Gå til innhold
Fiskersiden

Stang til sjøis


Dr. Hook
 Share

Recommended Posts

Det billigste er å legge stanga på isen, det nest billigste er å bruke en kvist ( koster kun en liten tur inn i småskogen)

Det er sikkert meir enn bra nok for meg. :)

Men av frykt for å miste alt i hølet, så får eg lyst å lage ein billig patent av eit slag. Fann fleire gamle trådar om heimesnekring av relativt enkle greier, laga av ølkasser, plonk, rørdelar og lim, men mykje av bileta var forsvunne. Det vanskelige er ofte å tenke enkelt nok...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det enkleste er vel Ypinner,og legger du litt motvekt bak på enden av stanga mister du den ikke ned i hullet.

Hvis du kommer over 50mm avløpsrør eller en gammel vannledning kan du lage mye rart av det også.

Jeg selv lagde stangholdere i aluminium med 12mm skrue i enden som jeg setter ned i isen med drill.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal prøve å lage en av kobberrør imorgen, kan slenge ut et bilde hvis jeg husker det. så latterlig enkelt ut

Kult, sleng gjerne opp bilete. :)

Eg får heller prøve å ta ein workshop når eg er heime i jula. Far min er snekkar og skrotnisse med bart, og burde ha liggandes nok skrot til opptil fleire variantar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kunne vært artig å testa de Sico-stengene. Selv om Heavy-stengene er malen for ismeite etter skate, liker jeg de slettes ikke. Ringene er alt for store og klumpete slik at stanga bøyes ujevnt når den bøyes (og det er sjelden, for den er pinne stiv). Jeg har trua på den nye Rauma grønn gjeddestanga (den kraftigste), og går nok for slike ved neste bestilling. Og som jeg sier, skal du bare på sjøisen en gang og hente noen arter og ikke har planer om å fiske der mer enn den ene gangen så kan du selvsagt fiske med alt du finner i boden. Haspelsneller, baitrunnere, havfiskestenger osv osv., men om man liker fiskeformen og gjør det noen ganger hver vinter vil jeg absolutt anbefale å investere i noen dedikerte ismeitestenger (de koster en hundrings) og noen små og lette muliplikatorer. Ambiss 6000 koster 7-800 kr i butikk, 5-600 på ebay. Stangholder har jeg gått bort fra, bare ekstra pakk. Tvinger bare alarmen opp ned over håndtaket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er en fordel at ringene har en viss størrelse når man fisker på isen da, Irvin..

Synes også det er greit med litt lengde når man fisker etter større fisk, det eneste jeg kanskje kan prikke på Lawson stengene er at de burde hatt kortere butt-del slik at stanga fikk lengre aksjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor det? Er det kaldt fryser ringene til uansett hvor store de er, da er det like greit med mindre og smekrere ringer synes jeg. Og med kortere avstand i mellom. Ser jo temmelig mongo ut at snøret går med 120 graders vinkel mellom stangringene. Tenk om Kenzaki hadde kommet i 4 fot!

Endret av Triturus
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt synd at det legger seg mye is selv på så store ringer ja; ble fort bråstopp i toppringen nå på lørdag. Heldigvis har jeg gått over til mono ved ismeite på sjøen/etter gjedde, tipper det ville blitt rimelig stamt i braiden om jeg hadde brukt det nå i helgen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De har helaksjon og bøyer seg sånn halvlite over hele klinga ved pumping av mellomstor fisk (og det er vel ingen i dag som liker helaksjon??). Eneste gangen de kommer til sin rett er ved veldig store fisk, og det er jo sjelden. Det jeg mener at ismeitestenger er på samme stadie som Powerjigger/Atlantic explorer var for 5 år siden (ref Åsmunds melankolipost i julekalenderen), overvurdert i mangel på bedre alternativer.

Endret av Triturus
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Bruker selv Pike Neonstenger,synes de har grei aksjon her på østlandet men de er litt blaute i håndtaket.

Kunne tenkt meg noen stenger som har samme aksjon,men som er stivere i snellefestet og håndtaket.

Hvordan er Rauma red medium eller grønn i forhold?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har nå fått og brukt Kinetic Rauma grønn. Ny favorittstang til sjøismeite, uten tvil. Ligner på Pike neon i utseende, men er litt kraftigere og stivere. Ringene er mye smekrere enn enn de to konkurrentene. Aksjonen er tilnærmet halvspaghetti (Pike Neon hel, men for myk, Lawson heavy også hel - men altfor stiv), og jobber bra med bøy på 4-5 kgs pigghå. Har likevel ryggrad og den ville nok ikke bøyd seg ned til håndtaket før det hadde slått på en 10 kgs kveite eller spisskate.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.