Gå til innhold
Fiskersiden

Trenger hjelp av de som kan......balansepilk fiske etter abbor


pikewallis
 Share

Recommended Posts

Har lagt ut en liten sak på nettsiden, men legger ut alle spørsmålene her.

Etter som det nå er fine forhold på sjøene rundt forbi øker lysten på å rigge en spark med borr og en liten sekk som innholder ei stikke og noen balansepilker.

Målet er rett og slett å se om man kan få lurt opp noen abbor. Men så lite snø det nå er på sjøene så må det jo være knallfin å teste ut denne metoden.

Men jeg er nybegynner i dette gamet så trenger litt hjelp.

Så her kommer spørsmålene.

1. Hvor lenge skal man sitte i hvert hull hvis det ikke hugger ?

2. Hvor langt avstand skal man ha i mellom hullen for å dekke et område best mulig men allikevel fiske av størst mulig områder ?

3. Er det noen spesielle farger man bør ha på balansepilken ?

4. Hva er minimums lengden og max lengden på en balansepilk som fungerer gøtt til abbor.

5. Er det andre ting man bør tenke på ?

Håper noe kan hjelpe meg med dette.

Enten i kommentar feltet eller send en mail til erik@pikewallis.no

http://pikewallis.ho...til-abborfiske/

Endret av pikewallis
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1: Det kommer jo litt ann på hvor aktiv du tror abboren er og hvor kjent du er. Sitter jeg på en plass jeg vet er god, vannet er klart, det er høytrykk, lite snø på isen etc. Da sitter jeg litt lengere ved hullet og venter, enn å bråke rundt(5min-10min). Er forholdene mindre gode, står abboren mere i ro. Da må man selv jakte på abboren og bytte hull oftere(3-5min).

2: 10-15meter bruker jeg mellom hullene. Tenk på hva slags "struktur" du fisker av, er det rundt en odde, en frittliggende grunne, sund etc. Plasser hullene der du tror abboren står. Ofte er en dybde som gjelder for dagen.

3: Tenk som du gjør med gjeddebeter, er vannet klart velger du naturlige farger, motsatt så velger du noe mer fargesterkt.

4: 5, 7 og 9cm funker bra. Karismax og rapala det går mest i, men Nilsmaster og strikepro er også gode pilker.

5: Ikke gi opp, balansefiske tar tid. Bruk ikke tid i vann med dårlig sikt, det gir skjelden resultater. Let etter steinbunn, det har gitt meg flest store abborer. Start i et "enkelt" vann og ta med deg noen som er gode på isfiske.

6: Ikke bruk tid på å bytte balansepilk, bruk tiden på å borre nye hull.

Oskar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fiske i gamle hull. Fiske pelagisk.

Alltid ha med deg dybden fra hull til hull. Da får du lett oversikt over plassen.

De største åbborene på Setten er det ofte de eldre damene som tar.

Påskevær, sola i fjeset, campingstol, samme pilkehullet som i "fjor".

Er man tålmodig på en godplass, vil det før eller siden suge seg på en sugg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skrev dette på siden din:

1. Maks 5-6 min, men husk å holde redskapen stille noen sekunder innimellom.

2. Har du ingen ide om hvor fisken er, så 10-20m. Når du har trua på et sted ned mot 4-5m.

3. Smak og behag, men dårlige lysforhold innebærer skarpe farger. Samme prinsipp som gjeddefisket du bedriver allerede. icon_smile.gif

4. Se ann byttefisken i vannet, men 3-8 cm er ok. Shadjigger for vertikalfiske er forresten vel så bra som balanse til tider. Jeg bruker oftere vertikaljigger (med stinger) enn balanse selv, men det blir kanskje et spørsmål om hva man har trua på….

5. Bruk en ganske myk stikke så lander du flere fisk enn med en kjepp. (Det blir ofte korte linelengder, og særlig på balanse slår fisken seg fort av.) Abborjakt er (ofte) et morgenfiske, men det er ingen fasit. Særlig tidlig i sesongen (omtrent nå) kan dagtid være brukbart.

Kan legge til:

Informasjon om dybdeforhold er gull. I litt større insjøer, er gjerne gromplassene mine på eller rett rundt grunntopper eller -platåer. I mindre vann (klassiske skogsvann), blir det mer å følge strandlinjen. Har jeg ikke trua, går jeg gjerne flere hunder meter mellom hvert hull, mens jeg som nevnt kan gå ned i avstand til bare noen meter hvis jeg har trua på en plass. (Typisk rundt et skjær i en større sjø eller rundt et nedfallstre i skogssjøen. Hvis abboren er i farta, finner du den like gjerne pelagisk som bunnært. Glem for all del ikke å fiske av alle vannlegg med jevne mellomrom. Finner du en passe stim, kan du også fiske/ lokke de oppover i vannlagene, ved å slippe ut litt mindre sene for hver fisk du tar opp. Men de virkelige gromabborene er ofte alene eller bare sammen med en venninne.

Endret av erik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøv gjerne å borr ett hull helt inne på grunna og legg deg ned og kikk! Langt mellom de store abborene på 1-2 meters dyp (kan jo ha flaks der også selvfølgelig),men ulike balanser går ganske ulikt i vannet så det er en grei måte å finslipe teknikken på for de forskjellige merkene.

På dypere vann fisker jeg som regel 2-3 minutter pr meters dyp helt til jeg er helt oppunder iskanten omtrent og så flytter jeg meg. Men sjelden mer enn 10-12 meter,litt ettersom bunnforholdene der jeg er. Begynner som regel med å dunke pilken i bunnen noen ganger på bløt bunn.

Bruker gjerne naturlige farger hvis det er grei sikt,men funker det dårlig så tyr jeg til farger.

Har inntrykk av at når abboren er i bettet så er skrikende farger ofte best uansett sikt i vannet,mulig den blir provosert.

Fisken biter oftest når balansen faller til ro etter ett drag så se på sena når den skjærer inn mot senter av hullet,plutselig stopper den litt før den skal og da gjelder det å være kjapp! Større abbor har ofte forsiktige løftenapp og de er ikke lette å merke så tilslaget bør komme fort.

Forsiktig under hullet for det er lett å kroke isen på tur opp og samtidig miste fisken! :growl:

Jeg har ofte bundet en 10-15cm lang fortom i festet på balansen med ei abborflue i enden,gir ofte noen bonusfisk det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...


Forsiktig under hullet for det er lett å kroke isen på tur opp og samtidig miste fisken! :growl:

Word! Merka det på Mjøsa i går, hadde på en stor og fin abbor og hadde den helt under hullet, men der hekta balansen seg fast i isen. Prøvde febrilsk å få kilt den løs, men til ingen nytte og abboren bare velta seg til sida og svømte rolig ned igjen! Dette hadde sannsynligvis blitt ny pers, menmen. Satte pers litt tidligere på dagen så greit allikevel :)

Endret av Hunndøling
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har lagt ut en liten sak på nettsiden, men legger ut alle spørsmålene her.

Etter som det nå er fine forhold på sjøene rundt forbi øker lysten på å rigge en spark med borr og en liten sekk som innholder ei stikke og noen balansepilker.

Målet er rett og slett å se om man kan få lurt opp noen abbor. Men så lite snø det nå er på sjøene så må det jo være knallfin å teste ut denne metoden.

Men jeg er nybegynner i dette gamet så trenger litt hjelp.

Så her kommer spørsmålene.

1. Hvor lenge skal man sitte i hvert hull hvis det ikke hugger ?

Kommer litt an på typen vann. Om jeg f.eks sitter på Tunevannet der abboren jager aktivt i stimer kan man enten velge om fisken skal finne deg eller du skal finne fisken. Kompis Terje i klubben satt eksempelvis kun i et eneste hull på en klubbkonkurranse på Tune og kom på 2. plass. Stimene med fiskejagende abbor kom innom med jevne mellomrom. På mer trege skogsvann der de store går mer for seg selv sitter jeg gjerne 5-10 minutter før jeg flytter meg. Men dette kan selvsagt også variere fra dag til dag.

2. Hvor langt avstand skal man ha i mellom hullene for å dekke et område best mulig men allikevel fiske av størst mulig områder ?

Kommer mye an på dypet samt hvor klart vannet er, samt om det er flat bånn eller kupert. Men generelt har jeg klart lenger avstand mellom hullene når jeg fisker stor abbor med balanse over dypere klart vann enn når jeg rister på en pimpel inne i sivet etter småabboren der vannet er grumsete.

3. Er det noen spesielle farger man bør ha på balansepilken ?

I grumsete vann er skarpe farger fine. Flouriscerende gul, firetiger samt fluo rød er sjelden feil. I mer klare skogsvann har jeg hatt mer hell med mer naturlige farger. Svart/sølv, blå/sølv samt Rapalas farge T (trout) har funka fint for meg ihvertfall.

4. Hva er minimums lengden og max lengden på en balansepilk som fungerer gøtt til abbor.

Standard for mitt vedkommende er 7 cm. På større dyp har jeg av og til brukt 9, men dette kan innimellom bli litt voldsomt, selv om man siler ut de minste med dette. Fiskens dagsform avgjør mye av dette. På grunt vann kan jeg gå ned i 5 cm. Jeg har forøvrig opplevd at ørret har vært helt hjernevasket på små stingsild, og der hogg ikke fisken før balansen bare var 2-3 cm lang, men det får bli en digresjon.

5. Er det andre ting man bør tenke på ?

Skift ut treblekroken under med en større en! Jeg liker også å agne treblen med etpar maggot, men om man treffer på en stim med jagende fisk er dette ikke nødvendig. Helst på skogsvann der de store er lonere har dette vært utslagsgivende. Husk også at dersom du knyter sena fast rett i øyet på toppen Kan festepunktet bli dratt ut av posisjon dersom fisken hogger foran eller bak. Jeg liker å bruke en kraftig mikrohempe. Owner har noen fine noen.

Merk også at fortom eller ikke fortom kan utgjøre en stor forskjell. Et greit kompromiss for å spare endel balanser fra gjeddekjeften er FC.

På grunt vann liker jeg å bruke en klassisk stikke med sene på rundt 0.25. Jeg synes det blir veldig klønete å sveive opp fisk fra bare 2-3 meters dyp. På store dyp bruker jeg heller ei kort ismeitestang på rundt 90 cm med snelle. Jeg liker Lawson Ice på 90 cm. Andre synes den blir for stiv, men husk at den skal ha rygg for kroking. Braid på snella med en liten meter FC over pilken. Linken mellom braid og FC er ofte en liten kulelagersvirvel da balansen tvinner sena. En ulempe med snelle er at du ikke automatisk finner det eksakt samme fiskedypet dersom du treffer stimen pelagisk i vannet over større dyp. En annen ulempe med braid og snelle i sterk kulde er selvsagt ising. På større vann der abboren jager aktivt bør man prøve alle vannlag. På skogsvanna står fisken oftere like ved bånn. Rist på stikka innimellom. Det utløser ofte hogget.

Håper noe kan hjelpe meg med dette.

Enten i kommentar feltet eller send en mail til erik@pikewallis.no

http://pikewallis.ho...til-abborfiske/

Endret av cb
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.