Gå til innhold
Fiskersiden

noen som vet?


Tom Andreas K.V
 Share

Recommended Posts

hei jeg skal til london i februar og har tenkt å invistere i en hardy zenith stang og ei lamson lightspeed snelle og lurer på hvordan det er med sånne ting på flyplassen(Gatwick)? kan jeg ha det med meg som håndbagage? eller må det i kofferten? takker for kommende svar :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Såfremt den ikke er kortere enn 55cm tror jeg du vil få problemer med å få med denne i håndbagasjen. Du må nesten sjekke med flyselskapet ditt. Du kan i allefall sende den som "spesialbagasje", men det er litt ulik praksis. Sjekk hjemmesiden til flyselskapet ditt. Norwegian og SAS er i allefall greie når det kommer til frakt av stenger, men du må seff betale litt for dette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rimelig sikker på at alle selskap nå sender containern som spesialbagasje dersom den ikke går i kofferten din.

Dette grunnet stangcontainerns form som ofte lager krøll under vanlig bagasjehåndtering. Enkelte selskap krever ekstra gebyr for dette, enkelte ikke. Du finner info om spesialbagasje på hjemmesiden til flyselskapet.

Ei tom snelle kan du ta med i håndbagasjen, men jeg anbefaler at du emballerer den godt og sender også den i kofferten.

Jeg måtte ta ut mine av håndbagsjen nå sist og sende som vanlig bagasje. (Air Greenland) "fordi de hadde snører som kunne brukes for å kvele folk" LOLOL - tror dama i sikkerhetsjekken var alvorlig ramma av PMS. (Mine vennlige argument om ønsket å ta vare på svært kostbare, nokså skjøre ting, og at man sikkert kunne kvele folk med belter, skolisser og slips dersom man hadde til hensikt å gå bananas på flyet, ble ikke godtatt som vektige motargument)

Endret av Lystfisker´n
Lenke til kommentar
Del på andre sider

takk for svar :D jeg vet at jeg får stanga i kofferten siden den er 4 delt men det var sånn at jeg har alltid vært uheldig med bagasjen at den har kommet på bort når jeg har landet . så jeg er litt redd for å legge stanga og snellen i kofferten. kanskje jeg skal ta med meg en stor rull bobleplast å sikre stanga og snella med :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg reiser ofte med fiskestenger med SAS. så lenge futeralet til stanga er av hardt materiale går det bra, for det er fare ved å ødelegge stanga når futeralet er mykt ;) stengene blir merka som spesial bagasje, og sendt på egent bånd ned til flyet ;) jeg betaler 175kr for alle fiskestengene (3-5stk) når jeg reiser ;)

prøvde og ta det med i hanbagasjen, men fikk beskjed om å registrere den, og sende den på spesialbagasje :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du merker bagasjen med navn, nummer og adresse, har den en forbausende evne til å dukke opp allikevel, selv om den har vært på avveie :)

Jeg ville pakket den i kofferten, tubene er som regel rigide nok til å tåle det. Enslige tuber kan raskt rulle av båndet, og da kan det ta lang tid før den dukker opp igjen. En koffert på avveie oppdages litt kjappere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Angående sneller og fly:

Sist jeg var på vei hjem fra Egypt hadde jeg havfiskesnella i håndbagasjen slik jeg pleier. Jeg ble stoppet i sikkerhetskontrollen av eksempelbildet på en overvektig narsisistisk kontrollør med beskjed om at den måtte jeg la stå igjen i Egypt. Hun mente tydeligvis jeg skulle kapre flyet ved å kvele pilotene med multifilamenten.... Hun forsvarte avgjørelsen med å peke på en plakat der det stod illustrert med en tegning at fiskeSTENGER ikke kunne tas med inn på flyet.

Etter rigorøs diskusjon fikk jeg med meg snella (Ikke f om jeg legger igjen en snelle til flerfoldige tusen...), men jeg måtte via tre ledd i den lokale næringskjeden før jeg fikk snakke med en person som både var stødig nok i engelsk og forstod forskjellen på fiskeSNELLE og fiskeSTANG. Dette tok så lang tid at det var med nød og neppe jeg rakk flyet. Etter den opplevelsen legger jeg snellene mine i den vanlige bagasjen.

Er stanga kort nok, går den i kofferten, hvis ikke bruker jeg rør og sender som spesialbagasje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Angående sneller og fly:

Sist jeg var på vei hjem fra Egypt hadde jeg havfiskesnella i håndbagasjen slik jeg pleier. Jeg ble stoppet i sikkerhetskontrollen av eksempelbildet på en overvektig narsisistisk kontrollør med beskjed om at den måtte jeg la stå igjen i Egypt. Hun mente tydeligvis jeg skulle kapre flyet ved å kvele pilotene med multifilamenten.... Hun forsvarte avgjørelsen med å peke på en plakat der det stod illustrert med en tegning at fiskeSTENGER ikke kunne tas med inn på flyet.

Etter rigorøs diskusjon fikk jeg med meg snella (Ikke f om jeg legger igjen en snelle til flerfoldige tusen...), men jeg måtte via tre ledd i den lokale næringskjeden før jeg fikk snakke med en person som både var stødig nok i engelsk og forstod forskjellen på fiskeSNELLE og fiskeSTANG. Dette tok så lang tid at det var med nød og neppe jeg rakk flyet. Etter den opplevelsen legger jeg snellene mine i den vanlige bagasjen.

Er stanga kort nok, går den i kofferten, hvis ikke bruker jeg rør og sender som spesialbagasje.

Fascinerende! :) Men multiplikator-sneller er det jo greit å pakke i kofferten, de tåler litt. Haspelsneller er jeg mer skeptisk til pga bøyla. Men der burde man kunne omgå problemet ved å pakke spolen i kofferten, og ha snellekroppen i håndbagasjen....

Man må selvfølgelig også sjekke inn skolisser, belte og evt rastafletter, siden de også kan utgjøre en kvelningsrisiko! Lange armer vil også potensielt utgjøre et problem, tvangstrøye er jo en opsjon...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.