Gå til innhold
Fiskersiden

FS Julekalender, 2. desember 2012


Fisk og rask
 Share

Recommended Posts

Siden det er første søndag i advent i dag drar vi en halvbibelsk sak i innledningen:

Så tenner vi et lys i kveld

Et lys for lubb og lange

De lukter vondt, og spiser alt

Og de er jævla mange

Så tenner vi et lys i kveld

Et lys for lubb og lange

***

Fiskersidens julekalender 2012

2. desember:

"Et knippe mer eller mindre minneverdige øyeblikk"

Vi har verdens beste og mest givende hobby. Dette er udiskutabelt og hevet over enhver tvil. Fiskeinteressen har gitt oss alle opplevelser som kommer til å sitte i selv når hjernen er tilbake på treårsstadiet, og dagens måltider består av moste bananer og fiskeboller. Trolig vokser rekordfangsten med årene, og at tikilosgjedden nærmer seg dobbel størrelse innen vi blir gangpasienter ser jeg ikke på som usannsynlig. Dette er for så vidt uvesentlig. Det er nemlig følelsen av å lande kjempefisken som kommer til å sitte igjen til livbåtene våre blir låret i seks fot med jord. I alle fall velger jeg å tro at det er slik det kommer til å bli. Og håper…

Med dette sagt er det nå duket for en aldri så liten bildespesial over seks kapittel. Felles for de alle er at de tar for seg mer eller mindre minneverdige opplevelser fra mine mange fisketurer de siste årene. En annen fellesnevner, i alle fall for majoriteten, er at de omhandler fangster det i utgangspunktet ikke er verd å skrive hjem om. Men nå gjør jeg det, likevel. Så da sier jeg som Sgt. Peppers Lonely Heart Club Band: Hope you will enjoy the show!

Kapittel 1: Grådighet

IMG_0226.JPG

Slik kan det gå: Lyr på sypike på brisling. Size doesn´t matter i havet.

IMG_0669.JPG

Eller slik: Halvkilos hvitting som rakk å gulpe i seg begge opphengerne før jeg fikk gitt tilslag. Hel brisling og hel, rå scampi: No problem, mate!

IMAG0011.jpg

Lange på sypike på makrell. It´s a sawage world!

Mageinnhold.JPG

Torsken som hadde dette mageinnholdet veide under tre kilo.

IMG_0401.JPG

Brosmefoster fra 300 meters dyp, tatt på 6/0-krok og hel makrellside.

IMG_6502.JPG

362 gram med sild på 100 gram med pilk. Alle kre krokene satt plantet i fiskekjeften.

IMG_5829.JPG

90 kilo med slostril, tatt på 1,2 kilos Dolly-shad. Catch and release.

IMG_5417.JPG

62-kilos østlending tatt på livebaitet hågjel. Fikk friheten tilbake da kondisjonen var i slappeste laget.

IMG_5408.JPGKystmeitet lyr tatt på pulley og makrell. Fisken hadde nettopp satt til livs en klump med asfalt.

IMG_4888.JPG

Lange tatt på frilinemeite med 20 centimeters dildo.

Torsk+med+s%25C3%25A5r.JPG

Torsk tatt under kikkmeite med sammenbrettet rømmebeger som agn. Sistnevnte vant soleklart.

Kapittel 2: Ubetydelig bifangst fra havet

Krabbe.JPGHågjel, krabbe og 120 meter med Power Pro på samme kastet. Kinderegg, ta deg en bolle!

IMG_2145.JPG

Stankelbeinkrabbe, tatt på glidetakkel, 10/0 Mad Cat og hel makrell.

IMG_7396.JPG

Mini-trollhummer, tatt på pulley, 3/0 Mutu Lite og makrell.

IMG_0646.JPG

Solid isopode, tatt på havmusballe.

IMG_9796.JPG

Kilospigghud, tatt på glidende takkel med 8/0 Mad Cat og halv makrell.

IMG_9258.JPG

Ringbuk, tatt på synkende teinetau.

IMG_6050.JPG

Lysprikkfisk, tatt med tokiloslyr som fangstredskap.

IMG_2382.JPG

Rød blekksprut, tatt på paternostertakkel og kokt reke.

IMG_0027.JPG

Akkar, tatt på sluk. Jævelen gav meg også en facial, som heldigvis inneholdt mer saltvann enn blekk. Eller, heldigvis og heldigvis. En salt og klissete sprut i trynet skraper bunnen av min opplevelsesliste…

Kapittel 3: Noen litt kjekkere bifangster (Kanskje mer verd å skrive hjem om)

IMG_4851.JPG

Torsk på 14 220 gram, tatt under gapeflyndrefiske med glidende takkel, 1/0 Owner SSW og halv reke.

IMG_0461.JPG

Hyse på 5140 gram, tatt under kystmeite etter flyndre med glidende takkel, 1/0 Super Mutu og makrell/reke.

IMG_0660.JPG

Brosme på 9320 gram, tatt under havmusfiske med glidende takkel, 1/0 Mutu Lite og makrell.

Kapittel 4: Sentralnervesystemløse fangster

Bildekk.JPG

Første del av aksjon ”Kom, så fisker vi oss en bil”: Dekk, tatt på paternostertakkel, 2/0 Sakuma og kokt reke.

IMG_6977.JPG

Andre del: Støtfanger. (Edit: Betre med for en trykkleif) Støtdemper, tatt på paternostertakkel, 2/0 Sakuma og kokt reke.

IMG_0232.JPG

Tredje del, signert broderen: Passat-felg, tatt på glidende takkel, 2/0 Mutu Lite og makrell. Forøvrig perfekt kroket i fjerde bolthull.

IMG_4892.JPG

Hågjel/krabbe/Power Pro-comboen er bra, men skrubbe/oppslått paraply-comboen leder fremdeles…

Kappittel 5: Opplevelser som omhandler andre grener av det animalske riket

IMG_2343.JPG

Never give up! Pain is an illusion!

IMG_5913.JPG

Tonight… You die!

IMG_5925.JPG

I don´t need your pity.

IMG_5926.JPG

Or maybe...

IMG_6014.JPG

Agntyv er et vidt begrep…

IMG_0615.JPG

It´s idnight, and the oon is up. Og da våkner varkattene til live!

IMG_0624.JPG

Og er det en ting alle vet, så er det at varkatter liker sprengt lubb.

IMG_7669.JPG

Å få et ørneangrep inn på noen meters avstand kan anbefales på det sterkeste.

Oter+med+ål.JPG

Men det er nesten enda stiligere å komme på skuddhold av en oter og dennes slimete ålefrokost.

Kapittel 6: Kontrastfylt livsstil

IMG_6774.JPG

Av og til er værgudene alt annet enn velvillige.

IMG_9215.JPG

Andre ganger er det vanskeligere å klage..

bilde+2.JPG

Andre ganger igjen er det ”gode venner” som gjør fisketuren til en minneverdig opplevelse.

***

Avslutningsvis kjører vi et visdomsord som passer godt for oss fisketullinger, som bedre enn de fleste vet at overraskelser kan dukke opp når og hvor som helst:

"Ingen veit kor haren hoppar, sa mannen, og sette snara si i marbakken"

Opplevelser finnes over alt. Det gjelder bare å oppdage og verdsette de, uansett kvalitet og kaliber. Plutselig en dag har de blitt til gode historier. Med dette sender jeg de beste ønsker om en fin førjulstid, og ønsker fortsatt skitt fiske i årets siste uker. Husk at sesong er for blåbær og bedriftsfotball. Fiske er noe en gjør hele året...

- Fisk og rask

Endret av Fisk og rask
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glimrende luke! Man får det ikke mer morro enn man skaper selv var det en som sa... ;)

Det er de spesielle øyeblikkene man husker best... Når man får noe rart eller uventet, enten det er i form av en trampoline eller det er en stor fisk tatt på microkrok/ liten fisk tatt på monsterkrok...

Du skal ha en velfortjent skikkelig credit for å inspirere mange og å være en sterk bidragsyter til FS! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan kanskje fiske, og du er flink til å skrive, men bil - det kan du ikke. :)

Jeg måtte lese konklusjonen fra akkaropplevelsen to ganger, og det var verdt kaffe i nesa :D

Super luke!

Du skal ha en velfortjent skikkelig credit for å inspirere mange og å være en sterk bidragsyter til FS! :)

Word!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.