Gå til innhold
Fiskersiden

Flo & Fjære


WEDV
 Share

Recommended Posts

Hei folkens, tenkte å høre med forumet når folket fisker i forhold til flo & fjære. Er det best å begynne på stigende og fiske til full flo samt noen timer inn i sykende? Tenker også på de strømningene en får når tidevannet vandrer og som gjør det vanskelig å få bunnfeste med gripe-blyet. Noen tips her? Merker det at når jeg fisker i "vifte form" sitter blyet bedre i bunnen ved enkelt rettninger i forhold til andre. Økt blyvekt hjelper litt men ikke alltid. Hva synes dere er beste tidspunktet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bryr meg ikke så mye om flo og fjære jeg.

Men som regel er det mer fisk å få på stigende eller synkende sjø.

Da blir diverse dyr/mat virvlet opp, og fisken er mer bitevillig.

På flo blir mat dratt med fra havet og inn i fjordene, derfor kan dette virke best.

Generelt så er det ingenting som slår masse fisking... uansett tid.

Tor Arne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette varier jo voldsomt fra plass til plass...

Har en glimrende spott for stor Torsk og der er bettet best fra ca. 1 time før full flo og vel en time etter full flo.

Dette ligger omtrent helt ute ved havet men innaskjærs.

På en annen god spott, primært for Lange, Lyr, Torsk og div. haier, er bettet desidert best på fjærende sjø...

Dette er en trang og dyp fjord. Her stuper fjellene bratt og fortsetter videre nedover mot bunnen i fjorden.

For flatfisk generelt virker det som om det er best i det øyeblikket strømmen snur og det blir bra bevegelse i vannet.

Havålfiske har jeg hatt best suksess med like etter full flo. Da er det vel en del mat som synker til bunns vil jeg tro.

I grunne viker med variert bunn, med sand og/eller tangbelte er det ofte mye Torsk å se ved full fjære er min erfaring. Enkelte ganger går de ekstremt grunt, spesielt på høsten og våren har jeg merket meg.

Langs fjellskråninger stryker det det ofte fin Torsk, og Lyr rett før full flo og etter. Torsken er på krabbejakt i fjellveggen...

I de strømutsatte sundene står det jo som regel alltid fin fisk i bakevjene når vannet strømmer på.

Utfordringen der blir å nå dem, og å få et lodd til å sitte i bunnen. Eventuelt er en shad en glimrende løsning.

Det gjelder å kjenne plassene, men og å bli kjent med nye plasser.

Generelt velger jeg destinasjon hvis jeg ser at det kan klaffe bra med flo/fjære. Ellers bare fisker jeg på en plass jeg liker...

Bedre å være ute i naturen og blanke enn å sitte inne å gape i sofaen tenker jeg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt best fiske etter torsk på stigende uansett men i tidevannstrømmer er det ofte bra uansett vannstand så lenge strømmen snur. Til flyndre kommer det annpå plassen og da synes jeg det er best på stigende i bukter og så er det mere bettperioder uansett hvem vei strømmen går på andre steder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.