Gå til innhold
Fiskersiden

FS Julekalender 6. desember 2012


Oz
 Share

Recommended Posts

«Ble medlem 07. oktober 2004». Det står så på profilsida mi. 2004 altså. Det er åtte år med fiskersiden det. Åtte jævla år med fiskersiden. Herregud. I skrivende stund har jeg prestert 8647 innlegg. Det blir omtrent tre innlegg om dagen. Tre innlegg hver dag jeg har vært medlem... Om jeg har et liv sierru? Nei. Tror ikke det.

Det er høyst usikkert om det er noe å skryte av. 8600+ innlegg på et forbanna internettforum. Det er nok ikke det, når jeg tenker meg om. Det er nerdete og litt trist. Samtidig temmelig bra. For selv om de aller fleste av disse innleggene er bare sludder er det en og annen vettug ting innimellom der også. Om man leter. Godt. Prosentandelen fornuft er nok så liten at mye må ut for å få ut det smarte. Noe som nok i og for seg gjelder forumet som en helhet. Det som i alle fall er sikkert, er at jeg ikke hadde vært der jeg sportsfiskemessig er i dag uten alt dette sludderet. Jeg kunne sikkert klart meg med færre altså, men jeg har åpenbart hatt mye på hjertet.

Jeg husker det faktisk. Foranledningen til min inntreden i sportsfiskenerdenes og kranglefantenes verden. Jeg skulle ha meg ei ny stang. Eller... Jeg skulle ønske meg ei ny stang til jul. Slik var det. Av svigermor. Svigermor hadde selvsagt ikke greie på fiskestenger, hun har det fremdeles ikke, så jeg måtte være presis i mine ønsker. Joda, vi hadde internett i 2004 også. Så jeg søkte litt rundt, og havnet her. Eller, det vil si, et sted som lignet på her. Samme navnet. Men litt annet utseende. Ikke så mye folk. Litt bedre plass liksom. Litt bedre tid. Man postet noe, slo av pcen. Gjorde andre ting. Ventet en stund på svaret. Ikke slik som de siste årene. Nå poster man noe, og så har man fått svar før man rekker å oppdatere sida. Sånn er det nå. I alle fall om man lurer på hva slags fisk man har fått (det er en fløyfisk) eller hvilken stang man skal handle til kveite (spiral wrap). Folk er kjappe. Og mange.

Uansett. Det var litt annerledes. Færre folk. Som sagt. Men ivrige folk. Rovfiskerne fra Karmøy for eksempel. De var aktive. Nå blogger de om dagen derpå-mat og tar bilder av øgler. Før førte de artslister og telte stangtimer. Tidene forandrer seg. Folk blir late. Feite. Fedre.

Jeg husker mitt første møte med de verste forumjunkiene. I en båt midt mellom dem på Skogseid. Det var bare å gå hardt ut. Kalle dem forumrotter først som sist. Det var god stemning. Fisk fikk vi også. Noen sov. De var ikke så kjipe i virkeligheten som på nettet. Trivelige folk. Rett og slett.

Trykket har flyttet seg nordover. Karmøygjengen var hotte en periode. Så hadde vi i Bergen et år eller to. Etter det tok Trønderfolka over. Så var vi plutselig nordpå alle mann. Team sluk har for tiden stafettpinnen i racet mot nordområdene. Det kan være sjarmøretappen. Med mindre vi plutselig får brukere i Longyearbyen. Jeg tviler.

Mange vil kalle meg nerd. Meg selv inkludert. Ikke noe galt i det i grunn. En nerd er en som virkelig engasjerer seg i hobbyen/faget sitt. Som kan noe. Kan mye. Om noe snevert, javel, men likevel. Det er en bra ting. Nerder er vi alle mann. Noen mer enn andre, og for tiden er det nok vekttallsoverskuddet i NKML som nerder mest. De har gjort det til en kunst. Og de er kunstnere.

Jeg var litt forsiktig til å begynne med. Man er gjerne det. Ikke noe galt i det, egentlig. Greit å føle seg litt frem først. På fiskersiden er det fint å da det litt rolig i begynnelsen. Bli kjent. Forstå kodene. Så ble jeg hekta på kystmeite, og da var det til helvete med kodene og forsiktigheten. Det var kystmeite og surf opp og ned og i mente. Perler. Dims. Krok og snøre. Alt ble diskutert. Lite var vesentlig. Jeg traff Erling og Jan. På Bontelabo. Vi fikk havmus og hai, og det var jææævli fett! Jeg hadde noe å skryte av. Havmus. Det hjalp. Nå får alle havmus. Men vi var først. Jeg husker min første hai. En kjip hågjel på Frekhaug. Utrolig uinteressant for Jan. Ekstremt fett for meg. Gode minner. Vi skrev rapporter og skrøt av fangster dagen lang. Rapporter som i dag er dølle. Fangster som i dag er utrolig kjedelige. Jeg kjøpte karpestang. Lenge før jeg hadde møtt ei karpe. Det skulle fiskes med agn. Fra land. I sjøen. Fisking, som for meg hadde vært en hytteaktivitet på fjellet i Hardanger de siste åra, ble plutselig en enormt stor del av livet mitt igjen. For stor. Vil noen påstå. Ikke stor nok. Vil andre si. Det er Fiskersiden sin feil. Forumets. Jeg legger det meste av skylda på Rovfiskerne. Bergensgjengen. Audun S. Skogseidvatnet.

Utstyrshysteriet har alltid vært temmelig sterkt. "Prylbög" ble fort et begrep, godt innarbeidet i dagligtalen hos de fleste. Alle sikla på Stella. Alle skrøt av Fenwick Black Nighthawk. Nå er det ekstreme kveitesneller. Diskusjon rundt type aluminium. Obskure produsenter svært få har hørt om. Små, sterke og dyre. Hadde noen nevnt «spiral wrap» for forumets brukere for åtte år siden hadde vi ristet på hodet. Fnyst. Det var TLD20 og Beastmaster. Noen heldige hadde Tiagra. Den gang tynet jeg mest mulig ut av studielånet for å få råd til 1000 meter Powerpro på Ebay. Nå har jeg Tiagra. Og Stella. (noe som nok også henger sammen med den eldgamle sannhet om prylbögen: Mengden utstyr handlet er omvendt proporsjonal med faktisk tid brukt på fiske)

Det er artig hvor fort tiden går. Særlig på internett. Det er også artig hvor fort folk glemmer. Og hvor fort de går fra totalt nybegynnere til verdensmestere. Noen få år på et internettforum kan gi den grønneste noob en erfaringsoverdose som ikke nødvendigvis er bra. Man vet mer enn man egentlig vet. Man har fått erfaringer man egentlig ikke har. Internettfora er noe drit. Og genialt. Man slipper å måtte finne ut alt selv. Eller måtte lete opp all info. Man har et forum som gjør den jobben for en. I løpet av skremmende kort tid. I tillegg blir man kjent på en helt spesiell måte. Gode kompiser man aldri har sett trynet til.

Skal jeg reise til nesten hvor som helst i Norge kjenner jeg folk som kan guide, stille med en sofa, by på øl og gi meg tips. Toten. Vesterålen. Radøy. Tromsø. Karmøy. Sandnes. Trondheim. Kristiansand. Bergen. Ytre Enebakk. Hammerfest. Årnes. Jeg kunne nevnt flere i fleng men det blir litt kjedelig i lengda. En "hvor mange stedsnavn i Norge kan du?"-konkurranse. Orker ikke. På grunn av forumet kan jeg fiske meg gjennom Norge. Uten å måtte finne opp kruttet på egenhånd. Noe sted. Det er en fordel, og en enormt god reklame for Fiskersiden.

Ved hjelp av forumet har jeg fått 75 arter i Norge. Mange av dem arter jeg for åtte år siden ikke visste fantes. Nå ser jeg forskjell på sandflyndre, skrubbe og rødspette uten å kikke to ganger. Den gang kjente jeg bare til flyndre. Jeg har fisket fra Kristiansand i sør til Tromsø i nord. Jeg har kjørt fra Langesund til Tromsø. Mutt putt alene. Overnatta i Fauske(!). Blitt kjent med en hel drøss tullinger. Snøvla sludder med Bård Tufte Johansen på Gullkroken. Fisket med alt fra gummijigger til makrellbiter til mais. Kjøpt utstyr for mer penger enn jeg tør tenke på. Og blant alle disse mer eller mindre gode minnene jeg kan takke forumet for er det noen få som virkelig vil sitte igjen til jeg dør. Blant annet dette: Sitte på flytetorv ved et lite vann utenfor Bergen og stirre på en dupp sammen med de beste kamerater. Natta lang. Bare stirre. Drikke kaffe og stirre.

Vi har, helt uten tvil, verdens beste hobby. Jeg er temmelig sikker på at vi har verdens beste møtested på nett også. Om du spør meg.

PS: Jeg vurderte å legge ved endel bilder. Jeg lot det være. Skulle jeg oppsummert min tid på fiskersiden i bilder hadde dette blitt kalenderluke #24 i 2015. Og serveren hadde dødd. Åtte år med fotodokumentasjon av fisketurer blir for mye. Jobben med å plukke ut bildene som fortjener å være med blir for stor. Vi tar det senere. Mye senere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 62
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Kjempeinnlegg! :goodjob:

Eg er vel ein av dei få som pugga fiskenavn på latin og førte artsliste på barneskulen. Lenge før vi fekk internett i hus. Sendte inn rekordkrav på sandkutling lenge før den var oppført på N-reklistene, men fekk avslag og måtte GI OPP på grunn av manglande presisjon på vekter både hos posten og politiet... Nei, trur eg var "føkked" frå fødselen av. Har lenge hatt ein teori om at eg ikkje vart fødd i det heile tatt, men funnen under ein stein i fjøra.

Vi har verkeleg verdens desidert beste hobby. Eg blir FYSISK uggen av å gå for lenge uten å stå ein random plass og blanke i timevis etter ein lumsk fiskeart som eit svært begrensa antal personar finn interesse i.

FS :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Føler du deg av og til som One of the elders, Åsmund? Du taler i alle fall med vis og rutinert tunge/tastatur. Kjekk lesing, skulle vært musikksatt, for eksempel av to franske, gule, dansende skabeloner fra 80-tallsbarne-TV. Gleder meg til luke 24 i 2015 :)

Har lenge hatt ein teori om at eg ikkje vart fødd i det heile tatt, men funnen under ein stein i fjøra.

Du ble ikke bare tatt med klepp under fødselen, da? Vanlig problemstilling her på strilalandet...
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Artig og reflektert luke! :)

Ser helt klart hvor veien videre går...

Man ble fort hekta når man oppdaget fiskersiden.no's eksistens... Ingen tvil om det. Og det har blitt dyrt fordi man oppdager at man mangler en hel del på utstyrssiden. Før klarte jeg meg fint med 2 stenger, i skrivende stund har jeg 9 stenger jeg bruker... (men man fører bare ikke regnskap på fiskeutstyr...). Selv om jeg har fisket hele livet, så har fiskersiden bidratt til at en del omkoblinger er gjort langt inne i de innerste hjerneviklinger; nevroner og synapser er nå koblet slik at eneste måten å opprettholde tilfredsstillende nivå av dopamin er å fiske hver uke, prøve ut nye ting hele tiden og krysse av flere arter.

Tiden strekker faktisk ikke til lengre, man har så mange ting man har lyst å prøve ut, og man tenker fiske hele tiden nær sagt.

Det er sykt å tenke på at man fra før var godt over gjennomsnittet interessert i fiske, men etter "oppdagelsen" av fiskersiden, så er det blitt nærmest en manisk tilstand...

Men jeg liker det! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share


×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.