Gå til innhold
Fiskersiden

Ny funksjonalitet ønsket? steg-for-steg guider.


Bernt N
 Share

Recommended Posts

Selskapet som drifter HOOKED og Fiskersiden har et mål om å gjøre det lettere for folk å komme i gang med fisking, lære om nye teknikker og holde seg oppdatert om det som skjer.

Bakgrunn

Et diskusjonsforum som Fiskersiden er uvurdelig i en slik prosess. Men det er enkelte ting et diskusjonsforum rent teknisk ikke er veldig eget for.

Som oppslagsverk / WIKI har et diskusjonsforum et vanskelig utgangspunkt, da mye av informasjonen forsvinner i innlegg som kan være vanskelige å finne tilbake til over tid. Spesielt for nye personer er dette ikke lett.

Steg-for-steg

Vi ser et behov for et enklere oppslagsverk hvor redaksjonen og brukere kan lage guides på en mer visuell måte enn dagens noe tungvinne "klipp-og-lim tekst - bilde her etc".

Vi ser for oss Steg-for-steg med bilder med hotspots, forklaringer, i et enkelt og robust oppslagsverk.

Type emner?

Egnede emner for en ny steg-for-steg guideseksjon kan være teknikker, utstyr, takler, bindemønster etc.

Hvordan ser det ut i praksis?

Her er et eksempel på en iphone demontering. Bruk fantasien og se for deg en tackle beskrivelse for flatfisk eller no.

Se her for live eksempel: http://www.ifixit.com/Guide/Installing+iPhone+5+Audio+Control+Cable/10792/1

steg-for-steg.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, Bernt

Hvordan ser du for deg organiseringen av dette. Jeg har endel å bidra med, spesielt på fluesiden, men også mye annet.

Hei Cannonbang

Vel, det er i utgangspunktet opptil hver enkelt bruker å lage en guide. Så en blanding av vår redaksjon, frilansere og brukerne.

Rent praktisk ser jeg vel for meg at det blir ulike kategorier (Eks fluefiske, havfiske, kystmeite, pilking)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen

Jeh har allerede planer om å lage en steg for steg beskrivelse av en av mine favorittfluer, peter ross i jula, både våtflua og nymfa som jeg selv har utviklet. Jeg har spesiell måte å lage vingene på som er enklere å få til enn den tradisjonelle teknikken. Kan bli bra dette tiltaket. Det har også tidligere blitt oppfordret til å bruke beskrivende titler på slike tråder for å gjøre dem søkbare, men det er mye som ligger i tråder med fangstrapporter og lignende også som er vanskeøig å finne igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres veldig spennende ut. Jeg har allerede tenkt på en egen tråd for step-by-step guide og generelle tips til havfiske tackler (men som vanlig ikke fått ræva i gir)

Har også sett at noen her på forumet har en del å bidra med (og andre har en del spørsmål) ang kystmeiterigger...

Endret av skrekkjager
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt som i de som allerede har bidratt med steg-for-steg hva demontering og vedlikehold av sneller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig! Har du noen lenker?

Mulig jeg misforstod opplegget; jeg tenker på de trådene hvor brukere har bidratt med steg-for-steg guider på hvordan åpne og vedlikeholde visse snelletyper. Veldig god utbredelse på det i utenlandske fiskeforum; der finner man nesten alle snelletyper og har dermed en god mal for både haspel og multiplikatorsneller i mange sammenhenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med en enkel grafisk fremstilling av utstyrstilpassing, altså stang, snelle, snørekobinasjoner. Bare sånn at folk slipper å kjøpe en ULstang og en Saragossa 16000 og fylle det hele med 0,08 fireline. En fremstilling som viser kastevekt-fra-til, snellestørrelse og bruddstyrke og tykkelse, og da litt om hva som passer til hva.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Selv kunne jeg tenkt meg å lære om foto/video-produksjon for publisering. (Forum, Blogg, Youtube)

Å lage en slik steg-for steg guide vil åpenbart føre til flere aktive skribenter. Først og fremst er det jo å håpe både på økt antall rapporter og kvaliteten på innholdet her på forumet. Kanskje kan vi også se ett greit tilsig av nye navn som utmerker seg i "fagpressen" :pic:

Hva trenger man av utstyr - Foto/Video, Stativ, Blits/Lyskilder

Hva trenger man av programvare - Forslag til både lisensierte og gratis programmer.

Stilles det spesielle krav til Pc/Mac`en for denne type bruk? - Anbefaling av hardware-oppgraderinger.

Enkel steg-for steg bruk av gratis programvare - videregående - avanserte alternativer.

Tilsvarende for lisensierte program (er)

Og ikke minst noen tanker/råd om hva man bør fokusere på når man er i felten og skaffer råmaterialet til sin fiskefilm/fotomontasje - Forberedelser, Lyd og lysbruk - Utsnitt - Regi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.