Gå til innhold
Fiskersiden

FS Julekalender 11. desember 2012


nordmøring
 Share

Recommended Posts

Etter hvert har følgende spørsmålet kommet oftere og oftere: ”Hvordan får du det til med de surringene på stengene du bygger?” Svaret er i sin enkleste form å legge trådene på i riktig rekkefølge og retning. Selvfølgelig er det litt mer komplisert enn som så, men ikke verre enn at man ved litt lesing i et par bøker og på nett, kan sette seg inn i materien og forstå hvordan et mønster er bygd opp når man ser bilde av ei stang på nett, eller holder ei i handa. Deretter er det bare å trene på det man kommer over av gamle og nye stenger.

Mange mønster er bygd opp i flere steg og man bruker flere teknikker som selvfølgelig har sine egne navn på ”nynorsk”. Et par slike mønster skal dere nå få gå gjennom steg for steg.

Det første mønsteret skal bli en fisk med shading rundt. Det andre blir en diamant og fire trekanter. Dette skal dekke hele stangemnet og kalles en lukket surring. Ser man stangemnet inne i surringen er det ei åpen surring.

Oppskriften på fisken er slik:

Steg 1- Øye

Hvitt kryss

Svart boks

Steg 2- Kropp

Mørk brun ned

Lys brun opp

Steg 4- Hale og finner

Blått kryss ned x 2, shading 3:1

Rødbrun boks opp x 2

Steg 5- Lys blått/grått kryss opp, shading 3:1

For diamanten og trekantene blir oppskriften:

Gult kryss ut

Blå boks inn

X 2 betyr at det skal legges to tråder før man går til neste skritt.

Oppskriften forteller meg at dette blir fargerikt. Svart, hvit, tre brunfager, fem blå, lys grå og til slutt gult.

Nok teori! Slik gjør jeg disse surringene:

Først må jeg finne aksene jeg skal surre langs. Til det bruker jeg dette verktøyet som har merket av for 0o, 90o, 180o og 270o. 0o er topp og 180o er bunn.

IMG_01.jpg

Når dette er gjort bruker jeg dette verktøyet for å legge en strek i finishen, ikke i selve stangemnet, langs topp og bunn.

IMG_02.jpg

Langs denne streken merker jeg så av med fettstift, senter for hver repetisjon av mønsteret. I dette tilfellet vil jeg ha fem på topp og fire under. I tillegg kommer det to til tre i hver ende som endesurringene skal dekke.

IMG_03.jpg

Neste steg er å gjøre klar stangemnet. Maskeringstape over en plastpinne på forgrep og ute på stangemnet, gjør at jeg kan skjærer ned i disse uten å ødelegge underlaget når jeg til slutt skal fjerne den dobbeltsidige tapen og trådrestene.

IMG_04.jpg

Så er jeg i gang med å surre tråd.

Her er steg 1 med det hvite krysset ferdig og den svarte boksen rundt, straks ferdig.

IMG_05.jpg

Steg 2 er påbegynt. Her er det ikke likegyldig hvilken retning man legger tråden. Om man bytter om på de to fargene, vil den lyse vises øverst og den mørke nederst i mønsteret. Fisk er jo normalt mørke på ryggen og lyse på buken. Derfor surrer jeg den mørke trådemn fra snellefestet opp mot stangtuppen og den lyse motsatt vei.

_IMG_06.jpg

Som man ser på forrige bilde legger jeg trådene langt fra hverandre. Men etter ca hver femte tråd i hver retning, pakker jeg dem sammen. Her er det viktig at kryssingspunktet hele tiden blir mest mulig på streken i finishen for å holde en rettest mulig linje langs hele surringen. Pakking av tråd er vel det som tar mest tid og er vanskelig å få helt perfekt. Slurver man her får man lett skjeve surringer og stangemnet vil vises gjennom når epoksyen kommer på.

_IMG_07.jpg

Steg 3 er påbegynt. Hale og finner skal nå på plass. Det blå krysset skal surres nedover mot snellefestet med to tråder før to rødbrune tråder skal legges opp mot stangtuppen både inne i boksen bak i halen,og forran øyet. Så gjentas alt med de blå og røde trådene i samme rekkefølge til hale og finner er passe store. Nå blir halen tverr bak. Om jeg ville hatt den buet innover ville jeg startet med en blå og en rød i første omgang. For hver påfølgende omgang ville jeg så økt med en blå tråd (1-2-3-4 osv), men fortsatt med bare en rød. Dette kalles +1.

_IMG_08.jpg

Her er alle trådene i halen og finnene ferdig lagt, men ikke pakket.

_IMG_09.jpg

Med god plass går dette greit, men det går med noen timer til pakking før den blir som dette. Det som mangler nå er mer blått bak fisken og steg 5 med like mange blå/grå tråder foran som bak.

_IMG_10.jpg

Noen ord om shading. Dette er en måte å gå fra en farge til en annen med en jevn overgang. Her har jeg brukt 3:1. Den enkleste måten å forklare dette på er slik:

3-1-2-2-1-3-1-2-2-1-3 osv. Selvfølgelig kan man ha flere tråder som 4:1, 5:1 osv. På dette mønsteret har jeg brukt tre nyanser av blått bak fisken og to blå og en grå foran.

Neste skritt er å lukke surringen. Oppskriften her sa gult kryss ut og blå boks inn. Her skal fire gule tråder legges rundt krysset i midten før fire blå legges rundt i boksen og inn mot midten.

_IMG_11.jpg

Nesten ferdig med mønstrene. Her gjenstår bare litt oppretting av kryssingspunktene langs de to aksene.

_IMG_12.jpg

Endesurringene skal avslutte pynten. Som vist her er det blitt en stor klump med tråd og dobbeltsidig tape på forgrep og stangemnet.

_IMG_13.jpg

Kutting og trimming av trådene er litt spennende. Et galt kutt med saks eller barberblad her, og man har kastet vekk mye tid. Sammt at man har samme jobben forran seg igjen.Noe som er minst like surt som å betale restskatt.

_IMG_14.jpg

Heldigvis gikk alt bra denne gangen og resultateet ble bedre enn jeg hadde regnet med før jeg begynte å legge de 254 trådene som surringen består av. Bare synd at barberbladet får herje fritt snart. Mangler jo toppdelen til stanga :lolu:

_IMG_15.jpg

Og så til slutt

God jul og skitt fiske i året som kommer!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

utrolig imponerende! :bow: Jeg har kanskje tålmodigheten, men neppe fingerferdigheten til å få til noe sånt. Og selv om det naturligvis gir en ekstra tilfredsstillelse bare å få til noe sånt, og å fiske med en slik stang, har jeg i bunn og grunn et pragmatisk og funksjonelt forhold til fidskeutstyr. Det som betyr noe er at utstyret gjør den jobben det skal gjøre, aldri svikter, og at det er nesten uutslitelig... hmm, det var tre ting på en gang det. Går det an da? ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.