Gå til innhold
Fiskersiden

FS Julekalender - 17.12.12


BanJon
 Share

Recommended Posts

Jeg må innrømme at jeg hadde planer om å lage en litt mer gjennomført luke enn den som nå blir presentert. Så skjedde ca alt samtidig i løpet av en uke; nå er i det minste kattene friske igjen, men bilen min er dau. Sååå det ble ikke så mye overskudd til å skrive en så veldig gjennomført kalenderluke – dermed ble det det en Plan B nå helt på tampen.

Sånn, da har jeg fått klagd litt, bortforklart meg litt og fått dere til å syns litt synd på meg i tillegg. Mulig jeg bommer litt på sistnevnte der, men jeg kan jo ikke gjøre annet enn å håpe. <3

Det jeg tenker gjøre er å lage en generell luke mest med tanke på årstiden vi har nå. Mange av oss ser frem til vinteren pga muligheten for isfiske – imens andre sitter i en dunkel kjeller og kjæler med boilies, slikker langs toppene på essensflaskene og beføler quiver- og karpestenger på en litt vel dristig måte; i påvente av en vår som fremdeles er måneder unna.

Sistnevnte gruppe vil neppe sitte og gnage på fingrene av spenning over denne kalenderluka (strengt tatt er det vel ingen som gjør det, med unntak av meg selv), men kanskje det er noe småtteri som tåler en påminnelse for de av oss som er ute på isen og fjaser med stenger, nappvarslere og altfor fulle pulker.

Jeg tenker prate generelt om noe så spennende og pirrende som vinterbekledning under flytedrakt vinterstid og kanskje gi noen tips om dette. Tidligere var jeg ikke så himla opptatt av sånt, men etter at jeg begynte å jobbe i sportsbransjen hvor jeg daglig hjelper kunder med å finne det de behøver så fikk jeg raskt ønske om å finne ut av produkter selv. Kort fortalt: Jeg har for første gang i mitt liv et fullt klesskap og ingenting av det som er i det er tull. :D Dette, toppet med at jeg er en skikkelig frysepinne når jeg er utendørs over lenger tid, gjorde at jeg ble mer og mer kravstor innen veldig kort tid.

Jeg drar like greit i gang med litt prat om sokker, av alle ting:

De aller fleste kjenner til isolasjons- og fukttransporteringsegenskapene som ull har. Allikevel så er det overraskende mange som glemmer seg bort/ikke kjenner til rett bruk av plagg på kroppen – det brukes bomullssokker innerst mot huden, og ullsokker utenpå der igjen. Dette er en oppskrift på hvordan raskt begynne å fryse på føttene; bomull har ingenting å gjøre i en slik sammenheng. Sørg for at du investerer i sokker som har tett opp mot 40-50% (merino)ull i seg, og som samtidig har en viss blanding av andre stoff slik at elastisitet og fasong bevares. For stor prosentandel av ull anbefales ikke på sokker som skal innerst mot huden; da slike sokker raskt mister fasongen og blir av typen som «flytter på seg» i støvlene når du går. Flere kjente sokkemerker anbefaler å ikke ha mer enn max. 50% ull i sokker du skal ha rett mot huden. Bruker du rett lag innerst så kan du fint supplere med en ren ullsokk/raggsokk utenpå der, for å fylle ut støvlene etter ønske og skape ekstra isolasjon.

Bruk litt penger på skikkelige sokker om du vet at du skal være mye ute, og det blir mye trasking – noe det ofte gjør når man skal på isfiske blant annet. Skal jeg komme med én anbefaling her og nå, så blir det sokkene til Bridgedale. Der finner du alt fra de tynneste innerlagssokker til de tykkeste vinter/fjellvandringssokker. De koster litt (ca 199-349,- avhengig av typen), men de er utrolig drøye i bruk, har en herlig komfort og beholder fasongen lenge under bruk. Det høres kanskje teit ut å snakke om fasong på sokker, men skal man gå mye så spiller det faktisk en rolle om sokken «tråkkes flat» raskt eller om den er laget slik at den tåler mye gange (ofte avgjøres dette av hvordan løkkene innvendig i sokkene lages) – du vil heller ønske å ha sokker som er behagelige, varme og like gode å gå på som da du tok de på deg for flere timer siden, enn å ha kalde sokker som føles som et tynt lag mot undersiden av føttene dine.

Da har vi pratet kjapt om sokker. Dritspennende, ikke sant? Tipper du knapt kan vente på mer.

Neste punkt kan også virke litt kårni, men det er faktisk noe å hente her også. Fra føttene beveger vi oss opp til ca midten av skrotten. Hvis du trodde at jeg nå skulle snakke varmt om penisfutteral så kan jeg ikke annet enn å si at du har helt rett. Nesten. For også i dette området kan du skaffe deg litt ekstra isolasjon og varme ved å skippe favorittboxershortsen av bomull (har du en favorittboxershorts?? Makan..).

Velger du f.eks. en boxershorts i to-lags ull så får du ikke bare et langt varmere plagg rundt dine edle deler, men du får også et plagg som beholder passformen utrolig mye bedre hele dagen – i forhold til en i bomull. Nei, det klør ikke. Du skal selvsagt få lov til å klø deg på ballene slik du alltid gjør når du tror at ingen ser deg, men du får ikke lov til å skylde på at det er ulla. To-lags ull har ingen ull på innsiden. Ullen sitter i det ytre laget, og det indre laget består som regel av en polyestervariant. Ergo får du en myk og behagelig innside, med null kløe. Nå skal det samtidig sies at klær av merinoull er så nøye behandlet og av en så skreddersydd ulltype at kun de med veldig sensitiv hud (da får du lov til å klø deg på pungen) reagerer på den. Her kommer det virkelige søte ved en polyestervariant som indre lag: Går du deg skikkelig svett og varm (akkurat nå ønsker jeg ikke å se for meg en boxershorts..) så vil svetten trekke gjennom polyesterlaget og «lagres» i ullen – i det ytre laget. Dermed slipper du å ha fuktig tøy mot huden; du minsker risikoen for å fryse, det er mindre sjanse for ubehag og du kan rett og slett gi pungen en high five for at den trives på tur. Forresten.. vær litt forsiktig hva en high-five angår, når jeg tenker meg om..

Et forslag til, sier du? Åhåhå så klart, min venn. Nå finnes det flere merker i markedet, slik det gjør med alt mulig. De jeg bruker selv er Devolds Active for mann. Ja, mann… hadde du tenkt å si en vittig kommentar nå, eller? Denne varianten er da av to-lags ull, og har i tillegg en vindtett front slik at Ol’ Johnson er helt beskyttet mot lumsk vind og trekk. Kom ikke her og si at jeg ikke tenker på ditt og Johnsons beste! En annen boxer som får gode tilbakemeldinger, er fra serien til Ailo Gaup. Er du litt hip og tenker å kjøre moped frem til isfiskeplassen så kan du jo alltids ha på deg en slik og kjøre litt Ailo-styyyyle med knallert’en.

Så er vi ved selve ullundertøyet. Du har sovna eller leser Dagbladet.no ved siden av, gjør du ikke? Straffen vil bli nådeløs!

Her er det også et utvalg av forskjellige merker. Jeg kjører ikke hele presentasjonen her, så jeg gjør det enkelt og nevner den jeg alltid anbefaler til de som vil ha noe varmt, solid, behagelig og effektfullt: Devold Expedition. Denne modellen har jeg kjørt nokså hardt i 1 ½ år nå og kan ikke få fullrost den nok. Ikke bare er den utrolig varm og god, men den er slitesterk så det holder. Den har fått føle feilkrokinger av ismeitetackler i pendel-bue (det var ikke planlagt), katteangrep imens det har hengt til tørk på stativ inne på stua og MYE bevegelse fra min skrinne lille kropp. Det eneste jeg finner av forandring i tøyet, er litt nupping på innsiden – da i utsatte strøk (behøver jeg å si noe?). I tillegg så er denne modellen svært god hva varmeregulering angår; du kan fint sitte i en varm stue med settet på uten at det føles som om du er i ferd med å smelte. Ekstra pluss for tommelåpning i enden av ermene. Denne modellen har en fukttransporterende membran innerst som de kaller Aquaduct; det blir som en enda røffere versjon av Active-serien. Denne membranen gjør samme nytte; svette og fuktighet suges igjennom stoffet og lagres i ullen som sitter i det ytre laget. Så om du går deg bælsvett i snø opp til knærne, hiver etter pusten som en flodhest i brunst når du endelig har kommet deg frem utpå vannet/fjorden du skal fiske på, så vil du i løpet av kort tid føle deg tørr igjen innerst. Mmmm det er så godt! <hjerte

Jeg vil nevne en finurlig liten sak jeg kom på selv for ikke så lenge siden. Under flytedrakten så har man jo nettopp klær som skal hjelpe en å holde varmen inne i flytedrakten. Hva velger du av bukse? Tidligere brukte jeg bestandig joggebukse og det ble alltid samme resultat: Neoprenbaserte flytedrakter ga rimelig våt joggebukse om man måtte jobbe litt for å komme seg frem til ønsket fiskeplass.

Derfor kjøpte jeg meg et nytt plagg på impuls og som følge av en ide jeg grublet på. Jeg kjøpte meg rett og slett en tights! Jepp. Kjenn litt på det ordet… herretights. Kjenner du en mann som ser smart/bra ut i tights? Nei, nettopp..

Jeg skulle gjerne sagt at NÅ gjør du det. Men det ville vært poengløst. Heldigvis skjuler flytedrakten tightsen og du slipper å få se bilder (denne gangen..). Poenget er i alle fall at tightsen jeg kjøpte gjør jobben til de grader. Jeg kan også trøste med at det finnes ikke et snev av ubehag ved det å ha tights utenpå ullundertøy – så sant man er nøye idet man tar den på. Den skal jo være TIGHT rullet oppover bena og over hoftene… fy søren, nå kjenner jeg at jeg burde hatt et par bilder her. Dere får styre dere; de bildene kommer sikkert siden en gang.

I alle fall: Tightsen er en Norrøna Trollveggen Warm1. Jeg har ikke klart å finne noe fuktighet å snakke om i dette plagget etter lange dager ute, med flytedrakt som ytterste plagg. Nå kan det være mye pga at DAM Hydroguard drakten gjør meg like imponert hver gang jeg tar den på, men jeg vil uansett påstå at en tights i dette stoffet vil gi deg en langt mer behagelig opplevelse som et ekstra isolasjonsplagg utenpå ulla, i forhold til en slæskete joggebukse i bomull. Du MÅ ikke kjøpe tights hvis du ikke vil, altså. Men de funker. Den jeg kjøpte funker i alle fall… go’tightsen!

Enn lue? Her er folk på sitt mest forskjellige av og til. Noen har topplue i ordets rette forstand; hvor kun toppen av skallen er herdet av en lue som ser mer og mer ut som «Det skjeve tårnet i Pisa», hvor andre har bjønneluer som dekker ca 98% av hele hodet og fjeset. Personlig syns jeg en tykkere lue i ren ull eller en beanie i 50/50 blanding gjør jobben på kalde dager.

Kjims heller ikke av en god buff (hals)! Skaff deg en i merinoull eller med Polartech innerforing, så stopper du all gufs og frysing i halsområdet. Både buffene fra Devold og selve Buff merket er så lange at du også kan dra de opp over bakhodet og isolere ekstra under en god lue.

Da har vi gått igjennom sokker, boxershorts, undertøy, tights, lue og buff. Tightsen er liksom rosinen i pølsa, føler jeg. Hva gjenstår så? Ptjaaa… det kommer an på hvor frossen du er om vinteren.

Ut ifra temperatur så liker jeg å ikle meg enten et fleeceplagg med Polarfleece-stoff eller en genser i ren ull alá Islender eller NATO-genser som ytterste plagg under flytedrakten. Det viktige for komforten sin del er at det ikke føles ballete eller trangt på overkroppen. To plagg med tommelgrep f.eks. er sjelden gunstig; de blir liggende på hverandre og det kan føles trangt og som press ved tomlene.

Skal du kjøpe et nytt fleeceplagg så anbefaler jeg å legge litt penger i det også og kjøpe et med Polarfleece. Slitestyrken og isolasjonsevnen her vil lønne seg, både umiddelbart og på lang sikt. Her har jeg personlig gode erfaringer med Häglöfs og Norrøna utgaver. Du får disse plaggene i forskjellige tykkelser og varianter – finn den du syns er komfortabel.

Om du velger tøy med rund hals eller høy hals med glidelås øverst, eller fleecejakke (altså glidelås hele veien ned) må du selv vurdere – man liker forskjellige ting. Dagens ullundertøy med glidelås i halsen har dekket bakside av glidelåsen, så man får aldri kalde deler mot huden. Høy hals syns jeg er mer praktisk enn rund hals på kalde dager, samt lettere å lufte ut litt om man føler for det etter mye trasking.

Tja, det tror jeg var ca det jeg hadde å bidra med i årets luke. Jeg kunne nevnt flere varianter og modeller av diverse klesplagg her, men orker ikke at det skal virke mer som en reklamepost enn en post med innspill og tips. Jeg kunne sikkert også ha skrevet mer og i bedre detalj, men det er da ærlig talt en begrensning for hvor interessant dette er. :D

Jeg håper i alle fall at du syns det var ok og at du kanskje plukket opp en ting eller to som du kan vurdere å prøve under flytedrakten eller annet tøy. Utenom de varmeste tidene av året så kan man selvsagt bruke disse plaggene ellers og; flere bruker blant annet Devold Expedition settet som rent jogge- og løpssett om sommeren nettopp pga at det er så bra på det å transportere og lagre svette og fuktighet. Så det går an å kombinere utenom flytedrakt og vinter, naturligvis.

Sånn helt på tampen: Rage spurte i tråden om årets julekalender om jeg skulle skrive om «hvordan man ikke får brukt fiskeutstyret man har». Det er selvsagt noe i det, men jeg lover å komme grusomt tilbake på fiskefronten i 2013 – når huset nå er så godt som ferdig på de grøvste tinga.

For å bevise at jeg faktisk har gjort noe med fiskeutstyret, og ikke bare fart rundt med løgn og forbannet dikt, så legger jeg ved et par-tre bilder av det som nå etter hvert blir sportsfiskebua. Ikke heeelt ferdig, men det kommer seg.

bilde1_zps8df128b0.jpg

bilde2_zps8e1d5760.jpg

bilde3_zps7aad4994.jpg

bilde4_zpscc0fd9be.jpg

Ha en fortreffelig dag videre, og husk å ta turen ut så fort du har sjansen til det!

-Jon-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott luke med mange gode tips (synd att go boksern må byttes ut =( ) men for å legge til en liten ting som i alle fall jeg har funnet nyttig på de aller kaldeste dagene er ett plagg du ikke har nevnt, nemelig ull nettingen, oppdaget dette flotte plagget under tjeneste for Hans majones kongen. å ha dette under ull under tøyet isolerer utrolig mye mer enn man skulle tro en (ja det ser ut som en helse trøye) kan gjøre. takk for ett flott innlegg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes du er flink jeg. Du har jo tipset meg flere ganger om hvordan jeg bør disponere klærne jeg bruker på isen og det fungerer jo fint, men å få meg inn i tights kommer aldri til å skje :lol:

Etter at jeg kjøpte meg DAM Hydroguard dressen så ble livet ganske så annerledes ute på isen og svette etter lange gåturer finnes knapt lenger.

Synes du burde lagt ut noen illustrasjonsbilder vi kunne ledd litt av ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva fa** er dette da?

Klestips? Kødderu? På isfisketreffet, må alle gå på rød løper og bli fotografert, slik at du kan lage forumtråd og gi terningkast etterpå?

Her tror jeg du vet like godt som meg at du egentlig konstaterer, det er unødvendig bruk av spørsmålstegn i de setningene. Jeg kommer til å vektlegge fargevalg, fargekombinasjoner, grad av velstelthet hva fingernegler angår, glød i huden og mye mer morooooooo! <3 <3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her tror jeg du vet like godt som meg at du egentlig konstaterer, det er unødvendig bruk av spørsmålstegn i de setningene. Jeg kommer til å vektlegge fargevalg, fargekombinasjoner, grad av velstelthet hva fingernegler angår, glød i huden og mye mer morooooooo! <3 <3

Herremin som jeg gleeeeeder meg! <3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott luke med mange gode tips (synd att go boksern må byttes ut =( ) men for å legge til en liten ting som i alle fall jeg har funnet nyttig på de aller kaldeste dagene er ett plagg du ikke har nevnt, nemelig ull nettingen, oppdaget dette flotte plagget under tjeneste for Hans majones kongen. å ha dette under ull under tøyet isolerer utrolig mye mer enn man skulle tro en (ja det ser ut som en helse trøye) kan gjøre. takk for ett flott innlegg.

Nettingbaserte plagg har en veldig god isolasjonsevne, ingen tvil om det. Ulempen med de variantene som har vært tidligere har ofte vært at nettingen er nokså grov og tok man "et kne i bakken" imens man ordnet med noe, så ble det gjerne ubehag der nettingen ble presset inn i huden. Mest merkbart når man sitter på et hardt underlag en stund. Samt at de fleste varianter har nok vært laget av diverse kunststoff (uten at jeg skal påstå at dette har vært tilfelle med alle modeller), så det tar ikke lang tid før de lukter litt shabby og mister mykheten i stoffet. Hvis man bruker et sett med superundertøy en hel dag, lar dette lufttørke etterpå og så skal ha det på neste dag igjen, så vil det føles stivt og ikke så behagelig, samt at det gjerne lukter litt "brukt". :D Det er nok et par grunner til at jeg syns merinoull er langt bedre som innerste plagg om vinteren. "Brynje" er vel det merket som er mest kjent for nettingplagg her til lands (noen av leserne her vil kanskje huske øyeblikket de satte morrakaffen i halsen under Vestfoldtreffet hos tryta for noen år siden, da jeg hilste dagen velkommen kun iført nettopp dette nettingsettet :D), og de har noen varianter med 80/20 ull/polyester som nok er svært gode og varme. Nå har også Devold lansert en slik variant, som har navnet Wool Mesh. Jeg skal teste overdelen av denne så fort minusgradene viser seg her omkring igjen.

Takk for innspill, folk må gjerne bidra med mer info. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nettingbaserte plagg har en veldig god isolasjonsevne, ingen tvil om det. Ulempen med de variantene som har vært tidligere har ofte vært at nettingen er nokså grov og tok man "et kne i bakken" imens man ordnet med noe, så ble det gjerne ubehag der nettingen ble presset inn i huden. Mest merkbart når man sitter på et hardt underlag en stund. Samt at de fleste varianter har nok vært laget av diverse kunststoff (uten at jeg skal påstå at dette har vært tilfelle med alle modeller), så det tar ikke lang tid før de lukter litt shabby og mister mykheten i stoffet. Hvis man bruker et sett med superundertøy en hel dag, lar dette lufttørke etterpå og så skal ha det på neste dag igjen, så vil det føles stivt og ikke så behagelig, samt at det gjerne lukter litt "brukt". :D Det er nok et par grunner til at jeg syns merinoull er langt bedre som innerste plagg om vinteren. "Brynje" er vel det merket som er mest kjent for nettingplagg her til lands (noen av leserne her vil kanskje huske øyeblikket de satte morrakaffen i halsen under Vestfoldtreffet hos tryta for noen år siden, da jeg hilste dagen velkommen kun iført nettopp dette nettingsettet :D), og de har noen varianter med 80/20 ull/polyester som nok er svært gode og varme. Nå har også Devold lansert en slik variant, som har navnet Wool Mesh. Jeg skal teste overdelen av denne så fort minusgradene viser seg her omkring igjen.

Takk for innspill, folk må gjerne bidra med mer info. :)

Helt enig, å bruke netting på beina er ikke behagelig, hverken å sitte på baken eller knærne. Men singlet på overkroppen er kanon, var ute her 9 des med Oslo havfiske klubb i car 4 blå å den + en t-skjorte og DAM dressen var nesten for varmt :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Super luke Jon! Gleder meg til å se deg løpende rundt i tights i februar :D

For å si det sånn... det kan vel være at boligen din får sin debut hva mann i tights angår. Skjønt, hva vet vel jeg? :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Liga kler!

Fra spekimen-topwater-blogger til sokk-expert. 2012 har vert et superb år for deg Jon!

Jeg angrer SÅ på at jeg ikke opprettet en "Jons specimentråd 2012" ved nyttår 2011.. :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hører alt for mange som klager på at det er for kaldt å fiske vinterstid... Det er jo egentlig ikke det.

Jeg har ikke alt for mye erfaring selv når det gjelder vinterfiske (vinter i Bergen, ka e det.....) , men å kle seg riktig har jo alt å si. Sikkert mange som kan lære noe av denne luken.

Var ute en tur for et par uker siden og tempen viste -14°

Var litt skeptisk til hvordan det skulle gå, da vi vanligvis ikke "er plaget" med for mange kalde dager her i Bergen vest. Er nok helt andre forhold i innlandet...

Det gikk helt fin-fint ihvertfall. Ull og fleece under Hydro-guarden. Men skotøy og hansker er også viktig... Frysing på føtter og hender kan lett ødelegge en fisketur.

Selv bruker jeg fjellsko fra La Sportiva med tynne ullsokker innerst og tykke utenpå. 2 sett hansker, ett par tynne i selskinn/stoff med grip som jeg bruker når jeg fisker samt et par av ull som jeg bruker til å varme hendene i HVIS jeg blir kald på hendene. Som om ikke det er nok, så bruker jeg i tillegg engangshansker (latex eller noe sånt) for å unngå å bli våt på hendene når jeg behandler fisk etc.

En sånn lang hul dings med hull i begge ender som man trer ned over skolten for å varme hals/nakke og kan dras opp over bakhodet og opp over hake/munn er et must...

Har fått lue av Arctic Trucks, så den har varmet godt på de to siste turene..

Mye styr for å være en tulling som står å fisker ute på kveldstid om vinteren... Men bedre det enn å sitte å gape i sofaen hele vinteren...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kommer til å vektlegge fargevalg, fargekombinasjoner, grad av velstelthet hva fingernegler angår, glød i huden og mye mer morooooooo! <3 <3

..og du kommer bare til å fiske/ få Brosme!

Ellers god lesning :goodjob:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.