Gå til innhold
Fiskersiden

Innsiget av Stor-torsk er lovlig sent ute...


Kim Rasmussen
 Share

Recommended Posts

Adventstida og Januar er tida for å dra oppsigsmodde på snøre, torsken har ikke gått helt i gytemodus og er fortsatt hungrig og lett å få på snøre. Februar og Mars er gytetid og da er den enklest og få på garn. Etter gytetida er over kan man også dra bra med fisk, men denne kan være tynn og stygg etter gytinga.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er en slik lokal torsk med disse små svarte prikkene... Fikk den i januar/februar hvis jeg ikke tar feil.

Diverse0112.jpg

Her ser en de svarte prikkene litt bedre.

Diverse011.jpg

Ja der ser man jo de prikkene veldig tydelig. Lokal fant det der... Btw: Var ikke noen på den siste jeg tok, samt den jeg tok i fjor på samme tid på 14 kg. Ser det tydelig på nærbilder (som ikke er lagt ut), samt sammenligning med andre bilder jeg har fra andre fangster for øvrig - som flere har prikkene, og noen ikke. Så det kan jo antakelig være en tydelig indikator på ferdatorsk eller standfisk, noe jeg ikke har reflektert særlig mye over tidligere egentlig.

Adventstida og Januar er tida for å dra oppsigsmodde på snøre, torsken har ikke gått helt i gytemodus og er fortsatt hungrig og lett å få på snøre. Februar og Mars er gytetid og da er den enklest og få på garn. Etter gytetida er over kan man også dra bra med fisk, men denne kan være tynn og stygg etter gytinga.

Har nå kroket mye Torsk både i februar og mars jeg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja der ser man jo de prikkene veldig tydelig. Lokal fant det der... Btw: Var ikke noen på den siste jeg tok, samt den jeg tok i fjor på samme tid på 14 kg. Ser det tydelig på nærbilder (som ikke er lagt ut), samt sammenligning med andre bilder jeg har fra andre fangster for øvrig - som flere har prikkene, og noen ikke. Så det kan jo antakelig være en tydelig indikator på ferdatorsk eller standfisk, noe jeg ikke har reflektert særlig mye over tidligere egentlig.

Har nå kroket mye Torsk både i februar og mars jeg...

Ja du kan dra en og annen i den tiden også, men på snøre så klarer du ikke dagsfangster på 500-1000 kg sløyd den tiden der. Fisken er i gytemodus og da driver vi med garn, gir dårligere kvalitet, men må ta torsken når den er der.

Endret av Salmo trutta truttta
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja du kan dra en og annen i den tiden også, men på snøre så klarer du ikke dagsfangster på 500-1000 kg sløyd den tiden der. Fisken er i gytemodus og da driver vi med garn, gir dårligere kvalitet, men må ta torsken når den er der.

Det er jammen ikke så ofte jeg kommer hjem med 500-1000 kg. Torsk etter en kystmeite-økt, heldigvis.. :lolu: Tror kona hadde fått hikke eller noe annet rart...

Jeg er fornøyd med en fin fisk eller to på en økt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jammen ikke så ofte jeg kommer hjem med 500-1000 kg. Torsk etter en kystmeite-økt, heldigvis.. :lolu: Tror kona hadde fått hikke eller noe annet rart...

Jeg er fornøyd med en fin fisk eller to på en økt.

Nei blir vel litt annerledes når du skal leve av det, og må ha så mye for at sjøværet skal lønne seg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja du kan dra en og annen i den tiden også, men på snøre så klarer du ikke dagsfangster på 500-1000 kg sløyd den tiden der. Fisken er i gytemodus og da driver vi med garn, gir dårligere kvalitet, men må ta torsken når den er der.

Ikke helt sant...Jeg fisket over halve kvota mi (9-10m) i slutten av mars ifjor på juksa. Beste dagsfangsten var over 1800kg sløyd hodekappa. Men når påska er passert og ut i april måned så er det som regel vanskeligare.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke helt sant...Jeg fisket over halve kvota mi (9-10m) i slutten av mars ifjor på juksa. Beste dagsfangsten var over 1800kg sløyd hodekappa. Men når påska er passert og ut i april måned så er det som regel vanskeligare.

Er det på Røst og oppi nord du drifter?

Drifter lengre sør, og slik er fisket her. April kan være vanskelig, han kan gå ut på djupna år om annet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det på Røst og oppi nord du drifter?

Drifter lengre sør, og slik er fisket her. April kan være vanskelig, han kan gå ut på djupna år om annet

Ja, er Røst jeg pleier og vare. Trudde ikke d var mulig med snørefangster på den størrelsen langt sør. Er det rundt Ålesund eller enda lenger sør du driver? Ikke mulig var vel muligens og ta i da men ikke så vanlig...

Endret av Gotland
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, er Røst jeg pleier og vare. Trudde ikke d var mulig med snørefangster på den størrelsen langt sør. Er det rundt Ålesund eller enda lenger sør du driver? Ikke mulig var vel muligens og ta i da men ikke så vanlig...

Driver utenfor nordmøre, for det meste helt nord på nordmøre. Driver flerfoldige mil fra land utpå tarene, skallene og kantene utenom her som jeg sier. Er sikkert litt lokale forhold som spiller inn her. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Driver utenfor nordmøre, for det meste helt nord på nordmøre. Driver flerfoldige mil fra land utpå tarene, skallene og kantene utenom her som jeg sier. Er sikkert litt lokale forhold som spiller inn her. :)

Nesten naboer da skjønner jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøvde i stavanger i dag, og mista tre fisker med bra størrelse, typisk torske napp. Fikk en torsk på rundt 4kg på en liten brisling bit og 4-er krok. I morgen tar jeg med kraftigere utstyr, for ørretstanga med kastevekt 10-25g sto i full bøy, så torsken er her iallefall. C&R

Endret av TommyB
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ute i dag. tilsammen 6 stenger fordelt på 2 personer

1 torsk på 1,5 kilo

2 torsker på 2kilo

1 på 3,2 kg

1 på 4,3kg

1på 4,9kg

1 på 6,2kg

Ironien var da fisken vi var ute etter kom svømmende rett ved siden av der vi parkerte bila ved båthavna, på rundt 2 meters dyp... en steinbit på rundt 3-4kg..

Endret av TommyB
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner jeg har veldig lyst på en PM om hvor denne fine plassen vest på Sotra er. :jig:

Eventuelt kan du plukke meg opp på veien ut en gang, så kan jeg sitte med svart hette over hodet hele veien til og fra! :hair:

Kan sikkert ordne med en tur. Foreløpig har det dessverre ikke blitt tid til noe fisking i år og kalenderen viser allerede 06.01.2013... <_<

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med lørdag formiddag? Eller er det kvelden som er det helt store kanskje?

Blir ikke denne lørdagen ihvertfall, men neste uke burde kunne by på en anledning.

Har tatt stor Torsk til alle døgnets tider, på full fjære/flo, stigende og synkende vann. Mest på vinteren og tidlig vår av de riktig store, men også midtsommers i solsteiken(!) og høst.

Noen ganger får man flere. Noen ganger ingen i det hele tatt... Andre ganger ser jeg mye fisk, men de vil ikke bite på noe...

Det hele er er stort mysterium... :iiam:;)

Men jeg fisker når jeg kan for å si det sånn, og da blir det som oftest på kveld i uken. Jeg tror uansett kjangsene er ganske gode nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.