Gå til innhold
Fiskersiden

2012, kjempeopplegg


MrVolcom
 Share

Recommended Posts

Wooo.jpg

2012 har sunget et tynt siste vers, og for et år det har vært. Synes det er artig å føre opp noen tynne mål for året, og de så slik ut: Pers på kveite, 80 arter, pers gjedde, pers havål, 10 nye ferskvann, NKML top3 NM, fjesing, rødknurr, pers lyr, nordlig knurrulke og blålange. Letz roll!

-Året 2012 starta som år flest, ganske rææva. Overivrig på å starte sesongen, selv om fiske er dødt, gradene er blå og regn/vind står på horisontalt. En av årets første turer var en fint eksempel på dette..En tur ut på isen i Verrasundet sammen med Calle, Irv og 90% av THK. Dagens store høydare ble en hågjel tatt på "målretta-statisk-pelagisk-jiggfiske"....ergo kjempeopplegg!

DSC00225-728228.JPG

Fååår du no hå?! Foto: Irvin Kilde

Neste tur på isen ble litt mer futt. Lygnin-tur med Irvo og min kjære Maria. Maria hadde kun skate for øye og ble sur når hun fikk hyse <3 Slikt varmer!

Bilde+008.jpg

Maria med sin første piggskate Veldig fornøgd! Foto: Irvin Kilde

Selv fikk jeg også lurt opp ei skate, som også ble veid inn til ny marginal pers med sine 5350gr. Strømsild og annet snax var totalt forduftet, selv om Irvo hadde lessa inn ca 500stk et par dager i forveien. Next time...

Dagens høydare sto Irvo for, med ny pers på antall slimål som ble med opp på 1 agn. Etter flere poseringsbilder og nøye telling kom vi frem til 9 slimål random rundt på hvittingen...Vi pakket sammen for kvelden..

Irvin+pers+9stk.jpg

Kjempeopplegg! Foto: Bjørn Florø-Larsen

Bilde+014+ny.jpg

Ny pers 5350gr. Foto: Irvin Kilde

Så var det nok is, snø, fåår du noo blå, og slimål. 3 ukers avveksling til Thailand ble løsningen. Hadde vel stort sett hodet under vann hele turen, og morgentimene ble brukt langs svaberg med Snoopy-stang og reker.

396327_10151230811140577_1825768650_n.jpg

Akkurat som å være tilbake på jærstrendene, men fant ingen piggvar og fjesing..Foto: Bjørn Florø-Larsen

420466_10151230805775577_2020438482_n.jpg

Ikke helt grønngylt, men dugde til å skape sommerstemning. Foto: Maria Guttu

Så var ble det også tid til en liten tur på Big-AzZ-Sea-Fishing! Fikk utdelt knallutstyr fra Stella og alt var lagt til rette for BarracudaHornYs og annet kjempeopplegg.

428879_10151230808390577_1838083465_n.jpg

Maria kjenner at alt er i orden, og snella funker ihvertfall annen hver innsveivning. Foto: Bjørn Florø-Larsen

430214_10151230810415577_1377763362_n.jpg

Barracudaen satt tilslutt, og den var mye mer fargerik enn jeg hadde sett for meg! Foto: Maria Guttu

Så bar det tilbake til Trøndelagen, og spekimenfiske kunne starte for alvor! Et par iskalde turer med OC og Veg, endte i gigalaker i Nidelvens øvre herskapelige deler! Første nye artskryss for året.

IMGP4489.jpg

Nr 67: Lake 410gr. Foto: Vegar Seljestokken

Lyrsatsning var vårens store fokus, og det ble landet lyr på lyr i trønderske nattetimer. Den første over 5kg kom allikevel på jobbtur til Ålesund.

P4260037.JPG

Til og med lyren ser litt rar ut i Ålesund, 5500gr. Foto: Bjørn Florø-Larsen

P4260036.JPG

Meitefiske i Ålesund var også fantastisk, og med denne toppfisken på 180gr kan man ikke klage på sypikefisket...Ny pers^^ Foto: Bjørn Florø-Larsen

Vel tilbake i Trondheim fortsatte lyrfisket sammen med NKML. Og en sen, ganske dau kveld, med Irvoz ved min side, slo det endelig extra godt til på sandeelen. Heftige utras, og en landing i Hollywood-klassen, endte i ny pers! (P.S! Håv er for pyser, Irvin redda heller fisken "Mitch Bucannon-StYLe"...thx <3 )

7600.jpg

7600gr kraftig lyr <3 Foto: Irvin Kilde

Mai! Isen var fittenforen, og gjeddefiske på Jonsvatnet kunne sette i gang. Rigga opp til årets første tur, som ga noen ubetydelige gjedder, men gøy var det å være i gang igjen. Det som ikke var så skoy var at dette var siste turen i flaggskipet mitt, som nå sikkert ligger i polsk bakgård...

Gammel+gummib%C3%A5t.jpg

En siste tur med Hondwaven. Mye gode minner fra denne staute yachten. Foto: Bjørn Florø-Larsen

De gode gjeddeukene mine ble spolert, så noen ny gjeddepers ble det ikke. 2013? OoYeah..For etter litt frem og tilbake ble det selvfølgelig en ny gummiskute.

Ny+gummib%C3%A5t.jpg

NKPL uden gummibåd e jo d sama som NKPL uden Liga Kler! Foto: Bjørn Florø-Larsen

Videre ble det de obligatoriske turene til Storsand etter fjas og kloskate. Fååår du no klo?!

Kloskate2.jpg

Foto: Elisabeth Finstad

Årets blåkjeftfiske fra gummibåtskvadronen, ble en suksess, og NKML bare hagla de inn.

Bilde+074,+ny_Carl_Roger.jpg

OC med alvorsord fra en bitter blåkjeft. Foto: Irvin Kilde

P4230026.JPG

Kilos grensa fikk jeg også krysset denne turen, med en fin sak på 1020gr. Foto: Bjørn Florø-Larsen

Årets vestlandstur sammen med NKML, ble tyvstartet noen dager i forveien for å sikre meg nordlig knurrulke. Kort oppsummert hadde jeg et helvete, hvor både Kenneth og min bror flekka de opp, mens eg dro brunpølse og slimål utpå der. Dagene gikk, ulike biler samt en båt ble konfiskert i forsøket, glem det. Itje tjangs!

P6110096.JPG

Flott knurrulke dublett... Foto: Bjørn Florø-Larsen

P6130101.JPG

Fløyfisk er fint det, men totalt ubrukelig i disse dager... Foto: Helge Florø-Larsen

Så kom endelig suksessen...Fra å være en art som kun skal "hentes" lett, hadde dette utviklet seg til en besettelse. Neseblod på nettene og ord som psykopat ble flittig brukt av folk rundt meg..Men så satt den endelig! Hele Lysefjorden kviknet til når den endelig satt, for det brølet runget høyt på desibelskalaen. Utifra følelsen ved fangst, går denne fisken rett inn på en tredjeplass over årets fisker for min del. Fiske kan være føkkd!

P6140106.JPGP6140109.JPG

25,4gr nordlig knurrulke! Art nr 68 og spekimen. Foto: Bjørn Florø-Larsen

Så begynte ting å gå på skinner, og på Nedstrandsfjordtur med Thomcon, John Olav og Irviz satt art nr 69.

IMG_0548.JPG

Nr 69: Blålange 3500gr. Foto: Irvin Kilde

Tja..på skinner var det vel strengt tatt ikke enda, for fiske med Irv på jærstrendene va piss. Noen piggvar ble det likevel, og Irvin fikk sitt første møte med “makrellgjedde” ^^

IMG_0533.JPG

Dagens største piggvar på 770gr. Foto: Irvin Kilde

Så satt artskjøret langs østlandet sammen med Irvoz i gang for fult! Kilometerteller gikk varm, og max årslenge på kjøring gikk på en smell. Allikevel var Irv med friskt mot når vi dro mot østlandet for å gjøre kar av meg. Alt jeg trengte å gjøre var å stille med daimkjeks, redbull, crushed ice og smøre han inn med solkrem hvis det var muligheter for bar overkropp. Letz do this!

IMG_0554.JPG

Nr 70: Karpe. Foto: Irvin Kilde

1340309955922.jpg

Nr 71: Suter 154gr. Foto: Irvin Kilde

%25C3%2598rekyte_Bj%25C3%25B8rn2.jpg

Nr 72: Ørekyte 1,4gr. Foto: Irvin Kilde

IMG_0571.JPG

Nr 73: Laue 22gr. Foto: Irvin Kilde

IMG_0566.JPG

Nr 74: Fjesing 211gr. Foto: Irvin Kilde

IMG_0575.JPG

Nr 75: Gjørs 4840gr. (For øvrig et stort øyeblikk på turen) Foto: Irvin Kilde

IMG_0577.JPG

Nr 76: Gullfisk. Foto: Irvin Kilde

1340309952081.jpg

Nr 77: Solabbor 18,56gr, C/K/S (catch, kill, skog). Foto: Irvin Kilde

IMG_0593.JPG

Nr 78: Hork 6,47gr. Hang bak maiskornet/marken (#8 krok) under stamfisket. Foto: Irvin Kilde

Stam_Bj%25C3%25B8rn.jpg

Nr 79: Stam. Like etter hugget fra horken satt denne. Definitivt ingen hork i andre enden..hissige 840gr. Foto: Irvin Kilde

IMG_0602.JPG

Nr 80: Brasme 1300gr. Målet om 80 arter for året og 10+ nye ferskvann…Check! Foto: Irvin Kilde

IMG_0612.JPG

Nr 81: Vederbuk langt over forventet vekt. 1660gr! Foto: Irvin Kilde

1340309949170.jpg

Nr 82: Tarpon-Asp. 1660gr supermannfisk! Dette skal gjentas. For å sitere en kjent mann I Tromsø: “Huttemeitu, og himmel og hav!” Foto: Irvin Kilde

1340309941934.jpg

Nr 83: Flire 124gr. Tynn fisk mtp på at jeg måtte vente på gleden inntil Andreas hadde godkjent den for å ikke være hybrid. Fisket 5 stk just in case. Foto: Bjørn Florø-Larsen

IMG_0648.JPG

Nr 84: Den sjeldne abboren slo endelig til. Bra size til Dyno å være. 670gr. Foto: Irvin Kilde

Turen var egenlig slutt og jeg var godt fornøyd med 84. Men så ringer Håvard Nanablagz, og vil fikse kaffe, godis og nipigga stingsild. Mjøsa it is..

IMG_4135.jpg

Nr 85: Nipigget stingsild 0,72gr. Foto: Irvin Kilde

Skulle egenlig fiske harr etter dette, men vi sluknet begge 2 i ei steinrøys. Game over.

Butt the sjow møst go on!

Laksefiskesesongen var i gang, og dette går NKML sjelden glipp av. En stormfull aften satt den på målretta microfisket! Pers på 13 lyder bra..

40961e1e3d.jpg

Nr 86: LAKZ 13. Tiltross for massiv kritikk, ble den gjenutsatt selv med tørre hender. Dette var for øvrig den dyreste fisken målt i kr og øre i år. Laks = flaks = mnjaaadæ. Foto: Sigve Arntzen

P7220216.JPG

Nr 88: Etter en del jobbing med skjellprøver og annet fettfinne relatert stoff, fant jeg ut at jeg skulle ta en tur ned til Røros for å hente meg harr. Med god guiding fra Ivan ble dette lett! Foto: Ivan Solli

Så var det tid for å dele litt kunnskap og bidra til barn og unge. NKML stilte med 2 biologer, akvarium og artsquiz. Kjempesuksess!

IMG_0406%252C%2Bny.jpg

Oi! Foto: Irvin Kilde

Så var det endelig Troms. Og der hadde jeg litt å ta igjen fra i fjor, der jeg fighta i land ei plate på 600. Bare så synd det var gram…

I år sto stjernene mer i Bjørns tegn....

13,1kg.JPG

Endelig 10+ og glede fra Mars til Nordpolen! 13100gr. Foto: Irvin Kilde

IMG_3770.JPG

Alt var i vater nå! Foto: Andreas Næristorp

Men så ble det veldig tungt…problemer med å løfte fisken fra bunn…

IMG_3784.JPG

Foto: Andreas Næristorp

146cm.JPG

146cm og ny pers! Foto: Andreas Næristorp

IMG_0834.JPG

Feit som fy, og drooooninga på fanget! Foto: Irvin Kilde

IMG_3816.JPG

Snakkes om 50+! Foto: Andreas Næristorp

Nå kom de bare på rekke å rad, forbannelsen var reserve brut.

10,54kg.JPG

10,54kg. Foto: Irvin Kilde

6,1kg.JPG

6,1kg. Foto: Irvin Kilde

12,3kg.JPG

12,3kg. Foto: Irvin Kilde

14,2kg.JPG

14,2kg. Foto: Irvin Kilde

Året var reddet både med arter og størrelse, men høydaren var enda ikke nådd. NKML skulle en september weekend ut på tur i Trondheimsfjorden. Denne gangen var det ikke hågjel og småsei på storgrunnen som var målet. Hakket dypere, hakket større og hakket kulere..

Småbrisen og stappa full av ord om at dette fisket sugde, begynte det å tikke i staget mitt…Vi var i gang!

IMG_0549,+ny.jpg

Nr 89: Spekimen spisskate på 12,5kg! For en start!! Foto: Irvin Kilde

IMG_0554,+ny.jpg

Trondheimstrippelen 1 av 3…Foto: Sverre M Selbach

Fra morgenen etter satte fisket virkelig i gang, og jeg fikk bli med på det sykeste av det syke innen sportsfiske i Norge. 5 kjerringer på snaue 18 timer…Og den ene fikk jeg jeg gleden av å dytte inn i livet mitt. Usaklig tur, og sikkert never again..NKML!

168kg+H%C3%A5kjerring.jpg

Nr 90: Helt grei art å runde nr 90 med. 292cm og 168 kg! Jeg gråt..Foto: Irvin Kilde

Vi gjorde vårt beste for å holde dette unna media, men det lyktes vi ikke med…

Forside+Adressa.jpg

Faksimile Adressa.no

Etter dette ble det Gullkroken 2012, hvor vi ydmykt konstaterte at vi var nominert til årets klubb.

Nominasjon.jpg

Årets klubb 2013? Foto: Hooked.no

Mye feltarbeid på høsten, men når laksen blir så stor så er det faktisk ganske gøy art^^

Haukvik+28800gr.jpg

28900gr laks fra Haukvik genbank. Laksen er fra Måna. Foto: Anveig N Wist

Hadde som mål å slå trønderålpersen fra i fjor. Ble tid til færre forsøk i høst, men når det resulterte i ny pers så er det helt greit!

PB170058.JPG

5700gr og ny pers! Foto: Robert Bratberg

Mot slutten av året ble det noen turer til Nord-Trøndelag sammen med Irvin og Carl Oscar, hvor vi støtte på Vilhelm, Kim, Ahaam og Andreas. Ble noen ok fisk utav det også :)

IMG_1162_ny.jpg

Ny pers på hyse. 3330gr. Foto: Irvin Kilde

IMG_1166_ny.jpg

Min første kystmeitekveit! 2180gr. Foto: Irvin Kilde

IMG_1170.JPG

Ny pers på pigghå. 6060gr. Foto: Irvin Kilde

PC020066.JPG

2x små havmus på 880gr i Skarnsundet. Foto: Carl Oscar Raphaug

IMG_1182,+ny.jpg

Nr 91: Strømsild på 52gr. Lygninisen leverte! Foto: Irvin Kilde

DSC_4112.jpg

Fin skate til å avslutte året med, 5340gr, næær ny pers. Foto: Vilhelm Skilhagen

Kunne sagt at det var et greit år som kunne gått bedre, men det tror jeg ikke. 68 arter foredelt på en del kjempeopplegg. Dette gikk J***A bra!

Målene endte slik: Pers på kveite, 80 arter, pers gjedde, pers havål, 10 nye ferskvann, NKML top3 NM, fjesing, rødknurr, pers lyr, nordlig knurrulke og blålange

Noe får stå igjen til 2013, så alt i alt ett perfekt år! Takk te alle eg har vert på tur me i 2012, og spesielt te gutta i NKPL! Satse på like mange nye arter i 2013, så då skulle eg vel ligga på ca 116 ved neste rakettoppfyring.

2013 COME ON!

Endret av MrVolcom
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tilbakemelding folkens, elske å lese skryt :D <3

hork i nesa? prøvde du det med håkjærringa også? :)

Tror eg hadde satt ny pers på neseblod viss eg hadde gjort noe forsøk på kjerringå i nasen

For en mann! Absolutt en god kandidat til årets år i fiske-Norge. :D

Ellers elendig at du ikke fikk rødknurr, men egentlig tror jeg ikke denne finnes, så det kan jo forklare det hele...

"Rødknurrforsøket" va ein einaste lang regnfiasko og Irvin så makrellgjedder igjennom dogga briller. Andre år på rad den var planen, men nok ein gang åt skogen. i år derimot ska eg endra taktikk og ta en prat med yr.no

Flott - flott !! Dere er fremtiden gutter :) Gleder meg til fortsettelsen. Forresten : Flott velfortjent klem du ga til Irvin når han fikk "haien" ( så det på NRK i går)

Takk for det :) Tror Irvin nesten e lei av klemmene mine. Østlandsgudinga hans var bare en eneste lang klem, og ellers har han tatt ansvar og sikra de aller fleste av toppfiskene mine i år med sikkert landingsgrep (alle episoder etterfulgt av en solid klem + en 6-pack Frydenlund). Irv e min helgen i 2012!

Topper du dette i 2013 får du helgenstatus....

Helgenstatus e målet mitt i år

En fin fotballdrakt hadde du også krøpet inn i :thumbsup:

Theres only one United!

VAR DETTE ALT BRODER !!!!????

Jepp d va alt. Ska skjerpe meg i år!

Endret av MrVolcom
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.