Gå til innhold
Fiskersiden

Innsiget av Stor-torsk er lovlig sent ute...


Kim Rasmussen
 Share

Recommended Posts

Temmelig nøyaktig et år siden jeg tilfeldig fant en hot-spott for stor Torsk helt vest for Bergen.

Tok to fra land på hver sin kystmeite-tur, første 15.des - en (på rund 8.5 kg.) og en 22.des en (rett over 14 kg.). Et sund som ligger noenlunde i le fra vind nær sagt fra hvilken retning som helst, bare man stiller seg på riktig plass. Det er heller ikke langt fra storhavet.

Har to turer på samme plassen nå, første turen resulterte i et Hvitting-h****** sammen med Ølgylt, riktig nok et par hundre meter fra selve "god-plassen" (men det var av div. grunner).

Hadde en ny tur i går, men da på nøyaktig samme spott som jeg tok de førstnevnte. Utover vinteren fortsatte det med godt fiske etter Torsk på denne plassen.

Har kommet ut av telling på hvor mange på 7 kg. + som kom i januar og frem til mars; Og så kom det som en bonus en på 9.2 kg. og en på 7.3 på sommeren (vet ikke om de kan regnes som juletorsk akkurat...). Plassen er ihvertfall en god plass for Torsk å regne.

I går:

3 stenger rigget. 15 stangtimer, ikke en fisk på land. Noen små napp idet strømmen tiltok, type flyndrenapping.

Krystallklart vann, spottet ikke en fisk i strømmen, noe som avviker sterkt fra fjoråret.

Så til det store spørsmålet:

Er det noen sør eller nord for Bergen, eller vest for den saks skyld som har vært i kontakt med noen feite juletorsk nå?

Er innsiget forsinket? Kan "Berit" ha spilt en rolle i at fjordåret leverte spesielt bra, eller tidlig?

Noen innspill anyone?

Har lovet Ølgylten juletorsk, så nå må det fart på sakene. Hvitting er ikke et verdig substitute til juletorsk...

Og blanking er ikke særlig bra når man har skrytt plassen opp i himmelen... ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenker vel først og fremst at det er syltynnt statistisk matriale du presenterer her (to turer). Bommturer er en del av det å fiske.. Om du skulle oppleve å ikke få en eneste torsk over 7 kilo de neste ti turene dine til denne plassen ville jeg fortsatt ikke ta det til intekt for noe unormalt. Tvert imot ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter rapporten ser det ut til å være både stasjonær torsk, og gytetorsk. Kan det ha vært trålere innom og forsynt seg? Opplevde det i Ofotfjorden hvor vi fikk veldig bra med fisk sommeren 2011. I sommer var det svart hav og lokale fiskere mente trålerne hadde sopt med seg mesteparten. Jeg tror lite på alle kreative bortforklaringer ettersom man i Øresund hvor tråling er forbudt har hatt en svært stabil torskebestand i tiår.

Friluftsfjorden!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har dratt opp ett par juletorsker her i Stavanger området.

Ikke noe kjeeempe stort, men relativt stort til Stavanger å være.

Er nok ikke så veldig langt unna i Bergen heller.

Sikkert ikke langt unna.

Tenker vel først og fremst at det er syltynnt statistisk matriale du presenterer her (to turer). Bommturer er en del av det å fiske.. Om du skulle oppleve å ikke få en eneste torsk over 7 kilo de neste ti turene dine til denne plassen ville jeg fortsatt ikke ta det til intekt for noe unormalt. Tvert imot ;)

Hehe, har vel i grunn strengt talt ikke noe statistikk å vise til i det hele tatt.. Oppdaget plassen ved et tilfeldig forsøk i fjor, så har ikke noe annet enn fjoråret å vise til.

Bomturer skjer jo i grunn titt og ofte, så det er jo ikke noe spesielt i det, men har vært svært lite blanketurer på denne plassen sammenlignet med andre plasser.

Griner ikke akkurat om jeg ikke får en på 7 +, men håper selvfølgelig at plassen kan levere bra denne vinteren også.

Etter rapporten ser det ut til å være både stasjonær torsk, og gytetorsk. Kan det ha vært trålere innom og forsynt seg? Opplevde det i Ofotfjorden hvor vi fikk veldig bra med fisk sommeren 2011. I sommer var det svart hav og lokale fiskere mente trålerne hadde sopt med seg mesteparten. Jeg tror lite på alle kreative bortforklaringer ettersom man i Øresund hvor tråling er forbudt har hatt en svært stabil torskebestand i tiår.

Friluftsfjorden!

Enig at det sannsynligvis er to stammer: en vandrende gytetorsk, trolig fra nordsjøen, og en stasjonær stamme. De store på vinterstid har vært mer "gyllen" i fargen og har større hode i forhold til kroppslengde, og selvsagt sprengfeit. De store på sommeren ligner mer på de mindre individene som vi har tatt mange av igjennom dette året, og de har mer langstrakt kroppsfasong og er litt mer "matt" eller brun i fargen, og mer "flekkete". Har ikke sett verken fiskefartøy (ei heller på AIS) eller fastboende med redskap i sjøen verken i fjor eller i hele år, bortsett fra i Hummer-sessongen - da var det pepret med blåser over alt.

Tenker å legge inn en lengre økt om ikke noe skulle komme i veien - fredag, natt til lørdag og håper på noe stort kommer sigende gjennom sundet.

Når jeg sammenligner bildene er jeg rimelig sikker på at det er to stammer det dreier seg om.

Begge er tatt på samme sted. Sommer-torsken hadde 6 makreller i magen, så den ser litt feitere ut enn den egentlig var.

Vinter-torsken hadde ikke noe særlig i magesekken, så vidt jeg husker, men var vel ganske gyteklar.

Torsk14kg221211007.jpg

Vinter-torsk tatt 22.12.11 (14060 gr.).

Torsk9200grsommerfanget.jpg

Sommer-torsk tatt 17.07.12 (9200 gr.).

Endret av Kim Rasmussen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

At det ikke har kommet gytetorsk innover midt i desember er alt annet enn unormalt. Innsiget hos oss starter vanligvis i månedskiftet januar/februar. Dette er jo lenger inne, så litt tidligere kommer de nok der ute, men før midten av januar tror jeg det handler mest om slengere, og ikke et helt innsig. Det er for øvrig vanligvis lett å skille den stasjonære stammer fra den såkalte færafisken. Førstnevnte har nesten uten unntak små snegler i skinnet, som du ser som veldig små, svarte prikker om du ser godt etter. Ikke slike prikker som evjetorsken har altså, disse her må du se godt etter. Færdafisken, som altså ikke holder seg i ro i et område, har ikke disse. Om det er rogn eller melke i fisken spille liten rolle, for den stasjonære fisken gyter, den også. Har fått begge deler på samme tur, der den stasjonære har hatt best rogn, så noen fasit finnes ikke. Jeg ville uansett ikke bekymret meg, men begynt torskesatsingen midt i januar i stedet. Fiskene på bildene er nok fisk som holdt seg i området. Det samme gjelder den jeg fikk i desember i fjor:

IMG_4851.JPG

Endret av Fisk og rask
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har fått og sett en god del torsk nå de siste ukene.

Ikke så store da.... Dette er snakk om et godt stykke inne i Osterfjorden.

31585_127282970760671_1335834522_n.jpg

DSCF1590.jpg

DSCF1513.jpg

Alle på samme plassen, men fikk høre om noen som hadde vært ut over mot Radøy området som hadde fått ti torsk på noen timer der alle var over 3-4kg og den største 10kg.

Har ikke fått testet Matre, det er som regel en god torskeplass, blir nok litt fiske etter torsk i helgen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har fått og sett en god del torsk nå de siste ukene.

Ikke så store da.... Dette er snakk om et godt stykke inne i Osterfjorden.

31585_127282970760671_1335834522_n.jpg

DSCF1590.jpg

DSCF1513.jpg

Alle på samme plassen, men fikk høre om noen som hadde vært ut over mot Radøy området som hadde fått ti torsk på noen timer der alle var over 3-4kg og den største 10kg.

Har ikke fått testet Matre, det er som regel en god torskeplass, blir nok litt fiske etter torsk i helgen.

Her har du et eksempel på begge typene. Den øverste fisken er fastboende, den nederste en såkalt færafisk, etter alt å dømme på vei til gytegropene lengst inne i Osterfjorden, hvis du fikk den der det ser ut som du fikk den. Det er nok ting på gang, men det er litt tidlig ennå.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En gyteplass er vel ved Flatøy hvis jeg ikke tar feil.

Mener å ha hørt det.

Fikk et par torsk i sommer og. For det meste minatyrtorsker, men også et par greie.

Ville dere satset ut mot havet eller inn i fjordene nå hvis vi skal prøve etter torsk?

Begge deler... Jeg har to plasser (selvfunnet) som jeg regner som relativt sikre, den ene er som nevnt helt vest på Sotra, den andre ligger godt inn i Sørfjorden mot Vaksdal.

Begge har gitt meg bra uttelling, men i Sørfjorden er største 5+ mens den på Sotra 14+

Vet om flere gyteplasser, men vet ikke om det er så lurt å legge det ut på åpent forum.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gyteplass ved Flatøy, ja. Men også

En gyteplass er vel ved Flatøy hvis jeg ikke tar feil.

Mener å ha hørt det.

Fikk et par torsk i sommer og. For det meste minatyrtorsker, men også et par greie.

Ville dere satset ut mot havet eller inn i fjordene nå hvis vi skal prøve etter torsk?

Gyteplass ved Flatøy ja, den er ikke hemmelig, og er merket av på flere kart. Men torsken gyter mange andre steder, også. Flere lenger inne i Osterfjhorden, og flere mot havet. På denne tiden av året ville jeg satset mot åpnere hav, i slutten av januar og ut mars er fjordene fine. Endret av Fisk og rask
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville vært gøy å hatt en slik plass på blokken - 14 kg fra land er drøy kost..! :)

Ja det er soleklar pers fra land ^_^ Men jeg håper å presse grensen oppover...

Må nesten legge til at innover Sørfjorden er muligheten for fin Torsk tilstede hele året, men det kommer inn gytetorsk ja. Gyteplassene ligger svært nær land, ihvertfall de jeg vet om.

At det ikke har kommet gytetorsk innover midt i desember er alt annet enn unormalt. Innsiget hos oss starter vanligvis i månedskiftet januar/februar. Dette er jo lenger inne, så litt tidligere kommer de nok der ute, men før midten av januar tror jeg det handler mest om slengere, og ikke et helt innsig. Det er for øvrig vanligvis lett å skille den stasjonære stammer fra den såkalte færafisken. Førstnevnte har nesten uten unntak små snegler i skinnet, som du ser som veldig små, svarte prikker om du ser godt etter. Ikke slike prikker som evjetorsken har altså, disse her må du se godt etter. Færdafisken, som altså ikke holder seg i ro i et område, har ikke disse. Om det er rogn eller melke i fisken spille liten rolle, for den stasjonære fisken gyter, den også. Har fått begge deler på samme tur, der den stasjonære har hatt best rogn, så noen fasit finnes ikke. Jeg ville uansett ikke bekymret meg, men begynt torskesatsingen midt i januar i stedet. Fiskene på bildene er nok fisk som holdt seg i området. Det samme gjelder den jeg fikk i desember i fjor:

Har vel alltid tenkt at januar-mars er tiden gytetorsken er på plass, så at desember er tidlig er nok ganske rett.

Men jeg lekte med tanken på at herjingen til Berit kan ha "jaget" den innover tidligere i fjor...

Interessant det der med de svare prikkene, jeg har fokusert mest på farge/fasong.. Du har ikke et nærbilde av de prikkene du nevner?

Vet ikke, ser ikke det på bildene... ?? :blink: Tok frem noen av de jeg har på jobb-pc'en.

Jeg ville anta at de 2 første er fisk på vei til gytefelt, den 3 en på retur, altså ferdatorsk. De nederste standfisk/stasjonær fisk. Men er ikke sikkert jeg har rett.

Torsk840kg15des2011.jpg

8400 gr. 15.12.11

Torsk14kg221211.jpg

14060 gr. 22.12.11

Torsk740kg150312.jpg

7400 gr. 15.03.12

Torsk92kg170712.jpg

9200 gr. 17.07.12

Torsk7340gr26032012.jpg

7340 gr. 26.08.12

Alle tatt på samme plass vest på Sotra.

Endret av Kim Rasmussen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke så lett å se på bilder. Disse sneglene er jo en form for hudparasitt, som stasjonær fisk får. Sett det på hyse og hvitting også. Alt annet enn farlig, men en måte å skille fisken på, i alle fall.

Har sett det på blant annet alle torsker jeg har fått i Arnavågen, men ikke så mange andre steder.

På hyse, lyr og hvitting har jeg også sett det.

Alle tatt på samme plass vest på Sotra.

Syke fisker!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snakk om dramainnlegg.

Ælska drama... Ælska da. :D

Ikke så lett å se på bilder. Disse sneglene er jo en form for hudparasitt, som stasjonær fisk får. Sett det på hyse og hvitting også. Alt annet enn farlig, men en måte å skille fisken på, i alle fall.

Parasitter i havet som går på fisk er det jo mange varianter av. Har nok sett det uten å reflektere over det... Er mest opptatt av å unngå store mengder gneis. Men skal ha det i mente.

Har sett det på blant annet alle torsker jeg har fått i Arnavågen, men ikke så mange andre steder.

På hyse, lyr og hvitting har jeg også sett det.

Syke fisker!

Syke fisker er det vi liker! ^_^

Endret av Kim Rasmussen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Listet meg ut en liten tur i nattens mulm og mørke, noen timer før solen sto opp. Det var kaldt og det var både rim og is på det aller meste.

Etter å ha kommet til destinasjonen, kan jeg si at i mørket, var det bare Hvitting H******* som beit... (+ en Sypike).

Akkurat i det øyeblikket når man kan fremdeles se stjernebildene tydelig, men man samtidig skimter en slags blå-gul aura over fjellene i øst, da kom det en Hyse sigene. Hurra.... (Heldigvis på den nye DAM Pyton Powerstick spinning-stangen tjo-hei, det ble en gøy fight når Hysa var 2 +).

I det de første solstrålene traff svaberget på motsatt side av det sundet jeg sto i (Solen traff aldri meg...), så nappet det plutselig litt mer hissig enn de kjipe Hvitting-nappene (lumske agntyver og jeg lurer meg på om Norges kjipeste art på delt plass med Sypike, må være Hvitting...). Vel, fisken kjempet bra, og gjorde flere festlige utras - så jeg krysset tærne i håp om en liten Kveite på kroken - Det var det ikke...

Opp kom targetfisken, nemlig Juletorsk... ^_^

En liten en, på bare 4200 gr. Sjekket nøye for svarte prikker og kan bare konstatere at den hadde ingen, så jeg våger å påstå at vinterens første ferdatorsk ble landet nå.

Den hadde litt rogn. Helt tom magesekk. Fin middagsfisk, men jeg kan ikke noe for det, men jeg tenker på fisken som ble landet på samme dato i fjor, som var ca. 10 kg. tyngre...

Men da er vi kanskje i gang? ;)

221212Torsk4200gr002.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glimrende matfisk det der.

Jepp-jepp, du skulle vært med, nå er det juletorsk all-over-the-place, men det er bare å finne en dag du har tid. Er vel kun des.24-25 jeg ikke kan...

Fin saks! Jeg har en slik jeg og.

Næææ?? Kain æ få se bilde av'ain? ellers trukje æ på dæ.. Dj****sk god saks det der! Beste saksen ever!!!. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grattis med flott torsk!

Hvilket agn tok du den på?

Var i Matre igår.

Svære stimer med pale under bryggen og stimer med hvitting på bunn...

Ble ingen torsk, skal få prøvd utover mot Austrheim i romjula hvis vi ikke skal sørover.

Syns hvitting er en gøy fisk så lenge den ikke er så liten. I Matre har det kun vært stor hvitting i år. Største har vært rundt 2 kg, de fleste litt over kiloet.

Og ikke minst er den en god matfisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grattis med flott torsk!

Hvilket agn tok du den på?

Var i Matre igår.

Svære stimer med pale under bryggen og stimer med hvitting på bunn...

Ble ingen torsk, skal få prøvd utover mot Austrheim i romjula hvis vi ikke skal sørover.

Syns hvitting er en gøy fisk så lenge den ikke er så liten. I Matre har det kun vært stor hvitting i år. Største har vært rundt 2 kg, de fleste litt over kiloet.

Og ikke minst er den en god matfisk.

Tok på en hel pirfilet, på pulley med 7/0 Owner mutu light.

Hvitting er oftest en plage... Hender det kommer noen fine, og ja ok matfisk når det er litt size på de. I år har de stort sett vært små og plagsomme her hvor jeg fisker...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.