Gå til innhold
Fiskersiden

Isfiske pulk


Eivind Stensrud
 Share

Recommended Posts

Har en eller to snowracere som jeg har tenkt til å transformere til en isfiske pulk.

Har tenkt til å ha plass til stenger i stangholdere.

Borret bak eller på midten,

En boks med mat og klær,

Og en boks med fiskeutstyr.

Har dere en tegning eller bilde av noe lignende som jeg kan bruke?

Eivind

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Står endel om det her: https://www.fiskersiden.no/forum/index.php?showtopic=56942&hl=pulk

Den ene jeg har består av 90L Europrisdunke,4 treklosser og miniski.

Har en stangholder på hver ende,pluss 5 stk holder på baksiden til stenger under transport.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ellers er det verdt å nevne at Mekk har pulk til ca 500,- som gjør nytten som bare det. Veldig lett og bygger ikke altfor mye i høyden, så balansen er bra så lenge du ikke skal gå i kupert terreng med mye snø og har mesteparten av vekten kun på den ene siden. Jeg har lastet min til over randen med 4 x ismeitestenger, UR 205mm isbor, tykk avkrokningsmatte, klappstol og annet rart - da dro jeg den i bratte skråninger med mye snø uten problem. Løsningen for å holde ting på plass om man ikke har laget fester/stativ, er ofte 2 x sykkelstropper, slik at lasten ikke forsyver seg.

Klart, er planen din å lage din egen for nettopp å gjøre det så skal jeg ikke legge meg opp i det med ferdig-forslag. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ellers er det verdt å nevne at Mekk har pulk til ca 500,- som gjør nytten som bare det. Veldig lett og bygger ikke altfor mye i høyden, så balansen er bra så lenge du ikke skal gå i kupert terreng med mye snø og har mesteparten av vekten kun på den ene siden. Jeg har lastet min til over randen med 4 x ismeitestenger, UR 205mm isbor, tykk avkrokningsmatte, klappstol og annet rart - da dro jeg den i bratte skråninger med mye snø uten problem. Løsningen for å holde ting på plass om man ikke har laget fester/stativ, er ofte 2 x sykkelstropper, slik at lasten ikke forsyver seg.

Klart, er planen din å lage din egen for nettopp å gjøre det så skal jeg ikke legge meg opp i det med ferdig-forslag. :)

Du mener den Meec-pulken fra Jula? Vurderer en sånn sjøl som min første pulk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du mener den Meec-pulken fra Jula? Vurderer en sånn sjøl som min første pulk.

Nei, det er MEKK kjeden som fører den jeg har. Selve pulken har navnet "Pelican". Ikke det tykkeste skroget i de, så om den dras fullastet over grusveier o.l. så blir det bra med kutt, riper, hakk osv. Enn så lenge så har jeg ikke merket at det har spilt noen rolle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://www.magasinet.no/display.aspx?menuid=392&prodid=14118

jeg har brukt denne pulken de siste åra og en kompis har brukt den enda lengre. kan annet enn å anbefale den på det sterkeste. går/glir meget bra i snøen og har plass til meste, f.eks to isbor. har visstnok blitt brukt på turer over grønland, så kvaliteten er ikke noe å si på. eneste minuset er at den jo tar en smule plass i bilen, men har stasjonsvogn så er det bare å legge ned setene. en bonus er at den er fin ligge å ta en blund i mens man lytter etter den spennende lyden fra varslerne.

Endret av puderhunden
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er noen bilder av min noenlunde ferdig rigga Paris Expedition Sled

https://www.fiskersiden.no/forum/index.php?showtopic=61279&hl=pulk#entry688221

Her er linken til fotoseriene jeg brukte - inneholder også full beskrivelse av fremgangsmåte og komplett utstyrsliste

http://greenlandexpedition2010.com/album?g2_itemId=24

Omtale av pulken: http://villmarkslivet.com/parispulk.html

Det som kan sies om pulken er at den fungerer ganske så bra. Ulempe at den er ganske grunn, fordel at den er lang. I likhet med svært mange andre pulker har den ikke mye sideveis gripeevne så det hender at den sklir ut. Har også en tendens da til å grave seg sideveis ned i dyp snø. Jeg har også laget en greit fungerende brems ved å ha ei ekstra løkke med "grovknute-tau" gjennom de to fremre hullene. Når så de store bakkene kommer vipper jeg knutetauet ut foran sleden - dette bremser faktisk så bra at det stopper både pulken og meg om føret er litt trått. Skal få lagt ut bilder av "patenten" snart....

Jeg har med stolsekk og duppedingser på tur - bruker en gigantisk hockey-bag som jeg samler alt utstyr i.

Skal du montere inn en fast kasse for utstyr anbefales at du monterer denne litt i bakkant for å unngå at pulken "tryner" i dyp snø.

Biltema, Europris,Ikea har bokser og kasser som er egnet. Stangholdere lager du glatt selv av rørlegger-rør fra f.eks Biltema eller Clas Ohlsson.

Endret av Lystfisker´n
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.