Gå til innhold
Fiskersiden

gjørs på isen-er det mulig?


vetle
 Share

Recommended Posts

Jeg har pratet med et par ganske drevne svensker om dette, og de bare lo av meg når jeg forslo død agnfisk... Levende var the shit, med andre ord, og det er jo ikke så aktuelt her på berget.

Når det er sagt har vel Irvin hatt en viss suksess på Akers, så det fungerer åpenbart med dødt agn også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har pratet med et par ganske drevne svensker om dette, og de bare lo av meg når jeg forslo død agnfisk... Levende var the shit, med andre ord, og det er jo ikke så aktuelt her på berget.

Først og fremst så er jeg tot nuuub når det kommer til fiske etter gjørs, men drevne svenske gjedde is-meitere ville vell også ledd av død agnfisk for ikke så mange år sida...

Hvis det er nødvendig med levende agnfisk etter gjørs under ismeite (noe som høres rart ut ettersom den er ekstremt luktorientert) så kan man vell gå inn for en mer aktiv tilnærming som f.eks fireball.!?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har pratet med et par ganske drevne svensker om dette, og de bare lo av meg når jeg forslo død agnfisk... Levende var the shit, med andre ord, og det er jo ikke så aktuelt her på berget.

Når det er sagt har vel Irvin hatt en viss suksess på Akers, så det fungerer åpenbart med dødt agn også.

Siden død agnfisk funker om sommeren bør det jo funke om vinteren og. Jeg tok mine to på død abbor, uten at man skal legge for mye i det. Tipper tid og sted er viktigere.

Var forøvrig en tråd tidligere om gjørsmeite på isen, den kan sikkert noen natteravner grave frem til Vetle :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er artikkelen.

http://www.hooked.no/index.php?option=com_content&view=article&catid=22:news&id=62829:ismeite-etter-gjors&Itemid=301

Nå kan det hende jeg husker feil men sto ikke bestemt at de fisket med levende. Gjørs er jo ikke noe problem å få på steindød agn. I spania fikk vi blant annet større uttelling med dødt enn de som fisket med levende. Kan være flaks det og selvfølgelig..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er artikkelen.

http://www.hooked.no...jors&Itemid=301

Nå kan det hende jeg husker feil men sto ikke bestemt at de fisket med levende. Gjørs er jo ikke noe problem å få på steindød agn. I spania fikk vi blant annet større uttelling med dødt enn de som fisket med levende. Kan være flaks det og selvfølgelig..

Disse gutta fisker med levende agn.

Den er jo åpenbart mulig å få på dødt agn, men gutta var ganske entydige på at levende vaska gølvet med dødt. Mulig de ikke prøver annet, men de har nok mer peil på gjørsfiske på isen enn de fleste andre i skandinavia.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har aldri isfisket med gjørs som mål, men har uansett fått noen gjørs på isen. Jeg har aldri fått gjørs ved statisk meite (ikke som jeg kan huske i hvertfall), og ja jeg bruker død agnfisk... Nå ismeiter jeg primært etter gjedde, og det er sannsynligvis "feil" metode hvis målet er gjørs. Som det nevnes i artikkelen på Hokked, er mindre agnfisk og dypere fiske enn det klassiske gjeddefisket sannsynligvis en nøkkel.

Derimot har jeg fått gjørs på fireball, og på shadjigg, når målet egentlig var abbor. Disse gjørsene har jeg fått i Vansjø i Østfold, men det fungerer sikkert på Akers også. Nå er det ikke noen hemmelighet at gjørsen ikke er spesielt glad i kaldt vann, men den er altså mulig å komme i kontakt med på vinteren. Når det er sagt er det sannsynligvis en fordel å (is-)fiske etter gjørs på vann med en viss tetthet av fisken, nettopp fordi den kan være vrien i kaldt vann.

Skulle jeg gutset, hadde et portabelt ekkolodd stått på utstyrslisten. Om man så ismeiter, eller leter opp fisk ala vertikalfiske i sommerhalvåret, blir mest en smakssak.

Via fjesbokasiden til Lowrance så jeg videosnutt av en amerikaner som hadde rigget til ekkolodd inne i pickupen sin. Han kjørte så rundt ute på en svær innsjø og letet opp fisken før han dro i gang motorborret... Kanskje ikke helt stuerent i norske småvann, men poenget med å lete opp fisken med ekkolodd om vinteren (også), er kanskje ikke helt borte hos oss heller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjørsen kan være treg om vinteren, står ofte dypt. men den er der, og mulig å få. Fått gjørs på isen flere steder, og , ja på dødt agn. Mener at det for mange år siden ble forbud mot ståsnører på Øyeren om vinteren etter gjørs fordi fisket tok overhånd.

Har fått på makrell, sild og abbor som agn. Tror nøkkelen her er å finne fisken

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.