Gå til innhold
Fiskersiden

Mausund mai 05, kveite, skater, pigghå, bilder


SMS
 Share

Recommended Posts

EDIT: Forandret overskriften for å gjøre innlegget lettere tilgjengelig for fremtidige søk.

Høye mål ble annonsert fra min side før vi dro, lovte at dersom jeg ikke satte 4 nye perser ila turen skulle jeg gi meg selv en ukes selvpålagt karantene fra forumet. Og 4 nye perser ble det! [ :D ] Hadde sett for meg nye perser på f.eks. torsk, sei, lyr, lange eller brosme, men det gikk ikke slik, mye fordi været var så dårlig at det ble innaskjærs fiske på Mausund, og ikke fiske på havet.

For å ta det kronologisk:

Torsdag 2130

Vilhelm og SMS setter seg i en fullpakka bil for å kjøre en laaang omvei til Frøya. Vi hadde fått tips om ekstremt godt fiske etter regnbueørret, men av hensyn til tipserne nevner vi verken hvor vi dro eller hvem som tipsa oss. Hva andre måtte mene om fangstrapporter hvor sted ikke oppgis kunne jeg ikke brydd meg mindre om, jeg synes slikt er inspirerende uansett. Vi kom i gang å fiske grytidlig på morgenkvisten, og Vilhelm viste at han var rå på speykasting og fluefiske. Vanlig fluekasting var vanskelig, og Vilhelm var klart best av oss til speykasting, og tok hele 27 regnbuer på fluestang, de fleste rundt kiloen, den største på 2,02 kg:

IMG_0082.jpg

Jeg fikk ikke like mange, drøyt 15 tror jeg uten at jeg talte, 3-4 på sluk, 5-6 på bombardadupp og Power Bait og resten på flue. Selv om jeg kløna mer med kastinga fikk jeg dagens/morgenens største bue på 4'er fluestang og en liten snegleimitasjon, 2,4 kg:

IMG_0059.jpg

Fluevalget så ikke ut til å være veldig kritisk, vi fikk på montananymfer, kulehodenymfer og snegleimitasjoner. Vi var der i ca 6 timer og tok ca 45 buer [ :D ].

Fredag

Etter fantastisk buefiske kjører vi utover mot Frøya for å få i oss noe mat og drikke. Vi teste kystmeite fra brygga ved Sistranda, og fra kaia nedenfor fiskemottaket på Nesset. Meget skuffende resultat begge steder, kun småsei og Trym-torsk lot seg lure. Vi kjørte derfor ut til Dyrøy og la oss til å sove og venta på at resten av THK-gjengen og mer eller mindre beduggede Oslo-havfiskere i en buss skulle ankomme for å ta båten ut til Mausundvær.

Lørdag

Været er dårlig, regn, surt og kaldt, men det verste er selvsagt at det blåser for mye til at vi kan gå utaskjærs. Veldig skuffende å dra helt ut til Mausundvær og ikke kunne gå uteskjærs, men man bare gjøre det beste ut av det, og det tok ikke lang tid før jeg var fornøyd med hele turen ut til Mausund!

Første fisken på båten ble denne:

IMG_0085.jpg

Kveite! [ :D ] Ikke bare var det ny art, nr 59 for min del, det er noe spesielt med kveite, mer prestisje enn "bare" å få ny art. Kveitetassen min veide bare 3,175 kg, men sparka faktisk godt i stanga på vei opp. Den tok på en 400 gram blå Gadus-pilk agna med makrellstrimler. Jeg dunka pilken i bånn og håpet på å slå min smått patetiske brosmerekord på snaut to kilo, ble ICKE skuffet over at det ikke var brosmepers som kom opp!

Fiska på båt med HelgeL på forumet, som også ble bestemann på båten med 10,6 kg, 5 største fisk veies inn bare. Jeg ble nest best med 9,9 kg, og fikk, i tillegg til kveita, lange, hyse, torsk, sei, lusuer og pigghå. 7 arter innaskjærs, men altså ikke de største fiskene akkurat. Pigghå var også en ny art for meg! Pigghåene hogg villig på agna pilk og opphengere med agn, ble tatt noen på slep også. Art nr 60, og jeg var strålende fornøyd med to nye arter på turen. Pigghåene vi fikk var ikke så store, 1,5-2,5 kg, noe som var for lite til å slå enkelte som var på en båt som fant større pigghå. 18 år gamle Daniel fra Oslo HK vant med drøyt 22 kg fordelt på 5 pigghåer.

IMG_0086.jpg

Ble tatt en liten breiflabb på båten også, sjekk tenna i svelget!

IMG_0090.jpg

Mye småfisk innaskjærs, og mange arter.

Vilhelm havna på en båt med en skipper som ikke visste om noen plasser innaskjærs, og det var ekstremt dårlig fiske på båten hans. Største prestasjonen hans var å fiske opp stanga til en fyr fra Oslo, som etter å ha gått tom for øl (hadde bare med seg 12 ut...) hadde satt fra seg stanga mens en 6 kilos torsk røska den uti.

Søndag

Jeg havna på båten Vilhelm var på dagen før, og hadde svært små forhåpninger til fangst denne dagen, men hadde funnet fram diverse agn kvelden i forveien:

IMG_0097.jpg

Kunstig luktstoff på engangssprøyte er noe skippere som aldri har fisket med annet enn svenskepilk og makk synes er rasende festlig...

Imidlertid var jeg svært fornøyd med å havne på båt med så erfarne og dyktige havfiskere som Torunn Handeland, Bjørn Bakkelid og HelgeL fra forumet. Tenkte som så at her kan jeg glemme å bli best på båten, men kan være mye å lære hvis jeg følger med. Tok faktisk feil der, hehe. [ :) ] (Og da mener jeg plassering, IKKE om jeg kunne lære noe eller ikke, for det gjorde jeg!)

Jeg fikk igjen første fisken på båten, ei lita lange på agna pilk (500 gram Sølvpilk med makrellstrimler), fulgte opp med en hyse på agna jigg som opphenger før jeg skifta til slep mtp brosme. På den øverste opphengeren hadde jeg en Berkley Power Worm 7" (17-18 cm lang) som var svart med rosaskjær. Den ble plutselig angrepet av noe stort og tungt. Fikk et utras på ca 15 meter rett etter hugget, fikk fisken fem meter inn, før den tok fem meter igjen to ganger, før jeg kunne pumpe den sakte opp uten flere utras. Fisken var fortsatt tung, men etter få minutter så jeg den og begynte spontant å glise og le overdrevent i minst 5 minutter...for gjett hva som hadde tatt Berkley-jiggen min:

IMG_0117.jpg

Enda en kveite! [ :D ] Litt større i dag, 5,9 kg og vanvittig sprek ift størrelsen! 40 stk fra Oslo og Trondheim havfiskeklubber fiska i to dager, to kveiter ble tatt, og jeg fikk begge...flaks? [ :D ]

Det ble tatt mye pigghå på båten, merkelig nok fikk jeg bare èn, ville ikke ha flere heller siden man ikke kan veien inn mer en fisk av hver art i konkurranseformen vi hadde på søndagen. Det ble ny pigghå-pers på 3,9 kg:

IMG_0120.jpg

Torunn Handeland dro en drøy pigghå, 7,59 kg!

IMG_0111.jpg

Deretter dro jeg til med tre piggskater på rekke og rad! Kult! Helge og Torunn fikk også hver sin, Helges var størst, rundt 4 kg.

Den største, som jeg drepte for å veie inn i konkurransen, 2,88 kg:

IMG_0119.jpg

To mindre på rundt 2 kg ble satt ut igjen:

IMG_0107.jpg

IMG_0100.jpg

IMG_0102.jpg

Som det nederste bildet viser ble skatene tatt på slep på ikke-glidende bom. 7/0 VMC J-krok, selvlysende gummislange, 4-5 perler, spinnerblad og en blekksprut i beste KIS-stil + makrellfilet dynka i Fishoil kjøpt hos Tom Ole lurte alle tre skatene mine. Jeg lot søkket ligge helt stille på bunnen da jeg fikk skatene, skatene jager neppe etter et slep som danser av gårde, slik mindre brosme, lange og torsk gjør.

Siden man bare kan veie inn en fisk per art og jeg mangla torsk var dette neste utfordring. Jeg rigget en hel sild på slep, to Owner SSV J-kroker med oppoverbøyd øye, en i hode og en rett bak ryggfinnen, og 3-4 perler og et spinnerblad foran silda for å gjøre torsken oppmerksom på godbiten. Tok et kvarter og så var en torsk på snaue tre kilo i båten, herlig, begynte nå å ane håp om å bli best på båten, til tross for at Torunn dro lange på noen kilo, torsk og hadde bestemor-pigghåen i båten. Grunnen til at jeg rigga sild med spinnerblad på slep er helt enkelt at jeg er latterlig dårlig til å pilke...aner ikke hvorfor, men har aldri helt lyktes med det sammenlikna med agnfiske.

Vilhelm hadde større ambisjoner enn meg denne dagen siden han skulle ut med den svenske skipperen Federic Kullin og hans Gotland II. De dro utover mot Sula, og jeg lar bildene tale for seg selv:

IMG_0124.jpg

Vilhelm slo brosme-persen min på 2 kg 6 ganger på søndagen...

IMG_0128.jpg

Torsk på drøye 9 og drøye 7 kilo dro han også!

Vilhelm fiska mest med agna pilk, kloss i bånn, og ble klart best på båten sin, og endte på andreplass sammenlagt. Med andre ble supergutta på tur nr 1 og 2 denne dagen, hvilket jo selvsagt betyr at jeg vant søndagen! [ :D ] Ikke at konkurransen betyr så mye da...hehe, joda, kult å vinne, ikke så farlig om man havner langt nede på lista.

Søndag kveld

Vi var faktisk ikke helt ferdige med å fiske enda, HelgeL, Vilhelm, Pål Jørgensen og Torunn Handeland dro ut med Skipper Frederic Kullin på kveldstur.

IMG_0134.jpg

Noen som gjetter hva jeg var ute etter?

Piggskate ja, men fikk ingen, derimot fikk de 4 andre på båten. Helt greit egentlig siden jeg dro 3 tidligere på dagen under konkurransen. HelgeL fikk igjen største skate på 5,0 kg:

IMG_0140.jpg

Pål J. med skate på 4-5 kg:

IMG_0136.jpg

Vilhelm med sin første piggskate, på 2,01 kg:

IMG_0138.jpg

Altså persa Vilhelm både på regnbue og skate ila turen, og fikk seg art nr 55! Tipper han passerer 60 med god margin innen treffet er over...

Da ble det rapport fra turen likevel, siden jeg oppfylte kravet jeg stilte til meg selv om fire nye perser, persa på regnbue, kveite, pigghå og piggskate, en herlig helg! [ :D ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har endelig kommet meg inn på datan etter å ha skjært torsk i kokestykker med en kniv like skarp som ei bøtte smør...men det gikk til slutt.... Jeg klarte desverre ikke mitt mål, som var 3 nye perser, men er rimelig fornøyd likevel....kun Lørdagen som er noe å utsette på,men søndagen veier opp....var ganske irriterende å høre at båter som lå 15minutters gange utenfor oss dro torsker på 23kg om søndagen, men pga at vi ikke fikk dra utaskjærs, måtte vi holde oss innaskjærs... Var også deilig å få dratt piggskate på båten samtidig som SMS ikke fikk[ :) ] og at han dro kveite 2 dager på rad må bare kalles en prestasjon...den ene hadde mitt navn på seg Sverre! Men får håpe flere har mitt navn på seg. Ikke lenge igjen til treffet nå, så da håper jeg å få meg noen nye arter,slik at jeg kommer opp på et akseptabelt nivå...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du fortsetter med samme "flaksen" neste tur så legger jeg opp sverre.[ :D ] Neida, men det var flere som lurte på hva du hadde drevet på med på sene kvelder for å fått slikt "haill" at du fikk 2 kveiter. [ :D ] Men uansett så var det synd at vi ikke kom oss utaskjærs, da hadde nok enda flere rekorder røket. Det får bli til sommeren tenker jeg, og da burde torske og brosmerekordene være i fare ihvertfall. Ble ikke så mye på meg, men er fornøyd med de 3 piggskatene jeg fikk, 3,75 kg,4,00 kg og 5,00 kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grattis med mye og fine fisker! Ikke overrasket over regnbuefangsten i det vannet [ :D ]. Yngste sønnen min tok en regnbue som veide 4,7 kg der. Den tok han på en Abumatic 170 som jeg kjøpte i 1970 (!), o,20 sene og 4 grams Sølvkroken spesial! Da var han 14 år gammel.

Helgen før du var på Mausund så var jeg og en gjeng på Sørdyrøy, vi fikk dårlig med fisk, men været var ikke på vår side. Egentlig forferdelig urettferdig at du tok to kveiter der! Jeg har drevet med havfiske i 30 år og ALDRI fått kveite [} :D ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Perca, to kveiter på to dager ja...[ :D ] Regner med at det ikke blir bedre av å høre at jeg har drevet med havfiske i ca et halvt år og bare vært tilsammen 5 ganger på havet i min havfiskekarriere, hvorav 3 har vært nokså innaskjærs pga været. Flaks er ikke normalfordelt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vill og vill... Hva er definisjonen på vill regnbue? For å si det sånn, det er ikke en selvreproduserende stamme, men den er heller ikke i dam! Fisken er fri til å svømme ut i havet om den ønsker det. Er det god nok forklaring ? [ :D ]

Jeg regner med forståelse for at SMS og jeg ikke ønsker å opplyse om hvilket vann det er snakk om. Jeg er vanligvis ikke den som holder fiskeplasser for meg selv, men her gjør jeg et unntak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke om det nødvendigvis var det at det var jigg som var avgjørende akkurat her, kan også ha vært svart silhuett mot overflata hvis kveite kom nedenfra. Jiggen var ca 3 meter over bunnen da kveita hugg, mulig den uansett var på jakt, hadde helt tom magesekk. En liten detalj jeg kom på nå: trædde en selvlysende perle inn på opphengerløkka før jeg satte på kroken med jiggen trædd på. Kanskje var den selvlysende perla avgjørende for at fisken la merke til jiggen, mens lukt, bevegelse og silhuett gjorde at den beit? Jeg velger å tro at detaljer er viktige ved alt fiske, og at forskjellen på kveite og ikke kveite på meg den dagen kan ha vært en 1 cm stor selvlysende perle fra eller til.

Har forresten skaffet meg 50 ml engangssprøyte til å ha sardinolje på til neste havfisketur. Får prøve å skjule det for skipperen hvis han er av den gamle skolen som foretrekker ærlige og redelige "svenskepilkere" med rød makk fra Bull som opphengere fremfor prylbøger som ikke er tørre bak øra i havfiskesammenheng (heller?).

EDIT: Engangsspøryte med luktstoff på er et must ute i båt i litt vær og vind for å unngå søl i båten (stinker!) og for at du i det hele tatt skal få noe luktstoff på agnet ditt. Fyll for all del spøryta på land før du går i båten også! Nevner at 3 av 5 skater tatt på båten min på søndagen ble tatt på makrellfilet med Sensas' Fishoil, som bare jeg brukte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er du inne på noe vesentlig! Vi "gamlegutta" er nok alt for konservative i måten vi fisker på [ :o )]. Vi synes vi drister oss langt når vi agner pilken med seifilet... Neida fullt så gæærnt er det vel ikke, men jeg innser uten skjemsel at selv om jeg har holdt på med denne galskapen i mange år så har jeg (heldigvis) masse å lære. En annen ting er å være i båt med folk som gidder å prøve på større dyp/andre fiskemåter. Sist jeg var ute på havet ved Frøya så var det bare jeg som "gadd" å fiske når dybden passerte 120 meter! Da var det 7 mann som bare satt å så på meg og ventet på å flytte, så for fellesskapet sin skyld så var det bare å sveive opp og flytte inn på grunnere vann. Da var det egentlig bare å slippe ned og vente 10-30 sekunder så var brosma der, men jeg synes det er ganske spennende å prøve på større dyp.

Når det gjelder de jiggene som ble brukt ved Sørøya så ble jeg fortalt at de var agnet, men jeg vet ikke med hva. Dette var jigger på 300-400 gram.

Hvis dere mangler en mann på en slik tur en gang, så er det bare å si ifra [:I], jeg er vanligvis ikke så vond å be med på en slik tur...[ :D ]

Hadde jeg forresten rett med antagelsene om regnbuevannet..? [ :D ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.