Gå til innhold
Fiskersiden

Sene til isfiske


LaHo
 Share

Recommended Posts

Som tittelen sier er jeg ute etter å høre hva folk mener om valg av sene til isfiske.

Fisket jeg skal bedrive er vanlig isfiske i ferskvann etter abbor, røye og ørret, med meiting, røyeblink og balanse som våpen.

Sena skal tåle kulde da det kan være alt fra -5 til -25 grader. Hovedpoenget er at den ikke skal krølle seg i kulda da dette

bare er bryderi.

Jeg skal ha den på blant annet haspelsneller, så det bør være mer enn 30 meter som typiske "isfiskesener" er.

Eller bruker dere denne sena som fortom utenfor mer standard sene?

Jeg har kjøpt inn 2x 30meter sufix Ice sene som jeg putter på et par gamle stikker, men jeg skal i tillegg ha et haspelsett eller

to med meg på tur.

Håper på mange konstruktive råd i kulda.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker sufix xl strong mesteparten av mitt isfiske, bortsett fra når jeg bruker braid eller fisker med mormyska. Til mormyska bruker jeg å kjøpe 30 meter med stroft, den funker veldig bra.

Ok, hvorfor bruker du forskjellige typer? Du skriver at du bruker Stroft til mormyska. Hvorfor ikke bruke sufix xl der også?

Når bruker du braid, og hvorfor? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, hvorfor bruker du forskjellige typer? Du skriver at du bruker Stroft til mormyska. Hvorfor ikke bruke sufix xl der også?

Når bruker du braid, og hvorfor? :)

Bruker XL strong fordi den er funker bra og gir mye sene per krone (200 for en 600m spole). Kunne sikkert brukt xl strong til mormyska også, men blir litt teit å kjøpe 600 meter med sene til mormyska. Bruker braid når jeg meiter dypt på sjøisen (typ 30-60 meter) og brukte det til balanse i fjor. Hvis du skal bruke det til balanse er det viktig med en relativt myk stang og brems på snella. Hvis du skal bruke nanofil, så må du huske at den er veldig glatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal (forhåpentligvis) teste i alle fall en (for meg) ny sene på isen i helgen. Ja, tro det eller ei.. jeg har tenkt å fiske. Helt sjukt. Så har jeg en mormyska-sene jeg tenker å få testet ved neste anledning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...

Prøver å vekke denne tråden til live igjen, da det er midt i konkurranssesongen for isfiske. Som for VM deltagerne på ski så er det de SMÅ detaljene som ofte avgjør om det bli pallplass eller ikke.

Jeg etterlyser derfor litt mer argumenter fra dere som er hardcore isfiskere på utstyrsfronten og utfordrer dere derfor med følgende hovedproblemstilling; hva slags sene gir mest fisk?

Dette er selvfølgelig en alt for overfladisk og for lite intrikat problemstilling å bryne landets skarpeste panel av fritidsfiskere på, så jeg forsøker her å utdypende litt om hva jeg håper dere kan være behjelpelig med:

Abbor er etter min erfaring (og hva jeg har av kunnskap) av de mest utstyrssensitive ferskvannsfiskene vi har. Selv om den biter på alt når den er i "bettet", er det vel ingen fisk som er mer selektiv i de rolige periodene, som ofte er vil være da isfiskekonkurransene avgjøres. Vet at det er mange karpefisker som er enda mer kresen, men av de arter som er mest relevant i forhold til isfiskekonkurranser så holder jeg en knapp på abboren. - Snakker da altså i forhold til røye, ørret, gjedde og mort som i sum burde dekke ca. 95% av de arter som er med å avgjøre resultatet i de fleste tradisjonelle isfiskekonkurranser her til lands.

Mitt utgangspunkt blir derfor å finne beste mulige sene til abborfiske. Jo lettere man fisker, jo mer viktig er det å være nøye med valg av sene og knuter. Derfor tar jeg her utgangspunkt i standard mormyshkafiske og utelater pimpel/balansepilk/blink etc. hvor mitt inntrykk er at valg av sene er litt mindre betydningsfullt.

Ved valg av sene til mormyshka mener jeg følgende faktorer bør vurderes:

- Synlighet - brytningsindeks i forhold til vann

- Minne

- Bruddstyrke (ferskt sene - data gitt fra produsent - tar ikke hensyn til temperatur i denne omgang)

- Knutestyrke

- Stivhetgrad (spesielt ved kalde temperaturer)

- Synkehastighet

- Overflatebehandling og motstandsdyktighet mot de berømte vannperlene som fryser til is og henger seg fast i sene, -kontra hvor glatt snøret er (spesielt når man en sjelden gang konkurrerer på steder som ikke har "tusenbrødre"-bestand av Abbor og derfor må rigge utstyret for å mest mulig effektivt kunne dra opp medium til stor fisk 200 g. < )

Det finnes sikkert 100 forskjellige kvaliteter av monofilamentsener man kunne diskutert i all evighet. Men for å avgrense debatten ønsker jeg meninger om de to mest klassiske monofilamentsenene; alminnelig nylon/polyamidsene av høy kvalitet (og da snakker vi vel selvfølgelig om sener i "Stroft-klassen") og 100% fluorkarbonsnører. Alt under det som er alminnelig akseptert som toppsegmentsener er i utgangspunktet uinteressant for min del, - men hvis noen svært hardnakket påstår at jeg da ekskluderer en "vinner" så er jeg selvfølgelig lydhør i forhold til det (spesielt i forhold til hel nye serier med monosener).

Men altså: De fleste garvede isfiskere vil sikkert svare "fluorkarbon er for stivt til isfiske", og "man trenger ikke fluorkarbon ved isfiske fordi det er helt mørkt under isen". Likevel vil jeg utfordre denne påstanden og gjøre egne tester på det beste av hva fluorkarbonseneprodusentene kan tilby i 2013. Jeg begynner med DAM Tectan (etter anbefaling fra en anerkjent og seriøs utstyrsleverandør) og skal videre teste et lite spekter av andre fluorkarbonsener for å finne det med best egenskaper for isfiske. Deretter er målsetningen å sammenligne hva som gir mest fisk, sammenlignet med andre nylon/polyamid sener i toppsegmentet. (Blir selvfølgelig ikke eksakt forskning, men jeg skal gjør mitt beste for å oppnå sammenlignbare resultater basert på langtids erfaringer)

Hvilke forslag til andre sener bør jeg teste (ut over Stroft og Tectan) til dette formålet? Og hva mener dere vil kunne maksimere muligheten for å få opp flest abbor utelukkende m.t.p. senevalg i forhold til de ulike variabler jeg har skissert? (ønsker ingen diskusjon om hvilken stikke, type mormyshka, teknikker etc jeg skal benytte)

På forhånd takk for hjelpa til de som forhåpentligvis ønsker å bidra og som objektivt sett bør vite hva de prater om. Ønsker ingen diskusjon på "jeg er fornøyd med mitt Elbe-sene fra 1998" nivå ;)

Edit: Ser at temaet er så vidt berørt under denne tråden, men ønsker som sagt å utfordre de som måtte ha litt dypere kunneskap om evnet..

Endret av Surfsmurf
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Av de senene jeg har prøvd, som er mono-senene Stroft, Sufix, Berkley, Platil og Unyl så er min erfaring at alle disse matcher hverandre ganske likt på synlighet. De to sistnevnte har en bedre brudd/knute-styrke enn de tre første til mormyshka-fiske. Og i tillegg har jeg erfart at Platil og Unyl-senene holder seg like myke og ikke iser i nærheten så fort som Stroft, Sufix og Berkley ved streng kulde. Synkehastigheten blir derfor bedre hos Platil og Unyl har jeg erfart. Har brukt alle disse variantene selv i -20C.

Endret av Hunndøling
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.