Gå til innhold
Fiskersiden

GuideLars
 Share

Recommended Posts

Hei!

Først litt info for å forklare hva jeg (og sannsynligvis mange andre nybegynnere) har av peiling på fluebinding og utstyr, og hva vi trenger hjelp til av dere som har mer peiling.

Eventuelt kan dere scrolle ned til spørsmålene, og besvare disse om dere vil :)

Jeg ønsker å komme i gang med fluebinding, og etter å ha studert utallige videoer, nettbutikker og startpakker for fluebinding har jeg kommet frem til at jeg trenger hjelp av noen som har gjort dette før meg.

Slik jeg har forstått det bør jeg holde meg unna startsettene som selges pga:

- dårlig kvalitet på materiell

- dårlige bindestikker og verktøy

- generelt materiell, som gjør at man taper verdi på det som ikke blir brukt på de fluene man kommer til å binde mest.

Jeg har forstått det slik at Tiemco/TMC er bra greier når det kommer til verktøy, og har sett for meg at jeg vil bli fornøyd med produktene deres med tanke på:

-trådholder

-hackleklemme

Ellers kan man tilsynelatende velge hvilken saks som helst, så lenge den er spiss, skarp og nøyaktig?

Og UNI bindetråd er det som bør holde fluene sammen, skal man bedømme ut i fra fluebindingsvideoene til Davie McPhail.

Men da er jeg til slutt kommet frem til det som skaper mest hodebry..

Spørsmål 1: Hvilken bindestikke bør jeg gå for? (Jeg ønsker bindestikke på sokkel)

- Har sett flere som anbefaler Regal-stikkene, men er redd for at dette sprenger budsjettet mitt nå i begynnelsen. Har sett en "kopi" som heter Royal, som man kan få sokkel som passer til: http://gero.no/produkter/binde-stikker/royal-rotating-vise-mpedestal.aspx

Spørsmål 2: Hva trenger jeg av materiale for å binde de vanligste ørretfluene?

-Tenker da på f.eks: Black Gnat, Streaking Caddis, Europea 12, spent spinner bl.a. Og da nødvendigvis ikke alt for å få nøyaktige kopier av disse, men kanskje generelle materialer som jeg kan øve inn teknikker med, og som ikke ser helt forferdelig ut om jeg får det til :)

Spørsmål 3: Hvor bør jeg skaffe dette utstyret fra? Hvilke butikker/nettbutikker er å anbefale når det kommer til materiale og utstyr?

- Hovedsakelig materiale, ettersom prisene virker stort sett jevne på bindestikker og verktøy i de "vanligste" nettbutikkene.

Har du fulgt med hittil, og kan hjelpe meg med én eller flere av spørsmålene mine, er jeg grenseløst takknemlig, og ønsker nettopp DEG et ekstra godt nytt år! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trådholder behøver ikke være TMC men den bør absolutt være keramisk. Finnes gode alternativ til rundt 100 lappen.

Saksa derimot er viktig, kjøp gjerne tiemco, og vær nazi på å bare bruke den på myke matrialer (ikke papir og for all del ikke kobbertråd)

Du kan kjøpe ei billig saks som du bruker til de tinga du er litt i tvil om.

Når det gjelder stikke synes jeg det er litt hysteri rundt dette. Jeg bandt sikkert 5000 Fluer på ei enkel rimelig stikke. Det jeg imidlertid setter som minimumskrav er at "nebbet" kan tiltes opp/ned og at det også kan dreies rundt uten å løsne flua.

Når det gjelder materialer til fluene finner du det lett i bindebeskrivelser på nett. Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil gi en anbefaling. Ring og eller mail til Nordisk fiskeutstyr på Lysaker. Si hva du vil starte med å lage. Hva du evnt har og ikke har av utstyr. Så får du de til å sette sammen riktig startpakke. Da slipper du unna søppel. Og du får rett materiell og skikkelig kvalitet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trådholder behøver ikke være TMC men den bør absolutt være keramisk. Finnes gode alternativ til rundt 100 lappen.

Saksa derimot er viktig, kjøp gjerne tiemco, og vær nazi på å bare bruke den på myke matrialer (ikke papir og for all del ikke kobbertråd)

Du kan kjøpe ei billig saks som du bruker til de tinga du er litt i tvil om.

Når det gjelder stikke synes jeg det er litt hysteri rundt dette. Jeg bandt sikkert 5000 Fluer på ei enkel rimelig stikke. Det jeg imidlertid setter som minimumskrav er at "nebbet" kan tiltes opp/ned og at det også kan dreies rundt uten å løsne flua.

Når det gjelder materialer til fluene finner du det lett i bindebeskrivelser på nett. Lykke til!

Takk for godt tips, spesielt om saksen og bindestikke! :)

Den bindestikken jeg fant hos gero virker som om den kan roteres og tiltes, selv om dette finner sted i selve koblingen på stikkehodet.

Veldig greit å høre at man ikke trenger å starte med stikke til flere tusen, selv om den kanskje vil vare lenger og sånt sett spare penger over tid. Da skal man være sikker på at interessen og mestringen av fluebindingen kommer til stå i stil med bindestikken i alle de årene :)

For min del kommer jeg nok til å bli helt hekta og holde på med dette lenge, kjenner jeg meg selv rett, men startbudsjettet mitt tåler ikke en Regal-stikke:)

-Lars

Jeg vil gi en anbefaling. Ring og eller mail til Nordisk fiskeutstyr på Lysaker. Si hva du vil starte med å lage. Hva du evnt har og ikke har av utstyr. Så får du de til å sette sammen riktig startpakke. Da slipper du unna søppel. Og du får rett materiell og skikkelig kvalitet!

Takk for anbefalingen! :)

Har hørt mye bra om både Nordisk Fiskeutstyr og Jarle og Bjørnar Fluefiske.

Er det stort sett www.nfisk.no du handler materiell fra, eller har du andre butikker det også kan være verdt å ta en titt på?

Og er det en måte jeg kan skille mellom god og dårlig kvalitet når jeg er innom min lokale fiskesjappe?

Tenker da på om det er bestemte produsenter og merker jeg bør unngå eller velge?

-Lars

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for godt tips, spesielt om saksen og bindestikke! :)

Den bindestikken jeg fant hos gero virker som om den kan roteres og tiltes, selv om dette finner sted i selve koblingen på stikkehodet.

Veldig greit å høre at man ikke trenger å starte med stikke til flere tusen, selv om den kanskje vil vare lenger og sånt sett spare penger over tid. Da skal man være sikker på at interessen og mestringen av fluebindingen kommer til stå i stil med bindestikken i alle de årene :)

For min del kommer jeg nok til å bli helt hekta og holde på med dette lenge, kjenner jeg meg selv rett, men startbudsjettet mitt tåler ikke en Regal-stikke:)

-Lars

Takk for anbefalingen! :)

Har hørt mye bra om både Nordisk Fiskeutstyr og Jarle og Bjørnar Fluefiske.

Er det stort sett www.nfisk.no du handler materiell fra, eller har du andre butikker det også kan være verdt å ta en titt på?

Og er det en måte jeg kan skille mellom god og dårlig kvalitet når jeg er innom min lokale fiskesjappe?

Tenker da på om det er bestemte produsenter og merker jeg bør unngå eller velge?

-Lars

Kan bare bli med på anbefaling av å handle utstyr hos Jarle og Bjørnar, svært hyggelig og behjelpelig med det meste. De har også ett veldig godt utvalg av Nakker til fluebinding.

Eller er også Gero ett sted å besøke om dagen , Robert som jobber der nå er en meget dyktig fluebinder og han deler gledlig av sin erfaring. Robert skal også ha nybegynner kurs fremover, noe og anbefale når du skal starte opp.

I starten er det veldig vannskelig og vurdere kvalitet på materialer. Det kommer egenlig med erfaring og endel bomkjøp :rolleyes2:

Men det meste av materialer som finnes i butikkene i dag holder mål, ihvertfall sålenge du holder deg til de store kjente butikkene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og er det en måte jeg kan skille mellom god og dårlig kvalitet når jeg er innom min lokale fiskesjappe?

Tenker da på om det er bestemte produsenter og merker jeg bør unngå eller velge?

Hei

Hvis du har en butikk i nærheten som selger fluebinderutstyr, så er det sannsynligvis et bra sted å starte.

Det meste som selges i dag er av bra kvalitet, men prisen kan variere endel fra merke til merke, og materialene er ofte beregnet til spesielle ting. Dette går ofte på tilpasning i forhold til fluestørrelse og type.Metz eller whiting hanenakker er veldig gode, men du kommer et stykke med billige kinesiske eller indiske også. Dette er et spørsmål om hva du har budsjett til.

Stikka du har valgt er bra, du kommer langt med den. De fleste stikker med roterende hode er laget slik at hele hodet kan dreies slik som denne. Det finnes noen med sveiv i bakkant for å gjøre pålegging av tråden raskere, men de er i en annen prisklasse.

Sakser kan du kjøpe ganske rimelig på et parfymeri eller et apotek, de er like gode som de som selges av sportsforretninger.

Du kommer ganske fort til å oppdage at du trenger ditt, en dag, datt en annen, og da blir det fort dyrt hvis du skal betale ekspedisjonsgebyr og porto for kanskje ei trådsnelle.

Ellers så er det et veldig stort utvalg av div syntetiske materialer i dag, å holde rede på alt er nesten umulig. Derfor er det greit å ta turen innom en butikk en gang i blant, der kan du se på materialer, snakke med andre, og få tips og ideer ut fra dette.

Fluebinderkunsten er en illusjonskunst, man skaper en illusjon av fiskens byttedyr av div ting som ull, hår, fjær og hva man ellers måtte se nytte i. Det viktige for deg i startfasen er å lære og beherske de grunnleggende teknikkene med vinger, hacle, dubbing av kropper osv.

Når det gjelder merker så er jeg veldig glad i Veniard sine materialer, dette er et gammelt og velrennomert merke og har litt bedre utvalg av fjær enn de andre. Ellers er guidelineog orkla fritid også bra.

Hadde vær morro å vite hvilken forretning som er den "lokale sjappa"

Lykke til

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan bare bli med på anbefaling av å handle utstyr hos Jarle og Bjørnar, svært hyggelig og behjelpelig med det meste. De har også ett veldig godt utvalg av Nakker til fluebinding.

Eller er også Gero ett sted å besøke om dagen , Robert som jobber der nå er en meget dyktig fluebinder og han deler gledlig av sin erfaring. Robert skal også ha nybegynner kurs fremover, noe og anbefale når du skal starte opp.

I starten er det veldig vannskelig og vurdere kvalitet på materialer. Det kommer egenlig med erfaring og endel bomkjøp :rolleyes2:

Men det meste av materialer som finnes i butikkene i dag holder mål, ihvertfall sålenge du holder deg til de store kjente butikkene.

Takk for tipset:)

-Lars

Hei

Hvis du har en butikk i nærheten som selger fluebinderutstyr, så er det sannsynligvis et bra sted å starte.

Det meste som selges i dag er av bra kvalitet, men prisen kan variere endel fra merke til merke, og materialene er ofte beregnet til spesielle ting. Dette går ofte på tilpasning i forhold til fluestørrelse og type.Metz eller whiting hanenakker er veldig gode, men du kommer et stykke med billige kinesiske eller indiske også. Dette er et spørsmål om hva du har budsjett til.

Stikka du har valgt er bra, du kommer langt med den. De fleste stikker med roterende hode er laget slik at hele hodet kan dreies slik som denne. Det finnes noen med sveiv i bakkant for å gjøre pålegging av tråden raskere, men de er i en annen prisklasse.

Sakser kan du kjøpe ganske rimelig på et parfymeri eller et apotek, de er like gode som de som selges av sportsforretninger.

Du kommer ganske fort til å oppdage at du trenger ditt, en dag, datt en annen, og da blir det fort dyrt hvis du skal betale ekspedisjonsgebyr og porto for kanskje ei trådsnelle.

Ellers så er det et veldig stort utvalg av div syntetiske materialer i dag, å holde rede på alt er nesten umulig. Derfor er det greit å ta turen innom en butikk en gang i blant, der kan du se på materialer, snakke med andre, og få tips og ideer ut fra dette.

Fluebinderkunsten er en illusjonskunst, man skaper en illusjon av fiskens byttedyr av div ting som ull, hår, fjær og hva man ellers måtte se nytte i. Det viktige for deg i startfasen er å lære og beherske de grunnleggende teknikkene med vinger, hacle, dubbing av kropper osv.

Når det gjelder merker så er jeg veldig glad i Veniard sine materialer, dette er et gammelt og velrennomert merke og har litt bedre utvalg av fjær enn de andre. Ellers er guidelineog orkla fritid også bra.

Hadde vær morro å vite hvilken forretning som er den "lokale sjappa"

Lykke til

Takk for kanongode tips og smarte råd! :)

Jeg har pratet med flere som anbefaler å gå inn på de forskjellige butikkene og prate med noen som driver aktivt med fluebinding selv.

Min lokale butikk er Chr. Baardsen & Søn, eller "Baardsen på kaien" som den heter på folkemunne :)

Jeg holder til i nærheten av Haugesund, hvor denne butikken ligger. Andre butikker som jeg ser fører en god del flueutstyr er Salar Sport og MX Sport.

Hos Baardsen jobber en som heter Alexander Fredagsvik har jeg fått høre, mannen bak fiskebloggen Govannet: www.govannet.com

I følge de som kjenner ham, eller har handlet hos ham før, er det en hyggelig fyr som gjerne deler tips og kunnskap. Og kunnskap har han visstnok en god del av, ettersom han i følge bloggen har fått Dragonfly til å produsere og selge fluene hans som en egen serie :) Det er jo helt perfekt at en sånn fyr jobber i en butikk i nærheten av meg når jeg skal starte fluebindingseventyret :)

Setter stor pris på alle dere som kommer med gode råd og som deler av erfaringen deres, det gjør det litt lettere og orientere seg i alt av utstyr og materiell som er tilgjengelig.

Kom gjerne med flere tips, eller fortell om erfaringer dere har hatt med fluebindingen, enten gode eller dårlige!

Er som oftest slik at man lærer noen ting over tid, som kan komme nybegynneren til gode :)

-Lars

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes du burde ta en tur til Chr. Baardsen & sønn, det er etter min mening mye gøyere/bedre å være i butikken selv og velge ut. Når du sier du er redd for å velge noe med dårlig kvalitet er det nok noen i butikken som kan hjelpe deg. Min lokale butikk er Bergen Aktiv, og når jeg aldri hadde bundet noen fluer, ble jeg guidet rundt i butikken og de viste meg hva jeg skulle kjøpe + litt til :D :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe synes nesten det er merkelig at ingen har nevnt www.Skittfiske.no

Dette er butikken jeg handler mye i når jeg først handler på nett..

Jeg vil også tipse om å ta noen turer til lokale sybutikker og hobby butikker.

Jeg har flere ganger funnet store poser med krinkle og mirror flash for 50,- for 50 gram! la oss si det slik at jeg trenger aldri kjøpe flash igjen.. og jeg ga to av vennene mine nok til det de skal binde også i all overskuelig fremtid.

Craft fur har jeg også funnet i alle rare farger, og ett kult matriale som kalles Hotfixfibers, dette er ypperlig som både dubbing og vingematrialer ala lite brite hanks, og man får poser på 50-100g for 60 kroner.. i en fluebutikk hadde dette nok kostet nermere 500 tenker jeg.

på ett hagesenter fant jeg en urtesaks som jeg bruker, denne ga jeg 19 kroner for og er den beste saksa jeg noen gang har hatt.. pluss at den er av jern så hvis den noen gang skulle bli sløv så kan jeg bryne den opp igjen,. og på panduro kan man kjøpe marabou for 10 kroner posen, er ikke veldig store poser, men de har noen kule farger slik som lilla rosa i pastell og oransje i pastell (knall fine til marabour reker og wolly buggers for kaldt vann.

kobbertråd finner du i gamle tv, Disse er forøvrig også mer resistent mot saltvann enn de du kjøper ( hvis du også fisker i saltvann da)

Husfliden selger "zonlerstrips" av sau for 25 kroner posen . disse kan jo ikke nødvendigvis brukes til zonkere, men er fulle i naturlig lanolin og jeg har bundet en del kule fluer med disse, og med 2 poser hadde jeg mer en jeg tror jeg klarer bruke opp.

så hvis du er litt rundt deg finner du kule ting å binde med som er billige og anderledes enn det du finner i fluesjappa

og til sist. den streaking caddisen jeg har fått mest fisk på noen gang lagde jeg av rådyrhår jeg fikk av min barndomsvenn som er ivrig jeger, og dubbing jeg lagde av håravfall fra katta i huset. den fisket som jernet.

Det er mange som mener mye om fluer og mønstre, men de jeg har snakket med som er drevne på dette mener at presentasjon og hvordan man fisker er viktigere enn hvordan flua nødvendigvis ser ut. hvertfall fluer som fisker med mye bevegelse. Tørrfluer som fiskes ganske passivt er noe viktigere da fisken gjerne tar seg god tid til å studere flua. fluer handler ofte mer om fiskerens tro på dem fremfor fiskens selektivitet og derfor blir mønstre og bindeteknikker mer avansert enn nødvendig, men jeg er slik selv for for meg er bindinga en like stor hobby som fiskinga ;)

Lykke til og ha ett riktig så godt nytt år du også..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Jeg synes du burde ta en tur til Chr. Baardsen & sønn, det er etter min mening mye gøyere/bedre å være i butikken selv og velge ut. Når du sier du er redd for å velge noe med dårlig kvalitet er det nok noen i butikken som kan hjelpe deg. Min lokale butikk er Bergen Aktiv, og når jeg aldri hadde bundet noen fluer, ble jeg guidet rundt i butikken og de viste meg hva jeg skulle kjøpe + litt til :D :D

Takk for tipset! Jeg tilbringer mesteparten av tiden i Bergen, men har ikke funnet meg en butikk som er stambutikken enda. Har vært innom sportsdepotet og pratet med noen hyggelige karer der, men har ikke fått med meg Bergen Aktiv. Ser på google at det skal ligge i c.sundts gate borte ved Griegg shipping, men kan ikke huske å ha sett butikken sist jeg var i det området. Er det der butikken skal ligge i sentrum?

MX-Sport på raglamyr har veldig kompetente personer på fluefiske/fluebinding, kjempefolk de to som driver med fiskeutstyr der! Er også god service å få på Salarsport ved oasen, tror også det drives med fluebindekurs der!

Takk for tipset! Vet du hvem jeg bør huke tak i for å treffe en av de to? Og vet du noe om hvordan mx-sport ligger prismessig på utstyr til fluebinding?

På Salar Sport har de fluebindekvelder utover vinteren. Lurer på om det var tirsdager kl.18? Der får du nok svar på det meste.

Ring og spør Frode, haugesunds hyggeligste :)

Takk for tipset! Stemmer at Salar sport har fluebindekvelder ja, men har fått inntrykk av at dette er stort sett for barn i følge med voksne, stemmer det?

Hehe synes nesten det er merkelig at ingen har nevnt www.Skittfiske.no

Dette er butikken jeg handler mye i når jeg først handler på nett..

Jeg vil også tipse om å ta noen turer til lokale sybutikker og hobby butikker.

Jeg har flere ganger funnet store poser med krinkle og mirror flash for 50,- for 50 gram! la oss si det slik at jeg trenger aldri kjøpe flash igjen.. og jeg ga to av vennene mine nok til det de skal binde også i all overskuelig fremtid.

Craft fur har jeg også funnet i alle rare farger, og ett kult matriale som kalles Hotfixfibers, dette er ypperlig som både dubbing og vingematrialer ala lite brite hanks, og man får poser på 50-100g for 60 kroner.. i en fluebutikk hadde dette nok kostet nermere 500 tenker jeg.

på ett hagesenter fant jeg en urtesaks som jeg bruker, denne ga jeg 19 kroner for og er den beste saksa jeg noen gang har hatt.. pluss at den er av jern så hvis den noen gang skulle bli sløv så kan jeg bryne den opp igjen,. og på panduro kan man kjøpe marabou for 10 kroner posen, er ikke veldig store poser, men de har noen kule farger slik som lilla rosa i pastell og oransje i pastell (knall fine til marabour reker og wolly buggers for kaldt vann.

kobbertråd finner du i gamle tv, Disse er forøvrig også mer resistent mot saltvann enn de du kjøper ( hvis du også fisker i saltvann da)

Husfliden selger "zonlerstrips" av sau for 25 kroner posen . disse kan jo ikke nødvendigvis brukes til zonkere, men er fulle i naturlig lanolin og jeg har bundet en del kule fluer med disse, og med 2 poser hadde jeg mer en jeg tror jeg klarer bruke opp.

så hvis du er litt rundt deg finner du kule ting å binde med som er billige og anderledes enn det du finner i fluesjappa

og til sist. den streaking caddisen jeg har fått mest fisk på noen gang lagde jeg av rådyrhår jeg fikk av min barndomsvenn som er ivrig jeger, og dubbing jeg lagde av håravfall fra katta i huset. den fisket som jernet.

Det er mange som mener mye om fluer og mønstre, men de jeg har snakket med som er drevne på dette mener at presentasjon og hvordan man fisker er viktigere enn hvordan flua nødvendigvis ser ut. hvertfall fluer som fisker med mye bevegelse. Tørrfluer som fiskes ganske passivt er noe viktigere da fisken gjerne tar seg god tid til å studere flua. fluer handler ofte mer om fiskerens tro på dem fremfor fiskens selektivitet og derfor blir mønstre og bindeteknikker mer avansert enn nødvendig, men jeg er slik selv for for meg er bindinga en like stor hobby som fiskinga ;)

Lykke til og ha ett riktig så godt nytt år du også..

Takk for knalltips! :) Mange gode ideer for å skaffe materiell til god pris du kommer med her, det settes stor pris på! Ellers er jeg av samme inntrykk, at det er presentasjonen og teknikken som i stor del avgjør hvor effektiv en flue er, men samtidig ser jeg på fluebinding som en anledning til å utvide hobbyen, og derfor ønsker man alltid å streve mot perfeksjonen ;)

I første omgang ønsker jeg å bli trygg på, og lære nye teknikker, slik at jeg kan binde de fluene jeg ønsker, og forhåpentligvis få min første vår-ørret på selvbundet flue. Så vil tiden vise hvor omfattende fluebindingsbesettelsen blir :)

Takk for alle gode tips og all erfaring dere deler! Beklager sent svar fra min side, jeg fikk kjenne på en kraftig influensa lille nyttårsaften, som ikke slapp taket før denne uken. Etter hvert som økonomien tillater det, og utstyret begynner å komme på plass, skal jeg legge ut bilde av mine første fluer, så får jeg kanskje noen gode forbedringsforslag som hjelper meg i starten :)

Og forhåpentligvis kan denne tråden også hjelpe andre nybegynnere til fluebinding å komme i gang. Om noen av de som leser denne tråden har egne ting de lurer på for oppstarten av fluebindingen, er det bare å komme med spørsmålene, ettersom det er flere av de som har svart her inne som både har peiling og er hyggelige som deler kunnskap:)

-Lars

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vist du bor i haugesund ville jeg hatt en tur på de tre butikkene som er der, si hva du skall binde og hvilken prisklasse du kan tenke deg så kan de helt sikkert lage en god pakke til en god pris.. Handler en del på både mxsport og salarsport, litt mindre på bårdsen pga jeg orker ikke kjøre gjennom hele den fæle byen men har bare gode ord og si om alle 3 plassene. prisene er stort sett ordinære men handler du en pakke så lager de nok en fin pris.

Spør etter frode eller kjell inge på mx sport raglamyr

Alexander på bårdsen

salarsport er det også frode

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tipset! Vet du hvem jeg bør huke tak i for å treffe en av de to? Og vet du noe om hvordan mx-sport ligger prismessig på utstyr til fluebinding?

-Lars

Spør etter Frode, eller se etter en koselig mann med bart! Han som eier MX-sport er der stort sett alltid og sender deg sporenstreks over til de to når det gjelder slike ting. Prismessig aner jeg ikke.

Når det gjelder salarsport var jeg innom forrige uke og fikk beskjed av sjefen sjøl at det bare var å komme på fluebindekvelder, det er mer et møtepunkt enn et kurs vel å merke.

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vist du bor i haugesund ville jeg hatt en tur på de tre butikkene som er der, si hva du skall binde og hvilken prisklasse du kan tenke deg så kan de helt sikkert lage en god pakke til en god pris.. Handler en del på både mxsport og salarsport, litt mindre på bårdsen pga jeg orker ikke kjøre gjennom hele den fæle byen men har bare gode ord og si om alle 3 plassene. prisene er stort sett ordinære men handler du en pakke så lager de nok en fin pris.

Spør etter frode eller kjell inge på mx sport raglamyr

Alexander på bårdsen

salarsport er det også frode

Takk for tipset! Pakkepris er alltid fint :) Da vet jeg hvem jeg kan spør etter, så da satser jeg på at en av dem fikser en god pakke til meg!

Spør etter Frode, eller se etter en koselig mann med bart! Han som eier MX-sport er der stort sett alltid og sender deg sporenstreks over til de to når det gjelder slike ting. Prismessig aner jeg ikke.

Når det gjelder salarsport var jeg innom forrige uke og fikk beskjed av sjefen sjøl at det bare var å komme på fluebindekvelder, det er mer et møtepunkt enn et kurs vel å merke.

Lykke til!

Glimrende, da går det an å stikke innom og få noen gode tips og kanskje en mer hands-on opplæring :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...
  • 2 weeks later...

Som ganske fersk i fluebinding må jeg heng meg på denne tråden med et spørsmål :-) Er en 6 krok større/mindre enn 10...? Hvorfor er det ikke lik størrelse på krok fra ulike prosent .....? Er det ikke standari ser t........?

Krokstørrelse 6 er større enn 10. Eks: (fra stor til liten) 3/0 - 2/0 - 1/0 - 1 - 2 - 3 - 4 - 5 - 6 - 7 - 8...osv.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bra du hiver deg på tråden med spørsmål Salomon, og takk til Chris! for svar :)

Jeg har et nytt spørsmål:

Hvor finner jeg gode "oppskrifter" og materiell-lister på fluer, noen som har noen gode nettsider til dette?

Og hva er "must have" når det kommer til fluebindingsmateriell (utenom bindestikke og -verktøy)?

Har sett en del på YouTube-videoene til blant annet DavieMcPhail og Tightlinevideo , men hadde vært greit å hatt en liste over materiell, slik at jeg kan sammenfatte listene og skaffe materiell som passer på flere fluer.

Jeg tenker da på materiell til å binde ørret-fluer, hovedsakelig tørrfluer.

Setter pris på all hjelp!

-Lars

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har nå kommet i gang med fluebindingen, og stortrives med å prøve forskjellige mønstre, og øve på teknikker.

En ting jeg har merket, er at man kan hele tiden få tak i flere typer fjær, dubbing, og andre vinge- og kroppsmaterialer, men at det fort blir en heftig totalpris..!

Noen som har gode tips om hva det lønner seg å kjøpe fra f.eks. ebay og lignende for å spare penger, men allikevel få grei kvalitet på nakker og andre ting?

Tenker da på hva man bør søke på, og hvem det er bra å handle fra.

Alle gode tips mottas med takk! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Whiting Pro Grade gir mye for pengene. Skal du kun binde tørrfluer kommer du best ut av det med en saddle.

http://www.ebay.com/itm/Whiting-Medium-Grey-Dun-Hebert-Green-Label-Pro-Grade-Saddle-New-/230923157020?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item35c417be1c

Med disse får du mengder av fluer for 300kr.

Men en 1/2 nakke får du derimot fjær i varierende størrelse. Med en slik kan du binde f.eks noen få mygg i #20 og ganske mange fluer i mer normale størrelser #12-16. Og de større fjærene til streamere.

http://www.ebay.com/itm/Fly-Tying-Whiting-1-2-Rooster-Cape-Pro-Grade-Grizzly-/300843046230?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item460ba49556

Enda rimeligere rot-i-hop pakke som kan være verdt en hundrelapp?

http://www.ebay.com/itm/Whiting-Natural-Grizzly-Long-Hair-Feather-Extensions-Wholesale-QTY-20-7-9-/221118145739?_trksid=p2047675.m2109&_trkparms=aid%3D555003%26algo%3DPW.CAT%26ao%3D1%26asc%3D142%26meid%3D5681754158058537142%26pid%3D100010%26prg%3D1076%26rk%3D2%26sd%3D150996937804%26

Endret av ford prefect
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Whiting Pro Grade gir mye for pengene. Skal du kun binde tørrfluer kommer du best ut av det med en saddle.

http://www.ebay.com/itm/Whiting-Medium-Grey-Dun-Hebert-Green-Label-Pro-Grade-Saddle-New-/230923157020?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item35c417be1c

Med disse får du mengder av fluer for 300kr.

Men en 1/2 nakke får du derimot fjær i varierende størrelse. Med en slik kan du binde f.eks noen få mygg i #20 og ganske mange fluer i mer normale størrelser #12-16. Og de større fjærene til streamere.

http://www.ebay.com/itm/Fly-Tying-Whiting-1-2-Rooster-Cape-Pro-Grade-Grizzly-/300843046230?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item460ba49556

Enda rimeligere rot-i-hop pakke som kan være verdt en hundrelapp?

http://www.ebay.com/itm/Whiting-Natural-Grizzly-Long-Hair-Feather-Extensions-Wholesale-QTY-20-7-9-/221118145739?_trksid=p2047675.m2109&_trkparms=aid%3D555003%26algo%3DPW.CAT%26ao%3D1%26asc%3D142%26meid%3D5681754158058537142%26pid%3D100010%26prg%3D1076%26rk%3D2%26sd%3D150996937804%26

Glimrende, takk for tips! :)

Var såpass heldig at jeg fikk en Whiting grizzly saddle til bursdagen forrige uke, så da har jeg nok til en heftig mengde fluer fremover :)

Den er ikke Pro Grade ser jeg, den har bronse-klassifisering. Men jeg vil kanskje ikke merke noe særlig til det siden jeg er ny på fluebinding?

Er det noen vits å kjøpe dubbing, antron til parachute og f. eks fargede fjær over ebay, eller er det best å handle det "lokalt"?

-Lars

...Trykket nettopp inn på profilen din: Gratulerer med overstått i går! :)

Endret av GuideLars
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for det :)

Bronze er hakket over Pro Grade så der har du top notch fjær! Med en halv nakke i brunt + en liten pakke med dun farge så er du godt utrustet til det meste.

Hvit antron og organza til vinger er nok like greit å kjøpe lokalt. Samme med 4-5 pakker dubbing. Sparer ikke veldig mye på ebay da. Men du kan finne rimelige dubbing-dispensere med 8-10 farger i, de er fine.

http://www.ebay.com/itm/SuperFine-Dry-Fly-Dubbing-Dub-w-Dispenser-Hareline-/320772696196?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item4aaf8ae884

Endret av ford prefect
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

Takk for det :)

Bronze er hakket over Pro Grade så der har du top notch fjær! Med en halv nakke i brunt + en liten pakke med dun farge så er du godt utrustet til det meste.

Hvit antron og organza til vinger er nok like greit å kjøpe lokalt. Samme med 4-5 pakker dubbing. Sparer ikke veldig mye på ebay da. Men du kan finne rimelige dubbing-dispensere med 8-10 farger i, de er fine.

http://www.ebay.com/itm/SuperFine-Dry-Fly-Dubbing-Dub-w-Dispenser-Hareline-/320772696196?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item4aaf8ae884

Takk for gode råd :)

Mulig du har et godt tips til meg på noe annet jeg lurer på også:

Jeg sliter med å lage vinger på f.eks black gnat og blue dun, i den forstand at de fliser seg når jeg binder dem inn.

Så i stedet for to fine vinger får jeg 5-6 tynne "værhår" som stikker opp :)

Bruker mallard-fjær, men vet ikke om dette er det beste?

Noen tips til teknikken man bør bruke når man binder inn vinger på disse fluene?

Har sett en del youtube-filmer der de får det til å se latterlig lett ut, noe som irriterende nok ikke stemmer for min del :)

-Lars

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.