Gå til innhold
Fiskersiden

50% Fiskeglede.no


gundhus
 Share

Recommended Posts

Må inn på hver vare.

Så ser jeg at veldig mange "dyre" ting er ganske overpriset i forhold til andre nettbutikken.

Så det blir 50% av en overpriset pris.

Blir totalt billigere en andre nettbutikker uansett, men ikke så mye som det virker som.

Tor Arne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nok en smule urealistisk å håpe at et "50% salg" skal resultere i halv pris i forhold til laveste nettbutikkpris andre steder. Særlig hvis man sammenligner med skittfiske, som kjøper inn enkelte varer i store mengder. Muligens også via parallell-import, for alt jeg vet.....

Endret av palkr
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig at jeg tar feil ,men, jeg trodde fiskeglede gikk konkurs for en stund tilbake. Legger merke til at kontakt personen - mail er fra advokatfirma. Er det konkursbo som selges ?

Men, men, arrester meg om jeg tar feil...

Edit : fant tråden som omtalte saken https://www.fiskersiden.no/forum/index.php?showtopic=57074

Endret av Xplorer1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dem har hatt endel varer.

Har selv drevet med firma.

Så jeg kjenner til å sitte med et litt for stort lager.

Får du noen regninger da, så er det bare å få solgt litt for å få dem vekk..

Om dette er tilfellet her vet jeg ikke... jeg bare tipper her.

Ser egentlig ikke noe annen grunn til å selge ting med tap.

Tor Arne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dem har hatt endel varer.

Har selv drevet med firma.

Så jeg kjenner til å sitte med et litt for stort lager.

Får du noen regninger da, så er det bare å få solgt litt for å få dem vekk..

Om dette er tilfellet her vet jeg ikke... jeg bare tipper her.

Ser egentlig ikke noe annen grunn til å selge ting med tap.

Tor Arne

de må ha nogle forfederlige innkjøpspriser med de veil priser de har... .. de selge ikke med tap det er sikkert ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner ikke driften i nettbutikken denne tråden egentlig handler om, så dette innlegget er av generell karakter og ikke rettet mot denne aktøren spesielt.

Utfordringen med å selge fiskeutstyr, sett fra butikkeeiers side, er ikke bruttofortjenesten (utsalgspris-innkjøpspris=bruttofortjeneste). Utfordringen er liggedøgn og risiko. Det er utrolig hvor lav bruttofortjeneste du kan ha på et produkt, dersom den går unna som varmt hvetebrød. Hvis du er i tvil om det, så kan du se på regnskapstallene til matkjedene.

Jeg har selv bakgrunn fra sportsbransjen, og husker med gru at gjennomsnitlig antall liggedøgn for fiskeutstyr over en viss prisklasse var 100 dager+. Med andre ord tar det 1/3 år fra man kjøper inn en vare til butikken, før man får solgt den. Siden de fleste importører og agenter opererer med vesentlig kortere kreditttid enn dette, betyr det at man som butikk må betale sin leverandør før man har solgt varen, noe som igjen betyr at man har et kapitalslit og fort et finansieringsproblem.

Her har nettbutikkene en kjempefordel foran butikken i gaten, siden de ikke nødvendigvis behøver å ha varen på lager, men kan bestille den fra sin leverandør samme dag som du legger inn en ordre. Så lenge leverandøren har lager et sted i EU, får nettbutikken inn varen dagen etter at du bestilte og sender den rett videre, uten engang å bryte emballasjen. De tar bare av pakkseddelen fra leverandøren, og klistrer på sin egen pakkseddel og din adresse. Du har varen dagen etter der igjen, og merker knapt at nettbutikken VIRKELIG bare er et mellomledd mellom importør og deg selv. Null kapitalslit og null risiko for nettbutikken, men tilsvarende dårligere kort for leverandøren.

Ulempen med denne typen drift, er at nettbutikken går glipp av innsalgsrabattene man typisk får når man bestiller i god tid (gjerne 2-3 mnd før sesongen) og med volum. Med de rabattene som feks Gressvik og XXL sitter med, har de veldig fort 4-gangen når de selger fiskeutstyr til veil pris, mer på enkelte varer og mindre på andre. Det betyr at den sluken de handler fra ELBE eller andre leverandører til 10,- selger de for 40,- og kan derfor kjøre 50% salg og fortsatt tjene penger. Til gjengjeld har de kapitalslit og risiko, som igjen betyr at de faktisk må mellomfinansiere fra tid til annen og har rimelig presset likviditet i perioder.

Nettbutikken har dog en fordel når det kommer til personalkostnaden og andre kostnader. (Altså det som bruttofortjenesten skal dekke før eieren kan ta sin del av kaken.) De kan operere med helt andre personalkostnader, har husleie som omtrent er lik null sammenliknet med butikken og slipper også billig unna med sikkerhetstjenester (ingen nattsafe som skal tømmes), lavere kostnader til investering i inventar osv osv. Bare det å få skikkelig belysning i en liten sportsbutikk er fort en investering på et par hundre tusen, mens nettbutikken klarer seg med et enkelt lokale med noen lysstoffrør i taket....

Summa summarum kan jeg ikke annet enn å være forundret over prisnivået i mange nettbutikker. Enten er omsetningen svært lav slik at de må ha 40-50% BF, eller så er det noen som drar ut gode penger. Personlig har jeg sluttet å handle i disse nettbutikkene, enten så bruker jeg Ebay eller så går jeg til den lokale helten og bestiller det jeg trenger. Hva er vitsen med å handle på nett, dersom ikke varen er vesentlig billigere? Som kunde må du kunne forvente en betydelig rabatt på nettet, delvis av de økonomiske grunnen jeg allerede har nevnt, og delvis som en kompensasjon for at du kjøper et produkt du ikke får "klådd på" før du har betalt, helt uten veilledning fra en (kyndig) selger.

Edit: Rettet en skriveleif

Endret av erik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Du har nok rett Erik.

Jeg har erfaring fra pc verden, hvor fortjenesten min kunne være så lav som 5-6%

Tor Arne

Det som overrasker meg er at ikke noen av de mest kjente nettbutikkene har tatt steget helt ut med lavprissatsning. Som jeg nevner over, ligger alt til rette for dette, med mindre man har leverandører som som setter begrensinger på prising i siste ledd. I økonomisk teori, snakker man ofte om to ytterligheter når det kommer til prisprofil, nemlig lavprisprofil vs høyprisprofil. I teorien betyr det at man kan velge å selge det samme produktet til to forskjellige priser, ved å legge inn faktorer som påvirker kundens betalingsvillighet.

Det klassiske eksempelet her er Kiwi vs Meny/ Centra, hvor Meny/ Centra tar en høyere pris fordi de legger til større utvalg, betjente ferskvaredisker etc. Hvis man ønsker større utvalg og råd rundt om man skal ha kveite eller hummer til middag, så går man til Meny/ Centra og betaler deretter. Hvis man bare skal ha et brød og en boks makrell i tomat, og vet hvordan dette tilberedes, går man til Kiwi og betaler en lavere pris siden man klarer seg med en ytelse som er mindre kostnadskrevende for butikken.

Hvorfor legger så godt som alle forhandlere av fiskeutstyr (vanlige butikker og nettbutikker) seg midt i mellom? Jeg er klar over at det finnes noen aktører som må kalles høyprisprofil, og all ære til dem for det, men hvor er lavprisprofilene? Jeg kan ikke annet enn å undres over hvor likt priset fiskeutstyr er, både butikkene imellom, og butikk vs nett. Skal man handle virkelig rimelig fiskeutstyr i butikk, er man som kunde i Norge i dag henvist til Biltema og Clas Ohlson, og det er forsåvidt greit nok siden fiskeutstyr alene neppe vil gi det volumet som skal til for å drive en tradisjonell lavprisbutikk. Men hvorfor ikke på nett? Er vi nordmenn virkelig så stappa fulle med penger at det ikke finnes plass for en lavprisprofil rendyrket sportsfiske?

Er det de store leverandørene som stenger døren for slike aktører, eller er det markedet som ikke finnes? Kanskje er det jeg som lever i en utopi om at nordmenn er bevisste sine valg? ;)

Endret av erik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.