Gå til innhold
Fiskersiden

FS Julekalender 9. desember 2012


Aspen
 Share

Recommended Posts

Microfisket… et lite stykke galskap.

En mørk kald vinterkveld tusler jeg ned på brygga. Jeg dropper hodelykten, og satser på nattsynet denne kvelden, men noen sekunder senere ligger jeg langflat, og lett mørbanket på brygga.

Når jeg får summet meg tar jeg frem en liten stang, og leter etter rekene som ble borte i fallet. En i vannet, og den andre finner jeg i hetta på dynejakka.

Jeg begynner å lure på hva som får meg til å bruke tid på dette.

8235985578_c8e04bb443_m.jpg

Mørk kveld utover Sandefjordsfjorden

Det har vært mange merkelige, og lett overbærende blikk.

Noen ganger får man morsomme spørsmål også, som når en kar tittet ned i bøtta med små sandkutlinger, og lurte på om det var god matfisk.

Hva gjør jeg på kne på en brygge, med stivt blikk ned i vannet, og det oftest uten barn eller barnebarn som påskudd? Fingrene forsvinner kanskje i kulda, og jeg prøver å få en idiotisk og sær småfisk til å bite.

Før hadde jeg et akvarium, det var til og med akvarium på TV da jeg var yngre, men da satt man i alle fall i en varm stue, og fisken var lett å se.

Jeg har tenkt litt på dette, og vel vitende om at jeg ikke har noe fornuftig svar, skal jeg likevel skrive litt om det.

Unnskyldningene kan være greie å ha med, for eksempel at man bruker småfisken til agn, og det kan man jo.

Et påskudd til å få seg litt luft en mørk høstkveld, mens man tar en titt etter båten, den hyppigste unnskyldningen begynner å bli noe slitt.

8256118188_682951a4a3.jpg

En dårlig unnskyldning ligger med buken i været i hagen

Saken er, og her er det bare å legge seg flat, og melde seg inn i de gales rekker, at det kan være direkte moro.

Enn så lenge har jeg ikke blitt fjernet fra brygga med makt, selv om det har vært vrient å forklare hva man gjør på en privat brygge i nattens mulm og mørke, vimsende rundt med hodelykt, mens tallet på båt og motortyveri er økende.

Her gjelder det å ligge lavt, bokstavelig talt fordi det beste også er å ligge på magen. Det er ikke godt for ryggen, og litt kjipt når jeg våkner opp med en iskald nese fordi den faktisk er i vannet, og lurer på hvor lenge jeg har sovet denne gangen.

Når jeg er på fisketur har jeg oftest microstanga med, det er en en svært rimelig sak, som tar minimalt med plass, en bitteliten, nesten ubrukelig snelle med det tynneste snøret man får tak i.

8235985808_9c3e5c9e1a.jpg

Her får jeg nok et fnys fra utstyrsfantastene.

Hvis den andre stanga ligger i ro med agn etter mer akseptabel fisk kan man drive litt kikkfiske etter microartene. Her snakker vi om arter som ikke akkurat ruser av gårde med snøret på hard brems. Bøy på stanga får jeg når ”feil” fisk tar agnet. Den går nesten alltid seirende ut.

8234919955_622c57ac49.jpg

Ikke ofte dette går bra på microutstyr.

Utfordringen med microfiske er de ørsmå krokene, alle som har prøvet vet hvor irriterende det kan være å sette agn på en krok str. 32 i mørket. Lyset har jeg av for å hindre for mye oppmerksomhet, og fordi en del fisk faktisk blir skremt. Pga kulde, vind eller nistirringa ned i vannet setter gjerne tårekanalene i gang, og det lille jeg ser blir dekket med et slør. I tillegg hører jeg unektelig til en aldersgruppe hvor synet åpenbart ikke blir skarpere. Eventuelle briller dekkes fort til med dugg eller rim.

Da er det bare å kjenne kroken i fingertuppen og prøve å hekte på noe agn.

8234920787_d51556fb4f.jpg

Ikke uvanlig å måtte plukke ut noen sånne når man kommer innomhus igjen.

Jeg bruker mest tynne kroker, uten mothake, da er de lettere å få ut av fingre og klær.

Er jeg heldig sitter agnet fortsatt på når kroken når vannet. Før jeg rekker å registrere såpass er agnet ofte i munnen på en liten hvitting eller bergnebb. Så er det å få kroken ut, og det uten at det syltynne snøret ryker, eller den nesten usynlige kroken brekker.

Det siste ser jeg ikke nødvendigvis, men agnet sitter om mulig enda dårligere.

Å knyte på en krok str. 32 i mørket er nesten umulig, og vanskelig nok i dagslys, hvis du klarer det så gjør jobben før brygga. Det letteste er ferdigknytte, ”hook to nylon”, men disse har jeg ikke klart å finne mindre enn str. 26 (det duger likevel til det meste).

8234920581_2f50e841c2.jpg

Grei, men ofte for stor krok.

Stort sett foregår mitt microfiske på 0,5-3 m dyp, og er det en måneklar kveld med klart gjennomsiktig vann kan jeg ofte skimte en skygge på bunn, eller se det lyse agnet (for eksempel reke) mot mørkere bunn. Det er helt greit å bruke lys for å se fisk, men mange arter vil ikke bite med lys på seg (hvertfall er det min erfaring), og svømmer sakte vekk. Noen blir jo tiltrukket av lyset, men så er det da å ha lyset fokusert uten å røre for mye på seg… ikke min sterke side. Som regel oppstår en eller annen vondt som gjør at det blir nødvendig å vri seg.

Jeg er så heldig å bo ganske nær vannet, små brygger i nærhet tillater at jeg kan ta mange korte turer ned i kveldinga, og får jeg lyst dupper jeg microkroken litt. Her er det mudderbunn med alt for lite tang og steiner, derfor er ikke disse spesielt fantastiske microplasser, men over tid dukker det jo gjerne opp noe.

8234920395_4900d6a6d1.jpg

Mudder/leirebunn på grunna (her vrimler det med kutlinger)

8256125810_2600ebd804.jpg

Sandkutling på grunna

I midten av april så jeg noen tynne strå komme opp mot månelyset, ofte er det jo nettopp strå, men her måtte lykten frem for å bekrefte at det endelig var nålefisker. Microstanga, og en reke i lomma kom raskt frem, men interessen var mildt sagt lunken.

Dette var jo kjent, med et heldig unntak har alle tidligere forsøk på disse vært helt resultatløse. Jeg får gjentatte ganger plassert agnet foran snuten på dem, noen ganger siger de bare ned i vannet igjen, andre ganger nærmer de seg agnet, og jeg øyner håp, men altså.. de vil ikke ta. Plutselig ser jeg agnet er borte og drar til, opp kommer en fin kantnål, men er den kroket i munnen?… nope. Jeg må til slutt gi opp, får med meg noen ålekvabber fra bunn, og noen trepiggede stingsild.

8234918939_b4e7dfc4a8.jpg

Mager trøst

De neste dagene gjør jeg flere forsøk, ser nålefisker hver gang, men nå begynner troen å svikte, det virker umulig. Det blir noen feilkrokede nåler til, også noen tangsneller, som viser litt mer interesse for agnet., men likevel ikke biter på.

Jeg forer med litt oppmalt makrell, dette ser ut til å få fart på ålekvabbene (og krabbene), som for det meste er små, en kveld mister jeg likevel en ”enorm” kvabbe (1/2kg ?).

8235983998_3181c1fa74.jpg

Ålekvabbe

Jeg trøster meg med kutlinger, og stingsild, mens de uinteresserte f.. drittnålefiskene siger arrogant frem og tilbake foran nesa mi.

Dette gjentar seg… gang på gang. Så et par uker senere er det plutselig en kantnål som sluker agnet, og… ja spytter ut igjen like raskt. Dette skjer et par ganger før jeg en natt til slutt kroker klokkerent… En så liten ubetydelig tullefisk gir meg glede…, og jeg kjenner seierssmaken nå. Neste dag får jeg en tangsnelle. Det blir med de, men det går altså an. Krokstr. 32 føles langt i overkant.

8234920983_9e3f81cb35.jpg

Kantnål

Som en tangstikling på det særeste X 100

8234919263_b6fdb6cf21.jpg

Tangsnelle

8235986168_4117a2419b.jpg

Stor kantnåltryne

8234919385_c623076200.jpg

Tangsnelletryne

Utover sommer og høst blir det masse kutlinger,

8235984834_c1deb5508f.jpg

Tangkutling

8235985386_284de6fd90.jpg

Sandkutling

8235986856_4890299be5.jpg

Bergkutling

8235984900_be17c49917.jpg

Svartkutling

8235984472_debb061678.jpg

noen tangstiklinger

8234920683_5635594bf8.jpg

og noen av disse (leirkutling),

men siden det er lite festlig å telle skjell med lupe er det lett å la være å fastslå at det er denne. Gode microfoto er fine greier, her har jeg jo en del å hente vet jeg. På de fleste av disse er det uproblematisk å gå opp til krokstr.22, … svære greier.

På vår og forsommer har jeg flere fine turer etter slett- og piggvar. Dette er sandstrender, og jeg ser stadig vekk stimer med sil.

8235985510_a09ede2dc6.jpg

Sandbunn-her er det sil.

Sil har et merkelig bitemønster. Finner ikke helt ut av det føler jeg, men ift. nålefiskene er jo dette rein surfing. På microhekler, og 5 g. søkke blir det nesten bare feilkroking, og heller ikke mange. Jeg lager mine egne, med 3 kroker str 26, litt reke og/eller sølvpapir, og et enkelt splitthaggel. Da stikker de hvertfall ikke av… Men ser heller ikke ut til å ville bite. Jeg har mest hell i grålysningen (og det er veldig tidlig på denne årstiden), plutselig biter det på alle krokene. Oftest piler de bare forbi. Stimen er blandet, det er både småsil og storsil, og glimrende agn er en fin bonus.

8235984982_eb50b66e6b.jpg

Storsil

8234919761_8eccd9ac06.jpg

Småsil

Jeg får både slett-og piggvar på disse, i tillegg til horder med fjesing.

8234919873_742e445121.jpg

Slettvar

Microfiske er sjelden særlig effektivt når jeg ikke ser fisk eller agn, men utover sommeren blir det litt prøving med småkroker, og lett utstyr fra jolla.

8234919705_120bf47fe8.jpg

Nydelige sommerdager.

Jeg har en stang med mer ”normal” krok og agnstørrelse, og en med småkroker. Håpet er jo å kunne få noe spennende, og nytt fra bunn, små rare flyndrer eller noe jeg ikke har sett før. Små rekebiter funker fint, og i den lune vika biter det hele tiden på småkroken. Det meste glipper fordi kroken er for liten, og fisken av en eller annen grunn foretrekker det lille fremfor det store agnet på den andre siden av jolla. Likevel… fra båt kan jeg la fisken ruse, og bruke tid. Det fører til mange arter, flere fine SØ, og horder med små flyndrer.

8234921205_4a4c418c3a.jpg

En liten gapeflyndre.

8235986564_2b227c349c.jpg

Tidvis virker det som bunnen er dekket med fløyfisk.

8234918659_7d421aa57f.jpg

En litt større ulke

8235986644_66432b1266.jpg

Dvergulke

8235984548_dbb1d2ac14.jpg

Tangsprell

Sommeren er jo også gyltetid.

8234921487_1757fb2a88.jpg

Bergnebben dominerer

8235986346_54f6c657b2.jpg

Et par grønngylter

8235986410_1a7cd1664a.jpg

Noen ganger blir det gressgylte også.

En flyndre skiller seg ut, og unnskylder litt overdreven bruk av småkroker.

7710711552_d9796c9f42.jpg

Tungevar

Utover høsten er det ofte små vak litt ut for brygga og utover i fjorden, dette er oftest sild, men også brisling. Du vet det er brisling når du kaster microhekla midt i stimen, og det eneste de gjør er å pile forskremt avgårde.

Med sil fra sommeren gjenoppvekker det jo noen kjente minner. Altså ned på krokstr. og søkke. Med et søkke på ca 5 gram kommer jeg langt nok, og microhekler fra ebay (krok ca. str. 14) fungerer greit, det blir stadig sild (fin agn), og en kveld noen ok brislinger.

8235986706_6dd9a8a6bd.jpg

Brisling

Med kaldt vann flytter småfisken dypere

8255047529_39eaf2a03b.jpg

Kaldere vann

Det er snart på tide å oppsummere microsesongen min, som jo har gitt meg glede, forferdelig mye irritasjon, såre knær, stadige funn av kroker i fingrene, og ikke minst den litt gode følelsen av å få være være litt gal og slippe unna med det.

8255054617_3cb1892053.jpg

Desemberettermiddag utover fjorden

God jul!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fin luke! Veldig verdifullt arbeid dere gjør i forhold til å kartlegge utbredelsen av småvokste fisk! Og tungevar er jo rimelig eksotisk! En slik kunne jeg tenke meg selv, men mikrofiske er nok neppe min gren. Og det skyldes ikke bare mangelen på fleks eller at jeg synes dette er små tøysefisk (det er de jo ikke, dette er spennende biologi), men rett og slett at nattsynet (og dagsynet for den saks skyld) er blitt for dårlig. I tillegg er dette et vanskelig fiske når man er utstyrt med ti tommeltotter, som jeg er. Det fremstår som en uoverkommelig utfordring å knytte tackel eller agne krok, og oppdage fisk for den saks skyld...! Da takke seg til noen skikkelige "kaffekverner" av noen sneller, stenger så solide som heisekraner, 0.40 braid, 1.2 nylon fortommer, og 5/0 kroker!? ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette satte jeg pris på å lese! takk.

Jeg har på ingen måte nådd så langt i microkarriæren som deg, men gleden over å få være smårar kjenner jeg meg godt igjen i.

Utfordringen og den påfølgende mestringsfølelsen (eller nederlagsfølelsen) som ligger i en bitesky 2centimeters fisk skal man ikke undervurdere.

....

Da takke seg til noen skikkelige "kaffekverner" av noen sneller, stenger så solide som heisekraner, 0.40 braid, 1.2 nylon fortommer, og 5/0 kroker!? ;)

Bare 5/0??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig spennende lesning (He he... er flere nerder her Oz)! Er noen av de artene jeg gjerne skulle ha krysset av på artslisten. Brisling og silefisk sees stadig her i nærheten, men jeg har ikke klart å knekke koden enda. Skal knytes microhekler til sommeren. :)

Hvor handler du de ferdigknytte microkrokene dine? Sliter litt med å finne de.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig spennende lesning (He he... er flere nerder her Oz)! Er noen av de artene jeg gjerne skulle ha krysset av på artslisten. Brisling og silefisk sees stadig her i nærheten, men jeg har ikke klart å knekke koden enda. Skal knytes microhekler til sommeren. :)

Hvor handler du de ferdigknytte microkrokene dine? Sliter litt med å finne de.

Flere butikker på nett, men som sagt sliter ofte med å finne de små nok. Du kan søke på ebay, her er hvertfall ned til 22 med nylon: http://www.ebay.com/itm/1-x-Kamasan-B510-Barbless-Crystal-Hooks-To-Nylon-5-Sizes-To-Choose-From-/290773382122?pt=UK_SportingGoods_FishingAcces_RL&var=&hash=item43b371b3ea

Åsså takker jeg alle for hyggelige tilbakemeldinger på luka, er så man får lyst til å legge inn rapporter oftere ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ahh dette kjenner jeg jeg var glad jeg sparte til i dag, utrolig morsomt å lese om et så fasinerende emne jeg kan så lite om og kjenne lærdomen snike inn. Fangst rapporter om dette er du jo bare nødt til å legge ut, enten om det er snakk om kule fangster eller de kule fangstene som slipper unna, blanke fangst rapporter er jo nesten like artig lesning som de virkelige store fangstene :P Takk for en kjepe luke :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:hailfs:

Dette var bare rett og slett ei kongeluke. Tror den pensjonerte micro-dronninga (Elin) må abdisere til fordel for en ny regent! Håper på å se flere rapporter fra microturene dine.

FIkk smått lyst til å flytte nærmere strandsona selv

Endret av beerbellybob
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.