Gå til innhold
Fiskersiden

dorging etter SØ -nybegynner - bilder av resultat


Recommended Posts

Jeg har studert dette meget interessante forum som en del av oppladningen til årets fiskesesong og funnet mye nyttig informasjon, råd og tips. Til sommeren har jeg tenkt å dorge litt etter sjøørret på nordvestlandet. Båten min har motor, og følgelig blir det jo litt støy osv – vil dette ha en negativ effekt på fiske ved at det skremmer sjøørret? I så fall, bør en bruke en paravan for å få redskapen litt bort fra båten?

Hvilken redskap vurderes som den beste ved dorging? Jeg tenker da på wobler, sluk, flue eller agn? Bør en bruke dypparavan for 4-6 m, eller er det bedre å dorge noe høyere i vannlagene?

Eller så mottaes alle god råd til en nybegynner med takk![ :) ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei og vekommen til forumet, dessmo. Tror ikke motorstøen blir noe problem så lenge "agnet" henger 20-30m. bak båten. På sommeren behøver du ikke noe annet enn en wobbler som du flatdorger med, i og med Sø går som regel i det øverste vannlaget. Tror ikke jeg ville brugt paravan på sommeren, men man vet jo aldrig .... Dorge med 2-3,5 knop avhengig av wobbler og andre faktorer som sikkert andre vil kommentere etter hvert. Jeg er ingen reser på dette jeg heller, men de kommer ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

båtmotor støy er ikke noe problem, har selv alltid vært skeptisk til støyen til jeg leste en svensk artikkel der det stod at de fleste sø ble fanget nærmest båten, har selv prøvd å dorge bare 3-4 meter bak båten og det har vært vel så fangstgivende som wobblere dorget 20-40 meter bak båten.

Ved storviltfiske i sydligere farvann blir alle kunstagnene dorget i kjølvannet av båten ,dette fordi fisken blir tiltrukket av propell støyen

bruk ganske store flytende wobblere i svart og sølv, rapala 13cm er et godt valg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

som asmund sier, en rappala silver 13 cm er et svært klokt valg.varier dorge farten. i tillegg anbefaler jeg ikke bruk av stangstativ hvis du har det. bruk heller stanga aktivt og gjør noen rykk i stang med jevne mellomrom. wobbleren gir inntrykk av å være en skadet småfisk da og større fisk viser interesse for wobbleren din. bruker selv kun flytewobblere!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjøørreten opptrer i forskjellige vannsjikt og når det blir varmt vann trekker den ofte nedover - derfor ville jeg ha hatt med meg muligheter for å få agnet (les: wobbleren) nedover. Flatdoring foregår omtrent fra overflaten til 3-4 meter alt ettersom hvor dypt wobbleren går. Noen dyptgående wobblere går ned til 7-8 meter. I tillegg til flatdorging kan du henge en stangparavan foran for å trekke ned wobblerene ytterligere. Diss får wobblere til å gå ned på 12-14 meter (avhengig av fart og vekt på paravanen). I tillegg ville jeg ha hatt med en justerbar "dipsydiver" for å kunne trekke wobblerene enda lenger ned - min tar wobbleren ned til max 37,5 meter.

I stedet for dipsydiver kan du selvfølgelig investere i en dyprigg: men da snakker vi om adskillig større kostnader, noe jeg tror du kanskje ikke er så interessert i.

Mange typer wobblere er egnet - selv sverger jeg til wobblere som imiterer sild/brisling. Blå rygg, sølv sider og hvit buk er heller ikke å forakte.

Velkommen som medlem her på fiskersiden, vi gleder oss over hvert nye medlem og håper du er med på å bidra til mange fine fangstrapporter og tips i fremtiden..[ :D ][ :) ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest caddis

Etter å ha dorget 360 timer i løpet av denne våren har jeg fått litt erfaring.

Fisken blir ikke forstyrret av motoren.

Agnet har jeg ca 30 meter bak båten.

Har prøvd både stangparavan og mindre vekter forand agnet, men dette har vist seg for min del å minske fangsten.

Wobblere som går på mellom 1,5 til 3 meter er de som har gitt mest fisk for min del.

100% av de fiskene jeg har tatt er på wobbler.

Frem til nå har det vært lyse/klare farger. Vil etterhver gå over til litt varmere farger. Kobber/rød.

Grønn/svart/gul er også bra farger på wobblere.

Tail dancer er en god wobble

Strike pro fisker også godt

Tok en del fisk på skjesluk litt ut i sesongen i fjor. Da med kobber som hovedfarge med noe rødt på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest caddis

Vet ikke om jeg har dorget så mange timer, men det kjennes slik ut i baken[ :) ].

Sør,sør/vest.

Veldig viktig at det ikke er vindstille

Tatt mye fisk på dagtid på Sørlandet, men fisker da litt annledes en på kvelden. Prøver hele tiden å ligge på skrendten mellom grunna og dypet.

Opp mot flo er en glimrende tid.

En liten erfaring til er at større fisk ofte står for seg selv på dagtid. Når vi får "mye" fisk på dagtid på et sted så er den som regel mellom 500 og 1000 gr.

De "store" har vi tatt i andre områder

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å måle om man får mere eller mindre fisk ved bruk av paravan eller annen form for nedblying av wobbler krever forholdvis mye forskning ved prøving hvis man skal uttale seg sikkert om det - ellers henger vi slike uttalelser på knaggen "synsing"..[ :) ]

Det er uansett mye tilfeldigheter ved fiske generelt, men erfaringer bygget opp gjennom mange år gjør som oftest tilfeldighetene mindre.

Mine erfaringer i så måte er at det ikke er vits i å fiske i overflaten hvis mesteparten av fisken befinner seg på 20 meters dyp - noe flere burde tatt lærdom av og tenkt litt over. - Men bevares; det er ikke alltid det er fisk en ser på loddet som tar agnet!

Å ja, jeg har tatt sjøørret i alle vindretninger, men de oppholder seg på forskjellige steder i sjøen - og det bør man ta hensyn til når man fisker.

Hva som er best å bruke for dorging av sjøørret spør du om; jeg har bare prøvd wobblere og sluk ved dorging og begge deler leverer. Ellers funker brislingtackel og apex-lignende skjeer også greit på sjøørret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også tatt sø på alle vindrettninger, men generelt er fisket ihvertfall på nordvestlandet UTROLIG tregt på nordavind! Å det at fisken er andre steder ved nordlig vindrettning stemmer nok ikke her.. utrolig rart at fisken plutselig begynner å hugge og vise seg straks vinden dreier...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heilt enig med deg Robert! Jeg har i vår fisket veldig mye etter sø og har vel fått ca.15 sø Fra 1kg til 3.3kg.+ mye sø under 1 kg. jeg har nesten ikke fått en eneste fisk når det har vært nordavind og de jeg da har fått har da vært veldig små(les kree).Har fisket på alle forsjellige vindretninger på forskjellige plasser med forskjellige metoder.Det viser seg gang på gang at nordavind er og blir håpløst!! På nordmøre og romsdal hvor jeg fisker har det i vår vært veldig ofte nordavind så det har blitt til at jeg har prøvd allikevel.Noen få ganger har vinden snud og da har det ikke gått så lang tid før noe skjer.[ :) ] Har også opplevd motsatt mange ganger at det har vært fine forhold når fisket har startet og det har vært fisk og se,kjenne og få men,så har vinden snud og det blir helt svart!!

Gammle karan som driver med laksedorg på sommeren sier også det at det ikke er noe poeng i og dra ut når det nordavind og venter heller på bedre forhold.

Sør/vest,øst skyet og ikke stille det er forholdene som har gitt meg mest fisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noe sier meg at det er en del forskjeller fra sted til sted hvordan fisken går i forskjellig vær og vind. Kanskje like viktig å oppservere hvor de lokale sportsfiskerne dra på de ulike værtypene/tidene. Ikke sikkert det nytter å spørre, for de røper nok ikke grom stedene likevel. man vet jo aldri ....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At noen mener det er håpløse forhold ved nordavær må dere selvfølgelig få lov til å mene. At jeg også mente det før skal ikke underslås. Men etter å ha studert mine egne fangstrapporter og lest data fra ekkoloddet mht temperatur og byttefisk fikk jeg et innblikk som gjorde at jeg tross nordavind fikk sjøørett allikevel.

At selve kjøringa av sjøørreten blir mindere morsomt med bruk av dipsydiver eller stangparavaner er jeg for så vidt enig i, men spørsmålet var altså ikke hva som er mest moro, men å få tips til å sjøørret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for mange gode svar og nyttige tips. Som forventet er det forskjellige meninger og erfaringer, og det er vel noe av det som gjør fisking til en spennende og engasjerende hobby. Jeg skal tilbringe en måned på Smøla i sommer, så jeg får brukbar tid til å prøve ut de ulike forslag og gjøre meg egne erfaringer. Blir forhåpentligvis tid til å lufte fluestangen og prøve litt andre former for fiske og, men med 3 ”små assistenter” er båt og dorging trolig det enkleste (ellers så går tiden med til å holde oppsyn med assistentene). Når det gjelder nordavind så har vel dette generelt sett rykte for å være dårlig fiskevær. Fra mine 7 år i Finnmark husker jeg at ingen av de lokale fiskerne var å se i lakseelvene når vinden kom fra nord. Har vel også delvis erfart det samme selv, men det er vel ingen regel uten unntak det heller.

Er det noen som har noen synspunkter på dorging med flue, og eventuelt hvilke teknikker og fluer som er å anbefale (i overflaten eller under)? I Porsangerfjorden vet jeg at mange av de lokale dorget med flue, og oter ble brukt både i fersk- og saltvann med godt resultat. Oter med 6-8 fluer er jo ikke tillat og jeg har ikke tenkt å bruke det, men har en teori om at dorging med flue i skumringen langs land må være både spennende og effektivt. På Smøla blåser det jo litt, og dette gjør vanelig fluefiske vanskelig i perioder. Dupp og flue er jo et alternativ, men ved dorging kommer en jo enklere til mange steder.

Ellers så gleder jeg meg ”sinnsykt” til sommeren og fiske, og prøver å korte ned ventetiden ved å pløye nettet for informasjon. Dette er jo bare delvis effektivt, da spenningsnivået og forventningene øker jo mer en leser om teknikker, utstyr, etc og ikke minst andres fangster. [xx(][ :) ][xx(]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

fikk flere flotte SØ i fjor sommer ved dorging nattestid med flue. Lot bare flua henge etter båten når en skulle forflytte seg mellom plasser en skulle kaste. Kjørte så pass grunt at det var fare for propellen...[ :) ]Muddlere og store zonkere fungerte godt!

Fikk vel ikke fisk under kiloen på slikt fiske.. Mye bifangst av torsk, lyr, sei og makrell!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.