Gå til innhold
Fiskersiden

Båtfiske stang


Cassius
 Share

Recommended Posts

Hei

Trenger en båtstang. Skal jigge etter større lyr, sei og torsk. Type 5-10kg. Er dette et ok kjøp til dette type fiske? Eller for lett/tung. Er helt blank på dette fiske. :P

http://www.skittfisk...0000065384.aspx

Trenger også en snelle. Vurderer Shimano Exage 4000 eller Super GTM 4000 RC. Hva anbefaler dere? Eventuelt andre sneller.

Endret av Cassius
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg anbefaler heller denne stanga til det fisket du beskriver og den tåler mye større fisk en som så. http://www.skittfiske.no/Avdelinger/FISKEUTSTYR/Stenger/Hav-og-trollingstenger/Okuma/Cedros/Okuma-Cedros-Speed-Jigg-CJS-6-90-200gr-Til-haspelsneller-122103-p0000053449.aspx Cedros stanga er mye mykere og artigere og køre mindre fisk på og er umulig og knekke. Har kunde som drog 70+ kveite på denne stanga på Værøy i år. Jeg hadde nok valgt ein snelle i størrelse 6000. 4000 blir litt smått med tanke på snørekapacitet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er anbefalt sluk vekter på den savage gear stanga jeg linket til? Står lbs men de er vel mer rettet mot selve fisken enn betesvektene.

Det er rettet mot snøreklassen - 20-40 punds snøre. For multi tilsvarer vel dette 10-15 kg til ca 35 kg.. noe sånt?

Dette er med andre ord en stang for hvilken som helst kveite...

For å finne slukvekt mener jeg å ha hørt at du - som en tommelfingerregel - kan sette en 0 bak pundklassen. Da blir dette 200-400 gram...

Skulle stemme ganske bra...

Endret av Thomcon
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg anbefaler heller denne stanga til det fisket du beskriver og den tåler mye større fisk en som så. http://www.skittfisk...0000053449.aspx Cedros stanga er mye mykere og artigere og køre mindre fisk på og er umulig og knekke. Har kunde som drog 70+ kveite på denne stanga på Værøy i år. Jeg hadde nok valgt ein snelle i størrelse 6000. 4000 blir litt smått med tanke på snørekapacitet.

Hmm. Da er jo Jig sticken for kraftig. MP Pro er litt for lang for min smak. Vil helst ha en rundt 6 fot. Funker det fett med 30g jigger på Cedrosen også? Eller blir det for lett for den? Blir jo mest fiske i oslofjorden så da går det vel mest 30-50g jigger. Er i bodø årlig men blir mest fiske nærme byen og er ikke keen på å kjøpe en stang til hvert bruk. Men hvis Cedrosen funker bra med mindre jigger og så virker den som et bra valg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm. Da er jo Jig sticken for kraftig. MP Pro er litt for lang for min smak. Vil helst ha en rundt 6 fot. Funker det fett med 30g jigger på Cedrosen også? Eller blir det for lett for den? Blir jo mest fiske i oslofjorden så da går det vel mest 30-50g jigger. Er i bodø årlig men blir mest fiske nærme byen og er ikke keen på å kjøpe en stang til hvert bruk. Men hvis Cedrosen funker bra med mindre jigger og så virker den som et bra valg

Vil tro at dette går fint - som havfiskestang å regne blir Cedrosen ganske lett. Ref tommelfingerregelen min over så kan denne stangen overføres til noe sånt som 9-20 pund... Ikke mange rene båtstenger som kommer under dette...

Hvor mye følelse der vil være med en 30 gr jig i andre enden er jeg usikker på, men til agn og lett pilkefiske virker stangen som en veldig god kandidat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde nokk prøvd og funnet ein Cedros 30-160g. Svendsen har den ikke lenger i sortimentet sitt. Men kan jo hende att noen butikk sitter på ein ellers så er vel 30-40g absolut i nedre grensa for den tyngre stanga. Ikke la dere lures av den forholdsvise myke tuppen der er utrolig mye lyftekraft ett stycke ned i blanken. Og dette er rene E-glass (glassfiber) stenger som tåler mye mer juling en carbon blanks. Både slag og støt pluss rare vinkler. Har brukt Cedros stengene til utlån ombord i ganske mang år nå og ingen har brukket enda. Varken av misshandel eller fisk og det er langt ifra bare erfarne fiskere som bruker dem.

Endret av Gotland
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan skrive under på hva Gotland skriver i siste innlegget , tilfeldigheter gjorde at det var Cedrosen jeg hadde når 100+ kveita beit på. hadde den oppe første gangen etter 15 min , men fikk ikke satt kroken , så jeg brukte ytterligere 15min før jeg sikret den. Cedrosen bøyde seg KRAFTIG men den har en utrolig sterk rygg. Kveita var 185cm / 101kg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan skrive under på hva Gotland skriver i siste innlegget , tilfeldigheter gjorde at det var Cedrosen jeg hadde når 100+ kveita beit på. hadde den oppe første gangen etter 15 min , men fikk ikke satt kroken , så jeg brukte ytterligere 15min før jeg sikret den. Cedrosen bøyde seg KRAFTIG men den har en utrolig sterk rygg. Kveita var 185cm / 101kg :)

Litt av en kondisjon! 16 kg over snittet. Grattis

Lenke til kommentar
Del på andre sider

et alternativ til kan være kinetic goodspeed powercast 20-80gr 7fot. har denne stanga sjøl og er godt fornøyd. brukt den mye til gjeddefiske, men også litt til sei og lyrfiske med tyngre jigger(25-135gr). ved rett ned-fiske kan man bruke jigger oppmot 140gr. ved kastefiske stopper det ved ca 100gr. stanga er god å kjøre fisk på og virker solid. eneste jeg er litt skeptisk til er snellefestet, som ser litt pinglete ut hvis man drar på 15kilo+ fisk. veit ikke hvem som fører disse stengene lenger, men går nok an å få tak der de har kinetic-varer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.