Gå til innhold
Fiskersiden

dorging etter SØ -nybegynner - bilder av resultat


Recommended Posts

Rart ingen har nevnt Apex ennå? Ellers får vi mest fisk her hjemme med til dels svært korte snører når vi fisker med rigg. Visse fisk hogger når det er under ti meter fra stangtoppen til agnet. 5-6 meter fra utløser og 3-4 meter ned. Da er det greit at bremsen ikke hakker når det hogger....

I klare vestlandsfjorder har vi fått bedre med lengre snører. Og ja; tacklet brisling er et superagn vestpå. Her hjemme har plast og metall fungert like bra, men dette vil selvsagt variere. Nordvind kan være gunstig dersom vannet i utgangspunktet er for varm for fisken. Ellers sjelden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Hei. Eg hadde ein fantastisk opplevelse i går. Stad Dalsfjorden, Sunnfjord. Lett sønnavind, midt mellom fjære/flo (fløande sjø), dorging frå Askeladden 325Lite, 2-3 knop, Møresilda 32g - kopar/raud. Skulle akkurat gi meg då Ambassadøren skreik til: Laks! Kongen drog ut 20-25 m, stod still, kom motvillig med nokre meter, før han stakk igjen. Etter 15 minutt haddde eg fått han 20-25 meter frå båten. Så gjekk han ned, før han kom opp. Det var første gong eg såg han. Han hoppa 1,5m rett opp - skinande blank i motsola. Eit syn for gudar. Høg puls, adrenalinen koka i blodet. Hald presset! Fem minutt seinare glei han inntil båten, på sida. Fram med kleppen - under gjellelokket, opp i båten. Utruleg vakker var han. Villaks 5,2 kg, fullkommen i farge og form. Det tok 25 minutt frå han beit til han var i båten. 25 minutt i himmelen. Eg kom for seint til kvelds i går. No flør det igjen, og vinden står frå øst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Hei og takk for mange råd og tips. Her er et bilde av et av resultatene:[ :) ]

080820051815208auv27DtubY4.jpg?59

1,9 kg og 56 cm lang. Tok på en svart flue (opphenger til en sølvblank tobis. Stod og kastet fra land. Når det gjelder dorging så medførte tang, tare og "martau" mye "bånnapp" men noe fisk og. Gleder meg alt til neste år. Fikk mest fisk på opphengeren, brukte stort sett svarte fluer med noe sølv i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 11 years later...
  • 3 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.