Gå til innhold
Fiskersiden

Ferdatorsk rogaland 2013


karmøyfisk
 Share

Recommended Posts

Er noen topics om dette fra før men tenkte vi kunne prøve å samle kommentarer og fangstrapporter i en tråd for hele distriktet i rogaland.

Før kuldeperioden satte inn ble det tatt endel ferdatorsk utenfor skudenes på 50-80 m og ved Kvitsøy på 60-80m, mange fine vekter fra 3-15 kg. ble også rapportert om garnfiskere som fikk endel ferdatorsk, så ble det plutselig dødt. Ihvertfall så langt jeg har funnet ut. Har vært ute 3 dager og prøvd å finne den, men det er svært dødt på grunnene. Faktisk er seiestimene som har stått tett i tett siden nov-des også bortimot forsvunnet. Har fisket i området hvor det er tatt ferdatorsk mellom fjøløy og bøtta samt rundt alstein, alsteinflu og djupeflu mellom kvitsøy og alstein. ikke en ferdatorsk nesten ikke sei, bortimot tomt for den lokale torsken i tillegg. I skudenes beitet torsken på seien i følge Hmelhus. hørte også at det er ikke nok sild i distriktet enda til at fiskerne har begynt å fiske på den.

Noen fiskere jeg pratet med mener både seien og det lille med sild som har kommet har gått dypere som følge av kulden og at torsken har fulgt etter.Har noen noe kunnskap om dette? eller er det så enkelt at det er så lite torsk at du må ha flaks for å finne stimen?

Nå blir det nytt forsøk med Thomcon i morgen tidlig, kansje vi klarer å spore dem opp, hvem vet 2x Thomas burte jo gjøre susen men...:-)

Endret av karmøyfisk
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 160
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Vi var ute og prøvde i dag, noen sei var beholdningen. Ikke tegn til torsk eller store seistimer. Var helt ute på sedegrunnen utenfor kvitsøy og i byfjorden.

Blir med njhk til egersund i på søndag så får vi se om vi treffer der.

Må nok bare smøre oss med tålmodighet dog. Skal en tur på dypet i ryfylket i morgen får se om vi får vekk noe av flere dagers frustrasjon:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ble tatt mye fin fisk i skudenes i helga topp på 14, 7kg av en kompis gikk rykter om en på 18kg også men vet ikke hvem som fikk den. Alle fiskene ble tatt på rundt 80m. Nå blir jeg hjemme noen dager så jeg må bare få lurt ut båten eller se om noen vil ha med en ekstra mann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ble tatt mye fin fisk i skudenes i helga topp på 14, 7kg av en kompis gikk rykter om en på 18kg også men vet ikke hvem som fikk den. Alle fiskene ble tatt på rundt 80m. Nå blir jeg hjemme noen dager så jeg må bare få lurt ut båten eller se om noen vil ha med en ekstra mann.

Ble disse tatt på "utsiden" - eller er vi inne i Karmsundet?

Det er nok varmere i vannet utenfor fjordene akkurat nå, kanskje lurt å komme seg dit..?

Som "Karmøyfisk" sier over så var vi nordenfor Kvitsøy på fredag, men dette er fortsatt i åpningen av Boknafjord systemet - mye kaldt vann som renner ut herfra for tiden.

Hei

Var ute i byfjorden på lørdag,mye stor sei opp til 3 kg.lite torsk å få

"Zapp"

Kult med stor sei! Lyst til å beskrive hvor du var henne..?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ble disse tatt på "utsiden" - eller er vi inne i Karmsundet?

Det er nok varmere i vannet utenfor fjordene akkurat nå, kanskje lurt å komme seg dit..?

Som "Karmøyfisk" sier over så var vi nordenfor Kvitsøy på fredag, men dette er fortsatt i åpningen av Boknafjord systemet - mye kaldt vann som renner ut herfra for tiden.

Kult med stor sei! Lyst til å beskrive hvor du var henne..?

Mellom Mekjarvik og Bru dypde fra 80-110 meter .)

"Zapp" :)

Endret av zapp
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ble disse tatt på "utsiden" - eller er vi inne i Karmsundet?

Det er nok varmere i vannet utenfor fjordene akkurat nå, kanskje lurt å komme seg dit..?

Som "Karmøyfisk" sier over så var vi nordenfor Kvitsøy på fredag, men dette er fortsatt i åpningen av Boknafjord systemet - mye kaldt vann som renner ut herfra for tiden.

Kult med stor sei! Lyst til å beskrive hvor du var henne..?

Er på utsiden ja eller vestsia som vi kaller det de får litt i kamsundet men jeg har ikke hørt om noen store enda

Endret av Hmelhus
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi var ute og prøvde i dag, noen sei var beholdningen. Ikke tegn til torsk eller store seistimer. Var helt ute på sedegrunnen utenfor kvitsøy og i byfjorden.

Blir med njhk til egersund i på søndag så får vi se om vi treffer der.

Må nok bare smøre oss med tålmodighet dog. Skal en tur på dypet i ryfylket i morgen får se om vi får vekk noe av flere dagers frustrasjon:-)

Var også å prøvde sedegrunnen, dagen etter derer. Eneste fangsten var mye plagsom sei fra 0,5-1 kilo. Jeg har fått tips om at det det skal være gode muligheter for storsei på denne grunnen, men har de få turene mine har kun resultert i småsei. Har du vært borti større fisk på sedegrunnen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har kun vært der denne ene gangen, men Florø`en har vært der og fått masse fisk. Når det gjelder den store seien så står den ofte under den lille eller i utkanten, trikset er å finne en lur måte å komme seg gjennom på, det gjelder forsåvidt det samme med torsken hvis den beiter på seien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tilbakemelding. Jeg gir det muligens et nytt forsøk når været roer seg.

I morgen tillater nok ikke været noen langtur, så da bir det nok å forsøke utenfor mekjarvik og satse på at torsken går i småseien der.

Noen som har forsøkt byfjorden de siste dagene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser litt "skummelt" ut med nordavinden på lørdag, så det blir nok både torsdag og fredag på meg.

Grunnet vinden, så har det vært lite båt på fjorden de siste dagene og derfor er det nok dårlig med fangstrapporter å få.

Ved siden av området utenfor mekjarvik, er muligens midtgrunnen et godt tips også etter torsken. Vel å merke dersom du kommer "gjennom seien". Ellers har jeg fått tips fra et par pensjonerte yrkesfiskere som anbefaler området rundt Alstein, samt området rundt den bratte skråningen ved Åmøy (Skaraberg).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har kun vært der denne ene gangen, men Florø`en har vært der og fått masse fisk. Når det gjelder den store seien så står den ofte under den lille eller i utkanten, trikset er å finne en lur måte å komme seg gjennom på, det gjelder forsåvidt det samme med torsken hvis den beiter på seien.

I Finnmark brukte flere 1000g Svenskepilk, eneste som hjalp å komme gjennom laget av småsei..

Når de traff dem kunne du se sena gå dunk-dunk-dunk gjennom stimen. Bremset opp pilken 10-30m under stimen og tok endel fin torsk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share


×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.