Gå til innhold
Fiskersiden

Kystmeite Larvik og omegn


Veggeland
 Share

Recommended Posts

Hei alle vestfoldinger!

Jeg skal bort en tur til Larvik andre helga i desember og besøke noe familie, og tenkte i den forbindelse å ta en aldri så liten kystmeiteøkt på lørdagen. Kan noen gi meg noen tips om steder som bør besøkes? Vill gjerne ha meg noen flyndrer, blant annet.

Mvh

Stian

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har aldri vært der.

Men søkte litt rundt om kring etter plasser i hele landet, og her er noen plasser jeg synes virket ganske spennende:

Nalumstranda

Her burde det være store muligheter for flyndre i lange baner. Har som sagt aldri aldri testet, men fra kart virker det som et spennende sted!

Omrestranda ser også spennende ut etter flyndrefisk! Er mange fine bukter og strender for å fiske flyndre rundt her.

Dette er bare to plasser jeg ville besøkt hvis jeg var deg.

Finner ingen dype steder, men let rundt på Gulesider sin kart side! Har funnet mange gode steder på den måten! Er jo sjøkart slik du kan se ihvertfall dybde på stedene. Og hvis du skal ha flatfisk plasser tar jeg ofte på flyfoto og finskjemmer hver eneste vik hvor det kan være sand. Sanden ser du klart der det er grunt. Og som regel fortsetter sanden et stykke ut da!

Skitt fiske :D ! Kom gjerne med en rapport tilbake igjen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tips! Det er jo ikke bare de flate jeg er ute etter, så kommer til å prøve forskjellige steder.

Gjør alltid en del research med sjøkart og flyfoto på nye steder, ja. Og det er flere steder som har pekt seg ut som mulige hotspots.

Nevlunghavn har jeg hørt godord om tidligere også, så der må jeg nok prøve litt, ja!

Kruttårnsbukta i Stavern, og videre utover på halvøya utenfor? Ser spennende ut.

Ytterst på vestsida av Hummerbakkfjorden kan også se giftig ut. Vanskelig bunn? Må kanskje belage meg på å miste noen takler her?

Smørvikodden og buktene på hver side?

Rakke ser også bra ut. Ser ut som det går noe småveier ned mot sjøen forskjellige steder her. Noteres.

Rapport blir det dersom ikke noe skjærer seg. Som på forrige tur, da jeg blant annet fikk en massiv pigghå som bånna 5-kilos vekta uten problemer. Hadde ikke med kraftigere vekt, og fant til min gru ut at jeg hadde glemt kameraet... (har ikke fungerende kamera på mobilen heller for tiden).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mange fine plasser ved Rakke og Hummerbakk ja,men ofte vanskelig og komme til og veldig kupert terreng.

Har hatt mange timer med klatring og krabbing nedi der...

Strendene i Naverfjorden er nok litt for grunne,men hvis du kommer deg ut på fjellet ved Donavall camping er det ganske brukbare dybder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mange fine plasser ved Rakke og Hummerbakk ja,men ofte vanskelig og komme til og veldig kupert terreng.

Har hatt mange timer med klatring og krabbing nedi der...

Strendene i Naverfjorden er nok litt for grunne,men hvis du kommer deg ut på fjellet ved Donavall camping er det ganske brukbare dybder.

Notert. Takk for tipset!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fritzøe Brygge, Fredriksvern Festning, moloen i Nevlunghavn, Helgeroa og moloen i Stavern er alle plasser som leverer flatfisk for tida. Hovedsaklig skrubbe. Enkelte små rødspetter og noen sandflyndrer. Torsk, knurr, hvitting, lyr, fløyfisk mm. er arter som kan forventes å komme i kontakt med.

Ytterst i Kjerringvik, på Fornet, kan du treffe på hva som helst. Mye sandflyndre og torsk, og enkelte dager er det ikke annet enn hvitting å få.

Thorøya i Sandefjord mot Larvik kan levere alt. Er tatt rødhai der for noen dager sida. Mye hvitting!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Plassen du ser fra Nevlunghavn: Ytre delen av skutebakken fra hummerøya er bunnen ganske grei.du må vasse ut hvis det er høyvann. Kast mot odden på andre siden og mot tvistein FYR. Der er bunnen fin,samt at det er gode muligheter for piggvar også. Har fridykket mye der. Ligger ett stokkanker der,men skal litt til å treffe det... på odden nedenfor minnehallen i stavern mot kysthospitalet kan bunnen være litt ungen,men der kan det også være steinbitt og lyr. Kjenner en som har dykket der flere ganger. Har bare prøvd der 2 ganger. Desverre var det møkkasei og dritthvitting begge gangene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for gode tips. Fløyfisk har jeg ikke fått, så hadde vært stas å få på lista. Kommer de til middag hvis jeg inviterer på kokt reke? Eller foretrekker de makrell?

Halv kokt reke og liten krok funker bra, men går også på makrell/liten krok

Fritzøe Brygge, Fredriksvern Festning, moloen i Nevlunghavn, Helgeroa og moloen i Stavern er alle plasser som leverer flatfisk for tida. Hovedsaklig skrubbe. Enkelte små rødspetter og noen sandflyndrer. Torsk, knurr, hvitting, lyr, fløyfisk mm. er arter som kan forventes å komme i kontakt med.

Ytterst i Kjerringvik, på Fornet, kan du treffe på hva som helst. Mye sandflyndre og torsk, og enkelte dager er det ikke annet enn hvitting å få.

Thorøya i Sandefjord mot Larvik kan levere alt. Er tatt rødhai der for noen dager sida. Mye hvitting!

Det er jo rett borti gata her Lasse. Prøvde ørti ganger der i fjor uten å få noe å skrive om, og helt seriøse, resultatløse rødhaiforsøk. men fiskerne tar en del av de her i fjorden, så de er der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har brukt ganske mange kvelder på Thorøya etter rødhaijævlen sjøl, uten å lykkes. Ingar mistet en bra torsk der under en av turene i våres. Ellers har jeg vært vitne til at det har blitt landet endel lomre der, samt paddetorsk og fløyfisk som små kuriositeter. Tror forsåvidt Thorøya kan levere ei kloskate og to også.

Ser ut til at det kan bli endel kvelder å fylle denne uka, så rasker nok med tripod og surfstenger til Thorøya og ser om den rødhaikødden forbarmer seg over mine agn. Igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vær og vind stopper meg sjeldent, gitt. Min fiskefilosofi er enkelt og greit å gjøre seg fortjent til fisken man får. Har hatt en rekke mål (piggvar 4220gr, slettvar 1240gr, havål 15000gr) som har blitt innfridd ved å være en sta og dedikert jævel, ha tro på det man gjør, basert på kunnskap og erfaringer - i spedd en smule galskap og mangel på sunn fornuft. Og så vil jeg ha krig og fred og sånt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 years later...
  • 1 month later...

Jeg prøvde Tenvikstanda og brygga der idag. Jeg var der 2 ganger, først fra 10-12 også fra 22:30-2400 (hadde vært på kino og siden jeg var i nærheten og stanga fortsatt lå i bilen...).

jeg har prøvd både meite med kokt reke og noen diverse sluker, men ikke fått noe kontakt med fisken.

den plassen har vært helt gull 2016-2017, men i 2018 har jeg nesten ikke fått fisk der.

har jeg bare vært uheldig eller er det lite fisk der for tiden?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

synd det ikke ble noe. men sånn er det med fisket. Er det tenvik i stavernsveien rett bortenfor fritzøe brygge du var?

Kan hende vi treffes der til våren, jeg har nettop flytta til larvik kommune, i tveidalen. ikke lange biten innover dit da, og jeg jobber for et firma på holmejordet, så en og annen tur etter sjøørreten blir det sikkert etter arbeidstid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, cannonbang skrev:

Hei

synd det ikke ble noe. men sånn er det med fisket. Er det tenvik i stavernsveien rett bortenfor fritzøe brygge du var?

Kan hende vi treffes der til våren, jeg har nettop flytta til larvik kommune, i tveidalen. ikke lange biten innover dit da, og jeg jobber for et firma på holmejordet, så en og annen tur etter sjøørreten blir det sikkert etter arbeidstid

ja, jeg sto på brygga der og koset meg. Nattfisket var litt spontant, jeg hadde ikke med meg hodelykt engang.
gleder meg til en hyggelig fiskemøte da, jeg har fortsatt ikke fått noen store SØ så kanskje du kan lære meg noe der =) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen

Denne tida er ikke optimal for sjøørreten, det er mulig å få den, men fisket er følsomy i forhold til vanntemperatur, og fisken er treg på det beste. i slutten av mars så løsner det for alvor. Jeg tar kontakt på pm når det er akuelt, så kan vi avtale der. Enten fiske fra land eller en dorgetur med båten min innover mørjefjorden og langangen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.