Gå til innhold
Fiskersiden

Michael Rasmussen
 Share

Recommended Posts

Hei

Vi har tenkt oss en tur til Bornholm i påsken, og jeg lurte litt på beste område å leie hytte i.

Vi har sette oss ut ut en hytte på Listed, som ligger øst? på Bornholm.

Er det i nærheten av gode fiskeplasser, eller blir det mye kjøring?

Hvis noen har navn på en god guide eller navn på fiskeutstyrsbutikk i område hadde det vært flott!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har noen års "erfaring" fra Bornholm og har bodd flere steder, både øst, vest, syd og innlandet dvs Aakirkeby. Og personlig synes jeg det blir litt hipp som happ.

For uansett hvor du bor må du belage deg på kjøring. Husk at hele øya (med noen bitte få unntak i nordvest) er nydelige fiskeområder, og hvor du fisker blir i stor grad bestemt av vær og vind. Den ene dagen kan du derfor måtte belage deg på å oppsøke sydkysten, neste dag vestkysten osv. Så boplass må ikke nødvendigvis være rett ved en kjempeplass, for det er ikke sikkert at du får fisket der uansett...

Grovt sett er østsida av øya fra Nexø og oppover "klippe"-kyst. Det er spekket av gode plasser, masse fine dypere renner som skjærer seg inn mot land hvor fisken trives. Akkurat ved Listed har jeg ikke fiska, men du har jo kort vei både til Årsdale og Salene Bugt som er velkjente plasser. Et kjapt kikk på flyfoto sier meg vel at det skal være gode muligheter for å lure noen fisk ved Listed også...

Men som sagt hele øya er et paradis, og du kan velge mellom sandstrender, rullestein og mer klippekyst. De selger en fin guide til sjøørretfiske på turistinformasjonen rett ved fergeleiet, med plasstips og beskrivelser. Denne har de sikkert i fiskebutikker også. Jeg pleier å svinge innom sykkel/symaskin/fluesjappa til Martin Nielsen i Rønne for fiskeprat og fluekjøp. Husker ikke navnet på butikken, ikke adressa heller - men finner alltid fram på husken når jeg er der. Kanskje noen andre kan hjelpe deg mer nøyaktig..

Denne lille rapporten fra "tatt-på-sparket"-turen til øya i våres gir et lite innblikk i at man beveger seg litt rundt etter vær, vind og på leiting etter fisken: http://www.meitas.net/?p=4265

EDITH: la til link

Endret av havtryta
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har da fått fisk på skjæra sør for Listed ja :)

De gangene jeg har vært der har vi bodd ved Snogebæk, men vi har som regel endt opp å fiske mest ved Hellige Peder og Pissebæk som er helt på andre sida av øya. Er du ute etter sandstrender så er Due odde og Sort Hat stedene å dra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 months later...

Var på Bornholm forige uke. Grunnet langt fra ideelt vær ble det lite fiske, men jeg prata med en lokal fyr som mente at Hammerhavn helt nord på øya var en god plass for SØ... Både inne i selve havna (der det er veldig fint å sta og kaste) og på utsiden, men der må du lete for å finne en plass du kan kaste uten å henge fast i steina...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det ble Listedt, satser på at det er en ok plass, men bilen blir nok flittig brukt. Har jo gitt opp våren nå, og tar temperaturen som en utfordring, det blir gøy å oppleve Bornholm uansett.

Ser at det er endel fredningsoner på vinterstid, men har jeg forstått det rett når det virker som om det er 3 soner med helårs fredning, og at det er fritt frem de fleste steder i mars måned??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det ble Listedt, satser på at det er en ok plass, men bilen blir nok flittig brukt. Har jo gitt opp våren nå, og tar temperaturen som en utfordring, det blir gøy å oppleve Bornholm uansett.

Ser at det er endel fredningsoner på vinterstid, men har jeg forstått det rett når det virker som om det er 3 soner med helårs fredning, og at det er fritt frem de fleste steder i mars måned??

Kan vel stemme det, helårsfredning rundt Blykobbe Å ved Sorthat på vestkysten og Læså ved Boderne og Øleå ved Sømarken, begge på sydkysten. Merk at fredningsbeltet er 500meter fra utløpet, altså noget mer enn her i Norge....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har Melsted Familje Camping som ligger like sør for Gudhjem. Her er verten en meget dyktig kar som kan anbefale både det ene og det andre innenfor fiske. Har også ei lita sjappe på campingen. I Rønne mener jeg at butikken hetter Sport Dres, og du har en ok butikk i Tejn hvor den selger fiskeutstyr, samt en siste i sør. Denne husker jeg ikke helt hvor ligger grunnet noe promille...
Ellers er Verona i Aardale en fin plass å bo. Per som driver dette er selv en utrolig ivrig og dyktig sportsfisker som kan dele av seg med erfaringer de siste 100 årene. Han driver også guiding etter Østersjølaks.
Det jeg erindrer fra turen i fjor var at det bodde en del nordmenn på Verona som fisket laks, dog med ulikt hell, men som flere har skrevet er hele østsiden spekket med gode plasser. En telefon til Johan Abelson, Per Lundberg kan og være på sin plass, selv om de gutta primært fisker laks. Johan er jo fluefisker på "hobby" basis og har garantert noe å komme med.
Min anbefaling er å komme deg inn enten på Verona eller på Melsted og derfra er det bare å "plukke" fine ørreter. Du har lengst i nord også en liten innsjø det finnes bra med diger fisk i, men åbbor på flue er kanskje ikke like givende

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Det ble en kald tur kan du si....

Listedt hadde vinden midt i mot i en uke, så de første dagene søkte vi ly på Rønne siden. Vi fiska flyplassen og strendene rundt sort hatt, men det var veldig lite liv. Vi så en fin fisk fra piren ved Arnager, men det var det.

Onsdagen flytta vi oss mot salene, og her var det iallefall tegn til liv. Første tur fikk jeg en undermåls, blank og fin, og kompisen hadde en etter. Det blåste stikker og strå, så turen ble kort og våt. Formiddagen etter var vinden noe roligere, og 2 fisk på land, 1 på 1,4 og kompisen fikk en på 0,8. Fine fisker. Den største ble tatt på bomber og rekeimitasjon. Etter dette fisket vi mest salene, jeg fikk 2 stk over kiloen, litt tynne, som begge fikk friheten tilbake, begge ble tatt på bomber og reke nær land. Kompisen hadde en stor etter siste dagen, men ellers ingenting.

Vi traff en hyggelig fluefisker fra Norge, som kunne fortelle at de hadde vært og fiska Bornholm 6 år på rad, og at de hadde tilsvarende fiske. Temperaturen i sjøen rundt øya lå på 0,5 til 1 grad, så det sier vel sitt...

Flott øy og spennende fiske, men fy f*** så kald vind :cold:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.