Gå til innhold
Fiskersiden

Reisebrev fra Kapp Verde 10. - 25. des. 2012


Stian N E
 Share

Recommended Posts

Her kommer et reisebrev fra bryllupsreisen min, litt fiske er også med !

Kapp Verde er en øystat bestående av totalt 15 øyer, 10 større og 5 små, de fleste av de bebodd er større eller mindre grad. Det er nå et fungerende demokrati og ble uavhengig fra Portugal i 1975. Landet har lite til ingen naturressurser og må importere tilnærmet alt, inkludert ferskvann.

Turisme har de siste årene blitt mer og mer viktig og selv om det fortsatt er forholdsvis få hoteller og turister rundt omkring så øker det for hvert år.

Havområdene rundt øyene er jo også verdenskjent i fiskekretser for fantastisk fiske etter blue marlin, tunfisk mm, samt annet fiske etter «mindre arter». Hadde jo det litt i bakhodet da forslaget om bryllupsreise ble lagt fram hjemme ;)

Øyene er også veldig populære blant surfere og kaitere på grunn av strendene, jevn vind, og dønningene fra atlanteren.

Vi besøkte øya Boa Vista hvor man finner en bitte liten flyplass, byen Sal Rei på ca 2 500 innbyggere, noen få bittesmå landsbyer samt en håndfull store, forholdsvis nybygde «All inclusive- hotell». Vi bodde på et av disse, plassert rett på stranden ca 7 km utenfor Sal Rei.

DSC_1349.jpg?t=1357810225

Ikke store flyplassen, men ganske så sjarmerende !

Fly kunne ikke ta av eller lande etter mørkets frembrudd da flystripen manglet belysning. Hjemturen vår ble nesten forskjøvet et døgn da flyet var forsinket fra Norge med ca 3 timer. Vi tok av kl 17:37 og flyplassen stengte 17:50.. og unngikk akkurat en natt på feltseng på flyplassen (som vi ble fortalt var reserveplanen om vi ikke rakk å ta av.)

image_zps8372c69e.jpg?t=1357809909

Hotellet var knallbra ! Stort, men bygd som et «sandslott» så var ikke så ruvende i terrenget, masse god mat og drikke, hyggelig mennesker, perfekt ramme rundt 14 dager avslapping :)

image_zps3cb261e2.jpg?t=1357118601

Hagen inne på hotellområdet.

image_zpsb1298ac0.jpg?t=1357809922

Grønt og lekkert inne på hotellområdet, i sterk kontrast til det brunsvidde og tørre terrenget rundt.

Vi tok et par utflukter, en med Land Rovere hvor vi besøkte en mini-ørken som var blåst over fra Sahara, en liten landsby hvor strøm på en god dag var tilgjengelig fra kl 12 – 12, (strømmen gikk både titt og ofte i det tidsrommet også) varmt vann var det også dårlig med i de små landsbyene rundt på øya.

image_zpsc28aa8c5.jpg?t=1357118634

Utflukt er gøy !

image_zps813c5d50.jpg?t=1357809885

Hovedgaten (strengt talt den eneste gaten) i en landsby vi besøkte. De som hadde råd til det malte fasaden på huset sitt, det var få nymalte hus å se..... men her var det et fint, blått et !

image_zps5506052f.jpg?t=1357118722

Skolegården på en barneskole vi besøkte, ganske triste forhold egentlig...

image_zps85313fb1.jpg?t=1357118694

"No stress" var slagordet på øya, det meste gikk i rimelig bedagelig tempo, jeg hadde ingen problemer med å tilpasse meg :D

image_zpsdad2d126.jpg?t=1357809867

Stille og rolig på torget.....

Hadde jo selvfølgelig planlagt litt fiske på turen også, Jeg hadde pakket med en Beastmaster STC 9 fot 10- 40 gr, baitrunner og et assortert utvalg i tackler for bunnmeite, utstyr for duppmeite samt noen wobblere og sluker i tillegg til en pakke ballonger og wirefortommer, hadde småhai i tankene…

Vi hadde også booket en dagstur på havet med båt, gledet oss skikkelig til den begge to faktisk ….men dessverre, båtfiske ble avlyst pga store dønninger og alt var fullbooket for resten av tiden vi var der så båtfiske ble det ikke noe av :(

Fiske fra strendene fikk jeg testet. Gøy å prøve, og evnt fangst fikk bli en velkommen bonus, det var utgangspunktet mitt.

Agn fikk jeg av en hyggelig kokk på hotellet, en fin bunke fiskfilèter ble utlevert med et smil. Dessverre var dønningen såpass store mesteparten av tiden at effektivt fiske ble vanskelig med det utstyret jeg hadde med. En skikkelig surf-stang med tilhørende tripod hadde nok gjort susen, men hadde vært noe vrient å få pakket med i kofferten !

Startet fiske fra noen steinformasjoner, her var bølgene noe roligere og det føltes lettere å fiske nogenlunde effektivt enn rett fra stranda hvor bølgene var i største laget. Fra steinene her ble det to små murener på bunnmeite.

image_zps03cedc7f.jpg?t=1357809855

Klar til å slenge ut en bunnmeite-tackle !

image_zps4f31427a.jpg?t=1357809839

Realt agn ! Små-murenene var glupske.

image_zpsc0ab1278.jpg?t=1357809824

Hai-tacklet mitt. Var rett og slett utrolig spennende å følge ballongen ute i dønningene, dessverre ble den aldri dratt under.

image_zps24f9e3c6.jpg?t=1357809695

Murene på stranda ! Disse ble det to av. Hissige små fyrer, var ikke så lette å ha med å gjøre, men begge gikk tilbake i havet greit.

Aner ikke hvilken murene-art det er.

image_zps99af9a7a.jpg?t=1357809717

Fikk også denne tassen på duppmeitet snegle. Hadde mye napp av småfisk, men var ikke så enkle å kroke.

Ellers var det gøy å kikke på alt livet i fjæra, vi fant krabber i diverse størrelser og fasonger, en blekksprut, rare, store snegler og stimer med småfisk som pilte rundt i tidevannskulpene, fasinerende !

Øyene er kjent for havskilpaddene som komme i land nattestid for å legge egg. Jeg var heldig og fikk se 3 havskilpadder svømme majestetisk like utenfor meg den ene dagen vi fisket, flott syn ! Dessverre ingen bilder av de, men....

image_zps3385d840.jpg?t=1357809812

Spor etter nyfødte skilpadder som klekte i løpet av natten så vi. Var artig å følge sporene, de virret rimelig bra rundt på stranda før de fant ut hvilken retning havet var !

Jeg fikk også testet fiske direkte på stranden, men var vanskelig å få til noe effektivt fiske dessverre, dønningene var rett og slett for kraftige for utstyret jeg hadde med, selv med gripesøker ble alt slengt hit og dit i dønningene.

image_zps92ac4947.jpg?t=1357809680

Fikk aldri løftet sena godt nok over der dønningen brøyt, savnet det skikkelige surf-utstyret og en stor pod....

Kom i prat med en danske og en italiener som begge hadde fått småhai fra stranden tidligere. Jeg avtalte morgenfiske med italieneren med blodferskt agn fra fiskemarkedet i Sal Rei, men da morgen kom var dønningene (…igjen….) for drøye.

Øya er ganske så «brunsvidd», lite grønt, men trenger ikke bety at det ikke finnes vakker natur !

image_zps942cd5bf.jpg?t=1357809797

Ganske så fint !

image_zps5cda5a7b.jpg?t=1357809731

mer blomster i sanden..

image_zpsa233ef18.jpg?t=1357809897

Dyreliv er det dårlig med på øya, begrenser seg til noen firfisler og fugler, men esler ser man overalt !

image_zps60fc78ab.jpg?t=1357809650

Vi var også på en ATV-tur, mye humping, risting og støv, men morro !

image_zps9202cc30.jpg?t=1357809664

På turen med ATVene besøkte vi en strand hvor dette skipet hadde gått på grunn en gang på seksti-tallet.

Vi besøkte selvfølgelig også Sal Rei, den eneste «byen» på øya. Fra hotellet gikk vi inn langs stranden, en fin tur på ca 7 km. Sal Rei var en riiimelig søvnig by.

image_zpsfe254faf.jpg?t=1357809625

På vei inn til "byen"

image_zps2a88ea29.jpg?t=1357809635

En butikk i Sal Rei

image_zps6d8a956e.jpg?t=1357809577

Denne karen viste oss fiskemarkedet, fortalte litt om byen og til slutt viste han oss sin egen lille butikk hvor han ville selge oss en souvenir.

Det var greit det, vi kjøpte en liten ting i bytte mot guidingen og alle var fornøyde :)

image_zps46acdaa4.jpg?t=1357809608

Flotte fisk på markedet !

image_zps91c1614c.jpg?t=1357809597

...ikke fullt så flotte fisk på markedet...

image_zps89c86bab.jpg?t=1357809566

Dett var huset og bilen til borgemesteren i byen ble vi fortalt. Ikke mange som hadde bil på øya. Bensin kostet ca 15 kr literen og en god månedslønn for de som jobbet på hotellene var ca kr 1 500,- ..... og vi klager på norske bensinpriser....

image_zps5482913b.jpg?t=1357809555

"No stress" i praksis :)

Alt i alt var den en kjempeflott tur, kan anbefale Kapp Verde for de som ønsker å slappe heeeelt av noen dager. Når man i tillegg kan kombinere det med litt fiske så er det vel ikke så mye som mangler :D

image_zps7a81b34d.jpg?t=1357809500

Hilsen

Stian

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott rapport Stian og ikke minst flotte bilder !! Det enkle livet er til tiders noe av det beste som finnes. Gratulerer med bryllupet også. 2 av mine brødre fra G. Canaria reiser ofte ditt for å slappe av (surfing - UV jakt) men de forteller meg om at det investeres allered en god del for å bringe øyene frem til bedre infrastruktur.

Murenen du fikk er urydningstruet og blir kalt for murion hos oss på KØ - flott at den ble satt ut .

Gymnothorax%20nubilus.jpg

Enorm fiske potensiall , især bunnmeite til havs !!

Endret av Xplorer1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott rapport Stian og ikke minst flotte bilder !! Det enkle livet er til tiders noe av det beste som finnes. Gratulerer med bryllupet også. 2 av mine brødre fra G. Canaria reiser ofte ditt for å slappe av (surfing - UV jakt) men de forteller meg om at det investeres allered en god del for å bringe øyene frem til bedre infrastruktur.

Murenen du fikk er urydningstruet og blir kalt for murion hos oss på KØ - flott at den ble satt ut .

Enorm fiske potensiall , især bunnmeite til havs !!

Flott, takker for identifisering ! Begge jeg fikk gikk fint tilbake, satt pent kroket, så de svømmer nok rundt fortsatt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det skal være den arten du fikk. slo opp på det spanske navnet. den største arten av murene- den grønne- blir jo opptil 3 m lang og ca 40 kilo.

Da vet jeg nesten ikke altså, kanskje jeg fikk to specimen eksemplarer uten å vite det :lol:

Fra spøk til alvor, jeg vil tippe at de var rundt 50 +/- cm sånn fra husk og linjal her på bordet på kontoret nå.

Det ble dårlig med bilder, det beste er faktisk det uskarpe i rapporten. Beggge to løsnet fra krokfestet av seg selv i vannkanten på stranden så ble ikke tid til noe bedre dessverre, den første rakk vi ikke ta bilde av en gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.