Gå til innhold
Fiskersiden

Oppbevaring og fiske med børstemark?


Rudolf
 Share

Recommended Posts

Hei.

Var i Lysfjorden i dag og hentet 50 liter blåskjell. Det var utrolig mye stor fin børstemark mellom skjellene, så jeg plukket med meg en hel del. Noen som har erfaring med å fryse børstemark? Hvordan blir de å fiske med etterpå?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utifra det jeg har sett engelskmennene gjør så skulle ikke det være noe problem. De bruker kanskje mest sandmark men burde gå greit med børsten og. dem legger dem gjerne i avispapir for å trekke ut fuktighet og fryser dem etter på. men fersk er nok best. kan vel oppbevares i kjøleskap vist den er fuktig i opptil 3 dager.

litt info på denne videoen...

hvordan fungerer egentlig å fiske med sandmark og børste etter diverse arter. Fungerer det bedre enn makrell, reke og andre mer vanlige agntyper som er vanlig i norge. Engelskmennene er jo helt frelst i sandmark som agn men det krever litt arbeid å få tak i det

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Børstemark er fin agn men at fryse dem ned kan jeg ikke anbefale.Jeg fisker altid efter flynder i Norge med sandmark som jeg har gravet op i Danmark .Sandmark kan fint fryses ned og de fisker lige så godt som friske sandmark.Det er vigtig at du fryser dem ned på den rigtige måde. Følgende opskrift har jeg brugt i flere år .

1 ) Prik hul på dem

2 ) Sandmark skal lægges i en si og dryppe af i 30 min

3 ) Nu kommer du masser af fint salt på og lader dem yderligere dryppe af i 1 til 2 timer.

4 ) Nu deler du dem op i små portioner ( 20 stk ) og pakker dem ind i fryseposer med salt. Du må endelig ikke skylle dem af inden du pakker dem i posen Det er særdeles vigtig at du fryser dem ned med salt.

Opskriften duer ikke til børstemark

På denne måde har jeg altid agn klar .Fungerer rigtig godt i Norge til store flynder

Lenke til kommentar
Del på andre sider

etter det jeg har funnet går det greit å fryse ned børstemark så lenge du får ut vesken i børstemarken, noe du selvfølgelig gjør best med salt. Vist du ikke får ut vesken får du bare gørr når du tiner det igjen.

http://haddock-fishyfishy.blogspot.no/2010/08/bait-salted-ragworm.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

etter det jeg har funnet går det greit å fryse ned børstemark så lenge du får ut vesken i børstemarken, noe du selvfølgelig gjør best med salt. Vist du ikke får ut vesken får du bare gørr når du tiner det igjen.

http://haddock-fishy...ed-ragworm.html

Det er rigtig men de er ikke særlig god at fiske med når du får ut vesken og fryser dem. Jeg har prøvet på mange måder men fik kun dårlige resultater.

Endret av Søren
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.