Gå til innhold
Fiskersiden

FS Julekalender - 18. Desember 2012


veg
 Share

Recommended Posts

2012, lizzm.

2012 har på mange måter vært et fint år, det er forsåvidt et fint år enda. Om ikke verden går under da, eller noe sånt. 2012 var året jeg gikk inn i med ekstrem optimisme, og som jeg nå går ut av med en følelse av sterk optimisme for det nye som kommer.

Det har vært et år med litt satsing, bittelitt resultater og en haug med nye erfaringer. Trivelige turer, ikke så trivelige turer, turer med kule folk og turer der det har klaffet og jeg har fått litt småkul fisk.

Årets første tur var på favorittplassen, og var av den trivelige typen. Ikke noe mer. Ett lass med hvitting, vindstille og mildt. Alternativet var nyttårsball på skolen, lett valg der altså.

6737429687_fa88c8e5d1_z.jpg

Etter en måned som foruten 30min med microfiske i Sør Afrika kunne blitt fiskeløs begynte det endelig å bli litt flyt i tinga. Grytidlig økt etter skrubbe med en halvtime eller to med effektivt fiske gav ny pers på helt greie 880g, her illustrert ved strake armer sånn ca.<3

6806522872_de32d18706_z.jpg

Skrubbe(Platichthys flesus) på 880g

Ikke lenge etter ble det en artig helg på Hitra med pappa og dykkegruppa. Dealen var grei; De voksne skulle drikke på kveldstid og dykke på dagtid. Jeg hadde tilgang på mat, flytebryggeanlegg og fiskeutstyr og fikk gjøre hva jeg ville. De hadde nok forventet torsk og sei til kvelds, men når jeg rigga opp til kutlingfiske mens de rigget spyd og fangstnett var det tydelig at jeg var føkked. Ny art tok ganske kjapt, og etter at campbestyreren pekte på ei brygge mens han bablet om ”maaaasssee fiiiiiiiiiiiin lødsplettee” ble resten av turen brukt til å dra småtorsk og sandflyndrer opp til 700g.

7000645667_ed1b83ce88_z.jpg

Tangkutling (Gobiusculus flavescens) ble ny art. Tatt på krok 26 med fragment av rekehale. (Foto: Ukjent)

7000641899_000b2d5288_z.jpg

Sandflyndre (Limanda Limanda) rundt halvkiloet svømmer hjem igjen. Torskene tok jevnt over hele dagen, men flyndrebettet varte bare en halvtime eller noe. Sært.

En finfin tur var det også når Carl Oscar inviterte på kveit og solobolle i Tråssåvika. Dette prosjektet endte opp med suksess og lassofanget slimål, men ideen om lakefiske med bjørn kom opp, og på veien til nidelva brukte vi et snaut kvarter på å fiske en Svarthå. Art nr. 42!

7059862765_90fbf7e4ec_z.jpg

Svarthå(Etmopterus spinax) ble art nr. 42. Disse er ikke særlig glad i kos og svarer ofte med å stikke. Frekt. (Foto: Carl Oscar Raphaug)

Kunne selvfølgelig ikke stoppe her, og etter 10min fiske i Nidelva raslet det i stangtoppen og jeg kunne pumpe opp en liten lake. Yay! Rapport fra NKML: http://nidarosiensis...muuuligens.html

7060269715_a291767215_z.jpg

Art nr. 43 ble Lota lota. Ææ lurte han! (Bjørn Florø-Larsen)

Fellesturer skulle det bli flere av denne åren, da Lystfiskeren her på forumet tok initiativet og arrangerte pølsegrilling med innslag av fiske i Tråssåvika. Dette var en kul tur, til tross for utrolig tregt bett. Den eneste matnyttige fisken som kom på land sto jeg for etter en liten times fiske. Trodde det var ei lita kveite, men det var ny pers på lyr som åpenbarte seg i overflaten.

7125823933_d45419d227_z.jpg

Lyr (Pollachius pollachius) på 5640g, ok bifangst og en av mine ytterst få bra fisker i år.

Videre fulgte våren og sommeren, som i år ville stå i kloskatens navn. Tilbragte mang en kveldstime på storsand i April, Mai og Juni. På hekle fikk jeg hvitting, lyr, torsk, sei, knurr, sandflyndre, ulke og rødspette, mens skateslepet kun ga en og annen hvitting og hyse. I tillegg til mengder med hå om nettene, men telles de egentlig?

Disse turene var kilde for både oppdagelsen av sabikihekle som agnfisk og knurr dødare, og for mengder av filosofi, inspirasjon og hipsterbilder tatt med mobil. Sommer igjen snart, anyone?

8279192416_55022a1006_z.jpg

I tillegg til dette kom også sommerens selvfølgeligheter, disse inkluderte blant annet turen til lakseåpninga i Gaula på Borten/Losen. Når jeg ankom med første buss etter skolen var det full fest og kameraer overalt. Jeg blanket, opptrådte på direktesendt tv i beste sendetid og delte mang en latterkule med gjengen i gapahuken ved Mao’s place.

Stemningen fortsatte utover kvelden og natta, men i 01-tida ble jeg og Sigve enige om å ta kvelden. Vi var her for å fiske, ikke for å se på middelaldrende menn som drakk cognac og snakket om pultost. Når vi sto opp to timer senere hørte vi lyden av skarp snorking fra de fleste bilene, bortsett fra to stk. som fortsatt satt og skravla.

Det var bitende kaldt denne morgenen, men på med hansker og ti spensthopp, så var man av gårde. Vi hadde godplassen for oss selv denne morgenen, men en repeterende vekkerklokke fra en bil tydet på at vi måtte være raske med å fiske over strekket.

Plutselig hørte vi noe rasling i buskaset. Sølvreven var ferdig med morgenøkta si allerede og var på vei tilbake til hiet for en kopp brunt og noen timer på øyet. Når han hadde blanket var det jo umulig for oss å få fisk, men vi tenkte at vi skulle teste likevel.

Etter ettpar kast roper sigve om fast fisk, men etter ettpar sekunder mister han fisken. Dette var surt for sigve, som da fortsatt var lakseløs. Bekreftelsen på at det fantes fisk i elva ga meg økt tro, og jeg fisket grundigere og mer effektivt enn noensinne før. Ikke lenge etter gikk lett risting i stangtoppen over i ett par harde nøkk etterfulgt av tunge drag. ”Æææ kjennan, laaaaax”! Fighten gikk rolig for seg, bortsett fra da fisken satte i et 50m utras rett nedstrøms like etter første eller andre håvingsforsøk. Etter litt baling nedstrøms og hardere press lå den endelig i håven. Herlig!

8278141981_a72cdd2a5d_z.jpg

Laks (Salmo Salar) på 7840g.

Laksefisket fortsatte i Nidelva, og med flere nye erfaringer og tipz fra siste år med blanking der hadde jeg økt tru. Allerede første turen på godvaldet smalt det til på salamanderen og jeg kunne etter den minst dramatiske fighten ever lande min andre nidelvlaks noensinne. Mangel på smålaks i Trønderske elver my ass. Fikk to laks i nedre deler av nidelva i Juni: 1,5kg og 2,2kg. Kjempeopplegg!

8254952701_fdb1b36343_z.jpg

Fin stemning i grålysninga i det minste. Kombinert med Svensk brus og lukten av lakseslim og doggis er dette noe jeg vil savne. (Denne frasen er dedikert til NKML)

Kombinert med noe sært tull som visstnok kalles sosialisering, ble Nidelva og Storsand mitt andre hjem i Juni. Uten at resultatene var de helt store. Plutselig var det feriesesong og ferden gikk til Skåne på speiderleir. Leiren var ved sjøen og mang en ettermiddagstime ble brukt med halvannenlitersflaske med Solo i den ene hånda og lettspinnstanga i den andre. Fikk itte en dritt, men ka gjør no det.

Etter at leir var vel overstått, ble det tid til fiske igjen. Sammen med Thomas fikk jeg tre nye arter, samt at jeg blanket etter gjørs og mistet en svær gjedde. I tillegg perset jeg på Berggylte og mistet splitter nytt Stag+Snelle på sjøen takket være amatør på seilbrett.

7629803936_e003a03eeb_z.jpg

Sørv (Scardinius erythrophthalmus) (Foto: Thomas Rødskjær)

7629798654_fd660343a2_z.jpg

Verdens største karpe (Cyprinus Carpio) (Foto: Thomas Rødskjær)

7629801666_a0ec8b3f4a_z.jpg

Mye finere enn Oz sine. Suter (Tinca Tinca) (Foto: Thomas Rødskjær)

7629817318_42199a08bb_z.jpg

Stemning på Akers

Etter fadesen under gyltefiske var jeg motløs, men Irvin visste råd, og min siste dag i vestfold ble brukt til å jakte nye arter. Irvin rakk å flekke opp 2-3 fjesinger, sove, og flekke opp enda flere fjesinger før jeg endelig kjente de rette nappa og landet en helvetesfis.

7629828790_bebe350523_z.jpg

Fjesing (Trachinus Draco) (Foto: Irvin Kilde)

Turens høydepunkt når irvin kroket en litt større fisk, mente den kjentes flat ut og gikk ned for å lande den. Når den viste seg i overflata for første gang var den plutselig blitt en rødknurr, og vel på land var det en Havål. Wtf?

8281232989_f915fb09a7_z.jpg

Først slettvar, så rødknurr. Likevel var det en Havål(Gadus Morhua) som kom på land.

Gjørsfisket var ingenting å skryte av, jeg endte opp med abbor og sørv på mais, ingenting annet. Irvin fikk om ikke annet en gjedde på 3-4kg.

Så kom August, og med den steikende sol, mørke kvelder og bittelitt optimisme på fiskefronten. Mange fine turer med Sigve på trolla, fine dager med venner i byen og stemningsfulle kvelder på Storsand. Gjorde ikke så mye at fiskinga gikk litt dritt sånn resultatsmessig. Fikk tangsprell da, og sypiker, hågjel og solbrent nakke.

8254964729_dd6cc214d2_z.jpg

Stemningsfull morgen ved sjøen

8021035319_ac31fdb4bf_z.jpg

Stemningsfull natt på Storsand, dog i noe annet vær.

Jeg hadde store forventninger til årets fiskehøst, men det meste av planer gikk til helvete. Klarte likevel å legge vekk dame og skolearbeid for å hente Harr i den siste trønderutpost mot villmarken. Hadde 5 hytter innen 50m rekkevidde der jeg fiska, men en fin tur ble det læll. Fikk jo arten til og med!

8021053956_6770fa283b_z.jpg

Harr (Thymallus Thymallus) ble art nr. 49. Morsomt fiske som må gjentas neste år!

Fisketurene ble sjeldnere og sjeldnere utover, samtidig som at det ikke akkurat ble resultater av det, så her er ett stemningsbilde fra Byneset. Legg merke til at stengene står dønn i ro, noe de gjorde ca. hele dagen.

8176361432_48fd46cd19_z.jpg

Herlig solnedgang denne kvelden på byneset.

Heldigvis for en amatør med fisketørke kom partysvensken Adam til unnsetning. Han hadde funnet en ny plass, og jeg og Sigve stilte opp som selskap på veien. Plassen virket lovende og leverte fine sandflyndrer, fin hvitting og ettpar torsk. Det mest spennende var dog kloskatene. Kan ikke huske å ha vært så glad for en så liten fisk før, velvel. De gærne har det som sagt ganske godt i bunn og grunn. Det hører med til historien at Sigve slo til med 800g+ kloskate på kvelden, og at Adam kun fikk torsk.

8194393510_3e8e7efca9_z.jpg

Art nr. 50 yeah! Kloskata satt litt langt inne, men endelig ville den<999 (Foto: Adam partysvensk Andren)

Og med dette avslutter jeg oppsummeringa av året 2012. Nøyaktig 10 nye arter, ett uvisst antall nye perser og en haug med nye bekjentskaper og erfaringer rikere har jeg tilbragt de siste ukene alle andre plasser enn ute på fiske. Klarte likevel å lande en sandflyndre på femhundreogettellerannet den 1.desember, så jaggu har jeg fisket og fått fisk hver måned også.

Neste år virker det som laksefisket er føkked, så tiden vil bli brukt til å tøyse frem ett par nye arter. Bjørn maser om 60, men om jeg skal være så optimistisk vet jeg ikke helt. Men samtidig som bankersartene forsvinner, utvides horisonten. Så noe i nærheten skal jeg vel klare å nå. Dessuten har jeg mange tvilsomme perser som jeg gjerne vil fornye med høyere tall :)

God Jul og Godt nyttår til alle Norges sportsfiskere, lystfiskere og generelle stangsvingere!

(Dessuten vil jeg rette en ekstra takk til alle jeg har fisket med i 2012, og til alle som har hjulpet meg her på FS. Dere er best!)

edit: Rettet opp bildelinker og tull.

Endret av veg
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjempeopplegg Veg! 60 arter+ blir no stress neste år. Vi kjenna plassan!

Turens høydepunkt når irvin kroket en litt større fisk, mente den kjentes flat ut og gikk ned for å lande den. Når den viste seg i overflata for første gang var den plutselig blitt en rødknurr, og vel på land var det en Havål. Wtf?

8281232989_f915fb09a7_z.jpg

Først slettvar, så rødknurr. Likevel var det en Havål(Gadus Morhua) som kom på land.

<3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Øi! Du har vært i dammen min og fisket! Uten at jeg fikk være med! Som straff må du bore samtlige høl i isen for meg på Lygning i februar.

Forøvrig var det tre søte små fisk du fikk der. Kom tilbake, og vi skal prøve å skaffe deg noen litt voksnere eksemplarer :)

Strålende rapport, strålende bilder, strålende fisket!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott år!

VI får køyre om kapp mot 60 i 2013. :fish:

Kunne selvfølgelig ikke stoppe her, og etter 10min fiske i Nidelva raslet det i stangtoppen og jeg kunne pumpe opp en liten lake. Yay! Rapport fra NKML: http://nidarosiensis...muuuligens.html

7060269715_a291767215_z.jpg

Art nr. 43 ble Lota lota. Ææ lurte han! (Bjørn Florø-Larsen)

Eg har som fyrsteprioritet å kvele ein slik neste år!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott rapport og fine fangster.

Ser OZ sin dam skulle vært besøkt av meg som knapt har en ferskvannsart sør for Kr.sand.

Kjekk lesning og flott at du tar bilder av små fisk og stemning rundt fiske . Mange glemmer det.

Keep it up, våre veier krysses nok snart siden du i "ny & ne" er med broderen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.