Gå til innhold
Fiskersiden

FS Julekalender 1. Desember 2012


Ølgylt
 Share

Recommended Posts

Fiskersidens julekalender 2012

1 Desember

”Skomaker bli ved din lest”

Det er med stor glede jeg sparker i gang det som skal bli den aller siste julekalenderen i menneskehetens historie, og en nedtelling til verdens undergang.

I hvert fall hvis man tar litt i i tolkningen av mayakalenderen og slikt.

Og uten å røpe altfor mye kan jeg fortelle at de som tror på teorier om solutbrudd og kometer og slikt tar grundig feil. For det er slik verden vil forgå :

godfish.jpg

Og for de som tror at mayakalenderen bare teller ned til Hobbiten, så har jeg funnet frem en liten slager for å døyve ventetiden:

men men, fra ”the greatest hobbit of them all” til “the greatest hobby of them all”;

91,67 % av fiskeåret er lagt bak oss, og for meg har det vært et år preget av forandringer, fisketelling, og særdeles få store fisk opp på land eller i båt, men det betyr ikke at jeg ikke har vært i nærheten av dem. Noen av dem jeg har mistet har jeg skrevet om, f.eks, kveita (?) på Ormhilleren, mens andre har jeg lidd i det stille med. Før jeg teoretiserer over dette vil jeg se litt på hvordan verdenslitteraturen behandler dette temaet.

Først ute er Mummipappas møte med Gammelgjedda

Han fisker, og får på selveste gammelgjedda, som gir litt av en fight

mummipappasfight.jpg

Og gjedda stikker av

mummipappasgjeddestikkerav.jpg

(og båten synker og, men det blir uvesentlig i sammenhengen)

Og deretter vil den alltid svømme rundt i bakhodet

engjeddesvmmeribakhodet.jpg

Kort, konsist og utolig treffende fortalt. ( I boka altså, ikke oppsummeringen min)

En annen gubbe har også et møte med storgjedda.

gubbensmtemedstorgjedda.jpg

og dette skjer når han tester ut sin nye oppfinnelse (kan leses metaforisk som annen uttesting av egenkomponerte ting med en bestemt fisk for øyet)

Når da verden vil ha fiskeren videre, her illustrert med en utålmodig katt, kan ikke fiskeren annet enn å stirre tankefullt tilbake.

gubbensersegtilbake.jpg

Og slik er det. De store fiskene som glapp lever sitt eget liv i hode og sjel, og forandrer fiskeren for alltid.

Og når jeg da skal analysere hvorfor jeg har vært i kontakt med flere store fisk i år og ikke fått opp en eneste av dem, virker det tilforlatelig å tro at jeg nærmer meg riktig fiskemåte, og nesten har gjort alt riktig, fra teori til utførelse. Men den egentlige forklaringen er at jeg fremdeles er en fordømt amatør.

Og amatørmessig var det virkelig også når Espen dro meg med på en kystmeitetur etter å ha sittet i båten siden jeg kjøpte den, og jeg bare surret og fikk ikke til kastingen en gang.

Han fikk havmus som var målet:

havmusespen.jpg

mens jeg stod som en polakk og dro pale.

I ettertid surret det, ikke ulikt store fisk, i bakhodet at kystmeite er jo noe jeg virkelig kan. Og i følge dette rådet :

skomakerlest.jpg

burde jeg jo ikke la det skure ut i grusen. Og når kystmeitet var blitt grovt tilsidesatt av båtfisket, og jeg trengte et tema for denne kalenderluken, var grunnen lagt for ”Den store kystmeitesatsingen”

Første trinn : ”This calls for immediate rigconstruction”

Selv om brorparten av havmusene mine er tatt på Up and over-pulley og dermed statisk på bunnen, har tendensen det siste året og der omkring vært at musene løfter snutene litt og tar på det som er litt oppe i vannet, slik som ved f.eks Pulley. Dermed hadde jeg lyst å konstruere et tackel som forener de to pulleyene.

Selve konstuksjonen hadde jeg tenkt ut for lengst på en eller annen fisketur, men om det er min ide eller noe jeg har sett et eller annet sted vet jeg ikke, (uansett begrenset hvor mange ganger det er hensiksmessig å finne opp kruttet), men delene manglet/var bortgjemt i tackelballen nede i kjelleren, og Campelen var begynt med vintertid slik at jeg måtte vente litt med byggingen.

Dermed bød første anledning seg før jeg hadde fått gjort klart noen nye tackler.

Første tur : 14 november. Lokasjon : Bontelabo

Denne turen var ment som primært kastegjenopptreningstur, samt mangelidentifikasjon.

Været var typisk bergensk kystmeitevær, mye regn, mye vind, noen varmegrader.

Og selv om været ville vært kjipt hvis man var normal var jeg ikke alene på bryggen. En hyggelig nyinnflyttet litauer hadde hørt om Bontelabo og ville ta seg en titt. Han ble veldig ivrig når jeg fortalte om haifiske, og det var da litt om å gjøre at bruskfantene kom innom.

En stund så det ikke så lovende ut, noen agntyver i form av hvitting var svært så ivrige og stort sett for små til å sette seg fast, så jeg plukket bare opp to av dem. Den største er muligens pers med sine 820 gram (noen arter har man ikke så god oversikt over)

hvitting820.jpg

Når man skal vise nye folk haifiske er det pigghå man håper på, fordi den ser mest haiete ut. Den har form som en skikkelig jeger og pisker i vannflata når den kommer opp. Og håpet slo til.

Her er en ny haifisker fanget:

litauermedpiggh.jpg

Når han får fast jobb kommer han på campelen og finner seg surfutstyr. Og så får vi satse på at poseringene tar seg opp littegrann.

Ellers var jeg godt fornøyd med at kastingen min tok seg betraktelig opp utover kvelden, og at utstyret ikke var blitt fornærmet over forbigåelsen.

Andre tur : 15 November, lokasjon : Tellevik

Jeg og Kim har lenge luftet tanken på å ta en tur etter musene sammen, for å hilse på hverandre, utveksle litt erfaringer og myse på hverandres tackler og teknikker, og anledningen bød seg.

Beskrivelsen av bilen jeg skulle finne etter jobb var ”den ser ut som om den hører til på Island”, og det var virkelig en treffende beskrivelse. Rett og slett en glimrende fiskebil.

Kims forrige tur til plassen resulterte i specimus, og lokasjonen er ikke langt unna der jeg har tatt 2 av topp5listen, så vi hadde jo litt forhåpninger.

De slo ikke til.

Det var mye smånapping, og jeg hadde på noe som kunne kjennes riktig ut, men som fant et tau eller wire på bunnen og sette seg fast i, men litt kom opp.

Her er kim i fight med noe som ikke kjentes som havmus:

kimsfight.jpg

og norges nest kjipeste art kom opp

kimslek.jpg

Snedig detalj fra Fisk og Rasks side å definere den som nest kjipest, slik at enhver står fritt til å plassere sin største plage nederst.

Og jeg fikk opp to slike:

bildeforjobb.jpg

Kim plukket også opp hågjel, så bruskblank ble det ikke.

Det hadde ikke vært smått med kommentarer da jeg troppet opp på jobb med fullt kystmeiteutstyr, så et bilde av en hai måtte jeg ha med til neste dag. Det er ikke tilfeldig at det ikke er noe på bildet som angir størrelsen.

Plassen virker lovende, og skal så absolutt testes mer, og Kim viste seg å være en dugelig fisker og en hyggelig fyr som jeg garantert kommer til å ta flere turer sammen med.

(forutsatt at ikke han konkluderte med at jeg er en sær og gretten tulling som ikke kan omgås folk)

Og så fikk jeg endelig kommet meg på Campelen og kjøpt delene jeg manglet til tackelet.

Slik ser årets kystmeitesatsingsspesialtilpassettackel ut:

takel003.jpg

Dette gir da en endegrej på bunnen som blir like glidende som upandova, og en som fisker som et vanlig pulley. Riktignok satte jeg på feil krok på den øverste endegrejen, og glemte noen perler som skulle gjøre glidingen lettere, men det funket nesten som planlagt.

Her er et bilde av detaljene i opphenget

takel3detalj.jpg

Og da var jeg klar for det som skulle bli den store finalen i kystmeitesatsingen 2012.11.30

Men man må ikke glemme at det er andre ting som foregår i årets mørkeste måned:

julalsmaking.jpg

Dette kan du lese om her : http://www.fiskersid...wtopic=63953=

Tredje tur : 22 November, lokasjon : Bontelabo

Nå var alt på plass. Det eneste lille aberet var at jeg hadde kort tid på meg (1600-2000).

Jeg ankom Bontelabo i det det begynte å skumre, og var ikke storfornøyd med at det lå en jæ**a stor båt i veien, men trossene var plasset slik at det gikk an å kaste over dem.

Mens jeg rigget meg opp kom det en fyr ned fra båten, og det viste seg fort å være en ivrig kystmeiter fra skottland som hadde lyst å vite om forholdene, og jeg fortalte villig vekk.

Jeg vet ikke om han la merke til det, men jeg satte pris på hans anerkjennende nikk når han studerte supernaturalen min.

Han hadde ikke med seg noe fiskeutstyr utover et lite håndsnøre, men det er jo nok til å plukke pale og sypiker. Jeg regner med at neste gang båten klapper til kai i bergen har han med seg både det ene og det andre.

Med nytackelet plassert ute i vannet (mot det grønne lyset), fant jeg frem litt leppefiskutstyr.

Dette resulterte i : 3 Sypiker, 4 Bergnebb og en rødnebb.

Jeg følte jo at jeg måtte vise frem en liten hai her og, og en pigghå kom villig opp og poserte.

hyggeligskotte.jpg

Denne fyren var flinkere å holde fisken, men akkurat pigghå var han visst ikke vant med. Går de ikke opp til skottland??

Fishion accomplished, så han spaserte tilbake til varmen inni i båten, for det var en fin ettermiddag, men rått og kaldt så det holdt.

iogforsegtrivelig.jpg

Jeg rigget opp en stang til og ventet på havmusene, men de klarte ikke å sloss seg frem mellom krabbene og sjøstjernene som virkelig var på hugget. Tre krabber rundt halvannet kilo er ikke helt vanlig kost, men ikke nok til å ta bilde av.

De eneste fiskene som klarte å overliste krabbene var hågjelen, og dem ble det tre av.

Og så måtte jeg gi meg, på det tidspunktet jeg normalt ville startet.

Oppsummert,

acobbleryeah.jpg

Så neimen om jeg vet hva lesten min er.

Kanskje denne ?

Untitled.jpg

Da gjenstår det bare for meg å ønske alle en riktig god adventstid

Ps. Hvis det ikke hadde vært for denne luken ville jeg nå stått i nysnøen og fisket.

Appendix

lagt til 15 des

Tackelet steg for steg

Før jeg beskriver juletackelet, må man jo stille spørsmålet ;

Må et juletackel være et juletre???

Uansett, årets juletackel fra Ølgylts hånd: pulleycombo

Start med å lage en slik en :

juletackel1.jpg

Jeg synes det er enklere å crimpe, men det duger like fint med mono og knuter.

Finn frem disse delene. Perlene er ikke strengt nødvendige, men de reduserer sjansen for at det henger seg opp litt, og ser finere ut.

juletackel2.jpg

Få det til å se slik ut:

juletackel3.jpg

På krokopphenget har jeg klippet vekk overflødige deler, også for å redusere sjanse for oppheng.

Så knyter du opp to endegrej. Disse lager man selvfølgelig helt etter eget ønske, her har jeg lagd to som er ment å brukes med knekklys.

Det er lurt å sette sirkelkrok på den som skal ligge på bunn og J eller semisirkel på den som skal flagre, men ikke noe must.

Og så er det bare å montere delene sammen

juletackel5.jpg

Og det bildet ble jo ikke allverdens tydelig å tolke, så jeg får vel tegne opp en stilisert forklaring:

juletackel6.jpg

Nå ble det vel tydelig nok??

Fordelen med dette tackelet er selvfølgelig at man får benyttet seg av fordelene ved to pulleytackel på en gang, og fort kan registrere seg om fisken tar på bunnen eller litt over. Det får man også med fadervår, men da får man ikke glideeffekten, som ihvertfall på hai kan være avgjørende.

Ulempen er at når fisken tar på den øverste kroken, får du en løs krok som dingler farlig nært bunn under innsveiving.

Jeg har tatt ca 30 kast med slikt tackel, og en gang har den ene kroken hengt seg opp, mao lite sannsynlighet for kluss.

Fortsatt god advent

Endret av Ølgylt
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glimrende luke dette Helge! :) Mye kreativitet ligger bak her!

Perfekt lesning over kaffekoppen en lørdags morgen (eller formiddag...).

Jeg er klar for ny tur ved første anledning (neste uke).

Blir spennende å inspisere det ny-konstruerte tackelet ditt. Har stor tro på stor muz ved neste økt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flotte saker ;) da er det bare å glede seg til de neste 23 lukene;)

jepp, det er det som er den store fordelen med å starte.

Tror dette blir en god måned!

Jeg skulle gjerne sett litt mer bilder med forklaring av de kystmeite takkela dine

Det skal jeg nok klare å få lagd, men først må det fiskes litt.

Hyggelig at noen er interessert i konstruksjonene mine, ofte føles det bare som om jeg gjør noe enkelt vanskelig

Fin luke :-) du får lage en ny rapport når du fanger lesten din.

Ser ut som om jeg uforvarende har lagd meg mål for neste år. Men fisken er kul den og jeg har noen ideer om hvor jeg kan starte letingen.

For en fin start på Desember - Tror det foregår mye rart i det hodet her... :)

Interessant med tackle, enig med Skrekkjager - ville vært flott med litt mer detaljer. Mulig jeg har litt tungt for det, men jeg forsto det ikke helt... :wtf:

kan til tider være litt slitsomt å være inne i det hodet ja :shifty:

detaljene kommer etterhvert

Glimrende luke dette Helge! :) Mye kreativitet ligger bak her!

Perfekt lesning over kaffekoppen en lørdags morgen (eller formiddag...).

Jeg er klar for ny tur ved første anledning (neste uke).

Blir spennende å inspisere det ny-konstruerte tackelet ditt. Har stor tro på stor muz ved neste økt.

neste økt skal da ikke være etter muz?

ser ut som om det blir mindre jobbing neste uke, vi kommer tilbake til tur

Og til alle dere andre,

takk for god tilbakemelding. Alltid hyggelig å høre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

snapback.pngKim Rasmussen skrev 01 desember 2012 - 11:26:

Glimrende luke dette Helge! :) Mye kreativitet ligger bak her!

Perfekt lesning over kaffekoppen en lørdags morgen (eller formiddag...).

Jeg er klar for ny tur ved første anledning (neste uke).

Blir spennende å inspisere det ny-konstruerte tackelet ditt. Har stor tro på stor muz ved neste økt.

neste økt skal da ikke være etter muz?

ser ut som om det blir mindre jobbing neste uke, vi kommer tilbake til tur

Jepp, jepp er helt klar for satsinger neste uke. Rekkefølgen juletorsk kontra muz er jeg rimelig flexibel på.

Dog er den "superhemmelige plassen" for storvokst Juletorsk en plass som er spennende å fiske lenge... Fordi her dukker det ofte opp et mangfold av arter, derfor fredag kunne vært supert å sette av litt ekstra tid der. Tellevik er mer "monoton"... Brunsneil hele døgnet, med noen innslag av Lange, brusk/muz etter mørkets frembrudd. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.