Gå til innhold
Fiskersiden

Trenger hjelp av de som kan......balansepilk fiske etter abbor


pikewallis
 Share

Recommended Posts

Har lagt ut en liten sak på nettsiden, men legger ut alle spørsmålene her.

Etter som det nå er fine forhold på sjøene rundt forbi øker lysten på å rigge en spark med borr og en liten sekk som innholder ei stikke og noen balansepilker.

Målet er rett og slett å se om man kan få lurt opp noen abbor. Men så lite snø det nå er på sjøene så må det jo være knallfin å teste ut denne metoden.

Men jeg er nybegynner i dette gamet så trenger litt hjelp.

Så her kommer spørsmålene.

1. Hvor lenge skal man sitte i hvert hull hvis det ikke hugger ?

2. Hvor langt avstand skal man ha i mellom hullen for å dekke et område best mulig men allikevel fiske av størst mulig områder ?

3. Er det noen spesielle farger man bør ha på balansepilken ?

4. Hva er minimums lengden og max lengden på en balansepilk som fungerer gøtt til abbor.

5. Er det andre ting man bør tenke på ?

Håper noe kan hjelpe meg med dette.

Enten i kommentar feltet eller send en mail til erik@pikewallis.no

http://pikewallis.ho...til-abborfiske/

Endret av pikewallis
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1: Det kommer jo litt ann på hvor aktiv du tror abboren er og hvor kjent du er. Sitter jeg på en plass jeg vet er god, vannet er klart, det er høytrykk, lite snø på isen etc. Da sitter jeg litt lengere ved hullet og venter, enn å bråke rundt(5min-10min). Er forholdene mindre gode, står abboren mere i ro. Da må man selv jakte på abboren og bytte hull oftere(3-5min).

2: 10-15meter bruker jeg mellom hullene. Tenk på hva slags "struktur" du fisker av, er det rundt en odde, en frittliggende grunne, sund etc. Plasser hullene der du tror abboren står. Ofte er en dybde som gjelder for dagen.

3: Tenk som du gjør med gjeddebeter, er vannet klart velger du naturlige farger, motsatt så velger du noe mer fargesterkt.