Gå til innhold
Fiskersiden

For mye torsk på sørvestlandet?


Rudolf
 Share

Recommended Posts

Ser i lokalavisen for Egersund, Dalane Tidende, at rekefiskerne klager på at det er altfor mye torsk i havet, og at dette er grunnen til at de ikke får reker i trålen.

Det var egentlig nytt for meg at torskebestanden her sør var så gedigen at den spiste alle rekene, men det høres jo bra ut med tanke på vinterens torskefiske.

Er det noen som har erfaring med dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser ut til å stemme , Rudolf, selv om jeg ikke hadde brukt ordet for mye. De får mye torsk nå som de fisker etter vinterreke - rognreke ( som de forresten får en god del av nå) Det er ikke bare vi som er glad i reke, det gjør torsken også :) Problemet er at de får ganske mye torsk som ikke er lovlig å omsette ihht %vis av rekekvoten.

Sett fra min side hadde problemet blitt løst enkelt og som man gjør i resten av Norge : Rist !!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser ut til å stemme , Rudolf, selv om jeg ikke hadde brukt ordet for mye. De får mye torsk nå som de fisker etter vinterreke - rognreke ( som de forresten får en god del av nå) Det er ikke bare vi som er glad i reke, det gjør torsken også :) Problemet er at de får ganske mye torsk som ikke er lovlig å omsette ihht %vis av rekekvoten.

Sett fra min side hadde problemet blitt løst enkelt og som man gjør i resten av Norge : Rist !!

Slik det sto i avisen så forsto jeg at problemet var at det ikke var reke å fiske på grunn av torsken som spiste den. Rist er jo alltid et godt triks. Er det småtorsk det er snakk om da? Fisk langt under kiloen kanskje?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må ikke tro på alt som står i avisen .. :) Det er ikke snakk om små torsk, nei. Yrkesfiskern får veldig lite betalt for torsken nå, også i Skagerrak, og det meste fra vår side av landet blir sendt videre til auksjon i Sverie. Det tas en god del pen rognreke nå. Alle vi vet at rogna blir til reke i ettertid , skjønner ikke at det ikke blir inført mer restrisjoner ifm arter som skal spre genene videre...Latterlig å skylde på torsken når resultatet av å fiske rognreke gir lite avkastning i ettertid...

Til sommeren kommer det sikker nye avis overskrifter: Skyhøye rekepris : For lite reker...

Edit: Leste artikkelen nå og her : Jeg tolket det som klaging og gjeldende 2012.Ellers er jeg enig med at de bør få lov å omsette industrifisk istedenfor å dumpe utallige tonn av bla. øyepål ( som forresten er dritt bra agn og konsumfisk) Allikevel står jeg på mitt : Innfør rist som i resten av landet...Er man registrert som rekefisker , så er man rekefisker...

Endret av Xplorer1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har vært et par årsklasser med reke som har sviktet de siste årene, men de får store mengder småreke for tiden ihvertfall i nordrogaland. De rekefiskerne jeg kjenner regner derfor med at man får mer normaliserte forhold de neste årene. Mange reketrålere som har gått midlertidig over på annet fiske.

Om det er Torsken eller overfiske som gjør det vet ikke jeg men er vel ganske vanlig at det varierer slik i naturen.

Thomas

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.