Gå til innhold
Fiskersiden

Min første fluestang


Ivrig
 Share

Recommended Posts

Hei,

Har da tenkt å begynne med fluefiske etter å ha sett på mye videoer på youtube og fått prøvd litt sjøl. Fisket med haspelstanga nå i 2 år og føler det er påtide å gå over til noe annet.

Jeg kom over en fin stang vertfall, og snelle på nette. http://www.sportsbutikken.no/default.pl?showProduct=32322&pageId=255

Prisen skal vist settes ned snart til 1899,- og lurte på om dette kan være noe å gå for?

Blir da å bruke den mest til elvefiske, straumer og prøve sjøørreten langs kysten. Går ut ifra jeg burde gå for 10 fot da?

Vet at guideline er vertfall et bra merke, og med denne pakken følger jo det meste med på kjøpet.

Noen som kan komme med noen innspill? Er da ganske blank på alt av fortomer og snøre.

mvh- nybegynner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror dette er en fin combo til å starte med, å fungerer fint til laks og sjøørret. Tror 10 fot er det beste her ja. valgte 9 fot til dette fiske og angrer litt på det

Jeg ville ha startet med snøre som er på snella, og lære å kaste med det, for så å gå over til et snøre med skyteklump. det gjør det enklere med elvefiske og lange kast under sjøørret fiske:)

Guideline Coastal intermate med skyteklump bruker jeg til dette fiske, og det er jeg strålende fornøyd med

http://www.skittfisk...0000057299.aspx

Jeg bruker da fast intermate til Sjøørreten for å klare å nå litt dypere i vannlagene

Endret av TommyB
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En 10fot 8 er ganske tung å gå med - kanskje ikke det jeg ville valgt for en nybegynner.

Hvis du ser for det typisk sjøørret/smålaksfiske ville jeg heller valgt en 9 fot i klasse 7.

http://www.sportsbutikken.no/default.pl?showProduct=11226&pageId=255

Settet har fått svært god omtale.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tyngden tenkte jeg ikke på...

Gudeline explorer sett, med ei guideline reelmaster skal selges for 1300kr på en nettbuttikk (må finne den først)

Kjøpte det settet selv når jeg startet med sjøørret fiske, og stanga takler fint laks på 7 kilo

Fornøyd med det settet, men tror settet lystfisker´n linker til er et knall sett til å starte med

Endret av TommyB
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En 10fot 8 er ganske tung å gå med - kanskje ikke det jeg ville valgt for en nybegynner.

Hvis du ser for det typisk sjøørret/smålaksfiske ville jeg heller valgt en 9 fot i klasse 7.

http://www.sportsbut...1226&pageId=255

Settet har fått svært god omtale.

Hei, og takk for raske svar.

Var dette settet jeg tenkte på først med tanke på det var litt billigere og det var montert fighting butt på stangen.

Det settet jeg la ut i føresteposten leveres også i klasse #7 og 8 hvis det gjør noen forandringer på svaret ditt.

Sendte en post til sportsbutikken og de svarte følgende:

Guideline Kispoix settet er et bra sett det. De fleste som fisker laks og SØ ønsker imidlertid som regel en litt lengre stang (9,6 eller 10 fot). Både vi og Guideline er utsolgt for Kispoix settet nå- ny ladning kommer fra fabrikk ca 15. februar.

Settet vi selger aller mest av til laks og sjøørretfiske er dette: http://sportsbutikken.no/default.pl?showProduct=32322&pageId=255

Pakkeprisen vi normalt selger dette for er kr 2599,- men nå på vinteren leverer vi dette til kr 1899,- Finnes i både # 7 og 8. Disse stengene har en såkalt proggresiv aksjon som de aller fleste moderne stenger har i dag. De er meget lettkastede.

Takker for svar og innspill. Hjelper mye!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med lystfisker'n, kjøper du lang stang med høy kastevekt blir det slitsomt, spessiellt for en nybegynner. Jeg ville heller ha gått for en 9' i klasse 6 eller 7. Ønsker du likevel å gå for en ti foter vil jeg ivertfall anbefale deg å velge en lettere klasse kansje en 6'er. Sjøl bruke jeg en 10' til dette fisket, men den er i klasse 5.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min anbefaling er å vente til Guideline får inn settet igjen. Bruk tia på å sette deg inn i fluefiske generelt og alle momenter rundt laksefiske i elv og sjø.

Anbefaler også å høre med lokale sportfiskebutikk eller lokal Jeger og Fiskerforening om kastekurs. Din lokale JFF har sikkert flere tilbud om både ferskvann og laksefiske og mye annen matnyttig info å dele...

Ellers er søkemotoren på tidligere emner her inne en veritabel gullgruve for informasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Har et slik kispiox sett i klasse 7 som du kan få kjøpe hvis du vil!

Aldri vært fisket med og kjøpt i fjor, eneste jeg har gjort er å spleise på roman moser løkke system på guideline snøret så man kan skifte fortom evt skyteklump på 3 sekunder. Så kjøpte jeg en guideline neoprene veske til snella så den kan oppbevares på forsvarlig måte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.