren.

Utover det faller man fort bort i spinnstanga. Målet er å finne et par fine jerkvann og da kommer turen til å gå over grensen til Arvika området. For meg startet gjeddegalskapen med jerk og jeg savner tilbake til den dinen da man kunne dra 15-20-25 gjedder på en dag på f.eks Steinsfjorden......

Hva salgs stenger, sneller og baits er det som blir brukt når dere først er ute ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

for min egen del så har det også blitt mye mer spinnfiske i det siste. Det er ingen tvil om at mye av de nye gummidyra leverer bra. Men jeg må si jeg jerker når jeg får muligheten, det er ikke mye som er tøffere å ha et bra fiske på jerk.

Nå er det ikke så mange vanna som jeg fisker i som er bra jerkvann. Steinsfjorden var bra og kanskje bli bra igjen, men de siste årene har det vært trøkt der. Øyern på våren jerker jeg en del og på Mjøsa på sommeren.

Utover det faller man fort bort i spinnstanga. Målet er å finne et par fine jerkvann og da kommer turen til å gå over grensen til Arvika området. For meg startet gjeddegalskapen med jerk og jeg savner tilbake til den dinen da man kunne dra 15-20-25 gjedder på en dag på f.eks Steinsfjorden......

Hva salgs stenger, sneller og baits er det som blir brukt når dere først er ute ?

Er det slik at jerkfisket fungerer dårleg der det er jerka mykje før? Har iallfall ikkje det problemet her i Bergensområdet. Eg har kjøpt meg to jerksett i haust, og synes jerking er gøy!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøpte et slags intro-sett hos villmarksbutikken på Jessheim for noen år sida. Det var da Savage Gear stang. Pro Jerkbait eller no sånn, 6" ca. og på den satt

ei Okuma- snelle som i grunn ikke var verdt noen ting! Den har blitt bytta ut med Okuma Citrix lavprofil og det er ei flott snelle som er god å kaste med.

Har altså hatt kun denne ene stanga i noen år nå, men den funker bra. Eneste jeg har å utsette på den er at den kunne godt vært 2-delt ;)

Vurderer å kikke på Dam Calyber.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker ei Dam effzet jerk stang på 70-150 gram på 6,6 fot og Amb Jerkbaiter snelle med 0,41 power pro, og dette har aldri sviktet for meg. Har sett både revo-snelle og okuma lavprofil knele ved jerkbaiting, så gode, gamle jerkbaitern kommer ikke til å bli byttet ut. andre sener og tynnere sener har også blitt testet ut, men dette har bare blitt dyrt. fortom og jerkbaits som har flydd til de evige jaktmarker.

Av jerkbaits, har jeg westin jerk og salmo slider levert best for min del. disse har en del egengange og synkende, slik at de kan fiskes saaakte og krever lite rykk for å få mye bevegelse, noe som er en stor fordel når det er kaldt vann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg har en lawson predator stang med en record 60 på, men jeg bruker den stadig mer sjelden. Sånn blir det når man blir utfisket av folk med haspelutstyr. Både med tanke på fisker og med tanke på å ha (og beholde ikke minst) sluken i vannet og ikke sitte å knyte opp skjærereir. selv om jeg liker feelingen typiske jerksett gir så offrer jeg heller det for å kunne fiske rett og slett.

haspelriggen jeg bruker består av en savagegear MP pro i 9fot med kastevekt på 40-100gram samt en twinpower 4000 med 0,36powerpro.

av baits som jeg har hatt suksess med kan vel nevnes westin sine, the pig og buster jerk fra cwc samt skinny wolf fra wolfcreek.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg kjører ei billig bft stang der snellefestet er løsnet. å multiruller fra shimano. hender det blir kråkereir å en bait som flyr inni granskauen langt........ snøret skulle bare fortsatt hengt på :(

her helt sør i landet er det forbaska lite gummi å få tak på så i mine småsystematiske skrin befinner det seg en del big bandit westin type stor wobler samt noen SG butch. innehar vel noen få busterjerk samt fått handlet inn ett par real eel som enda ikke er testa så mye. å det er vel det. men er helt fersk i faget så er verken mye utstyr eller store fangstene å skrive hjem om

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir inte mycket "jerking" om dagen nej... Men är ju ett fiske som jag saknar. Har 2 daiwa stänger stående i boden(procaster, luna) och en citica 201e fra shimano. Må bara säga att den rullen har tagit mycket stryk. Flitigt brukt i många år i både salt och ferstvann utan några som helst problem! Lina har varit lite olika(strikewire,pp,spiderwire) men alltid över 0,30. Ända negativa med jerking är att handleden kan bli lite rar av långa pass. Men föredrar jerk framför gummi men inte för att det är mer effektivt men för att men får dom riktigt tuffa huggen underifrån när betet stoppar upp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter at jeg flytta oppi Barteland måtte jeg skifte fokus til alternative arter. Resultatet har blitt et givende fiske etter ørret med jerk, men det desidert morsomste er overflatefiske etter sei i størrelse opptil 7 kilo. Sammenliknet med seien tar gjedda overflateagn tamt! Seien hiver seg glatt en meter i været og tar agnet i en eksplosjon man sjelden ser hos gjedda. I tillegg fighter de rasende bra, noe som ikke gjør saken verre. Testet også jerk etter laks i Stjørdalselva uten resultat, men ser ikke bort fra at også hissig laks kan ta jerk all den tid de tar fluer i eller ved overflata. Det tror jeg kan bli skikkelig hardcore!

Endret av cb
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jerkfiske revolusjonerte gjeddefisket mitt, og var en inngangsdør til andre metoder, for ikke å snakke om min generelle fiskeinteresse. Likevel jerker jeg svært sjeldent de få gangene jeg fisker gjedde nå for tida. Spinnfiske og dorg/trolling har vist seg å være et par hakk mer effektivt.

Jeg starta opp med en BFT stiff 6' parret med en Ambis JB. Det fungerte greit, men har nå godt over til Lawson predator special lure 7,6' med en Shimano Citica. Denne komboen bruker jeg hovedsaklig til spinnfiske og litt dorg, men stanga har ikke noe problemer med å få lettfiskede baits, som BB buster, manta ect., til å gå fint.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

Flyttet hjem til Hamar etter å ha fyllt leiligheten i Oslo til randen med unger, så nå er det Åkersvika som gjelder for meg. Kjøpte meg jerk i fjor og har egentlig ikke peiling på hvor bra utstyret er, men det blir da gjedde på det. Berkeley Lightning Rod med en Ambasaddeur "Jerk" på. Prøvde å dra en jerk etter kano i høst, det funka visst det også hehe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 months later...

Jeg starter med jerkfiske i kveld! Har sakte men sikkert kjøpt inn utstyr ila vinteren og senest i går ble det hele komplett da jeg fikk hentet 5601 JB snella mi! Spolen er nå fylt opp med mono og multisene og stanga står der hjemme i kjelleren, klar til bruk!

Så, nå blir det bare å finne ut av dette og øve. Jeg har aldri fisket med multiplikatorsnelle før så.... :)

Gleder meg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.