Gå til innhold
Fiskersiden

Ferdatorsk rogaland 2013


karmøyfisk
 Share

Recommended Posts

Ser litt "skummelt" ut med nordavinden på lørdag, så det blir nok både torsdag og fredag på meg.

Grunnet vinden, så har det vært lite båt på fjorden de siste dagene og derfor er det nok dårlig med fangstrapporter å få.

Ved siden av området utenfor mekjarvik, er muligens midtgrunnen et godt tips også etter torsken. Vel å merke dersom du kommer "gjennom seien". Ellers har jeg fått tips fra et par pensjonerte yrkesfiskere som anbefaler området rundt Alstein, samt området rundt den bratte skråningen ved Åmøy (Skaraberg).

Er ved alstein og i åmøyfjorden det er tatt mest torsk i sørfylket så langt jeg har hørt, så de vet nok hva de prater om de fiskerne:-) har prøvd litt sporadisk ved skifttun og nesvik i helga, men etter å dradd mikrosei i mengder henga jeg meg heller til dypvannsfiske.

Ikke at det ble mer suksess første dagen ihvertfall, loddet viste en stor stim under båten av da ukjent type ved ca 120 meter når jeg hadde 380 meter ute, ikke at jeg brydde meg om det akkuratt da, fikk bevegelse i stanga, ventet til det ble mer bestemt bevegelse, satt tilslag og hadde plutselig plutselig 260 meter mindre snøre... 2 gangen jeg brukte det nye depth hunter snøret hehe har heldigvis 6-700 meter igjen på spolen fra ebay.

grep pilkestangen og slapp ned pilken med agn og dro en opp for å sjekke hva det var og fikk jo bare bekreftet mistanken... pigghåstim helt utrolig!! om det var en hai som kjørte tennene i snøret eller om en viklet seg inn i det, det vet jeg jo ikke men røyk akkuratt på dybden stimen var da jeg satt tilslaget på det jeg håpte var en stooor lange, kjenner jeg begynner å hate pigghå intenst etter hvert :cigar: , dro noen halvstore brosmer og langer de neste dagene så humøret steg da litt tilslutt :lolu:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 160
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Ja, i går klaffet det endelig med en stor torsk på 12-13 kg. Dagen før hadde jeg en minst like stor i vannflaten men den glapp idet den skulle over rekken. Det er det som gjør fiske så spennende.

Dette var i Byfjorden

Fikk du den dybt?

Var ute i går og i dag, ble ingen ferdatorsk..

Mye små sei, fikk 2 torsker også, en på 1,5kg og en på 3,7kg (ikke ferdatorsk)

Tor Arne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, rundt 40 meter.

Var også ute i går og idag, det er mye fisk på ekkoloddet men den biter ikke. Tenkt å prøve med litt agn i morgen for å se om det er det som skal til.

Jeg har studert en del av de andre hobbyfiskerne i fjorden, noen kjører hvileløst rundt med fokus på ekkoloddet, mens andre ligger timevis på samme plass. Hva som gir mest fisk vet jeg sannelig ikke....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har sannelig prøvd å ligge i ro og vente når jeg har vært ute uten ekkolodd, men gått litt fra område til område, det er ikke å anbefale foreløpig, men ofte eneste alternativ uten ekkolodd.
Sikreste er et godt ekkolodd, litt kunnskap om noen gode områder for torsk for så å kjøre fra stim til stim og teste i hvert område. Er kommet så lite torsk inn ennå at det fremdeles er langt mellom dem. Men med et godt lodd og er du litt mobil skal det være fullt mulig å finne den. De som er drevne ser forskjellen på sei / sild og torsk på loddet (om det er et veldig godt lodd) uten at jeg vet hvordan. Uten ekkolodd skal du ha veldig flaks dog så lenge det ikke er veldig mye torsk i fjorden. Prøv området rundt alstein, mellom fjøløy og bøtta og inne i byfjorden fra mekjarvik og innover. Også åmøyfjorden er ofte en god plass. ikke mist motet om det er sei på på første nedslipp, torsken går ofte mellom. Ser Tah sverger til jigg og det kan være en god ide for å slippe småseien. Noen kjører avispapir rundt treblekroken. Andre kjører agnet på slik at småseien ikke er sterk nok til å bite over skal ha en fin balanse på begge deler.

Er svært kaldt til å være i dette området for tiden så prøv gjerne litt dypere enn oppå grunnene. 60-80 er det tatt mye torsk på men går muligens dypere i øyeblikket. Den beiter fortrinnsvis på silda men går gjerne og spiser småsei også. Og seien beiter også på silda så Torsk og sei er ofte en fellesnevner.

Se denne om du er helt blank:http://www.hooked.no/index.php?option=com_content&view=article&catid=22:news&id=62967:na-er-det-tid-for-stor-torsken&Itemid=30

Endret av karmøyfisk
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare vent gutter, gi Fjøløybassenget og Byfjorden en snaue 2 uker til så kommer innsiget for fullt og ville holde på sånn i hele mars i puljevis.

Skal du ha den nå må du lenger ut , på utside av Karmøy og inn mot Skudesnes. Der er det kommet "litt" , men ikke for alvor enda.

Skal ut der på søndag regner jeg med, å sjekke litt om det kan bli noe torsk i fryseren og gjenrne litt nytrukket rogn med majo.

Satser på rapp da om noe mer en "standard" sei dukker opp.

EAT , SLEEP & FISH !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare vent gutter, gi Fjøløybassenget og Byfjorden en snaue 2 uker til så kommer innsiget for fullt og ville holde på sånn i hele mars i puljevis.

Skal du ha den nå må du lenger ut , på utside av Karmøy og inn mot Skudesnes. Der er det kommet "litt" , men ikke for alvor enda.

Skal ut der på søndag regner jeg med, å sjekke litt om det kan bli noe torsk i fryseren og gjenrne litt nytrukket rogn med majo.

Satser på rapp da om noe mer en "standard" sei dukker opp.

EAT , SLEEP & FISH !

Tviler ikke på at du finner Torsken Florø:-) Snakket med noen fiskere i går og man venter silden inn hit om ca 2 uker pluss minus i forhold til hvor langt ned den er kommet nå så det stemmer bra med det.

Da drar den med seg mye snacks. Gleder meg villt til innsiget virkelig kommer. Blir langhelg i ryfylket på meg. Satser på en tur inn til et gyteområde ene dagen for å teste om der er isfritt nok til å få fisket noe. Hørte de tok fisk på isen der inne forrige kuldeperiode. Ellers planlegger jeg å fordrive tiden på dyyypt vann til innsiget starter skikkelig. Kan jo passe veldig bra til klubbturen til NJHK 24 febr :jig:

Endret av karmøyfisk
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Inne i Vatsfjorden er torsken kommet. Mistet 2 som antagelig var en del kg. Lange seige rykk. Dessverre stakk begge etter noen meter. Fikk opp en liten på ett par kg. Isen inne i fjorden er 34 cm nå.

Hvor sånn ca i fjorden er det du fisker? Kunne tenkt meg å ta turen imorgen men har aldri fiska der før.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor sånn ca i fjorden er det du fisker? Kunne tenkt meg å ta turen imorgen men har aldri fiska der før.

Fisker på en grunne ca midt i fjorden, øst for Indrelandsvik. Hadde kartet i gulesider.no virket skulle eg ha merket av litt. Parkering på badestranda ca. 2 km utover øst siden av fjorden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var utenfor Skudneshavn å fisket både lørdag og søndag, 4 mann i båten, endte opp med 40 flotte torsk på lørdagen fra 4-17 kg, utruligt kjekt når fisken beit, hadde på et eller aent svært no som eg fekk opp rundt 10 meter før det sleit opphenget tvært av...

Fekk ikkje fisken til å bita i det heile tatt på søndagen, endte opp med 10-12 torsk fra 5-12 kg. Hørte og rykter om ein på 22 kg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Vi er en guttegjeng som skal ut og prøve oss på torsken i morgen. vi er alle nybegynnere så hadde vært fint om noen hadde noen tips om områder verdt prøve og hvor dypt de pleier å stå på denne tiden? Kjører ut fra enten Bokn eller Auklandshamn(i sveio) klokken 09:00 og blir hele dagen. skjønner at folk ikke vil hoste opp god plassene, men om noen har noen plasser eller områder generelt de vil dele så send gjerne en PM. :)

mvh

Petter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Vi er en guttegjeng som skal ut og prøve oss på torsken i morgen. vi er alle nybegynnere så hadde vært fint om noen hadde noen tips om områder verdt prøve og hvor dypt de pleier å stå på denne tiden? Kjører ut fra enten Bokn eller Auklandshamn(i sveio) klokken 09:00 og blir hele dagen. skjønner at folk ikke vil hoste opp god plassene, men om noen har noen plasser eller områder generelt de vil dele så send gjerne en PM. :)

mvh

Petter

Har ingen plasser rundt der jeg.

Men torsken går generelt rundt på samme plassen som seien.

Seien finner du på grunner rundt om kring.

Torsken sirkler gjerne rundt seien også, ikke nødvendigvis midt i stimen.

Sei finner du lett på ekkoloddet.

Finn en grunne på rundt 50-70meter, så har du sei ;)

Er det en grunne på 60meter med f.eks 70meter rundt den, kan du finne endel torsk rundt grunnen.

Ellers er det bare å lete.

Tor Arne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var ute på vestsiden av karmøy igår og vi fikk ca 10 torsker fra 4-11kg en kamerat fikk seg en torsk på 22kg! Og det var en som fikk ett tripple hal med 17kg, 16kg og 11kg. Det må være det sykeste halet tatt på vestlandet.

sinnsykt, må hjemmom og ta noen jeg og snart. ser Asgeir skriver om Odd arve og Torskebonansa her http://www.eu.purefishing.com/blogs/no/asgeir-alvestad/2013/02/27/torske-bonansa-pa-karmoy/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sinnsykt, må hjemmom og ta noen jeg og snart. ser Asgeir skriver om Odd arve og Torskebonansa her http://www.eu.purefishing.com/blogs/no/asgeir-alvestad/2013/02/27/torske-bonansa-pa-karmoy/

Så lett som det går ud fra her er det da ikke.

Står garn over alt her i Stavanger, å det er ikke helt det store enda.

Men det kommer seg vel snart.

Tor Arne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kunne ikke dra selv i går men god kamerat var ute som jeg guidet via tlf.

Var utenfor Geitungen fyr på Karmøy/Skudenes og ut mot "mølla".

FIkk endel flott torsk på 4-7 kg .

Ser ikke ut som den helt ennå har tenkt seg til Byfjorden utfor STavanger , men snart braker det løst regner jeg med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De får store fangster sild utenfor Bømlo nå, da bør silda og Torsken komme her og for fullt neste uke. Bare til å planlegge så mange fisketurer man kan de neste ukene. :lolu:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share


×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.