Gå til innhold
Fiskersiden

Valg av autopilot


galia
 Share

Recommended Posts

Skal montere autopilot i båten,en Galia 630 wa.Men er usikker på hva som er best egnet til trolling ved sakte fart og kansje grov sjø.

Vurderer Raymarine S 1000 , da den er enkel å montere og er rimelig i forhold til mange andre modeller.

Men er i tvil om det er et bra valg.

Trenger noen som har erfaring, til å veilede meg i jungelen av utstyr..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Koster litt penger, men har du vurdert baugmontert Minn Kota Riptide med I-pilot? Ser for meg at den vil funke bedre i sakte fart, siden den er baugmontert og kan dra snuta til båten opp mot bølgene kjappere enn et ror/drev/utebords på hekken. Som bonus får du elektrisk anker, hvis du vil ligge i ro og evt pilke litt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tittet på den Minn Kota Riptide,og det ser genialt ut, men får vel vente til jeg har vurdert meir vanlige standarløsninger før jeg tar spranget fram til baugen.

Sjekket opp i dag hos Raymarine forhandler og han meinte at det beste og billigste alternativet var Raymarine sin SPX-5 R. Denne autopiloten kan jeg montere selv,da den er enkel og fungerer tilfredstillende i lave hastigheter i følge forhandler. Får denne til kr.10.990,-

Har noen kjenskap til denn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For trolling ved lav hastighet må piloten ha kompass, noe som S1000 ikke har, og aller helst også rategyro. Et kompass med rategyro kalles ofte ratekompass, En rategyro brukes til å stabilisere målingene fra kompasset.

Simrad AP24/28 er det beste en kan få av pilot til sportsfiskebruk, men også Raymarine og Garmin har bra alternativer. Jeg har AP24 med virtuell rorføler på begge mine båter. Virtuell rorføler betyr at det er en softwarealgoritme som holder orden på posisjonen på roret (motoren), en slipper dermed å montere rorføler. En rorføler er ofte vanskelig å montere og er den komponenten som oftest feiler hos en autopilot.

Simrad sine autopiloter produseres fortsatt i sin helhet i Egersund :thumbsup:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ingen erfaring med "småbåter" men har kun positive erfaringer med Simrad. Jeg har brukt AP35 i de tre båtene jeg har haft og aldrig opplevd noe tull.

Så hvis dem har samme kvalitet på d mindre modellene så er d ikke noe og spekulere på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle pilotene til Simrad bygger på samme teknologi, AP24 styrer nok minst like bra som AP35 siden AP24 er en mye nyere konstrukjson. Også firtidsmodelene a autopilotene til Simrad holder proffkalitet, de er alle utviklet av samme team og produseres på samme fabrikk. Når jeg ser på kretskortet i autopilotkomputeren til et AP24 system så er det helt tydlig for meg som er elekronikkingeniør at dette er et produkt som er bygd etter industrielle krav, ikke noe som minner mest om forbrukerelektronikk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

støtter abbor her. har selv hatt raymarine pilot med rategyro og rorføler. Konklusjonen er at det var en jævla god pilot så lenge rorføleren fungerte (hvilket var ytterst skjeldent).

På båten sitter det i dag en AP24 og når det blir kjøp av ny båt igjen vil den og ha en Simrad pilot, om ikke abbor har fått en ny favoritt innen den tid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tittet på den Minn Kota Riptide,og det ser genialt ut, men får vel vente til jeg har vurdert meir vanlige standarløsninger før jeg tar spranget fram til baugen.

Sjekket opp i dag hos Raymarine forhandler og han meinte at det beste og billigste alternativet var Raymarine sin SPX-5 R. Denne autopiloten kan jeg montere selv,da den er enkel og fungerer tilfredstillende i lave hastigheter i følge forhandler. Får denne til kr.10.990,-

Har noen kjenskap til denn?

Jeg har brukt denne piloten i en sessong nå og er meget godt fornøyd. Vi var 3 stykker som kjøpte samtidig og alle er fornøyde. Jeg har en Galia 600 WA, så vi har jo tilnærmet samme båt også :-) Piloten er lynrask og aldri noe tull. Den bråker litt, men jeg har kjøpt meg fjernkontroll og i fint vær sitter jeg ute og koser meg og styrer båten fra en liten boks, he he

Lenke til kommentar
Del på andre sider

SPX-5R har både kompass og rategyro. Jeg har installert en i en båt for en kamerat, piloten styrer bra men den bråker mye. Vil anbefale en hydraulisk pilot i stedet, slipper da at rattet kommer nærmere fører, slipper at rattet flytter på seg og støyen blr nensten helt, eller helt borte.

Endret av abbor
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom jeg skal gå for en hydraulisk pilot,må jeg vel regne med en del meirkostnad både når det gjelder innkjøp og montasje.

Men dersom SPX støyer veldig mye,forsvinner mye av gleden ved å ha dette montert i båten.

Jeg trodde at dette var en enkel sak, men ser ut til at det er like mange meininger som piloter-he-he

Hvilken modeller bør jeg velge mellom når det gjelder hydraulisk pilot?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

Jeg syns du bør velge AP24. Har selv valgt den ut i frå dei positive erfaringane fra andre. Har selv hatt S1000 og AP12/14H og ingen av dei er noe og satse på (AP12/14H produseres heller ikke nå lenger) SPX-5R har jeg hogså hørt mye negativt om spesiellt det att den bråker slik at enn heller kjører uten pilot!!??

Hydraulisk styrd autopilot er greien. Finns en hel del å velge mellom men, gemensamt for dei alle er at en må installere en hydraulisk pumpa. Det går greit i Galian din, under stora akterluken (er det 660 du har?) Hvis du har kabelstyring nå så er du i så fall nødt til å skifte til hydraulisk men det er bare fordeler med det. Da slipper du det forb...e vedlikeholdet av wiren m.a. og att styre båten blir mye lettere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Valgene når det gjelder pilot for hydraulisk styring er Simrad AP24, Garmin GHP10 og Raymarine SPX-10. Ytelsessmessig vil jeg rangere dem i samme rekkeføle, Simrad er best, med Garmin på andreplass og så Raymarine. GHP10 er noe mer kronglete å montere enn de to andre, og hvis noe feiler er den både vanskeligere og dyrere og fikse. AP24 bruker SimNet (NMEA 2000) kabler mellom alle modulene i systemet, dette gjør at installasjonen er svært fleksibel. Alt utstyret kan plasseres der det er mest hensiktsmessig. GHP10 bruker dedikert kabling som ikke kan forleges mellom kompass, computer og pumpe, dette gir mindre felksibilitet i installasjonen. Raymarine kan slite litt mer enn de 2 andre i svært lave og høye hastigheter uten rorføler, og rorføler er det ingen som ønsker på en utenbordsmotor, en del jobb med installasjonen og så er de notorisk upålitlige.

Jeg har AP24 på 2 båter og er kjempefornøyd

Endret av abbor
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.