Gå til innhold
Fiskersiden

Havål


Kims
 Share

Recommended Posts

Hei ser at dere får masse store havåler. Jeg har ikke peiling på hvordan dette gjøres. Kunne tenke meg å prøve dette fiske. Har dere oppskrift. Hvor dere fisker? Dybde? Bunnforhold? Stang og snelle?(kan jeg bruke Laksestanga evt. havfiskestang?) Sene eller braid? Takel? Agn? Beste tidspunkt på døgnet? Flo Fjære? og all annen info jeg trenger. er det best inne i fjorden eller ute ved havet. Jeg bor ute ved havet men ikke langt unna fjorden om jeg ikke må langt inn i fjorden da. Jeg bor like ved atlanterhavsveien på nordmøre om noen gidder å gi tips om plasser jeg kan fiske etter den?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor dere fisker? Steinbunn, helst i steinras/kupert steinbunn

Dybde? 5-50m

Bunnforhold? Steinbunn

Stang og snelle? Stang med litt rygg som tåler å løfte en fisk som svømmer bakover

Sene eller braid? Helst begge deler, kraftig mono-fortom pga stygg bunn

Takel? Paternoster eller pulley, gjerne med wire på krokfortommen

Agn? Makrell/Sild/Sei

Beste tidspunkt på døgnet? I mørket

Flo Fjære? Spiller ikke så stor rolle

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor dere fisker? Steinbunn, helst i steinras/kupert steinbunn

Dybde? 5-50m

Bunnforhold? Steinbunn

Stang og snelle? Stang med litt rygg som tåler å løfte en fisk som svømmer bakover

Sene eller braid? Helst begge deler, kraftig mono-fortom pga stygg bunn

Takel? Paternoster eller pulley, gjerne med wire på krokfortommen

Agn? Makrell/Sild/Sei

Beste tidspunkt på døgnet? I mørket

Flo Fjære? Spiller ikke så stor rolle

What he said.

Ellers:

Forhøyr deg med erfarne, lokale krabbe- og hummarfiskarar, dei skyr havålhotspots som pesten, og kan sikkert peike ut fleire slike "ormebol".

Ellers skal du vel ikkje være redd for å bruke store agn, stor krok og god tid etter det eg har lest/høyrt. (Har enno til gode å få ein sjølv...)

Lykke til. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde en kamerat som tok dykker prøve. Han måtte være på ca 30meter i en time. Han stod bare der å ventet(kjedet seg) på mudder/sandbunn og kikke rett fram. Plutselig Kjente han noe mellom føttene sine. Da kom en som havål bakfra. Han skvatt selvfølgelig veldig og satt i et veldig hyl og skremte de ombord i båten da han hadde kominikasjon med dem. dette skjedde midt på dagen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Halsa- og Trangfjorden er kjente og sikre havålplasser, spesielt fra båt, men finner dem helt sikkert nærmere deg også. Dr. Hook sitt forslag er ikke dumt, mye viten som sitter i den eldre garde. Men regn med å bli sett på som litt sprø :rolleyes2:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du bor i alle fall i rett fylke. Ellers har OC dekket det meste. På generelt grunnlag kan jeg også ta med at mye tålmodighet er en fordel, at en svær håv er å anbefale og at det ikke taler mot din fordel om du har litt tørrtrening fra kroppsarbeid fra før. Du må nemlig være forberedt på å sette hardt mot hardt når ålen begynner å rygge. Selv en havål på tre-fire kilo har krefter som overrasker en som aldri har fått arten før.

Det står ellers mye inspirerende på bloggen til Thomas og Christer, de som kanskje har hatt mest suksess av alle norske sportsfiskere når det kommer til havål. Med unntak av Erling da, som får havål uansett hvor han fisker: http://congerconger.blogspot.no/

Endret av Fisk og rask
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På kortdistanse har jeg fisket friline. Dette krever selvsagt at ikke strømmen er for hard. Ellers er det en fordel å løfte agnet litt opp fra bånn for å styre unna krabbene. (kan poppes opp eller fiskes sunken PN med dupp på tacklet som løfter agnet litt opp).

Kjøring av fisk er brutal og kompromissløs. Laksestanga tror jeg du kan legge igjen hjemme, med mindre du har ei sinnsyk påke da.

Vi eksperimenterte friskt også med fluposer vi rodde ut. Tilgang på båt med ekkolodd er ikke tvingende nødvendig, men selvsagt en fordel, både dersom man skal hive ut fluposer samt selvsagt for å lodde dyp og sjekke bånnforholdene.

Fisken kan bli STOR! N-reken er på over 30, men i Sunnmørsfjordene snakker de om fisk på over doble størrelsen. Å forhøre seg med lokale fiskere er smart. De hater havålen som pesten, og kan dermed gi verdifulle tips om plasser, ofte ganske nøyaktig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Havfiskestang funker ikke fra land. Surfstenger, eller karpestenger i 3,5 pundsklassen kan gjøre jobben. Kjøpe meg et par grisebillige surfstenger fra Ron Thompson, de gjorde jobben.

Har mer troa på gliderigg enn paternoster til havål.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Der va du kjappere ute enn meg til å få ut en link til bloggen ja.

Som nevnt over så er nok både havfiskestang og laksestang lite gunstig å bruke fra land.

Fisket sliter hardt på utstyret, spesielt snellene får juling, selv big baitrunnerene begynner å skrante etter noen runder med stor ål.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Der va du kjappere ute enn meg til å få ut en link til bloggen ja.

Som nevnt over så er nok både havfiskestang og laksestang lite gunstig å bruke fra land.

Fisket sliter hardt på utstyret, spesielt snellene får juling, selv big baitrunnerene begynner å skrante etter noen runder med stor ål.

Grattis med flott fisk!

Hmmm - hvor kraftig brems er det på snellene dere bruker på Havålen? Jeg vurderer nye sneller for karpestengene og kan like godt utstyre meg skikkelig...

Endret av Thomcon
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grattis med flott fisk!

Hmmm - hvor kraftig brems er det på snellene dere bruker på Havålen? Jeg vurderer nye sneller for karpestengene og kan like godt utstyre meg skikkelig...

Takker

Tror ikke det finnes noe offisielle tall fra shimano, men har sett i nettbutikker at maxdrag har vært oppgitt fra 25lbs(12kg) og opp til 14kg.

Under praktisk fiske så regner jeg med man ligger på rundt 5-7kg brems, blir brukbart tungt med 14fots stang...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har kjørt havål på karpestang, og det er noe jeg ikke har lyst til å oppleve igjen. Ellers så ble min havål på snaue 15kg tatt på en Shimano Beastmaster 425BX og det gikk greit nok. Er vel etter denne fighten jeg gikk til innkjøp av Centurystenger. Måtte gå til innkjøp av ny ramme til min Rocket Chrome 6500 også, da denne var helt rævkjørt. Håvålen er en kraftig jækel som man ikke må undervurdere.

Foretrekker pulley med knekksene fremfor glidende til havål.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Thomas, kan ikke dere lage en post på bloggen om rigger og utstyr dere bruker til havål?

Sneller ja, en 5kilos knela ei baitrunnersnelle fra daiwa i 5500-klassen. Samme skjedde året før. Mine holdt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.