Gå til innhold
Fiskersiden

Flytte fisk til annen lokasjon en sitt opprinnelige opphav?


Håkon Hamre
 Share

Recommended Posts

Jeg har fundert litt på hva som kreves for å ta fisk (ørret) fra et vann og flytte dem til et annet i håp om at de skal reprodusere seg og skape en stamme der.

Er dette mulig, tar det lang tid og hva kreves eventuelt av det nye vannet jeg setter dem ut i ?

Jeg kan legge ved bilder av vannet hvor størrelse osv vises.

På forhånd takk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

for det første, å flytte fisk til en ny lokalitet er i utgangspunktet forbudt. For å få lov til dette kreves det at man får tillatelse fra norske myndigheter, representert ved Fylkesmannen. Stemningen for å få slik tillatelse er vel per i dag ganske laber, kan man si. Og for å få lov til dette bør fisk i utgangspunktet hentes fra det samme vassdraget, primært for å minimere risikoen for å spre parasitter. Fisk som skal flyttes bør også holdes i karantenebad (med bakteriedrepende midler) før de settes ut. Og før man eventuelt setter ut fisk i fisketomme vann må man gjennomføre en skikkelig undersøkelse av lokaliteten. Fins det sårbare eller truete arter der, for eksempel salamander eller sjeldne krepsdyr, arter som ørreten (eller andre fisk) utvilsomt vil kunne beite kraftig ned? Er det andre fiskearter der, som ørret (eller andre arter man måtte ønske å sette ut) vil kunne fortrenge eller skade på annet vis? Og er lokaliteten egnet for den arten man ønsker å sette ut? Hvor gode er for eksempel gytemulighetene for ørret, er det en gytebekk? Og hvor surt er vannet? Ørret har blitt satt ut i alt for mange vann i Norge hvor den ikke har noe å gjøre. Rent personlig er ikke jeg noen prinsippiell motstander av å etablere fiskevann - enten det er ørret eller andre arter - men det er ytterst viktig at dette gjøres på en skikkelig måte. Og det er som sagt viktig å unngå at sårbar natur ødelegges. Fins det truete arter der, bør man aldri sette ut fisk. Og for å gjenta meg selv; dette er ikke noe man skal gjøre på egenhånd, her må myndighetene inn i bildet.

EDIT: og rent praktisk må man passe på så man ikke setter ut for mange fisk, slik at vannet overbefolkes. Man må også vurdere hvor store eller små fisk man skal sette ut. generelt er det vanskeligere å flytte stor fisk. De viser ofte større problemer med å tilpasse seg nye omgivelser, og det blir lettere syke i forbindelse med flyttingen.

Endret av piscator
Lenke til kommentar
Del på andre sider

for det første, å flytte fisk til en ny lokalitet er i utgangspunktet forbudt. For å få lov til dette kreves det at man får tillatelse fra norske myndigheter, representert ved Fylkesmannen. Stemningen for å få slik tillatelse er vel per i dag ganske laber, kan man si. Og for å få lov til dette bør fisk i utgangspunktet hentes fra det samme vassdraget, primært for å minimere risikoen for å spre parasitter. Fisk som skal flyttes bør også holdes i karantenebad (med bakteriedrepende midler) før de settes ut. Og før man eventuelt setter ut fisk i fisketomme vann må man gjennomføre en skikkelig undersøkelse av lokaliteten. Fins det sårbare eller truete arter der, for eksempel salamander eller sjeldne krepsdyr, arter som ørreten (eller andre fisk) utvilsomt vil kunne beite kraftig ned? Er det andre fiskearter der, som ørret (eller andre arter man måtte ønske å sette ut) vil kunne fortrenge eller skade på annet vis? Og er lokaliteten egnet for den arten man ønsker å sette ut? Ørret har blitt satt ut i alt for mange vann i Norge hvor den ikke har noe å gjøre. Rent personlig er ikke jeg noen prinsippiell motstander av å etablere fiskevann - enten det er ørret eller andre arter - men det er ytterst viktig at dette gjøres på en skikkelig måte. Og det er som sagt viktig å unngå at sårbar natur ødelegges. Fins det truete arter der, bør man aldri sette ut fisk. Og for å gjenta meg selv; dette er ikke noe man skal gjøre på egenhånd, her må myndighetene inn i bildet.

Sett at du faktisk FÅR godkjennelse og instruksjoner av myndighetene, Hva gjør jeg så?

Reserchen jeg har er at faktisk har vært ørret der før, uvisst om det fortsatt er. Dette blir naturligvis ikke før neste år så det er gøy å høre hva som kan og bør gjøres for å få det til.

Hvor mye kommer fisken til å vekse? Hvilken PH-verdi bør det være i vannet osvosv?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sett at du faktisk FÅR godkjennelse og instruksjoner av myndighetene, Hva gjør jeg så?

Reserchen jeg har er at faktisk har vært ørret der før, uvisst om det fortsatt er. Dette blir naturligvis ikke før neste år så det er gøy å høre hva som kan og bør gjøres for å få det til.

Hvor mye kommer fisken til å vekse? Hvilken PH-verdi bør det være i vannet osvosv?

hvis det har vært ørret der før bør det være lettere å få ting til, men man må jo vurdere hvorfor den eventuelt har forsvunnet. Er vannet blitt for surt? Er vannet generelt uegnet for ørret? Hvis vannet er for surt, må man jo prøve å kalke. Men også dette må det søkes om. Det kan jo tenkes at vannet er naturlig surt, og at det er arter der som foretrekker surt vann. I så fall bør planene om ørret droppes. Og husk at det er fryktelig dyrt å kalke. Så hvis det er aktuelt, må det jo skaffes penger i tillegg. Og selv om det fins lokale ørretstammer som tåler surt vann, krever ørret generelt at PH er ganske høy; 6.5 eller deromkring.

Og som sagt, selv om du får godkjennelse bør vannet undersøkes grundig (norske myndigheter bør jo aldri godkjenne et slik prosjekt uten at en slik undersøkelse er gjort, men jeg er usikker på hvor grundige man har vært på dette feltet). Uansett, en slik undersøkelse er jo heller ikke enkel eller billig.

Og hvis alle papirer er i orden, og alle undersøkelser gjort, det er ingen skjær i sjøen, må man skaffe fisk. Det fins jo noen klekkerier rundt omkring. Men det er jo ikke gitt at det fins klekkerier i hvert vassdrag. Skal man hente fisk fra et annet sted må man ha spesialtillatelse til dette også. Og glem aldri faren for at det kan snike seg med ørekyteyngel med settefisk av ørret. Det har utvilsomt skjedd tidligere, selv om man kanskje har løst problemet nå?

Og som sagt, det er viktig å sette ut riktig antall fisk, og riktig størrelse. Husker ikke de generelle rådene her, det er vel snart 25 år siden jeg var med på dette. Dersom det ikke fins annen fisk, vil jeg råde dere til å sette ut små fisk; typisk ca 10-15cm lange (ensomrige).

Klekkerier er sikkert behjelpelige med transport, men generelt foregår vel dette ved å frakte fisken i store plastsekker, som er fylt med en blanding av vann og oksygen (er det ikke 20% vann og 80% oksygen man bruker?). Når man kommer frem til vannet er det egentlig bare å tømme fisken uti. Det kan kanskje være lurt å sette ut fisk på litt forskjellige steder i vannet for å få en raskest mulig spredning av fisken.

Endret av piscator
Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvis det har vært ørret der før bør det være lettere å få ting til, men man må jo vurdere hvorfor den eventuelt har forsvunnet. Er vannet blitt for surt? Er vannet generelt uegnet for ørret? Hvis vannet er for surt, må man jo prøve å kalke. Men også dette må det søkes om. Det kan jo tenkes at vannet er naturlig surt, og at det er arter der som foretrekker surt vann. I så fall bør planene om ørret droppes. Og husk at det er fryktelig dyrt å kalke. Så hvis det er aktuelt, må det jo skaffes penger i tillegg. Og selv om det fins lokale ørretstammer som tåler surt vann, krever ørret generelt at PH er ganske høy; 6.5 eller deromkring.

Og som sagt, selv om du får godkjennelse bør vannet undersøkes grundig (norske myndigheter bør jo aldri godkjenne et slik prosjekt uten at en slik undersøkelse er gjort, men jeg er usikker på hvor grundige man har vært på dette feltet). Uansett, en slik undersøkelse er jo heller ikke enkel eller billig.

Og hvis alle papirer er i orden, og alle undersøkelser gjort, det er ingen skjær i sjøen, må man skaffe fisk. Det fins jo noen klekkerier rundt omkring. Men det er jo ikke gitt at det fins klekkerier i hvert vassdrag. Skal man hente fisk fra et annet sted må man ha spesialtillatelse til dette også. Og glem aldri faren for at det kan snike seg med ørekyteyngel med settefisk av ørret. Det har utvilsomt skjedd tidligere, selv om man kanskje har løst problemet nå?

Og som sagt, det er viktig å sette ut riktig antall fisk, og riktig størrelse. Husker ikke de generelle rådene her, det er vel snart 25 år siden jeg var med på dette. Dersom det ikke fins annen fisk, vil jeg råde dere til å sette ut små fisk; typisk ca 10-15cm lange (ensomrige).

Klekkerier er sikkert behjelpelige med transport, men generelt foregår vel dette ved å frakte fisken i store plastsekker, som er fylt med en blanding av vann og oksygen (er det ikke 20% vann og 80% oksygen man bruker?). Når man kommer frem til vannet er det egentlig bare å tømme fisken uti. Det kan kanskje være lurt å sette ut fisk på litt forskjellige steder i vannet for å få en raskest mulig spredning av fisken.

Høres ut som en krevende prosess for en mann alene, dyrt også.

Hadde håpet det var enklere enn som så, men ting jeg vet jeg kan gjøre på egenhånd er å sjekke PH-verdien i vannet, se om det er igjen noe fisk der.

En ting til. Om vannet er isolert fra vassdrag pga det rett og slett har grodd igjen. Vil ikke fisken kunne leve der da? Er ørreten helt avhengig av at vannet renner ut/inn en plass?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

oslashrretvann.png[/img]

Reproduksjon kan bli litt kinkig i vann uten bekker, skjønt det finnes eksempler på det også, men ørret kan ofte fint leve der.....

Skal legge ved bilde senere.

Jeg tror situasjonen i det spesifikke vannet jeg snakker om har en bekk som renner ut i havet, eller den gjorde værtfall det for lenge siden.

Endret av Håkon Hamre
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fylkesmannen, Lokal Jeger og Fiskerforening, Grunneier-lag eller andre rettighetshavere og lignende bør kunne gi deg den informasjonen du trenger om framgangsmåte. Foreslår at du kontakter disse i nevnte rekkefølge.

Det kan være at det allerede ligger noe tallmateriale og undersøkelser for akkurat ditt vann - så det TRENGER ikke nødvendigvis å bli fryktelig kostbart, men jeg tror kanskje du skal forberede deg på en ganske omfattende og tidkrevende prosess - og den kan også bli svært kostbar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.