Gå til innhold
Fiskersiden

Kolmule ?


 Share

Recommended Posts

Jeg har vel sett noen hundre tusen tonn kolmule oppigjennom årene, og for meg ser det ut som en kolmule.

Hvordan ser den ut inni kjeften og innsiden av gjelle lokk? hvis den er svart der, kan du være sikker på at det er kolmule, hvis ikke blir jeg svar skyldig..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kolmule og tobis trur eg ikkje blir omsatt til anna en fiskemjøl?

Huskar frå trålinga at kolmula er svært laus og vassen, og ramlar sund berre du ser på den, så trur ikkje den er verdas best egna matfisk. Såleis ein perfekt kandidat til fiskemjølproduksjon. Kan vel også tenkjast at sjølve fangstmetoden bidrog til å øydelegge kvaliteten. Ein trål med 1000 meter opning, som blir slept på ned til 7-800 meters djup i inntil 2 døgn, til den inneheld godt over 1000 tonn, før den skyt mot overflata som ein torpedo, og innhaldet blir pumpa ombord. Det kan vel tenkjast at krokfanga kolmule er hakket strammare i fisken.

Brisling blir vel ofte lagt på boks i olje, tomat og anna gørr, og gjerne kalt kalt "sardin", og "ansjos", før det endar opp i butikkane.

Endret av Dr. Hook
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kolmule smaker visstnok ganske bra, etter hva jeg har hørt.

Hmm, stekt? Kokt?

Ser føre meg kolmulekaker kanskje er tingen.

Den gongen eg er så heldig å få ein på krok, skal eg gi den eit forsøk. (Dvs. gi den til Kalland, han kan lage mat av alt.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm, stekt? Kokt?

Ser føre meg kolmulekaker kanskje er tingen.

Den gongen eg er så heldig å få ein på krok, skal eg gi den eit forsøk. (Dvs. gi den til Kalland, han kan lage mat av alt.)

Tipper stekt... BSalte her på forumet åt jo et par nrek-fisker i den tro at det var lysing :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kolmule blir ikke bare brukt til fiskemelproduksjon, en god del blir brukt til surimi, krabsticks er et av produktene som produseres av kolmule..

De senere år ser vi at mer og mer av de norske kolmulefangstene fra vest av Irland går til denne produksjonen i steden for fiskemel/olje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trodde Kolmule var noe dem tråla etter langt til havs jeg hehe! Dette er vel ikke noe vi benytter oss av her til lands? slik som Tobis brisling, eksporteres vel bare til utlandet

Kolmule er vanlig å se på nattdykk i bl.a trondheimsfjorden.

Kolmule: Har hørt følgende forklaring på navnet. Kol = kull = svart, mule = munn (tenk hest)

mvh

bda

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.