Gå til innhold
Fiskersiden

Medium tarpon - hvilken spinnerstang?


SAM
 Share

Recommended Posts

Noen som har erfaring fra slikt fiske?

Ikke brukt haspel så mye etter Tarpon, men har vært heldig og landet noen av arten . Hva legger du i medium og hvordan skal du fiske etter dem ? fra båt eller land ?

Jag hadde med en slik http://www.gero.no/produkter/haspelstenger/shimano-beastmaster-bx-stc.aspx 20-50 gram på tur i år, Grei lengde for reising på fly og ikke minst mye stivere rygg enn de fluestengene(#10-12) vi landet stor fisk på i år.

Greit å legge litt penger i ei god snelle også, en hissig Tarpon tar endel meter line fort og da er det greit at snella ikke kneler.

Endret av lars p
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenkte på en Stradic 10000 som snelle.

Jeg har en Baltzer 5 delt 10-45 gram, men synes den er litt upresis å kaste med (litt stiv).

Fisket skal foregå fra land.

Speedmaster`en er stangen jeg er ute etter - men den har visst gått ut av produksjon.

Stradic burde holde lenge til slikt fiske. At stanga blir stiv er vel desverre noe man må leve med. Du er nødt til å ha ei stang med litt kraft i seg til å lande disse fiskene, og da spesielt fra land.

Fisker du med agn og på kvelden så kan man fort få stor Tarpon også.

Husk kraftig fortom(0,70-0,80 fluo) og solide sylskarpe kroker.

Ps: hvor skal du fiske ? Og hvor store Tarpon kan man forvente der ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Medium Tarpoon" kan jo fort være fisk opp mot 60-70kg i enkelte områder - så litt mer presis formulering hadde vært greit, men jeg mistenker at vi mer snakker om fisk opp mot 12-15kg i ditt tilfelle?

Speedmaster STC kan kanskje ennå finnes hos noen forhandlere, men jeg mener denne blir for lett.

Jeg ville gått for en betydelig kraftigere stang beregnet for tropisk fiske - Dessverre kryr det ikke av disse på det norske markedet, men Penn Overseas Pro bør være en grei kandidat.

Gi tråden litt tid - det finnes folk her inne som har greit erfaringsgrunnlag å dele.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vært et par ganger på Bonaire i år - og det er moro å gå flatsene etter bonefishen, men jeg så noen tarpons når jeg fisket "sjøsiden".

Når man kombinerer fiske med familietur - vil det bli "lettere å få mer tilgang til fiskeplasser" - hvis man ikke bare fisker med flue.

Tenker jeg :)

De jeg så var opptil ca. 25 kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ei kraftig 11' laksestang gjør jobben. Jeg har ei Shimano Technium 11' 50-100g, jeg ville ha brukt den. Kjenner en som tok en tarpoon på 110 lbs på Ambassadeur 2500C og Guideline LPXe 11' 20-60g, har flere LPXe selv, men hadde foretrukket litt mer kraft.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du har sett fisk på 25 kg der kan du fort regne med at de finnes på det dobbelte der også. Og da blir 10-40 gram stanga for lett, selv om nok den er i klasse med fluestengene vi har brukt på tur.

Her er det ei #11 med litt flex - kjente flere ganger den flatet seg helt ut og det ikke var mere å kjøre på...

8288315635_fd41a3b33b_c.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du verden hvor mange lakser jeg har sett over 15 kg iløpet av mine snart 50 år i elva.

Og har ikke fått èn over 14,5 ;) - men mange opptil denne vektklassen .

Når det gjelder stang - ser jeg liksom for meg ikke noe over 9`, med de fordeler/bakdeler det har.

Da har jeg kanskje problemer med å finne noe egnet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stangen må være passende i reisebagasjen - og da må den være flerdelt - max 70 cm transportlengde.

Penn jeg linka til gir 60cm hvis delingen er lik + størrelsen på tuben. Du kan jo ringe Gero for nøyaktig mål.

Har du funnet noen andre kandidater?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser du for deg å fiske stort sett med med agn?

Så var det dette med lengder og vektklasser på nye Guideline LPXeV2 da...

http://www.guideline.no/9SVTFlI56n_d2Z-0ow_j1X9i_lF14lVBt6705hRfG3g.ips?template=norWebshop;pagesize=12

Her må man jo opp i 11 fotern for å komme opp på 45 eller 60 gram. 9 fotern har 5-20gr.

Siden stanga er 4 delt så ryker maks 70cm transportlengde allerede på 10" 15-40gr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sorry nei, har ingen i nærkretsen med erfaring på denne type fiske.

Burde jo kunne sammenlignes med tungt laksefiske på noen måter, men du "dreper" valgmulighetene når du har satt parameteret maks 70cm transportlengde...... Du vet at de fleste flyselskaper sender stangcontainere som spesialbagasje til en rimelig merkostnad? Regnes som regel heller ikke inn som et ekstra kolli.

Btw... stanga finnes jo i en 9" 20-80gr variant også ser jeg :

http://no.penn.purefishing.com/catalogue/stenger,778/sw-spinning,986/overseas-pro-sw-travel,7332.html

http://www.gero.no/produkter/penn-stenger/penn-overseas-pro-5-delt-9-fot-20-80gr.aspx

Jeg ville spurt purefishing.no (kontaktskjemaet oppe i høyre hjørne) om deres erfaringer, kanskje Hr.Alvestad har hatt stanga i tungt bruk.

Endret av Lystfisker´n
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg har mer enn nok plass i reisebagasjen (er jo nesten bare en shorts, og noen truser :)) - da synes jeg det er unødvendig å bære med ekstra bagasje.

Og tusenlappen det koster (t/r) - vil jeg heller bruke på noe annet.

Hvis tarpon - er som å få laks - vil jeg nok klare meg med laksestangen.

Hvis det ikke er slik - vil jeg evt. gå for 20-80 g.

Men hvilken av de? 9 eller 10 fot?

Endret av SAM
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig.

Det er derfor jeg ikke hadde tenkt noe over 9 fot.

Snellen er ihvertfall bestilt - og det ble Stradic 10000.

Men stanga kjennes ikke så stiv og upresis ut hvis den er lengre, som du mente stanga på 10-45 gram du allerede hadde var. Tviler på en 20-80 i 9 fot gir bedre feeling da.

Stanga jeg linket til tidligere er 70 cm uten tuben, med tuben er den 75 cm .

Hva skal du bruke som agn ? poppere ? tunge søkker og agnfisk ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er denne desværre helt feil sånn transportmessig, men la det være sagt at savagegear sin MP pro serie for spinning fiske som du får i 9 og 10 fot lengde og kastevekt mellom 40 og 100 gram gjør en bemerkelsesverdig god jobb til mye rart innen fiske. Vi har landet masse Jack Crevalle (helt grei størrelse) og jeg lurer på om ikke vi landet en goodsize dorado på den. Den er meget lett (litt av grunnen til at den lang å transportere) samt tåler mye. OG! når du kommer hjem har du både laksestang og gjeddestang som vil jobbe godt for deg ei god stønn framover.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor spinkelt tør du å anbefale til medium tarponfiske da Blogz? Stradic 10K tåler jo endel juling bare på bremsen, men det kan være greit å la stanga gjøre litt av jobben også tenker jeg....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg har mer enn nok plass i reisebagasjen (er jo nesten bare en shorts, og noen truser :)) - da synes jeg det er unødvendig å bære med ekstra bagasje.

Og tusenlappen det koster (t/r) - vil jeg heller bruke på noe annet.

Hvis tarpon - er som å få laks - vil jeg nok klare meg med laksestangen.

Hvis det ikke er slik - vil jeg evt. gå for 20-80 g.

Men hvilken av de? 9 eller 10 fot?

Vis du tror Tarpon er som å få laks på kroken, ja da har du en stor overaskelse i vente :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.