Gå til innhold
Fiskersiden

Julekalender 16. desember 2012


Afre
 Share

Recommended Posts

Vel nå er det min tur. Etter og sett hva som er blitt levert hittil. Blir dette kanskje litt som å hoppe etter Wirkola. Men vel vi får la det stå til.

I denne luken hadde jeg tenkt å komme med en liten rapport fra min årlige ørrettur til fjells. Turen skjedde i de dager da august nærmet seg slutten. Jeg har et sted som på grunn av at det ikke er så lett å komme dit. Har holdt seg noenlunde intakt. Der det ligger sånn ca 950m over havet. På grunn av høyden over havet. Er nok ikke fisken like stor som for eksempel Randsevla eller Tokkeåi. Men leverer bra fisk likevel. Ikke mye fisk. Men man er nesten garantert en to kilos ørret. Og beskjeden som jeg er da er jeg på en måte ganske så fornøyd. Jeg vil i denne luken rapotere høydepunktene fra årets tur. Samt noen andre bilder fra turen. For det heter jo fisketur, og selve turen er jo også viktig. Så derfor starter jeg med noen stemmingsbilder. Det første bilde er tatt med mobil og viser soloppgang

DSC00283_zps56037894.jpg

IMG_18341_zps5652cd3f.jpg

IMG_18491_zpsaeadbe1f.jpg

Den første rakkeren var det jeg som fikk. Den tok i svarte natta rundt klokken elve. Gav en god fight. Vanligvis pleier fisken å stikke av nedstrøms. Men denne satte full fart mot grunnt og rolig vann. Og mine planer for og enkelt lande fisken skar seg. Kameraten min lo godt av meg som febrilsk løp etter fisken og noe klumsete forsøkte å lure den i håven. Vel lykken står den kjekke bi, og det gikk bra til slutt. Her på forumet har det jo vært noe diskusjon om lysbruk og støy kan ødelegge fiske etter sky ørret. Saken er at en annen gruppe fisket på andre siden elva. Ca 15 minutter før hadde de landet en to kilos fisk. I den sammenhengen ble det så klart mye bein og armer, tramping, samt lysbruk rett ovenfor der jeg stod. Men ikke før alt hadde falt til ro igjen så var det min tur. Så vel noen ganger er kanskje det med lyd og lysdiseplin noe overdrvet. Fisken tok i det jeg kaller et magisk vindu. På dette stdet kan fiske være ganske trått. Men så plutselig kan det åpne seg et vindu der fisken er biter villig vekk. Dette vinduet er gjerne ganske smalt i tid fra en halv time til en snau time.

IMG_18151_zps722ae7c3.jpg

Vekten på fisken var 3 kilo og som bilde viser var nok fiskeren en smule stolt over fangsten der og da. Jeg har fått større ørret på dette stedet. Men dette er nok en av de peneste brunørreten jeg har fått. Flotte farger og finner, og fin rødfarge på kjøttet

IMG_18422_zpsb07dde57.jpg

Den neste fisken vedrt å skrive hjem om. Var min fiske-kammerat som stod for Han stod omtrent det 3. bilde er tatt. Det er litt nervepirrende å fiske der. For hvis man ikke passer på. Kan fisken stikke av gårde ned en foss og bli borte. Denne fisken ble tatt rundt klokken 5 om morgnen mens jeg sov de uskyldiges søvn. Så det følger ble meg rapportert neste morgen. Selve landing og håving av fisken gikk veldig greit. Men i det fisken skal ut av håven går det litt galt. Han klarer å kroke sin egen tommel hele veien inn forbi mothaken. Og så klart er den dominante hånden som får lide. Det gjør så klart ganske vondt. Fisken som var en plugg på rundt 2.4 kilo spreller kraftig noe som så klart ikke gjør det hele bedre tvert i mot. Siden han er alene har han ingen annen mulighet enn å sette seg på fisken for å holde den i ro. Etter mye plunder får han lirket ut Leatherman kniven og tatt livet av fisken. Etter mer plunder og smerte får han kroken fri fra wobbleren. Da er kommer neste problem. Kroken må ut. Så han må tre den gjennom huden en gang til. Slik at han kan få klippet av mothaken. Hvis det hadde gjort vondt før. Var vist dette virkelig vondt. Han fortalte levende om hvordan huden på tommelen strak seg og på ingen måte gav opp lett da kroken skulle ut igjen. Men til slutt får han den gjennom. Og kan klippe mothaken. Etter og ha flirt meg ferdig får jeg tatt et bilde av fisken som et slags minne om ikke annet. Vel det var alt fra meg. Ha en riktig god jul alle sammen,

IMG_18252_zps84df90fe.jpg Edit:rettet noen skriveleif

Endret av Afre
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.