Gå til innhold
Fiskersiden

FS Julekalender, 3. desember 2012


Rudolf
 Share

Recommended Posts

Beklager at jeg er litt tidlig ute, men jeg har ikke tid å gjøre dette før seint i morgen, og da er det kanskje bedre å gjøre det nå........tenker jeg.

Julen er jo en tid da mye dreier seg om å spise god mat. På mine mange turer under overflaten har jeg møtt mange marine innbyggere som spiser eller blir spist. Ofte tenker en at det er de store som spiser de små, men det er ikke alltid slik. Ofte sitter små parasitter og godtgjør seg på sine større vertsdyr.

Det rareste jeg har sett var en hummer som satt på en råtten hare. Den lå der og viftet med ørene i strømmen, mens havets svarte kardinal prøvde å rive biter av kjøtt i oppløsning. Dessverre var dette før jeg fikk meg kamera. Nå er det jo slik at hummer og krabbe eter det meste de kommer over, så der har jeg sluttet å bli forundret.

gallery_5134_18_8455.jpg

Bildet over er av en dvergulke som har spist en kutling, og mitt aller første bilde av noe som ble spist under vann. Bildet er tatt med et analogt plastkamera for mange år siden. Ulken hadde tydeligvis overvurdert seg selv, og ikke klart å svelge hele fisken. Den var tydelig ubekvemt, og da jeg pirket i den klarte den bare så vidt å bevege på seg.

Som tidligere nevnt spiser de fleste typer krabbe det meste. Her har en taskekrabbe fått tak i en brennmanet til kvelds.

gallery_5134_18_44218.jpg

Og her har en av samme typen gravd opp et kuskjell. Jeg tviler imidlertid at den klarte å åpne det. Kuskjell er solide skapninger og har god tid.

gallery_5134_18_553524.jpg

I havet er parasitter i alle varianter svært utbredt. De fester seg over alt på fisk hvor og når som helst. Siden fiskene jo som kjent hverken har hender til å plukke parasittene av med, eller kan blunke, er øynene spesielt utsatt. Der kan igler og andre skapninger suge intercellulær væske og blod fra sin vert.

gallery_5134_18_49772.jpg

Hvitting med igler over og ulke med igler under.

gallery_5134_18_50700.jpg

Men også andre skapninger spiser hverandre. Lobemaneter f.eks. spiser krill. Det geniale med lobemaneten, er at du kan se hva de har i magen. Bildet under ble tatt sist fredag her på Hundvåg.

gallery_5134_18_280015.jpg

Isopoder er noen skumle dyr. Og noen av dem kan ofte bite hardt og feste seg på hva som helst. Bildet under viser en "fiskebjørn" som har hengt seg på en kloskate. Skaten bodde på sanden utenfor huset mitt i mer enn en måned, og isopoden hang på hele tiden.

gallery_5134_18_496556.jpg

Sportsfiskere er jo som kjent interessert i å vite hva fiskene de fisker etter spiser, slik at de kan bruke samme type mat som agn. Skal dere f.eks. fiske svartkutlinger, kan dere agne med mindre kutlinger.

gallery_5134_18_205803.jpg

Skal dere fiske torsk, kan dere bruke stor havnål.

gallery_5134_18_222829.jpg

Og skal dere fiske hvitting, funker det med tobis. Legg forresten merke til at hvittingen på sin side blir langsomt spist av mange små hudormer.

gallery_5134_18_57164.jpg

Til slutt en liten historie om det å ha dagen. Jeg er på vei opp etter et nattdykk og finner en død femtrådet tangbrosme som har en hale stikkende ut av munnen. Fisken har vært død såpass lenge at en sjøstjerne har kommet for å nyte et måltid.

gallery_5134_18_203432.jpg

Jeg synes jo at dette er litt kult, og tar noen bilder. Jeg antar at dvergulken har spilt ut piggene på gjellelokket, satt seg fast i halsen på tangbrosma og så har den blitt kvalt. For å sammenlikne litt drar jeg ut piggulka og legger den ved munnen til tangbrosma slik.

gallery_5134_18_156121.jpg

Jeg synes jo det er rart at ulka legger seg riktig vei da jeg tar den ut. Vanligvis ligger jo død fisk med buken i været? Etter å ha tatt noen bilder tar jeg dvergulka forsiktig i halen og rister litt hvorpå den fyker avgårde for egen maskin. Snakk om å ha flaks!

Til slutt sender jeg dere alle en julehilsen fra svarthånissen og hjelperen hans.

gallery_5134_18_1161568.jpg

God jul alle sammen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Artig lesing, og mange fine og spesielle bilder! :)

Har alltid vært litt fasinert av parasitisme( om det er det det heter)

og artig er det og se når fisken blir litt for selvsikker på sin egen størrelse ;)

Fantastiske bilder med utrolige detaljer! Fin lesing på kvelden. En kjempe tredje luke på denne kalenderen!

Endret av TommyB
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Luka kom tidlig og det passet meg bra.

Og alltid ENORME bilde med helt syke detaljer.

Du har bidratt med mye flotte detaljer som har hjulpet en sinnslidelser fisker og artsjeger med god fart.

Takk for siste art rødflekka kutling

Merry Jul tebage and knep it coming.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.